اختلال سینستزی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد. اختلالات می تواند در سنین مختلف ایجاد شود. اختلالات می تواند به صورت های مختلف در بدن ایجاد شود. برای مثال برخی از اختلالات ممکن است به علت فشار های کاری ایجاد شود. فشار های کاری اگر در کنار فشار در زندگی باشد باعث تشدید اختلالات روانی خواهد شد. یکی از این اختلالات اختلال سینستزی است. اختلال سینستزی در افراد مختلف متفاوت است و علائم مختلفی را ایجاد می کند. متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید.

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. بسیار افرادی فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شدند. 

اختلال هفت رنگ یا سینستزی

اختلال هفت رنگ یا سینستزی چیست؟ اگر به سینستزی مبتلا شده اید، ممکن است پاسخی داشته باشید. اگر شما یا کسی که می شناسید روش متفاوتی برای تجربه دنیا از طریق حواس خود دارید، می توانید از یادگیری درمورد سینستزی و چگونگی کنار آمدن با آن بهره مند شوید.

سینستزی چیست؟

اختلال سینستزی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد

سینستزی چیست؟ این کلمه از یونانی به معنی “درک کردن با هم” است. این یک بیماری عصبی است که در آن تحریک یک ناحیه حسی یا شناختی تجربه حسی یا شناختی دیگری ایجاد می کند. سینستزی برای اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند، مشکلات کمی ایجاد می کند یا هیچ مشکلی ندارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این یک نوع معمولی است. بسیاری از سینست ها اعتقاد دارند که این بیماری اختلال خوانده می شود. زیرا از نظر آن ها این فقط یک روش متفاوت از زندگی است. آن ها بیشتر از این که بخواهند سینستزی را متوقف کنند، می گویند بدون آن نمی دانند چگونه کار کنند.

انواع سینستزی و خصوصیات آن ها

دو نوع مختلف سینستزی وجود دارد:

فرافکنی و مشارکتی

نوع اول سینستزی پروجکتیو – دیدن رنگ ها، اشکال یا اشکال واقعی پس از تحریک حسی یا شناختی.

نوع دوم سینستزی تداعی – احساس ارتباط قوی و غیر ارادی بین تحریک حسی و شناختی و رنگ ها، فرم ها یا اشکال.

سینستزی می تواند سه روش مختلف را شروع کند:

اول، سینستزی رشد یا اصیل – از بدو تولد یا اوایل کودکی شروع می شود.

دوم، سینستزی اکتسابی – بعد از آسیب مغزی یا استفاده از فن آوری های مصنوعی برای ایجاد تعویض حسی اتفاق می افتد.

سوم، سینتزی ناشی از دارو – پس از مصرف داروی روانگردان یا داروی دیگر اتفاق می افتد.

انواع خاصی از ارتباطات یا پیش بینی ها در سینستزی عبارتند از:

سینتزی به رنگ گرافیم – ارتباط یک حرف یا عدد با یک رنگ.

سینستزی صدا به رنگ – ارتباط صداها با رنگ ها، معمولاً اشکال رنگی.

سینستزی با فرم شماره – تجسم تصویر نقشه اعداد هنگام فکر کردن روی یک عدد.

شخصیت پردازی زبانی – مرتبط کردن اعداد ، حروف ، ماه ها و موارد دیگر با برخی ویژگی های شخصیتی.

سینستزی واژه ای – واژه ای – تداعی یک کلمه یا واج با طعم خاص.

سینستزی شنوایی – لمسی – به نظر می رسد احساس لمسی در نقاط مختلف بدن ایجاد می کند.

سینتزی آینه لمسی – وقتی شخص دیگری چیزی را لمس می کند، شما احساسی را احساس خواهید کرد که او احساس می کند.

نمونه هایی از اختلال سینستزی

اختلال سینستزی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد

انواع تجربیات سینتسیک به کسی بستگی دارد. برخی از نمونه های سینستزی عبارتند از:

  • دیدن همه 7 ها به رنگ آبی.
  • دیدن همه به عنوان قرمز است.
  • فکر کردن  به یک حرف خجالتی یا شیطانی.
  • دیدن نت های رنگارنگ موسیقی هنگام شنیدن موسیقی.
  • احساس صدای شیپور به صورت قلم موی روی گوساله های خود.
  • دیدن اشکال رنگی خاص با شنیدن صدای پارس سگ یا ضرب و شتم درب.
  • احساس دوست داشتن یک سطح صاف در هنگام لمس دوستتان به یک میز شیشه ای.

چه کسی سینستزی دارد؟

سینستزی نسبتاً غیرمعمول است و انواع خاصی از سینستزی حتی نادر است. میزان برآورد شده سینستزی بسته به زبان و فرهنگ متفاوت است. تخمین ها از 1 در 25 تا 1 در 100،000 بوده است. مورد احترام ترین مطالعه تاکنون از دانشگاههای ادینبورگ و گلاسگو بوده است و شیوع آن در 4.4٪ از جمعیت را نشان می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سینستزی بیشتر در افراد اوتیسم و ​​افراد هنرمند از جمله هنرمندان تجسمی، نوازندگان و بازیگران دیده می شود. از افراد مشهور مبتلا به اختلال سینستزی می توان به بیلی جوئل، مرلین مونرو، ایتزاک پرلمن، دوک الینگتون، نیکولا تسلا، میکی هارت (درامر مرد شکرگذار) و وینسنت ون گوگ اشاره کرد.

سینستزی در افراد مختلف چگونه تشخیص داده می شود؟

چندین آزمایش برای کشف این که آیا شخصی به سینستزی مبتلا شده است، ابداع شده است. بسیاری از این تست ها به زمان حساس هستند، به این معنی که باید سریع جواب دهید. از آن جا که آن ها خیلی سریع پیش می روند، پاسخ های خودکار شما را در صورتی که یک سینستت هستید، نشان می دهند. به عنوان مثال، اگر یک رنگ خاص را که یک بار با یک عدد مرتبط می کنید انتخاب کنید و سپس دوباره خیلی سریع همان رنگ را برای آن شماره انتخاب کنید، ارتباط اتوماتیک خود را بین این دو نشان می دهید. یک متخصص مغز و اعصاب به نام Richard Cytowic معیارهای تشخیصی زیر را برای انجام سینستزی پیشنهاد کرد:

  • انجمن ها باید به صورت خودکار و غیرارادی باشند.
  • برداشت های سینتستیک سازگار است.
  • یادآوی تجربیات سینستزی بسیار آسان است.
  • احساسات زیادی در رابطه با سینستزی وجود دارد.

چه چیزی باعث سینستزی می شود؟

هنوز هیچ دلیل واضح و واحدی کشف نشده است که دلیل اتفاق بیهوشی را توضیح دهد. با استفاده از داروهای روانگردان می توان آن را القا کرد. این می تواند در مراحل رشد و نمو کودکی اتفاق بیفتد.

بعداً در زندگی نیز از آن استفاده کنید.

ممکن است یک مولفه ژنتیکی وجود داشته باشد، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به سینستزی نیز یک یا چند عضو خانواده دارند که آن را انجام می دهند. ساختار و عملکرد مغز در سینستت ها متفاوت است. افراد مبتلا به سینستزی معمولاً سطح سروتونین غیرمعمولی دارند.

چگونه با سینستزی می توانیم مقابله کنیم

اختلال سینستزی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد

بسیاری از افراد مبتلا به سینستزی احساس می کنند که این طبیعی ترین و طبیعی ترین چیز دنیا برای آن ها است. ممکن است در عملکرد آن ها مشکلی کم داشته و یا هیچ مشکلی نداشته باشند و در واقع، ممکن است دریابند که بیهوشی آن ها به عملکرد بهتر آن ها کمک می کند و تجربیات آن ها را افزایش می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، این در مورد همه درست نیست. اگر به سینتزی مبتلا شده اید ، ممکن است احساس کنید این چیزی است که باید از آن خجالت بکشید یا از دیگران پنهان کنید. ممکن است یاد گرفته باشید که نحوه درک چیزها با دیگران متفاوت است و از غیر قابل قبول بودن آن ترس دارید. مشکل دیگر برخی از افراد مبتلا به سینستزی، اضافه بار حسی است. از آن جا که هر تحریک احساسات متعددی ایجاد می کند، ممکن است در تحریک محیط به مشکل بخورند.

خود را برای درمان این اختلالات آموزش دهید

اولین کاری که باید انجام دهید در صورت انجام سینستزی، یادگیری تمام توانایی های آن در مورد آن است. هرچه بیشتر بدانید، بهتر درک می کنید که سینستزی برای شما طبیعی است.

سینستزی خود را به عنوان یک هدیه بپذیرید

حتی اگر از انجام بی حسی خود راضی نیستید، جستجوی راه هایی برای بهبود زندگی شما می تواند مفید باشد. آیا به لذت کامل ت موسیقی کمک می کند؟ به شما کمک می کند که چیزها را بهتر به یاد بیاورید؟ آیا تجربیات احساسی شما را تقویت می کند؟ اگر می توانید سینتزی خود را به عنوان یک هدیه یا استعداد ببینید، می توانید از آنچه برای شما به ارمغان می آورد استفاده کنید.

عزت نفس خود را بسازید

شاید شما از این ترس داشته باشید که چون بیهوشی شما در بیشتر افراد مشترک نیست، به نوعی شما را فرومایه می کند. اگر چنین است، مهم است که روی عزت نفس خود کار کنید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا