شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟

در ارتباط شادی و سلامتی، همین بس که این دو با داشتن یک سری ویژگی های خاص مکمل یکدیگر هستند. شاد بودن معنی و هدف زندگی،  به عبارتی تمام هدف و کمال وجودی انسان است. شادی توصیف کننده تجربیاتی مانند رضایت و احساسات مثبت است و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی تر کند. در نهایت می تواند تاثیرات مفیدی بر سلامتی روحی و جسمی انسان داشته باشد. در ادامه این مقاله در ارتباط بین شادی وسلامتی کامل تر توضیح خواهیم داد.

ارتباط شادی و سلامتی

در این بخش می خواهیم برای رسیدن به سلامتی از طریق شادی و سبک زندگی مناسب چند راه حل بگوییم. شما می توانید با رعایت کردن و انجام این موارد به سلامتی ایده آل خودتان برسید. البته توجه داشته باشید که برای رسیدن به سلامتی، خصوصا سلامتی روانی باید از مشاوران برجسته کمک بگیرید. این کار می تواند به صورت حضوری و یا با سیستم مشاوره تلفنی روان شناسی صورت گیرد.

ارتباط شادی و سلامتی (حفاظت از قلب)

شاد بودن و احساس خوشبختی کردن ممکن است از قلب شما منشا نگیرد اما تاثیرات بسیار خوبی را بر آن به جا می گذارد. به عنوان مثال در تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ برای ارزیابی میزان شادی افراد مختلف انجام شد مشخص شد که افراد شاد در این آزمون دارای ضربان قلب کم تر و فشار خون بهتری بودند. این عوامل باعث سلامتی و احساس بیشتر خوشبختی می شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که بین شاد بودن و خوشبختی با سلامتی قلبی و روحی ارتباط مستقیم وجود د ارد.  این ارتباط بر روی ضربان قلب تاثیر می گذارد و در نهایت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. به عنوان مثال در این تحقیقات گفته شد افرادی که دارای احساسات شادی کمتری هستند بیشتر به بیماری عروق کرونری قلب دچار می شوند اما افرادی که احساس شاد بودن بیشتری داشتند خطر ابتلای این بیماری در آن ها به حداقل ممکن رسیده است .

شادی و احساس خوشبختی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟ | مرکز مشاوره همکده

در این بخش می خواهیم بدانیم که چگونه شاد بودن می تواند بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر داشته باشد؟ آزمایشی در سال ۲۰۰۳ در این باره انجام شد. آزمایش این گونه بود که ۳۵۰ نفر از افراد بزرگسال به طور داوطلبانه درمعرض سرماخوردگی قرار گرفتند(خسارت ناشی از این بیماری برای متقاضیان جبران شد ). از این ۳۵۰ نفر برای یک گروه شرایط شاد و مثبت  فراهم شد و برای گروهی دیگر هیچ اقدامی صورت نگرفته بود. بعد از ۹ روز قرنطینه مشخص شد که گروه اول که دارای شرایط شاد و مثبت بودند کمتر دچار سرماخوردگی شدند و آن دسته از افرادی که دارای شرایط عادی بودند بیشترین ابتلا را به سرماخوردگی داشتند. همین آزمایش با استفاده از واکسن هپاتیت ب در سال۲۰۰۶ بر روی دو گروه با شرایط گفته شده انجام شد که همین نتایج را به همراه داشت. از این رو می توان گفت شادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

شاد بودن با استرس مقابله می کند.

داشتن استرس ، دلهره و اضطراب نه تنها از نظر روانشناختی به سلامت جسمی و روحی بدن آسیب می زند بلکه باعث ایجاد تغییرات بیولوژیکی و همچنین افزایش بیش از حد دفشار خون می شود. در این مورد تحقیقاتی بر روی یک سری شرکت کنندگان انجام شد. بدین صورت که افراد بیش از ۳۰ بار در روز میزان شاد بودن خود را ارزیابی می کردند و در نهایت مشخص شد که افراد شادتر ۲۳ درصد هورمون کورتیزول کمتری نسبت به افراد با شرایط عادی دارند. همچنین آزمایشی دیگر در سال ۲۰۰۹ به همین شیوه برای ضربان قلب و با استتفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام (EKG) انجام گرفت و در نتیجه این آزمایش ضربان قلب افراد شادتر در شرایط استرس زا به سرعت بهبود پیدا می کرد. شما برای مقابله با استرس خود می توانید تکنیک های مورد نیاز را از مشاوره تلفنی روان شناسی دریافت نمایید و یا به اولین و بزرگ ترین مرکز روانشناسی، مرکز همکده مراجعه نمایید.

افراد شاد درد کمتری را احساس می کنند.

به معنای واقعی کلمه می توان گفت افرادی که دچار ناراحتی بیشتر هستند دارای درد های بیشتری نیز خواهند بود. اما در مقابل افراد شاد تر درد کمتری را تحمل می کنند. در مطالعه ای که سال ۲۰۰۱ انجام شد از افراد خواستند تجربیات خود را هنگام مطالعه طولانی ارزیابی کنند و پس از ۵ هفته نتیجه را اعلام کنند. طبق نتیجه اعلام شده افرادی که در حالت شادتر و شرایط مثبت مطالعه می کردند از لحاظ روحی و جسمی کمتر دچار خستگی یا درد شدند اما افرادی که در حالت ناراحتی و شرایط منفی مطالعه خود را انجام می دادند دچار درد هایی مثل سردرد و حتی کشیدگی عضلانی می شدند.  مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۵ که بر روی زنان انجام شده بود نشان داد که احساسات مثبت و شاد بودن در زنانی که به طور مثال به بیماری آرتروز دچار بودند باعث شده بود که سریع تر بهبودی خود را بدست بیاورند. در نقطه مقابل زنانی که در شرایط سخت و با احساس ناراحتی این بیماری را داشتند، روند بهبودی کند تری تجربه کردند.

شاد بودن و احساس خوشبختی با بیماری و ناتوانی مقابله می کند.

شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟ | مرکز مشاوره همکده

در این بخش می خواهیم ثابت کنیم که شاد بودن نه تنها برای درد های کوتاه مدت بلکه برای بیماری ها و درد های طولانی مدت نیز مناسب است. در سال ۲۰۰۸ تحقیقی روی ۱۰ هزار استرالیایی انجام شد. بدین صورت که یک گروه از این افراد که دارای بیماری های طولانی مدت بودند در شرایط شادتر و با احساسات مثبت قرار گرفتند و گروه دیگر با همان نوع بیماری اما در شرایط عادی و منفی قرار گرفتند. بعد از دوسال نتیجه این گونه بود که افراد گروه اول نسبت به گروه دوم ۱.۵ برابر کمتر دچار درد های ناشی از بیماری خود می شدند . مشابه همین تحقیق بر روی زنانی که مبتلا به سزطان بودند انجام گرفت و مشخص شد زنانی که دارای احساس مثبت تر و شادی بیشتر بودند پروسه درمانی کوتاه تری نسبت به افراد با شرایط منفی داشتند.

خوشبختی و شاد بودن زندگی ما را طولانی تر می کند.

طول عمر ممکن است شاخص نهایی سلامتی باشد. طبیعتا هر انسان یا هر فردی که بتواند روحیه شادتر و انرژی مثبتی در زندگی خود داشته باشد می تواند زندگی سالم تر و عمر طولانی تری داشته باشد. معروف ترین تحقیق در مورد شاد بودن و طول عمر را می توان در زندگی نامه های راهبه های کاتولیک پیدا کرد. محققان این نوشته ها را به صورت امروزی و برای ابراز احساساتی مانند سرگرمی ، رضایت ، قدردانی و عشق ترکیب کردند و به این نتیجه رسیدند که راهبه هایی که دارای شرایط شاد تر و احساسات مثبت تر بودند ۱۰-۷ سال بیشتر از راهبه هایی که دارای شرایط منفی بودند عمر کرده اند.

 سبک زندگی مناسب ارتباط شادی و سلامتی

به صورت کلی شاد بودن باعث ایجاد طیف وسیعی از عادت هایی در سبک زندگی شما می شود. در ادامه به این عادت ها و تاثیراتی که روی سلامتی می گذارد می پردازیم.

رژیم غذایی سالم

شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟ | مرکز مشاوره همکده

یکی از این عادت ها داشتن رژیم غذایی مناسب است. هر چقدر افراد بتوانند در سبک زندگی خودشان از رژیم های غذایی مناسب مانند مصرف میوه ها ، سبزیجات و مواد مغذی استفاده کنند احساس شادی بیشتری خواهند داشت. درنتیجه این احساس شادی باعث سلامتی بیشتر روح و جسم انسان می شود. رژیم های غذایی غنی از میوه و سبزیجات به طور مداوم باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامت بیشتر می شود. علاوه بر این باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت ، سکته مغزی و بیماری های قلبی هم می شود.

ورزش دلیل ارتباط شادی و سلامتی

عادت مثبت دیگری که شما می توانید برای ایجاد روحیه شادتر و در نتیجه سلامت بیشتر از آن استفاده کنید ورزش است. ورزش کردن با شاد بودن ارتباط بسیار نزدیکی دارد به طوری که هر یک مکمل دیگری است و در صورتی که هر دوی آن ها به طور کامل با یکدیگر کار کنند باعث سلامتی جسمی و روحی در افراد می شوند. در آن سمت شاد بودن و داشتن احساسات مثبت باعث بهبود تمرکز، بهره وری، عملکرد ورزشی و حفظ وزن سالم بدن می شود. حتی این نکته قابل ذکر است که شاد بودن در کنار فعالیت ورزشی منظم می تواند بر روی خواب افراد تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد. تمامی این موارد در نتیجه سلامتی روحی و جسمی افراد را بیشترمی کند.

یادگیری مهارت های جدید

شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟ | مرکز مشاوره همکده

کسب مهارت های جدید در زندگی را می توان یکی دیگر از عادت های مثبت برای سبک زندگی بهتر دانست. افراد می توانند در زندگی خودشان با کسب مهارت های تازه در زمینه های  مختلف باعث تقویت روحیه شاد بودن در خودشان شوند. در نهایت سلامت خود را نیز تقویت می کنند. به طور کلی مهارت های زندگی یعنی کسب یک سری توانایی ها برای مقابله با چالش های مختلف که در زندگی ممکن است برای هر فرد به وجود بیاید. اما هر فرد در زندگی خود ممکن است کسب یک سری مهارت ها را ضروری و کسب مهارت های دیگر را غیر ضروری بداند.

نکته مهم این است که مهارت جدیدی که فرد یا افراد در زندگی خود کسب می کنند بتواند هم در آینده ی زندگی شخصی خودشان تاثیر گذار باشد و هم با بالابردن توانایی های فردی باعث ایجاد روحیه بهتر و احساسات مثبت در فرد شود که تمامی این عوامل در نهایت موجب سلامت روحی و جسمی فرد در زندگی خواهد شد.

 

منابع
skillsyouneed.comskillsyouneed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا