چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ غذایی که می خوریم بر روحیه ما تأثیر می گذارد. سال هاست که محققان آنچه را که می خوریم به عنوان یک بازیگر در احساسات ما مورد استفاده قرار می دهند و علم ثابت کرده است که آنچه می خوریم بر آنچه از سر ما خارج می شود تأثیر می گذارد. در سال ۲۰۰۸، محققان UCLA 160 مطالعاتی در مورد چگونگی تأثیر غذا بر مغزرا بررسی کردند و مشخص کردند که یک رژیم متعادل ، همراه با ورزش می تواند اختلالات روانی را از بین ببرد.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟

مغز و بدن شما اغلب می توانند احساس کنند که در دو طول موج مختلف کار می کنند. گاهی اوقات، وقتی مغز شما نمی داند هنوز کار برای انجام دادن دارید، به شما فرمان می دهد چرت بزنید یا مشغول خوردن چیزی شوید.  این بدان معناست که انتخاب های غذایی و احساسات شما بیشتر از آنچه تصور می کنید دست به دست هم می دهند. برای این که بتوانید احساس شادی بیشتری داشته باشید، می توانید به مرکز مشاوره همکده،‌اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره با بهترین خدمات مراجعه نمایید یا از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

در ادامه مواد غذایی که باعث شادی و نشاط می شود را معرفی می کنیم:

لوبیای سیاه

لوبیا یک غذای غنی از منیزیم است که به تقویت هورمون شادی ، سروتونین و احساس رهایی نیز کمک می کند. اما این کافی نیست ، این مواد کوچک اما قدرتمند غنی از آنتی اکسیدان هستند و با سایر مواد مغذی مفید مانند آهن ، فیبر ، مس ، روی و پتاسیم تکمیل می شوند .

ماهی سالمون

ماهی آزاد مملو از اسید های چرب امگا 3 است که ثابت شده باعث بهبود روحیه ما می شود. دلبریج  می گوید: امگا 3 ، بخشی حیاتی در ساخت سلول های بدن ماست و باعث براق شدن مو و پوست می شود.  حتی به ظاهر ما هم شادی می بخشد.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ نان سبوس دار

نان سبوس دار نانی است که با آرد سبوس دار پخته شده باشد. وقتی هورمون های بدن شما در همه جای بدنتان باشند ، ولع مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات را دارید زیرا به شما کمک می کنند هورمون های بدن تنظیم شوند. اما کلوچه ها به اندازه یک کربوهیدرات پیچیده مانند نان سبوس دار کامل شما را خوشحال (یا حتی لاغر) نمی کنند. با این حال ، برخلاف کلوچه ها ، این غلات کاملا می توانند تعداد باکتری های خوب در روده شما را بهبود بخشند ، که می تواند تأثیر زیادی بر روحیه شما بگذارد.

چغندر

مصرف چغندرتاثیرات شگفت انگیزی دارد. چغندر حاوی بتائین است که از تولید سروتونین در مغز پشتیبانی می کند و باعث تنظیم خلق و خوی می شود. چغندر همچنین دارای دوز قوی اسید فولیک در خود است ، که سلامت عاطفی و روانی را تثبیت می کند و با هر لقمه روحیه شما را بهبود می بخشد.

چای بابونه

اکنون که دمای هوا رو به کاهش است ، ممکن است ریتم شبانه روزی شما با کاهش نور طبیعی از بین برود و خواب شبانه  شما را دشوارتر کند. تحقیقات نشان می دهد که چای بابونه نه تنها خواب بهتری ایجاد می کند بلکه عملکرد شناختی شما را نیز در طول روز بهبود می بخشد و در نهایت باعث ایجاد روحیه شاد در شما می شود.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ توت سیاه

توت های سیاه رنگ منجر به کاهش وزن می شوند و باعث کاهش تشکیل سلول های چربی تا 73٪ می شوند. این به تنهایی روحیه شما را بهبود می بخشد. توت همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است.

تخم مرغ

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟

تخم مرغ ها مملو از اسیدهای چرب امگا 3 ، روی ، ویتامین های گروه B و ید هستند و از آنجا که سرشار از پروتئین هستند ، مدت ها پس از خوردن آنها نیز شما را سیر و پر انرژی نگه می دارند. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ در مجله بین المللی چاقی، افرادی که صبح دوعدد تخم مرغ می خورند ، وزنشان نسبت به افرادی که صبح شیرینی میخورند کمتر است.

فلفل قرمز

محقق دانشگاه ویلیام پاترسون، فلفل قرمز را در رتبه دوم بعد از سبزیجات برگ دار به عنوان قوی ترین ماده قرار دادند. غلظت بالاتر ویتامین ها به بهبود مستقیم روحیه و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کند. اگر نمی توانید فلفل قرمز درا به صورت عادی مصرف کنید آن را با بقیه غذاها مخلوط کنید.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ نارگیل

نارگیل پراز تری گلیسیرید ​​است ، چربی هایی که باعث ایجاد روحیه بهتر می شوند. یک مطالعه مشترک از محققان درآلبانی حتی نشان داد که این درمان خوشمزه دارای تاثیرات زیادی در روحیه شادتر افراد بوده است.  اگرچه نارگیل معمولاً در دسرهای پر کالری یافت می شود ، لازم نیست وزن خود را زیاد کنید. برای رفع مشکل سعی کنید از مقداری پودر نارگیل در قهوه خود استفاده کنید

شکلات تلخ

معلوم است که طعم شکلات علاوه بر خوش مزه بودن باعث احساس شادی و نشاط نیز می شود. کاکائو همچنین باعث افزایش فوری خلق و خو و تمرکز می شود و جریان خون را در مغز شما بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا سرزنده شده و انرژی بیشتری داشته باشید. تحقیقات انجام شده توسط انجمن داروسازی انگلیس حتی نشان می دهد که فلاونول های کاکائو می توانند عملکرد شناختی شما را تقویت کنند و ذهن را قدرت زیادی بخشد.

 کدو تنبل

دانه های کدو تنبل پیام آورشادی هستند. آن ها یکی از بهترین منابع غذایی تریپتوفان (اسید آمینه ای هستند که به تولید سروتونین در مغز شما کمک می کنند)می باشند. تریپتوفان همچنین می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد و باعث می شود شب راحت تر بخوابید و احساس آرامش کنید.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ قارچ

ویتامین D روحیه را تقویت می کند و دارای کیفیت ضد افسردگی است. ما معمولاً ویتامین D خود را از خورشید دریافت می کنیم. اما این مورد در قارچ ها ، شیر ، گوشت گاو ، کبد مرغ و ماهی های چرب نیز یافت می شود. نقش اصلی ویتامین D تبدیل و تنظیم تبدیل تریپتوفان به سروتونین است.  کوهن می گوید هدف ویتامین D ، حفظ مقدار مناسب سروتونین است که می تواند افسردگی و اضطراب را دفع کند. سروتونین خیلی زیاد یا خیلی کم می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

انگور

دانشمندی به نام انگلون می گوید انگور حاوی ماده ای  به نام رسوراترول است ، آنتی اکسیدانی که ثابت می کند روحیه  تقویت می شود. انگور حاوی اسید فولیک نیز هست. کمبود اسیدفولیک منجر به کاهش سطح سروتونین می شود. کوهن می گوید که اسید فولیک برای رشد مغز جنین نیز مفید است.

ویتامین C

استفاده از ویتامین C یک روش عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن با آنتی اکسیدان است. سیستم ایمنی بدن و مغز شما به هم متصل هستند. افرادی که از نظر جسمی توانایی کافی را ندارند، اغلب شرایط خود را به عنوان منبع افسردگی عنوان می کنند. علاوه بر این ، ویتامین C به رادیکال های آزاد متصل می شود و باعث می شود بدن فرد از لحاظ جسمانی و روحی تقویت شود. ویتامین C در کلم بروکلی ، پرتقال ، کلم پیچ ، توت فرنگی ، انبه و کیوی یافت می شود.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ سروتونین

این ماده دربرخی سبزیجات ، آجیل ، دانه ها ، تخمه کدو ، آووکادو ، غلات کامل ، ماست و دوغ یافت می شود. علی رغم مزایای این غذا ها ، متخصصان پزشکی ادعا می کنند هر غذایی روحیه بخش ذهن نیست. خواب ، الگوی غذا خوردن و ورزش فرد نیز در این امر نقش دارد.  دانشمندی به نام گوپتا اضافه می کند غذا خوردن جایگزین درمان یا دارو نیست.

مارچوبه

این سبزی یکی از بهترین منابع گیاهی تریپتوفان است که به عنوان پایه ای برای ایجاد سروتونین ( یکی از اصلی ترین انتقال دهنده های عصبی تنظیم کننده روحیه مغز) عمل می کند. مارچوبه همچنین دارای مقادیر بالای فولات ( ماده مغذی که با افسردگی مبارزه می کند) است. در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که تا 50 درصد از افراد مبتلا به افسردگی از سطح فولات پایین رنج می برند.

عسل

عسل ، برخلاف قند ، دارای ترکیبات مفیدی مانند کوئرستین و کامفرول است که التهاب را کاهش می دهد ، مغز شما را سالم نگه می دارد و از افسردگی جلوگیری می کند. این شیرین کننده همچنین تأثیر بسیار کمتری بر میزان قند خون شما نسبت به قند معمولی دارد. بنابراین بدن شما را به حالت ذخیره چربی ، به صورت نامطلوبی  نمی فرستد و یا منجر به یکی از آن بیماری های ناخوشایند قند نمی شود . عسل همچنین دارای خواص ضد باکتری است و به شما کمک می کند تا از بیماری های مختلف در امان باشید.

چه مواد غذایی باعث شادی و نشاط می شود؟ گوشت گاو سالم

حیواناتی که در مراتع چمن پرورش می یابند دارای سطح بالاتری از اسید لینولئیک سالم (یا CLA) ،که به اصطلاح به آن یک چربی “شاد” می گویند، هستند. این ماده  با هورمون های استرس مقابله می کند و باعث کمتر شدن چربی در ناحیه شکم هم می شود.

گوجه گیلاسی

گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپن است ، آنتی اکسیدانی که از مغز شما محافظت می کند و با اختلالات افسردگی مقابله می کند. از آنجا که لیکوپن در پوست گوجه فرنگی زندگی می کند ، اگر به جای اینکه یک گوجه فرنگی کاملاً خرد کنید ، یک مشت گوجه گیلاس در سالاد خود بریزید ، مقدار بیشتری از این مواد را به دست می آورید.

منابع
eatthis.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا