مکانیسم دفاعی پروجکشن (فرافکنی) چیست و چگونه کار می کند؟

در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. یکی از آنها مکانیسم دفاعی پروجکشن است. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. یک سری از تعاریف در روان شناسی برای رفتار های دفاعی است. در واقع این تعاریف برای زمانی است که اگر شما یا فردی دچار مشکل شوید بدانید چگونه آن را مدیریت کنید و از خود دفاع کنید. برخی از تعاریف هم برای پیشگیری هستند. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. برای همین امر شما باید در نظر داشته باشید که منظور از حالت تدافعی در زمانی است که شما یا یک اختلال را واقعا داشته باشید یا آن که دچار ترس یا عصبانیت باشید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مکانیسم دفاعی پروجکشن (فرافکنی) چیست و چگونه کار می کند؟ صحبت کنیم.

بسیاری از ما وقتی مورد انتقاد قرار می گیریم حالت تدافعی پیدا می کنیم.

بسیاری از ما وقتی مورد انتقاد قرار می گیریم حالت تدافعی پیدا می کنیم. همه ما می خواهیم خودآگاهی داشته باشیم، اما برخی از ما وقتی احساس آسیب پذیری می کنیم تلاش می کنیم که خود سازگار بمانیم. فرافکنی یکی از راه هایی است که وقتی احساس خطر از انتقاد می کنیم ممکن است ناخواسته واکنش نشان دهیم. اما فرافکنی دقیقاً چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چه کاری می توانید انجام دهید، نه تنها برای جلوگیری از طرح کردن خود، بلکه برای دفاع از خود در برابر شخصی که در حال طرح ریزی است؟

آیا می خواهید دفاع را در خود بهتر درک کنید؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت

مکانیسم دفاعی پروجکشن چیست؟

مکانیسم دفاعی پروجکشن (فرافکنی) چیست و چگونه کار می کند؟

به نحوه کار یک سالن سینما فکر کنید. صفحه ای پیش روی شماست که می توانید روی آن یک فیلم ببینید. با این حال، فیلم از روی صفحه نمایش نیست بلکه از طریق یک پروژکتور است که تصاویر را بر روی صفحه نمایش می اندازد. این نیز خلاصه فرافکنی به عنوان یک مکانیسم دفاعی است: به عنوان یک مکانیزم دفاعی، فرافکنی زمانی است که کسی نقص و احساسات خود را به شخص دیگری بیندازد.

حسود بود در ارتباط با این زمینه

بگویید آدم بسیار حسودی هستید. شما همیشه در کنارهمسرتان مانند یک محافظ هستید و می ترسید که آن ها را از دست بدهید. هنگام مواجهه با این موضوع ، ممکن است بگویید همسرتان یک زن حسود است. این فرافکنی است. بیشتر اوقات در این شرایط، ما از کاری که انجام می دهیم بی اطلاع هستیم، زیرا پیش بینی ناخودآگاه است. در این موارد، ما معتقدیم که مشکل ما متعلق به شخص دیگر است. در مواقع دیگر، فرافکنی را می توان به عمد انجام داد. سیاستمداران، افراد مشهور و دیگران که قدرت دارند از آن استفاده می کنند تا حواس را پرت کنند و تقصیر را قبول نکنند.

چرا نمی توانیم اعتراف کنیم که اشتباه می کنیم؟

برای درک فرافکنی، ابتدا باید بدانید که چرا بسیاری از مردم به سختی اعتراف می کنند که اشتباه می کنند. برای برخی ممکن است احمقانه به نظر برسد. اعتراف به اشتباه بودن علامت صادق بودن و تمایل به یادگیری اشتباهات خود است، در حالی که دو برابر کردن خطاها یا اشتباهات باعث می شود لجباز به نظر برسید و نتوانید از خود آگاهی داشته باشید. با این حال، تا حدی به دلیل تکامل ما، سخت است که قبول کنیم که اشتباه می کنیم.

نکته ای در ارتباط با مکانیسم دفاعی پروجکشن

اکثر ما خود را قهرمان داستان می دانیم. ما معتقدیم که قهرمان همیشه خوب است و هرگز اشتباه نمی کند و اشتباه بودن یا اعتراف به نقص داشتن آدم بد بودن است. به هر حال، این چنین نیست. به این فکر کنید: حتی در یک داستان، داشتن شخصیتی بدون نقص دو بعدی و کسل کننده است. همچنین، اشتباه بودن باعث نمی شود شما آدم بدی باشید. این شما را آگاه تر می کند. در اینجا برخی از دلایلی ذکر شده است که ممکن است مردم در پذیرفتن اشتباه خود مشکل داشته باشند.

ما به طور طبیعی از خود دفاع می کنیم

دفاع چیزی است که در انسان ریشه دوانده است. از زمانی که در قبایل بودیم و سعی در محافظت از خود در برابر قبایل دیگر داشتیم، برنامه ریزی شده است که از خود دفاع کنیم.

ما به خودمان افتخار می کنیم

بیشتر ما غرور داریم و می خواهیم مردم به ما نگاه کنند. ممکن است به نظر برسد که پذیرش خطا می تواند احساس غرور و همچنین شهرت شما را تهدید کند. با این حال، شما می توانید غرور داشته باشید و هنوز هم اعتراف کنید که نقص دارید. افرادی که به دنبال آن ها هستیم، از جمله والدین و افراد مشهور، انواع و اقسام مشکلات را دارند.

ما می ترسیم مردم بگویند دیوانه هستیم  

مکانیسم دفاعی پروجکشن (فرافکنی) چیست و چگونه کار می کند؟

گاهی اوقات می ترسیم که با پذیرفتن اشتباه خود، مردم را به انتقاد از خود دعوت کنیم. این خصوصاً در مورد شخصیتهای عمومی بیشتر صدق می کند. با این حال، اگر اطرافیان شما هنگام پذیرفتن اشتباه خود ناراحت شوند، ممکن است لازم باشد نگاهی به خود بیندازند.

فرآیند های مربوط به مکانیسم دفاعی پروجکشن

علاوه بر برانگیختن احساسات در هنگام مشاجره، یک پروژکتور ممکن است کارهای آسیب رسان دیگری نیز انجام دهد، از جمله:

  • قلدری: دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شخصی شما را اذیت و آزار کند و فرافکنی یکی از آن ها است. احتمال این وجود دارد که قلدر ناامن باشد و شما را برای عذاب انتخاب کند زیرا آنها ویژگی هایی را در شما درک می کنند که از خود ناراحت هستند.
  • سرزنش قربانی: اگر یک فرد کسی را قربانی کند، مثلاً با ارتکاب جرمی علیه او، او را مقصر می داند. به عنوان مثال، اگر یک دزد کالایی را از خانه شخصی سرقت کند، آن ها می گویند این مقصر قربانی است زیرا امنیت کافی نداشته است.

نحوه برخورد با شخصی که در حال طرح ریزی است

اگر کسی احساسات خود را به شما نشان می دهد، بهترین راه برای کنترل اوضاع چیست؟ اول، شما نباید به آنچه فرد می گوید گوش دهید.

آیا باید با یک فرد پروجکشن خشن شوید؟

این اتفاق بستگی به حالت های او  دارد. اگر اعتقاد دارید که آن ها ناخودآگاه احساسات خود را فرافکنی می کنند و امکان تغییر دارند، زمانی را پیدا کنید که آن ها آرام باشند و با آن ها درباره فرافکنی صحبت کنید. با این حال، اگر آن ها اعتراض بیشتری کنند.  ممکن است نبردی باخت باشد. شما نمی خواهید خود را در مقابل حمله آسیب پذیر کنید.

چگونه خود را از طرح ریزی متوقف کنیم

بیشتر افراد به طور ناخودآگاه فرافکنی می کنند، بنابراین کار روی خودآگاهی اولین قدم خوب برای مقابله با این مشکل است.

 به چند استدلال اخیر فکر کنید

 حتی سعی کنید فضای خود را ضبط کنید. ببینید طرف مقابل را به چه چیزی متهم می کنید. آیا آن چه در مورد آن ها می گویید می تواند در مورد شما نیز صدق کند؟ در این صورت، شما ممکن است در حال فرافکنی باشید. با آگاهی از آن چه ممکن است در حال طرح ریزی باشید، اولین قدم را به سوی فهمیدن اینکه چگونه می توانید با مسائل روانی خود کنار بیایید برمی دارید.

مثالی در ارتباط با مکانیسم دفاعی پروجکشن

به عنوان مثال، اگر شما خشم خود را به شخص دیگری نشان می دهید، ممکن است به دنبال تکنیک های کنترل خشم باشید. وقتی آگاهی یافتید که چرا و چه چیزی را پیش بینی می کنید، می توانید تلاش کنید تا آن را متوقف کنید. در این جا چند پیشنهاد وجود دارد:

خوداندیشی را برای این زمینه امتحان کنید

وقت خود را صرف این کنید که چرا در موقعیت های ناخوشایند قرار می گیرید به روش های خاصی رفتار می کنید. با درک این که چرا شما از طریق یک دیدگاه غیرقضاوتی راهی خاص را احساس می کنید، می توانید برای تغییر خود و متوقف کردن طرح ریزی گام بردارید.

با دیگران صحبت کنید تا بهتر شوید

مکانیسم دفاعی پروجکشن (فرافکنی) چیست و چگونه کار می کند؟

با کسی که صریح و فهمیده است – یا حتی بهتر، با کسی که به شما اشاره کرده است که درباره فرافکنی خود را صحبت کرده اید، مکالمه کنید. به خاطر داشته باشید که مواردی را می شنوید که باعث ناراحتی شما می شوند.

پاسخگو بودن را شروع کنید

طبق گفته والتر E. Jacobson MD  در هسته اصلی خود از طرح ریزی برای جلوگیری از مسئولیت پذیری استفاده می شود. وقتی مسئولیت نقص خود را برعهده بگیرید، رفتارهای فرافکنی بهبود می یابد.

نکته ای در ارتباط با مکانیسم دفاعی پروجکشن

علاوه بر نکاتی که تاکنون ارائه شده است، اگر خود را بیش از حد فرافکنی می کنید یا شخصی که در زندگی شما نقش برجسته دارد، صحبت با یک مشاور کمک می کند.  

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا