از هویت جنسی چه می دانید؟

هویت جنسی

هویت جنسی به تصویر و تشخیص ذهنی(پنداره) هر فرد از خود به عنوان مرد یا زن  ورای ظاهر فیزیکی و اندام جنسی زنانه یا مردانه گفته می شود. در واقع همان درک ما از مرد یا زن بودن خودمان.

هویت جنسی رفتارهای بیرونی فرد در جامعه و خانواده را تعیین می کند.

هویت جنسی یکی از مهم‌ترین وجوه هویت انسانی،محسوب می شود و دارای سه عامل بیولوژیک، زیستی و  روانی است. در شرایط طبیعی، خود پنداره شخص از زن و مرد بودنش، صفات و ویژگی‌هایی که به خود نسبت می‌دهد و رفتاری که از خود بروز می دهد با هنجارها و ارزش‌های جامعه ای که در آن زندگی می کند و بایدها و نبایدهایی که  برای زنان و مردان تعیین کرده، منطبق است.

شکل گیری هویت جنسی از زمان کودکی در طول فرآیند جامعه‌پذیری آغاز می‌شود و در نوجوانی به تدریج درونی می شود و به ثبات می‌رسد و هویت جنسی سازگار با جامعه شکل می گیرد. اما گاه در این مسیر مشکلاتی بوجود می‌‌آید. در این شرایط ممکن است فرد از نظر زیستی، ویژگی‌های خاص یک جنس را دارا باشد، اما از نظر روحی و روانی خود را به آن گروه متعلق نداند.

اختلال هویت جنسی

از هویت جنسی چه می دانید؟

در اختلال هویت جنسی بین جنسیت فیزیکی فرد با هویت جنسی وی، تضاد و مغایرت وجود دارد. در چنین شرایطی فرد مانند یک نفر از جنس مخالف خود احساس ورفتار می‌‌کند. (مثلاً فرد با اندام جنسی زنانه متولد شده اما خود را مرد می داند ومردانه رفتار می کند.) (زنی درقالب مرد یا مردی درقالب زن)

هویت جنسی فرد رابطه تنگاتنگی با فرهنگ جامعه دارد. دربرخی فرهنگ ها و جوامع، رفتاری زنانه تلقی می شود اما ممکن است در جامعه و فرهنگ دیگر همان رفتار، مردانه تلقی شود. بنابراین در تشخیص اختلال هویت جنسی باید به فرهنگ و جامعه ای که فرد در آن رشد کرده، توجه ویژه داشته باشیم.

افراد دارای اين اختلال به دلیل داشتن رفتار متضاد با جنسیت خود با فشار اجتماعي زیادی رو به رو هستند. به خصوص زمانی كه، نه خود فرد و نه اطرافيان شناخت درستي از این اختلال نداشته باشند. گاهي اين اختلال باعث طرد شدن فرد از سمت خانواده، دوستان و جامعه می شود که این طرد شدن می تواند فرد را به سمت افسردگی و خودکشی سوق دهد.

علت اصلی اختلال هویت جنسی ناشناخته است. این اختلال ممکن است توسط وراثت، عدم تعادل هورمون ها در طی دوران جنینی، ناهنجاری کروموزم ها ، ترشح بیش از حد تستسترون در جنین دختر یا کاهش ترشح تستسترون در جنین پسر ایجاد شود.

نشانه های اختلال هویت جنسی در کودکان

از هویت جنسی چه می دانید؟

  1. اغلب اسمی از جنس مخالف برای خود انتخاب می کنند و اصرار دارند با آن نام خوانده شوند.
  2. دستگاه تناسلی خود را دوست ندارند.

در پسران:

  • از اندام جنسی خود بیزارند.
  • ترجیح می دهند که ذکر نداشته باشند یا به مرور ناپدید شود.
  • پسرها بازی های خشن و پسرانه را دوست ندارند.
  • پسر ها اغلب درگیری زیادی با ظاهر خود دارند.
نقش مهارت های ارتباطی در ازدواج موفق | مرکز مشاوره همکده

در دختران:

  • دوست ندارند نشسته ادرار کنند.
  • از  رشد سینه ها و شروع قاعدگی ناراحت می شوند.
  • ادعا می کنند که ذکر(پینس) خواهند داشت.
  • به دلیل داشتن رفتار پوشش متضاد با جنسیت فیزیکی خود توسط همسالان طرد می شوند یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
  • دخترها دوست ندارند که لباس های دخترانه بپوشند و به بازی های پسرانه علاقه دارند.

4- به مرور از فعالیت ها و تعاملات  اجتماعی کناره گیری می کنند که حتی می تواند به ترک کردن مدرسه منجر شود.

5- اغلب دوستانی از جنس مخالف دارند.

علایم اختلال هویت جنسی در بزرگسالان

1- تمایل دارند با عنوان فردی از جنس مخالف زندگی کنند.

2- دوست دارند ازاندام های تناسلی خود خلاص شوند.

3- پوشش و رفتار مانند جنس مخالف خود دارند.

4- به علت اعتماد به نفس پایین یا طرد شدن توسط اطرافیان از تعامل و فعالیت اجتماعی کناره گیری می کنند.

5- انزوا طلب می شوند و در نتیجه احساس افسردگی و اضطراب می کنند.

6- در برخی مردان بزرگسال فتیشیسم به وجود می آید.

7- معمولا هنگام داشتن رابطه جنسی ، تعویض لباس و دوش گرفتن، از دیدن و لمس اندام جنسی خود خودداری می کنند.

اختلال هویت جنسی چگونه تشخیص داده می شود؟

از هویت جنسی چه می دانید؟

برای تشخیص اختلال هویت جنسی  باید از یک  فرد متخصص در زمینه سلامت روان مانند روانشناس یا روان پزشک کمک گرفته شود. متخصص با بررسی تاریخچه زندگی و علائم رفتاری و شرایط ذهنی فرد، اختلال هویت جنسی را تایید یا رد می کند.

شرکت کردن در یک گروه حمایتی برای این افراد توصیه می شود.

عمل جراحی  و هورمون تراپی می تواند ویژگی های بیولوژیک را متوقف کند و ویژگی های بیولوژیکی جنس مخالف را ایجاد کند. عمل جراحی تغییر جنسیت غیر قابل بازگشت است.

نکته بسیار مهم این است که این خصوصیات ممکن است تا تشخیص اختلال هویت جنسی باعث رنج و ناراحتی فرد شود و در عملکرد فرد اختلال ایجاد کند.

اگر نشانه ها و علائم اختلال هویت جنسی را در خود پیدا کردید سریعا به یک روان شناس مراجعه کنید تا با کمک گرفتن از تخصص وی تشخیص درستی برای  مشکل خود پیدا کنید و هرچه زودتر از شر احساس افسردگی و بیگانگی با جسم خود خلاص شوید. بدانید که شما تنها نیستید، در سراسر دنیا افراد زیادی هستند که مثل شما این شرایط را تجربه می کنند و با تشخیص و درمان درست و به موقع مشکل خود را حل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا