تکنیک های درمانی در افسردگی

قبل از پرداختن به تکنیک های درمانی در افسردگی  باید بدانیم که افسردگی یکی از شایع تربن اختلالات در دنیای روان شناسی است. اختلالات در روان شناسی برای هر شخصی ممکن است در یک سن خاص اتفاق بیفتد. هر کدام از این اختلالات می تواند دلایل خاص خودش را داشته باشد. برای مثال یک فرد ممکن است به علت عدم موفقیت در امتحان دچار افسردگی شود و این مشکل می تواند در تمام طول امتحانات با او همراه باشد. یک سری افراد هم هستند که در دوران کودکی به علت آسیب های خانوادگی با دیدن دعوا ها و بحث و جدلی ها در خانواده دچار اضطراب یا استرس شده اند و مثلا به صدای بلند تا بزرگسالی حساسیت نشان می دهند.

معمولا طبق آمار گفته می شود که افسردگی و اختلالات روانی بین خانوم ها بیشتر است اما این بدان معنا نیست که مردان راحت تر با این موضوع کنار می آیند. هر کس به علت ویژگی های درون گرایی یا برون گرایی خود نسبت به این اختلالات واکنش های خاصی نشان می دهند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که برخی از تکنیک های درمانی که به افسردگی کمک می کنند کدامند؟صحبت کنیم.

افسردگی یکی از رایج ترین انواع اختلالات بهداشت روان در دنیا

افسردگی یکی از رایج ترین انواع اختلالات بهداشت روان در کشور های مختلف  است. در واقع، طبق موسسه ملی بهداشت روان (NIMH)، بیش از هفت درصد بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر با افسردگی زندگی می کنند. در کل حدود 17 میلیون نفر در است. اگرچه زنان دو برابر بیشتر دچار افسردگی می شوند اما هر کسی از هر جنس، سن و نژادی می تواند از این اختلال ناتوان کننده رنج ببرد.

بدانید چه موقع می توانید کمک بگیرید

متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی تحت درمان قرار نمی گیرند، بنابراین ممکن است تعداد آن ها بیش از 17 میلیون نفر باشد. چه به دلیل ترس، خجالت یا انکار، هزاران نفر مبتلا به افسردگی با این بیماری زندگی می کنند. اما افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات است. با درمان، تقریباً در 80٪ از مبتلایان به افسردگی، علائم کاهش می یابد. شناختن علائم بیماری ضروری است بنابراین در صورت نیاز می توانید از آن ها کمک بگیرید.

علائم افسردگی و تکنیک های درمانی در افسردگی

افسردگی انواع مختلفی نیز دارد، اما علائم همه شبیه هم  است، به استثنای اختلال دو قطبی که دارای علائم افسردگی و همچنین علائم دیوانه است. چه شما یک اختلال افسردگی اساسی داشته باشید، چه اختلال افسردگی مداوم، چه یک اختلال عاطفی فصلی، افسردگی پس از زایمان یا هر نوع دیگر از أنواع مختلف این اختلالات علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس غم و اندوه بیش از دو هفته طول می کشد
  • بدون هیچ دلیل مشخصی گریه می کند
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که معمولاً از آنها لذت می برید
  • ناتوانی در خوابیدن یا خوابیدن بیش از حد معمول
  • خستگی مزمن هر چقدر بخوابید
  • عزت نفس پایین
  • اضطراب
  • احساس ناامیدی یا گناه
  • مشکل در تصمیم گیری یا تمرکز
  • حافظه می لنگد
  • خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول
  • کاهش یا افزایش وزن
  • افکار خودکشی

درمان می تواند کمک کند؟

تکنیک های درمانی در افسردگی

هیچ کس نباید هرگز این علائم را نادیده گرفته و منتظر برطرف شدن آن ها به صورت خود به خودی  شود. در حقیقت، نادیده گرفتن علائم افسردگی احتمالاً اوضاع را بدتر خواهد کرد. متناوباً، اگر عزیزی باشد که این علائم افسردگی را داشته باشد، شما نمی دانید که چگونه می توانید با آن ها رابطه برقرار کنید. اگر معلوم شود که ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز است، دارو می تواند به راحتی آن را درمان کند. دلایل یا خطرات دیگری برای افسردگی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

جنسیت

زنان دو برابر مردان دچار افسردگی می شوند.

محیطی

زندگی با سو استفاده، اعتیاد یا مشکلات مالی می تواند افسردگی را تحریک کند.

داروها

برخی از انواع داروها می توانند باعث افسردگی شوند.

ژنتیک و تکنیک های درمانی در افسردگی

افسردگی را می توان در ژن های شما جای داد، به این معنی که فارغ از کاری که انجام داده اید در نهایت به آن رسیده اید.

بیماری جسمی

انواع خاصی از مشکلات جسمی نیز می تواند باعث افسردگی شود. برخی از این موارد شامل بیماری های قلبی، دیابت و سرطان است.

مصرف بیش از حد  مواد

تقریباً 30٪ از افراد مبتلا به اعتیاد به الکل یا مواد مخدر نیز افسردگی دارند.

غم و اندوه

از دست دادن یک عزیز نیز می تواند محرک افسردگی باشد.

با یکی از دوستان یا اطرافیان خود صحبت کنید

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم افسردگی را دارید یا نگران عوامل خطر خود هستید، با کسی صحبت کنید. بهترین کار این است که از یک ارائه دهنده مراقبت از بهداشت روان مانند کسانی که در هستند کمک بگیرید. درمانگران ما در انواع روشهای درمانی و درمانی برای هر نوع اختلال روانی یا عاطفی آموزش دیده اند.

برخی از متداول ترین روش های درمانی افسردگی چه چیزهایی است؟

تکنیک های درمانی در افسردگی

برخی از متداول‌ ترین روش های درمانی افسردگی، درمان شناختی رفتاری، دارویی، روان درمانی، درمان بین فردی، رفتار درمانی دیالکتیکی و درمان وجودی است. موارد دیگر، مانند درمان الکتروشوک و تحریک مغناطیسی کراسانیال تکراری، معمول نیستند اما در بعضی موارد استفاده می شوند.

درمان شناختی رفتاری یکی از تکنیک های درمانی در افسردگی

درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر یادگیری چگونگی تغییر روش تفکر برای بهبود رفتار است. این نوع درمان برای افسردگی مفید است زیرا به شما می آموزد که بیشتر روی نکات مثبت و کمتر روی منفی تمرکز کنید. استدلال این است که مبتلایان به افسردگی دیدگاههای منفی نسبت به خود و زندگی و آینده خود دارند. با کمک به یافتن و اصلاح دیدگاه های منفی خود، می توانید مثبت تر جایگزین آن ها شوید.

درمان شناختی رفتاری بر چه چیز متمرکز است؟

اما فقط بر افکار شما متمرکز نیست. شناخت درمانی – رفتاری به الگوهای فکری و همچنین رفتارهایی که در افسردگی شما کمک می کنند، نگاه می کند. برخی از راه هایی که درمانگر می تواند در این زمینه به شما کمک کند، از طریق ژورنالینگ، تمرین روش های آرام سازی و تمرکز بر اهداف است.

درمان دارویی یکی از تکنیک های درمانی در افسردگی

نوع دیگری از درمانی که برای افسردگی خوب عمل می کند، داروسازی یا دارودرمانی است. در افرادی که عدم تعادل شیمیایی در مغز دارند، دارو تنها راه تعادل آن ها است. برخی از داروهایی که ممکن است استفاده شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند ایمی پرامین و نورتریپتیلین.
  • مهارکننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین مانند دولوکستین یا دسوانلافاکسین.
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین، از جمله اسکیتالوپرام، سرترالین و فلوکستین.

عوارض جانبی در داروها

همیشه عوارض جانبی هر دارویی وجود دارد، اما برخی از شایع ترین آن ها حالت تهوع، افزایش وزن، یبوست، خشکی دهان، بی خوابی، خستگی، کاهش میل جنسی و تاری دید است. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض یا سایر عوارض با پزشک خود صحبت کنید.

روان درمانی

حتی اگر برای افسردگی به شما دارو داده شود، روان درمانی (گفتاردرمانی) با یک درمانگر یا مشاور مجاز ضروری است. فقط مصرف دارو و عدم درمان می تواند مفید باشد، اما فواید حاصل از انجام هر دو مورد را به شما نمی دهد. این نوع روان درمانی برای افسردگی و همچنین بسیاری از اختلالات دیگر مانند اضطراب، اختلال دو قطبی و اعتیاد بسیار عالی است.

روان پویایی یا روان درمانی چگونه انجام می شود؟

با درمان روان پویایی، فرض بر این است که افسردگی ناشی از نوعی درگیری یا حادثه گذشته است. به طور معمول، این چیزی است که در زمان کودکی شما اتفاق افتاده است. هدف این است که شما را از آن حادثه گذشته مطلع کند تا بتوانید با آن مقابله کنید.

درمان بین فردی

این شکل از درمان برای افسردگی خوب عمل می کند زیرا توانایی شما در درک احساسات شما را افزایش می دهد. درمان بین فردی در از بین بردن یا کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به انواع افسردگی موفق بوده است. درمان با محدودیت زمانی معمولاً تقریباً 13 هفته طول می کشد و شامل بررسی روابط گذشته و حال شما برای یافتن الگوهایی است که ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

استراتژی های خاص درمانگران برای درمان بین فردی

تکنیک های درمانی در افسردگی

درمانگر از استراتژی های خاصی برای کمک به تغییر کمبودهای بین فردی شما استفاده خواهد کرد. تنها با تمرکز بر روی یک یا دو مشکل زندگی شما، درمانگر می تواند با شما و همچنین عزیزانتان همکاری کند تا از حمایت اجتماعی مورد نیاز شما برخوردار شود.

رفتار درمانی دیالکتیک

شکل دیگر درمان افسردگی، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) است. این نوع درمان برای انواع مسائل  روانی و همچنین افسردگی استفاده می شود. این نوعی از درمان شناختی-رفتاری است، اما بیشتر به شما کمک می کند تا اختلال روانی خود را بپذیرید تا بتوانید اتفاقات زندگی خود را تغییر دهید.

چهار مرحله در درمان دیالکتیک

در این نوع درمان چهار مرحله وجود دارد که شامل درمان فردی، آموزش مهارت های گروهی، مربیگری تلفنی و مشاوره است. بخش قابل توجهی از این درمان شامل روابط شما با دیگران، مانند همسر یا شریک زندگی شما است. درمانگر می تواند به شما کمک کند مهارت های جدیدی برای بهبود روابط خود و کسب اعتماد به نفس جدید ایجاد کنید.

وجود درمانی یکی از تکنیک های درمانی در افسردگی

وجود درمانی بر جستجوی معنا، تعیین سرنوشت و اراده آزاد متمرکز است. این نوع درمان یک انتخاب عالی برای افسردگی است زیرا به شما می آموزد که یاد بگیرید از خود و احساسات منفی خود بیشتر آگاه شوید. 

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا