تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان

هر پدیده و دانش جدید در صورت استفاده صحیح به رشد انسان کمک کرده و در صورت استفاده غلط می‌تواند برای فرد زیانبار باشد، بازی‌های رایانه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند، معمولاً این بازی‌ها که در کشور ما نیز رواج زیادی پیدا کرده است و بازار اسباب‌بازی‌های سمعی و بصری را در تصرف خود قرار داده است. تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان در ادامه بررسی شده است.

باید واقع بین بود، بازی‌های رایانه‌ای مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان بسیار هیجان‌انگیز و جالب هستند، برخی از این بازی‌ها با استفاده از تصاویر و صداهایی محرک و مهیج، دنیایی از هیجان را برای کودک و نوجوان به ارمغان می‌آورد و می‌تواند روح و جسم او را مطیع خود کند و او را قهرمان اصلی داستان یا همان بازی خواهد کرد. همانطور که در ابتدا عنوان کردیم هم می‌تواند تاثیر مثبت و هم منفی داشته باشد که در ادامه به بررسی تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان

تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانانتاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان

شاید بیشتر از تاثیرات مثبت بازی‌ های رایانه‌ ای اغلب مردم در مورد  پیامدها و تاثیرات منفی بازی‌ های رایانه‌ ای اطلاع داشته باشند ولی ما در ابتدا به تاثیرات مثبت بازی‌ های رایانه‌ ای اشاره می‌کنیم که برخی از آن‌ها عبارتند از :

بازی های رایانه ای و افزایش سرعت و دقت کودک و نوجوان

معمولاً در بازی‌ های رایانه‌ ای نیاز است به سرعت تصمیم‌گیری شود، توجه و دقت زیادی داشته باشند و نسبت به تغییرات ناگهانی عکس‌العمل بالایی پیدا کنند، بنابراین موجب افزایش سرعت عمل و دقت کودک خواهد شد.

کمک به کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مزمن

پژوهشگران دانشگاه یوتا در تحقیقی منتشر کردند که انجام بازی‌ های رایانه‌ ای توسط بچه‌های دارای بیماری و اختلالات نظیر اوتیسم، افسردگی و پارکینسون می‌تواند موجب افزایش پشتکار و روحیه مقاومتشان در مقابل مشکلات بیماری شوند، دانشمندان بر این باورند که برخی از این بازی‌ها بر روی مکانیسم عصبی خاصی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد یک هیجان مثبت می‌شود، در نتیجه کودک یا نوجوان مبتلا بهتر خواهد توانست با پیامدهای ناشی از این بیماری مبارزه کند.

 بازی های رایانه ای و کنترل استرس

در بعضی از بازی‌ها کودک یا نوجوان یاد خواهند گرفت که چطور با شکست و استرس ناشی از آن برخورد کنند. البته این مورد فقط به کودک و نوجوان محدود نشده و برخی از افرادی که دچار استرس و حتی افسردگی نیز هستند کمک می‌‎کند تا حدی در مقابل این مشکل مقابله کنند.

افزایش هماهنگی بین چشم و دست

برخی از بازی‌ های رایانه‌ های به دلیل افزایش مهارت بصری و حرکتی می‌‌تواند به هماهنگی بیشتر دست‌ها و چشم‌ها کمک کند و همچنین به دلیل حرکات سریع با صفحه کلید و موس سرعت کار کردنشان بالا خواهد رفت.

بهبود توانایی حل مسئله با بازی های رایانه ای

در برخی از بازی‌ها مرحله به مرحله سخت‌تر شده و کودکان و نوجوانان هم تمایل دارند تا مراحل سخت را به اتمام برسانند و به همین دلیل و همچنین نوع بازی و نقش آن‌ها در بازی می‌تواند توانایی حل مسئله و مشکل در آن‌ها را افزایش دهد.

افزایش هوش از تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان

برخی از بازی‌ها می‌تواند به بهبود هوش فرد کمک کنند.

افزایش روحیه همکاری و پیروی از قوانین

در بازی‌های دسته جمعی، فرد باید خود را با محیط و شرایط وفق داده و همچنین باید از  قوانین بازی پیروی کند و یاد خواهد گرفت از اصولی که به نفع بقیه است حمایت کرده و حتی ممکن است مهارت‌های اجتماعی را در برخی از بازی‌های مناسب یاد بگیرد.

تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان | مرکز مشاوره همکده

بازی‌های آموزشی

برخی از بازی‌ های رایانه‌ ای جنبه‌ی آموزشی داشته و برای همین منظور تولید شده است.

تاثیرات منفی  بازی های رایانه‌ای در کودکان و نوجوانان

تاثیرات بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان

پرخاشگری در کودک و نوجوان

خشونت مهمترین مشخصه برخی از بازی‌های رایانه‌ای برای جذاب کردن آن است که در برخی از آن‌ها در حد زیادی وجود دارد که یکی از مهمترین پیامدهای این چنین بازی‌هایی افزایش خشونت و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان است.

افت تحصیلی ناشی از بازی‌ های رایانه‌ ای

علل افت تحصیلی بسیار است. بطور کلی می‌‌توان گفت هر چیزی که دانش‌آموز را از مسیر درس منحرف کند. تأثیر منفی در آن داشته باشد یک عامل افت تحصیلی محسوب می‌شود. طبیعتاً صرف زمان زیاد برای بازی‌های رایانه‌ای و عدم نظارت خانواده‌ها بر فرزندان در این رابطه می‌تواند یکی از عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان باشد.

اعتیاد به بازی های رایانه ای

یکی از خطرناک‌ترین تاثیرات منفی بازی‌های کامپیوتری که بطور فزاینده‌ای در حال افزایش است. اعتیاد به بازی های رایانه ای است که یک تهدید جدی برای کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

ضعیف شدن روابط افرادخانواده

برخی اوقات پیشرفت تکنولوژی به جای نزدیک کردن اعضای خانواده موجب دور کردن آن‌ها از هم می‌شود. سرگرم بودن با تلویزیون، اینترنت و بازی‌ های رایانه‌ ای باعث می‌شود. زمان کمتری اعضای خانواده در کنار یکدیگر بوده و در نتیجه موجب سردی روابطشان خواهد شد.

انزوای کودک و نوجوان

زمانی که کودکان مشغول بازی‌ های رایانه‌ ای می‌شوند گذشت زمان را متوجه نشده و ممکن است ساعت‌های طولانی را صرف بازی کردن کنند. تحقیقات نشان داده است کودکانی که مدت زمان زیادی را بازی می‌کنند. منزوی و درونگرا شده و همچنین در برقراری ارتباطات اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند.

صدمات جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای

علی رغم پیامدهایی که گفته شد بازی‌ های رایانه‌ ای می‌تواند تاثیرات منفی جسمی نیز داشته باشد مانند:

مشکلات بینایی

احتمال عوارض بینایی مخصوصاً خطر نزدیک بینی در کودکانی که مداوم به صفحه مانیتور خیره می‌شوند وجود دارد. که با رعایت موارد زیر می‌توان باعث کاهش عوارض آن شد:

فاصله صفحه نمایش از چشم، 18 الی 28 اینچ کمتر نباشد، زاویه دید مناسب بوده و به صفحه نمایش مسلط باشند. بهتر است صفحه نمایش کوچک باشد. و نور آن با توجه به روشنایی اتاق مناسب بوده و زننده نباشد.

مشکلات اسکلتی

در کودکانی که مدت زمان زیادی را با استفاده از رایانه می‌گذرانند. به دلیل زمان زیاد ثابت نشستن، احتمال بروز مشکلاتی در مچ، گردن و پشت وجود دارد. همچنین احتمال احساس سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست نیز از عوارض عدم تحرک در هنگام استفاده طولانی مدت از رایانه است.

افزایش وزن ناشی از بازی های رایانه‌ ای

یکی دیگر از عوارض جسمانی استفاده بیش از حد از رایانه یا بازی‌ های رایانه‌ ای افزایش وزن به دلیل عدم تحرک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا