در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

در زندگی هیچ وقت آینده قابل پیش بینی نیست. شما نمی توانید بگویید که من قرار است در طول زندگی مشکلی نداشته باشم. گاهی اوقات افراد باید صبر و تحمل زیادی داشته باشند. این که افراد بتوانند به موفقیت برسند بسیار خوب است. اما نکته ای که باید بدانید این است که گاهی در زندگی شکست را تجربه می کنید. این بدان معنا نیست که تسلیم شوید. در واقع شما باید بتوانید از شکست خود درس بگیرید. شکست مقدمه ای برای پیروزی های بعدی است. یکی از مشکلات در طول زندگی اختلالات روانی است. سینستزی یکی از اختلالات روانی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟ صحبت کنیم.

تعریف سینستزی

سینستزیستی دقیقاً چیست؟ از آن جا که انواع مختلفی از این اختلال وجود دارد، تعریف آن می تواند کمی متفاوت باشد. به گفته برخی از کارشناسان، سینستزی یک ویژگی عصبی است که باعث می شود فرد از تحریک حس متفاوت حواس غیر ارادی و خودکار داشته باشد. این توانایی احساس رنگ ها یا بوی موسیقی و سایر تجربیات حسی غیر معمول است که اکثر مردم آن را تجربه نمی کنند. ممکن است یک نفر مبتلا به سینستزی به شما بگوید که عدد 12 یک رنگ آبی است! در حالی که دیگری می گوید رنگ آبی طعم تلخی دارد!    اما می خواهیم بدانیم که در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، جالب این جا است که اگر عدد 12 با رنگ قرمز نوشته شود. همان شخصی که 12 را “آبی” می بیند، در آن موقعیت نیز آن را قرمز می بیند.  کسانی که می توانند طعم رنگ ها را بچشند، می توانند رنگ های قرمز، آبی، سبز و غیره را تشخیص دهند. درست مانند کسانی که بدون سینستزیزی عمل می کنند. بنابراین، مانند داشتن یک احساس اضافی همراه با احساس معمولی که اکثر افراد دیگر دارند.

انواع مختلف سینستزی

در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

کسی که سینستزی دارد سینستست در نظر گرفته می شود و انواع و ترکیبات مختلفی وجود دارد، زیرا هیچ دو نفر این شرایط را یکسان تجربه نمی کنند. با این حال، در حالی که روش های مختلفی برای تجربه سینستزی در افراد وجود دارد، دو شکل اصلی سینستزی وجود دارد که به آن ها سینستزی پیش بینی کننده و تداعی کننده گفته می شود.

پروژه سینستزی

افرادی که دارای سینستزیزی پیش بینی کننده هستند، توانایی طعم، بوی، احساس، مشاهده یا شنیدن برخی از حواس را دارند که توسط محرکی ایجاد می شود که معمولاً حس متفاوتی را تحریک می کند. به عبارت دیگر، یک سینستیت با سینستزی پیش بینی کننده ممکن است هنگام شنیدن آهنگ یا آهنگ خاصی بوی چمن تازه بریده را احساس کند. اگر چه آن ها آن طور که باید آهنگ را می شنوند، اما می توانند بوی علف را احساس کنند که در مزرعه ای از چمن تازه بریده شده است. توضیحات کاملتر اما ساده این است که افراد مبتلا به سینستزیوی پیش بینی کننده هنگامی که فقط یکی تحریک می شود دو حس دارند، مانند شنیدن رنگ ها یا دیدن رایحه ها. این فقط یک طبقه بندی کلی است و بیش از 100 مظاهر مختلف سینستزی پیش بینی کننده وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در داخل این نوع سینستزی، سینستزی رنگ گرافمی وجود دارد که در آن رنگ ها معمولاً هنگام شنیدن یا دیدن یک حرف یا عدد مشخص دیده می شوند. این ها به عنوان سینستزی پروژکتور توصیف می شوند زیرا سینستیت رنگ ها را بر روی ادراکات زندگی واقعی نشان می دهد.

انجمن سینستزی

در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

سینستزیستی انجمنی به این دلیل شناخته می شود زیرا افراد مبتلا به این اختلال به جای این که حواس را بر ادراک زندگی واقعی فرافکنی کنند، این حس ها را در داخل سر خود تجربه می کنند و با آن ارتباط دارند نه در خارج از بدن. به عبارت دیگر، آن ها واقعا این فرآیند ها را نمی بینند حس نمی کنند. آن ها فقط می دانند که آن جا هستند به عنوان مثال، آن ها عدد 15 را با رنگ سبز مرتبط می کنند، هرچند که هنگام مشاهده عدد نوشته شده آن را سبز نمی بینند. این نوع سینستستها رنگ ها، بوها یا صداهای خاصی را با کلمات، رنگ ها، بوها یا صداها مرتبط می کنند، به همین دلیل است که آن را سینستزی تداعی می نامند. آن ها آن را در ذهن خود می بینند تا در دنیای فیزیکی.

نکته در این باره که در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

برای این سینستستها، بین تحریک و حسی که فعال می شود، ارتباط وجود دارد، حتی اگر قابل مشاهده یا توضیح نباشد.

Mirror-Touch Synesthesia

شایع ترین نوع سینستزی، سینستزی با لمس آینه است، زمانی که شما می توانید همان چیزی را احساس کنید که دیگران احساس می کنند. به عنوان مثال، اگر فردی را دیدید که دست خود را می شکند و دست شما ناگهان درد می گیرد، این می تواند نمونه ای از سینستزی با لمس آینه باشد. این نوع سینستزیسی گیج کننده ترین است و درک آن سخت هست. افراد مبتلا به این نوع سینستزیزی گاهی اوقات آن قدر تحت تأثیر احساسات دیگران قرار می گیرند که به دلیل فشارهای جسمی و روحی بیش از حد خود را منزوی می کنند. آیا می توانید تصور کنید که بتوانید احساس دیگران را احساس کنید؟ اگر در بیمارستان کار می کردید، شغل شما طاقت فرسا بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تجربه مشابهی می تواند در مورد احساسات ایجاد شود. این سینستست ها می توانند احساسات اطرافیان خود را احساس کنند. این نوع سینستزی شبیه به همدلی است که فقط به طور تصاعدی قوی تر است و یک تجربه معمولی نیست.

چگونه می توان برای Synesthesia آزمایش هایی ایجاد  کرد؟

برخی از کارشناسان معتقدند که سینستزی فقط حدود 05/0 درصد از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر چه سینستزیزی در واقع یک اختلال غیر معمول است، اما دانشمندان معتقدند که آن قدرها که قبلاً تصور می شد نادر نیست. مشکل این است که آزمایش این پدیده بسیار دشوار است. بسیاری از افرادی که آن اختلال را دارند نمی دانند که به آن مبتلا هستند. گاهی اوقات، وضعیت آن قدر خفیف است که سینستیت حتی آن را تشخیص نمی دهد. آزمایش این اختلال مشکل است و بسیاری معتقدند که همه این توانایی یکسان را دارند، بنابراین آزمایش نمی شوند. و چرا آن ها معتقدند که این طبیعی است؟ شما برای مشاهده رنگ ها آزمایش نمی شوید زیرا همه رنگ ها را می بینند، درست است؟ با این حال، چندین نوع آزمایش برای سینستزی وجود دارد.

پرسشنامه Synesthesia

در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

پرسشنامه Synesthesia می تواند اشکال مختلف سینستزی را آزمایش کند. این پرسشنامه 80 سوال است. حدود 15 دقیقه طول می کشد و نسبتاً ساده و سرراست است. می توانید این آزمون را در Synesthete.org بیابید و یک آزمون آنلاین است. برای استفاده از این آزمون، شما با اطلاعات خود ثبت نام کرده و آن ها را برای دریافت نتایج ارسال می کنید. نیازی به پزشک یا متخصص بهداشت روانی نیست. بسته به نوع یا انواع سینستزی که فکر می کنید دارید، سوالات آزمون و تعداد سوالات متفاوت است.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، این آزمایش از شما می پرسد که آیا فکر می کنید رنگ ها بوی خاصی دارند یا احساساتی را در رنگ می بینید. 20 گزینه یا نوع وجود دارد. شما همچنین به چند سوال اساسی در مورد سن، سابقه اختلالات و آسیب های خاص پاسخ می دهید. پاسخ ها عمدتاً مقیاس کشویی یا چند گزینه ای هستند.

نکته ای در ارتباط با این که در طول آزمایش سینستزی چه اتفاقی می افتد؟

البته، این یک علم دقیق یا از نظر بالینی قابل اعتماد نیست. عمدتا به این دلیل که یک آزمون خودی است که می تواند به راحتی به اشتباه پاسخ داده شود و نتایج کج را ایجاد کند، اما برای کسانی که فکر می کنند ممکن است فرم داشته باشند. شروع خوبی است.

تست سازگاری رنگ گرافیم

این آزمایش برای رایج ترین شکل سینستزی است، یعنی رنگ ها هنگام مشاهده اعداد یا حروف تجربه می شوند. برای مثال، دیدن عدد 19 به رنگ بنفش یا حرف A به عنوان نارنجی. آزمون های سازگاری رنگ گرافیم می تواند از یک آزمون پنج دقیقه ای ساده 20 دقیقه ای تا یک پرسشنامه طولانی و دقیق باشد که ممکن است تا یک ساعت به طول انجامد.  سوالات عمدتا به رنگ هایی که هنگام مشاهده اعداد یا حروف خاص درک می کنید مربوط می شود. یک عدد یا حرف به شما نشان داده می شود و می توانید شاخص را حرکت دهید تا رنگ یا حرف به شکل شما تغییر کند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا