اختلال مانیا یا HYPOMANIA قسمت شیدایی چیست؟

در روان شناسی اختلالات بسیار زیادی وجود دارد. مانند اختلال مانیا. اختلالت می توانند از سنین کودکی شروع شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا کنند. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند ممکن است در آینده و حتی در زمان ازدواج هم این تصویری که در آن دوره در ذهنشان بوده است به همراه داشته باشند. اختلالات شخصیت همیشه ناشی از یک اتفاق ناگوار است.

در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال مانیا یا HYPOMANIA  قسمت شیدایی چیست؟ صحبت کنیم.

قسمت شیدایی چیست؟

یک دوره شیدایی با یک دوره پایدار از خلق و خوی غیر طبیعی افزایش یافته یا تحریک پذیر، انرژی شدید، افکار مسابقه ای و سایر رفتارهای افراطی و اغراق آمیز مشخص می شود. افراد همچنین می توانند عوامل مختلف روان پریشی، از جمله توهم و هذیان، که نشانگر جدایی از واقعیت است را تجربه کنند.

علائم شیدایی می تواند به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد

علائم شیدایی می تواند به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد و ممکن است دوره های شیدایی در دوره های افسردگی پراکنده شود که در طی آن شما می توانید خستگی، غم و ناامیدی را تجربه کنید. در حالی که دوره های شیدایی بیشتر در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مشاهده می شود، دلایل دیگری نیز برای این تغییرات شدید در رفتار و خلق وجود دارد.

علائم اختلال مانیا 

شناختن علائم شیدایی به سادگی و راحتی نیست. علائم یک دوره شیدایی می تواند یک فوریت پزشکی باشد، همان طور که علائم تنگی نفس، درد قفسه سینه یا خونریزی نیز وجود دارد. هنگامی که به دنبال شناسایی یک احتمال شیدایی احتمالی هستید ، مهم است که رفتار معمولی فرد را به عنوان یکی از عناصر مهم شیدایی در نظر بگیرید ، این نشان دهنده یک تغییر از رفتار معمول شما یا عزیز شما است.

رفتار های مختلف در قسمت شیدایی

اختلال مانیا یا HYPOMANIA قسمت شیدایی چیست؟

در این جا برخی از رفتارهای متداول مرتبط با یک دوره شیدایی آورده شده است – رفتارهایی که احتمالاً به راحتی مشاهده می کنید، بنابراین می توانید نیاز به کمک را تشخیص دهید.

توهمات شنوایی یا بینایی در قسمت شیدایی و اختلال مانیا

اگر دوست یا عزیز شما توهمات شنوایی یا بینایی را توصیف می کند (دیدن یا شنیدن چیزی که در آن جا نیست) یا رفتارهای هذیان آمیز یا رفتارهای توهم دیگری نشان می دهد (اعتقاد به چیزی که واقعی نیست) بلافاصله با روانپزشک آن ها تماس بگیرید. این ها ممکن است علائم جدی شیدایی باشد.

کاهش نیاز به خواب

آیا شما یا یکی از عزیزانتان تا ساعت 4 صبح بیدار هستید و سپس ساعت 8 صبح آماده حرکت هستید؟ کاهش نیاز به خواب در هنگام ظهور علائم شیدایی معمول است. متأسفانه، مشکلات خواب و اختلال دوقطبی می توانند یکدیگر را تغذیه کنند، در حالی که دوره های شیدایی منجر به مشکلات خواب می شود و بالعکس.

در یک زمان درگیر بسیاری از فعالیت ها باشید

در طی یک دوره جنون، شما ممکن است بی قرار به دنبال راه هایی برای کاهش انرژی اضافی باشید. این علامت اغلب به عنوان “انجام چند کار روی استروئیدها” توصیف می شود. مردم معمولاً پروژه های زیادی را به عهده می گیرند یا با انفجار بهره وری رو به رو می شوند که فراتر از حد معمول آن ها در یک بازه زمانی مشخص است.

زیاد صحبت کردن یا صحبت کردن با صدای بلند، سریع یا با گفتار تحت فشار

با صدای بلند و سریع صحبت کردن یک علامت رایج در ابتدای یک دوره جنون یا هیپومانیک است. توجه به این نکته مهم است که برای دسته بندی در گفتار سریع، باید بیانگر انحرافی از گفتار معمول فرد باشد. بعضی از افراد سریع تر از دیگران صحبت می کنند، اما اگر شخصی که معمولاً کلمات خود را با دقت انتخاب می کند و آرام آرام صحبت می کند سریع شروع به تند صحبت کردن کند، از این موضوع آگاه باشید که او علائم  قسمت شیدایی را دارد. 

گفتار تحت فشار در اختلال دو قطبی

در اختلال مانیا به راحتی حواس پرت می شود

اگر کسی شروع به ایجاد سخن هایی با حالت  “حواس پرتی” می کند نیز آگاه باشید (به عنوان مثال، با قافیه سازی کلماتی مانند میکروفون، زیلوفون و مخروط بستنی منحرف می شود) .  سخن هایی با حالت  “حواس پرتی” ممکن است در ابتدا به نظر شعر باشد، اما با اختلال دو قطبی، آن ها برای فرد مبتلا به علائم شیدایی خارج از متن و شخصیت نیستند.

افزایش میل به رابطه جنسی

بیش از حد جنسی شدن یک فرد علامت شایع جنون آمیز یا هیپومانیک است  و ممکن است شامل رفتارهای جنسی غیر مشخص یا پرخطر مانند جست و جوی کارگران جنسی، وب سایت های پورنوگرافی، تعاملات آنلاین به دنبال رابط و غیره باشد.

فرآیند ابرجنسیت و اختلال دو قطبی

اختلال مانیا یا HYPOMANIA قسمت شیدایی چیست؟

افزایش رفتارهای مخاطره آمیز

کسی که یک دوره شیدایی را تجربه می کند، ممکن است رفتارهای پرخطرتری را تجربه کند، به خصوص با پول مانند هزینه های زیاد، ولخرجی ها و قمار.

تفکر سریع در اختلال مانیا 

توجه کنید که آیا دوست یا عضو خانواده شما شکایت دارد که فکرهای او کنترل نشده است. از نظر ظاهری، یک فرد مبتلا به اختلال دوقطبی به نظر می رسد روان و خوش صحبت است، در حالی که در باطن دارای افکار تکراری و آرام است. اگر از صحبت کردن درمورد افکارشان می پرسند، از این نترسید که منظور آن ها دقیقا قسمت شیدایی باشد.

چگونه افکار مسابقه ای می توانند نشانه اختلال دو قطبی باشند

پرواز ایده ها

برای کسی که وارد مرحله شیدایی اختلال دوقطبی می شود. دنبال کردن پرواز ایده ها دشوار است. در ادامه برای شما خواهیم گفت که پرواز ایده ها چیست.

پرواز ایده ها چیست؟

پرواز ایده ها ممکن است چیزی شبیه به این باشد: “من تعجب می کنم که فردا هوا چگونه خواهد بود. هدف از زندگی چیست؟ اوه، من فراموش کردم که به گربه غذا بدهم.” همه ما لحظاتی داریم که کلمات ما در یک پیشرفت غیر منطقی با هم جمع می شوند. نکته مهم این است که متوجه تغییر در ارائه صحبت ها و رفتار خود شوید.

پرواز ایده ها در اختلال دو قطبی

توهمات بزرگ بودن در اختلال مانیا 

اگر دوست یا عزیزتان شروع به توهمات بزرگ بودن کرد، در حالت آماده باش باشید. به عنوان مثال، اظهاراتی مانند: “جاستین بیبر برای من نامه های عاشقانه می فرستد” یا “ما باید آخر هفته به کشور های اروپایی نقل مکان کنیم، من در آن جا رئیس جمهور شده ام.” بزرگ بینی اغلب توسط افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در طی مراحل شیدایی یا هیپومانیک تجربه می شود

توهمات بزرگ بودن  به عنوان یک احساس اغراق آمیز

توهمات بزرگ بودن به عنوان یک احساس اغراق آمیز از اهمیت بیش از حد که ممکن است در قدرت، دانش یا هویت باشد، تعریف می شود و اغلب دارای رنگ و بوی مذهبی است (“من برای رییس جمهور شدن فرستاده شدم”). توجه به این نکته مهم است که توهمات با عظمت در هیپومنیا وجود ندارد، اما تفکر بزرگ مانند “من می خواهم کارم را رها کنم و یک رمان بنویسم” یک علامت احتمالی هیپومانیک است.

بیماری قسمت شیدایی در نویسندگان

بازهم، متن مهم است. اگر نویسنده ای تازه کار باشد که این نظر را ارائه می دهد. ممکن است بسیار طبیعی باشد. اما همان کلمات گفته شده توسط شخصی که از نوشتن لذت نمی برد و قبلاً هرگز در مورد نوشتن رمان صحبت نکرده است مشکوک است.

بزرگی مشکلات در اختلال دو قطبی

اختلال مانیا یا HYPOMANIA قسمت شیدایی چیست؟

خصومت و یا تحریک پذیری بیشتر

مراقب تحریک پذیری یا خصومت غیرمعقول باشید. محتاط باشید و در صورت مشاهده چنین رفتاری از شخصی کمک بگیرید. سعی نکنید شرایط را به تنهایی مدیریت کنید. این امر در اختلال مانیا دیده می شود.

افکار خودکشی

در برخی موارد، یک دوره جنون می تواند منجر به احساس ناامیدی یا بی ارزشی یا افکار در مورد مرگ یا خودکشی شود.

بیش از حد مذهبی بودن

افزایش غیرت مذهبی یا درگیری می تواند یکی دیگر از علائم شیدایی باشد.  در صورت مشاهده این نکته را یادداشت کنید.

لباس روشن

در طول یک دوره شیدایی یا هیپومانیک، فرد به احتمال زیاد لباس روشن یا پر زرق و برق می پوشد. البته، بیشتر افرادی که لباس های رنگ روشن می پوشند، یک دوره شیدایی یا هیپومانیک را تجربه نمی کنند. اگر انتخاب های روشن با سایر علائم شیدایی یا هیپومانیک همزمان شود. لباس می تواند یک سرنخ کوچکی باشد. تغییر در لباس، مانند ترجیح برای دیده شدن با  لباس آشکارتر، ممکن است علائم دیگری مانند ابرجنسیت را نیز منعکس کند.

شیدایی در کودکان چه تاثیری دارد؟

گاهی ممکن است افراد علائم شیدایی را در کودک مشاهده کنند. متأسفانه  در مورد کودکان، تشخیص اختلال دو قطبی نسبتاً نادر است. زیرا ممکن است این رفتارها فقط به عنوان یک اختلال رفتاری در آن ها  تلقی شود. اگر در زندگی خود نگران کودکان تان هستید، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.  

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا