انواع اختلالات روانی و علائم آن ها

در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد. اختلالات فقط جسمی نیستند. برخی از ما ممکن است در طول زندگی دچار اختلالات روانی شویم. اختلالات روانی مانند مشکلات جسمی قابل درمان هستند اما به شرطی که زود تصمیم به درمان گرفته شود. یکی از مواردی که همیشه باید در نظر داشت نحوه درمان اختلالات روانی است. در مقاله های قبل در ارتباط با برخی از اختلالات روانی با شما صحبت کردیم. ویژگی های افراد با این اختلالات را برای شما گفتیم. همان طور که می دانید اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نمونه از اختلالات روانی و علائم آن ها در افراد چگونه است؟

یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نمونه از اختلالات روانی و علائم آن ها در افراد صحبت کنیم.

هنگامی که انواع مختلف اختلالات روانی را تجربه می کنید چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که انواع مختلف اختلالات روانی را تجربه می کنید، زندگی می تواند ترسناک، گیج کننده یا ناراحت کننده باشد. حتی ممکن است از خود بپرسید: “آیا من یک بیماری روانی دارم؟” این یک سوال طبیعی است، به خصوص از آن جا که طبق آمار NAMI، از هر 5 بزرگسال آمریکایی 1 نفر در سال 2018 دچار نوعی اختلال روانی شده بود. تشخیص تشخیص از یک متخصص ضروری است، اما یادگیری اختلالات روانی ممکن است اولین قدم عالی در جهت بهبود روانی شما باشد. سلامتی. لیست زیر شامل بسیاری از شایع ترین بیماری های روانی و علائم آن ها است.

اختلالات خلقی یکی از انواع مختلف اختلالات روانی

انواع اختلالات روانی و علائم آن ها

فرهنگ لغت روانشناسی APA اختلال خلقی را “یک وضعیت روانی می داند که در آن ویژگی اصلی یک اختلال احساسی طولانی مدت و فراگیر است.” اختلالات روانی موجود در این گروه سلامت روانی نه تنها بر احساسات شما بلکه بر افکار و عملکرد بدنی شما نیز تأثیر می گذارد.

افسردگی شدید در افراد

افسردگی اساسی یکی از اختلالات روانی است که با ناراحتی مداوم و علائم دیگر مشخص می شود. با این حال، اگر این بیماری روانی را داشته باشید، علائم شیدایی یا هیپومانیک نخواهید داشت.

نشانه های این اختلال

  • احساسات – غمگین، ناامیدکننده، گناهکار، تحریک پذیر، اضطراب، پوچی، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید
  • افکار – مشکل در تمرکز و تصمیم گیری، افکار خودکشی
  • جسمی – تغییر اشتها و وزن، دردها و دردهای بدون دلیل، بی خوابی یا خواب زیاد، خستگی

چندین اختلال روانی زیر چتر اختلال دوقطبی قرار می گیرد. اگر یکی از این شرایط سلامت روانی را دارید، دوره های افسردگی با هر یک از علائم افسردگی را تجربه خواهید کرد. شما همچنین علائم شیدایی یا هیپومانیا را خواهید داشت. علائم شیدایی عبارتند از:

  • احساسات – خوش بین، خوشحالی بیش از حد، گسترده، سرخوش
  • افکار-افکار بزرگ و یا مسابقه ای، حواس پرتی، اعتماد به نفس بیش از حد، عدم قضاوت، ریسک شدید
  • فیزیکی – افزایش انرژی یا تحریک، نیاز به خواب یا غذا کمتر

افسردگی پس از زایمان در زنان

شما ممکن است در هر زمان از بارداری تا یک سال پس از تولد نوزاد دچار این اختلال روانی شوید. علاوه بر علائم افسردگی دیگر، ممکن است با گریه زیاد، جدایی از خانواده، مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد جدید و احساس این که مادر بدی هستید را احساس کنید. اگر وضعیت سلامت روانی شدید باشد، ممکن است حتی در مراقبت از نوزاد خود نیز دچار مشکل شوید.

اختلال ناخوشی پیش قاعدگی در افراد

علائم این بیماری روانی شدیدتر از PMS، شامل تغییرات خلقی، تحریک پذیری و سایر علائم افسردگی همراه با گرفتگی عضلات، نفخ، درد و سردرد است. علائم از یک هفته تا ده روز قبل از قاعدگی شروع می شود و پس از شروع قاعدگی برطرف می شود.

اختلالات اضطرابی یکی از انواع مختلف اختلالات روانی

این اختلالات روانی با نگرانی، ترس و عصبی شدن بیش از حد ایجاد می شود. با این حال، هر وضعیت سلامت روانی منحصر به فرد است و اغلب هنگامی که علائم را می شناسید، تشخیص آن نسبتاً آسان است.

اختلال اضطراب فراگیر در افراد مختلف

انواع اختلالات روانی و علائم آن ها

GAD یکی از اختلالات روانی است که با نگرانی و تنش مشخص می شود. علائم آن اغلب با آن چه در حال رخ دادن است بی ارتباط است و به نظر می رسد از هیچ جا بر سلامت روان شما تأثیر نمی گذارد.

نشانه های این اختلال

  • احساسات – بیقراری، إحساس در آستانه خطر بودن، تحریک پذیری
  • افکار – نگرانی بیش از حد، دیدگاه های غیرواقعی، مشکل تمرکز
  • فیزیکی – تنش عضلانی، سردرد، عرق کردن، حالت تهوع، نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی که اغلب أوقات هم اتفاق می افتد، خستگی، مشکلات خواب، لرزش، به راحتی بیهوش شدن

اختلال وسواس فکری عملی یکی از انواع اختلالات روانی

وسواس شامل چندین اختلال روانی است. هر یک از این مشکلات سلامت روان شامل علائم وسواسی و اجباری است.

  • وسواس – ترس از آلودگی یا آلودگی، شک، عدم اطمینان، نیاز به قرینه بودن چیزها، افکار از دست دادن کنترل یا آسیب رساندن به خود، افکار ناخواسته تهاجمی، جنسی، یا مذهبی.
  • اجباری – شستشو و تمیز کردن بیش از حد، بررسی، شمارش، پایبندی دقیق به روال عادی، نیاز به اطمینان خاطر مداوم.

اختلال هراس در افراد مختلف

حملات پانیک ویژگی اصلی این وضعیت سلامت روانی است. بسیاری از علائم جسمانی به نظر می رسند، اما این وضعیت از نظر جسمی خطرناک نیست.

نشانه های این اختلال در افراد مختلف

افکار و احساسات – احساس عاقبت قریب الوقوع، ترس از مرگ، احساس غیرواقعی بودن

فیزیکی – حالت تهوع، درد قفسه سینه، سردرد، سبکی سر، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، لرزش، لرز، تعریق، گرفتگی شکم

فوبیا ها یکی از انواع مختلف اختلالات روانی

هراس ها اختلالات روانی هستند که در آن ها هنگامی که چیزی باعث ایجاد فوبیا می شود، ترس شدید را احساس می کنید. ماشه می تواند ارتفاع، مار، فضاهای بسته یا طیف وسیعی از امکانات دیگر باشد. علائم فوبیا در افراد مختلف متفاوت است. اما علائم به طور کلی عبارتند از:

  • احساسات – ترس از مرگ، از دست دادن کنترل یا غش، احساس جدا شدن از بدن
  • جسمی – ناپایداری در هنگام انجام فعالیت، سبکی سر، سرگیجه، احساس خفگی، ضربان قلب یا ضربان قلب سریع، قفسه سینه
  • احساس درد یا سفت شدن، تعریق، برافروختگی گرم یا سرد، تنگی نفس، تهوع، سوزن سوزن شدن، لرزش

آگورافوبیا یکی از انواع فوبیا ها و اختلالات روانی

آگورافوبیا یک چالش سلامت روانی است که در آن شما دارای علائم شدید اضطراب هستید و از رفتن یا حتی فکر کردن در مورد مکان ها و موقعیت هایی که احساساتی مانند درماندگی، خجالت یا احساس تهدید می کنند، اجتناب می کنید.

اضطراب اجتماعی در افراد مختلف

انواع اختلالات روانی و علائم آن ها

اضطراب اجتماعی یک مشکل بهداشتی روانی ناامیدکننده برای هرکسی است که مایل است یا نیاز به تعامل اجتماعی با افراد دارد. علائم این اختلال عبارتند از:

ترس – از قضاوت شدن، خجالت کشیدن یا تحقیر شدن به خصوص توسطغریبه ها، این که دیگران متوجه اضطراب شما می شوند، علائم جسمی که دیگران ممکن است متوجه شوند

رفتارها – اجتناب از صحبت با دیگران یا قرار گرفتن در مرکز توجه، تجزیه و تحلیل عملکرد اجتماعی خود پس از این واقعیت

فیزیکی – سرخ شدن، لرز، تعریق، ضربان قلب سریع، تهوع، تنگی نفس، سرگیجه، احساس داشتن یک ذهن خالی و  تنش عضلانی

اختلالات اشتها یکی از انواع مختلف اختلالات روانی

اختلالات خوردن اختلالات روانی هستند که هم بر سلامت جسمی و هم روانی شما تأثیر می گذارد. همه آن ها شامل احساسات و رفتارهای شدید مربوط به غذا خوردن است.

بی اشتهایی عصبی در افراد مختلف

بی اشتهایی عصبی یکی از این اختلالات روانی است. این یک مشکل بهداشت روانی است که در آن شما بسیار کم غذا می خورید و معمولاً وزن خود را با سرعتی که برای دوستان و خانواده شما نگران کننده است کاهش می دهید. می توانید لیست کاملی از علائم را در انجمن ملی اختلال خوردن بیابید. در این جا چند مورد از رایج ترین آن ها ذکر شده است.

احساسات و رفتارها – مشغول خوردن غذا به صورت همیشگی، رژیم و کاهش وزن؛ صحبت در مورد چاق بودن و نیاز به رژیم، گفتن این که گرسنه نیستید به صورت مکرر، مراسم های عجیب هنگام غذا خوردن، تصویر بدنی غیر واقعی، پوشیدن لباس های گشاد چند لایه

علائم جسمانی – کاهش چشمگیر وزن، گرفتگی معده، بی نظمی قاعدگی، احساس سرما مداوم، خشکی پوست و ناخن، نازک شدن موها، بهبود ضعیف زخم و پاسخ ایمنی

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا