افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان با احساس غم و اندوه و احساسات روزمره ای که با یک کودک رشد می کند، متفاوت است. فقط به این دلیل که یک کودک غمگین به نظر می رسد لزوما به معنی افسردگی قابل توجهی نیست. اگر غم و اندوه مداوم و یا دخالت در فعالیت های اجتماعی، منافع، تحصیلات تکمیلی و یا زندگی خانوادگی تداخل داشته باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که بیماری او افسردگی است. به یاد داشته باشید که در حالی که افسردگی یک بیماری جدی است، این یک بیماری قابل درمان است.

علائم افسردگی در کودکان | مرکز مشاوره همکده

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان متفاوت است. افسردگی در کودکان اغلب تشخیص داده نشده و درمان نشده است؛ زیرا آنها به عنوان تغییرات عاطفی و روانی طبیعی در طول رشد رخ می دهند. مطالعات اولیه در زمینه پزشکی بر روی “افسردگی” انجام شد، که در آن خلق و خوی افسرده کودک با رفتار عصبانی اثبات شد. در حالی که این اتفاق می افتد، به ویژه در کودکان جوانتر، بسیاری از کودکان غم و اندوه یا خستگی کم را نسبت به بزرگسالان افسرده نشان می دهند. علائم اولیه افسردگی در همراه با غم و اندوه، احساس ناامیدی و تغییرات خلقی بوجود می آیند.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان عبارتند از:

افسردگی در کودکان
  • تحریک پذیری یا خشم
  • احساسات مداوم غم و ناامیدی
  • خروج از جمع اجتماعی
  • افزایش حساسیت به طرد شدن
  • تغییرات اشتها، افزایش یا کاهش می یابد
  • تغییر در خواب، بی خوابی یا خواب بیش از حد
  • داد زدن یا گریه کردن
  • دشواری تمرکز
  • خستگی و انرژی کم
  • شکایات جسمی (مانند معده درد، سردرد) که به درمان پاسخ نمی دهند.
  • توانایی کاهش فعالیت در حوادث و فعالیت های در خانه و یا با دوستان، در مدرسه، فعالیت های اضطراری و سایر سرگرمی ها
  • احساس بی ارزش بودن یا گناه
  • اختلال تفکر ی
  • افکار مرگ یا خودکشی

همه کودکان این علائم را ندارند. در واقع، اکثرا علائم مختلف را در زمان های مختلف و در سنین مختلف نشان می دهد. اگر چه بعضی از کودکان ممکن است در محیط های ساختاری به طور قابل ملاحظه ای ادامه دهند، اکثر کودکان مبتلا به افسردگی قابل توجهی تغییر قابل ملاحظه ای در فعالیت های اجتماعی، از دست دادن علاقه به مدرسه و عملکرد ضعیف تحصیلی یا تغییر ظاهر را تجربه خواهند کرد. کودکان همچنین ممکن است از مصرف مواد مخدر یا الکل استفاده کنند، به ویژه اگر آنها بیش از 12 سال سن داشته باشند.

اگرچه در جوانان زیر 12 ساله نسبتا نادر است، کودکان جوان خودکشی می کنند – و ممکن است در هنگام ناراحتی یا عصبانیت آن را تحریک کنند. دختران بیشتر به خودکشی اقدام می کنند، اما پسران تلاش می کنند که بیشتر دیگران را به کشتن دهند کودکان مبتلا به سابقه خانوادگی خشونت، سوء مصرف الکل و یا سوء استفاده از جسمی یا جنسی، در معرض خطر بیشتر برای خودکشی، و همچنین افرادی با علائم افسردگی هستند.

کدام کودکان افسرده می شوند.

تا 3٪ از کودکان و 8٪ نوجوانان در ایالات متحده از افسردگی رنج می برند. افسردگی به طور قابل توجهی در پسران زیر 10 سال رایج است. اما در سن 16 سالگی، دختران بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

اختلال دوقطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان است. با این حال، اختلال دوقطبی در کودکان می تواند شدیدتر از نوجوانان باشد. این اختلال ممکن است با اختلال بیش فعالی (ADHD)، اختلال وسواسی-اجباری (OCD) یا اختلال در رفتار (CD) همراه باشد یا توسط آن پنهان شود.

علائم افسردگی در کودکان | مرکز مشاوره همکده

علل افسردگی در کودکان

همانطور که در بزرگسالان، افسردگی در کودکان می تواند با هر ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت جسمی، حوادث زندگی، سابقه خانوادگی، محیط زیست، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی ایجاد شود. افسردگی یک حالت گذرا نیست و این وضعیتی است که با درمان مناسب از بین می رود.

افسردگی در کودکان

پیشگیری از افسردگی در کودکان

کودکان با سابقه خانوادگی افسردگی بیشتر در معرض افسردگی هستند. کودکان که پدر و مادرانی دارند که از افسردگی رنج می برند، اولین قسمت افسردگی خود را پیش از کودکی که والدین آنها نمی دانند، توسعه می دهند. کودکان دارای خانواده های پر هرج و مرج یا کودکان و نوجوانانی که مواد مخدر مانند الکل و مواد مخدر را مصرف می کنند نیز در معرض خطر افسردگی هستند.

تشخیص افسردگی در کودکان

اگر علائم افسردگی در کودک شما حداقل دو هفته طول بکشد، باید با دکتر اوخود برنامه ریزی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ دلیل فیزیکی برای علائم وجود ندارد و اطمینان حاصل کنید که کودک شما درمان مناسب را دریافت کند. مشاوره با متخصص بهداشت روانی که متخصص در کودکان است نیز توصیه می شود، در نظر داشته باشید که پزشک متخصص اطفال ممکن است بخواهد با کودک صحبت کند.

ارزیابی سلامت روان شامل مصاحبه هایی با شما (والدین یا مراقب اصلی) و فرزند شما و هرگونه آزمایش روانشناختی اضافی ضروری است. اطلاعات از معلمان، دوستان و همکلاسی ها می تواند برای نشان دادن این که این علائم در طول فعالیت های مختلف فرزند شما سازگار است و تغییر قابل توجهی از رفتار قبلی داشته باشد مفید باشد.

هیچ آزمایش خاص؛ پزشکی یا روانشناختی، که به طور واضح افسردگی را نشان می دهد وجود ندارد، اما ابزارهایی مانند پرسشنامه (برای هر دو کودک و والدین) همراه با اطلاعات شخصی می تواند در تشخیص افسردگی در کودکان بسیار مفید باشد. گاهی اوقات این جلسات و پرسشنامه های درمان می تواند نگرانی های دیگری را که باعث افسردگی مانند ADHD، اختلال در رفتار و OCD می شود، پیدا کند. بعضی از متخصصان اطفال از صفحه نمایش سلامت روان استفاده می کنند.

علائم افسردگی در کودکان | مرکز مشاوره همکده

درمان افسردگی در کودکان

گزینه های درمان برای کودکان مبتلا به افسردگی شبیه به بزرگسالان است، از جمله روان درمانی (مشاوره) و دارو. نقش خانواده و محیط اطفال در فرایند درمان متفاوت از بزرگسالان است. دکتر فرزند شما می تواند ابتدا روان درمانی را پیشنهاد کند و اگر داروهای ضد افسردگی را بعنوان گزینه اضافی در نظر نگیرد، بهبود قابل ملاحظه ای نخواهد داشت. بهترین مطالعات تا به امروز نشان می دهد که ترکیبی از روان درمانی و دارو در درمان افسردگی موثر است.

مطالعات نشان می دهد که داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان موثر است. این داروها به طور رسمی توسط FDA برای درمان کودکان 8 تا 18 ساله با افسردگی شناخته شده است. سایر داروها ممکن است انتخاب شوند اگر سایر بیماری های همزمان وجود داشته باشد که موجب افسردگی می شوند.

درمان کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی

کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی معمولا با روان درمانی و ترکیبی از داروها، معمولا داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده روح و روان درمان می شوند.

داروهای ضد افسردگی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد، زیرا آنها می توانند رفتارهای مانیک یا بیش فعالی را در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی ایجاد کنند. مدیریت یک داروی کودک باید بخشی از برنامه مراقبت کلی باشد که شامل درمان و قرار ملاقات های مراقبت های اولیه است.

  FDA هشدار می دهد که داروهای ضد افسردگی ممکن است خطر تفکر خودکشی و رفتار در کودکان و نوجوانان با افسردگی و سایر اختلالات روانی را افزایش دهد. اگر سوالی یا نگرانی دارید، با پزشک کودک خود صحبت کنید. علاوه بر این، اگر فرزند شما روی این داروها قرار داده شود، هنوز هم بسیار مهم است که به دنبال پزشک و درمانگر باشید.

چشم انداز بلند مدت افسردگی در کودکان

مطالعات نشان داده اند که افسردگی اولین بار در کودکان در سنین جوانتر رخ می دهد. همانطور که در بزرگسالان، افسردگی ممکن است بعدا در زندگی رخ دهد. افسردگی اغلب در همان زمان به همراه سایر بیماری های جسمی رخ می دهد. و از آنجایی که مطالعات نشان داده اند که افسردگی ممکن است بعد ها به عنوان یک بیماری جدی تر روحی در زندگی پیش بیاید، تشخیص، درمان اولیه و نظارت نزدیک، بسیار مهم است.

بعنوان یک والد، گاهی اوقات ساده تر است که انکار کند که فرزند شما دارای افسردگی است. شما ممکن است به دنبال کمک یک متخصص مراقبت بهداشت روان به دلیل نگرانی های اجتماعی مرتبط با بیماری روانی بپردازید. بسیار مهم است که شما – به عنوان پدر و مادر – برای درک افسردگی و درک اهمیت درمان تلاش کنید به طوری که فرزند شما ممکن است به رشد فیزیکی و عاطفی در راه سالم ادامه دهد. همچنین مهم است که به دنبال تعلیم و تربیت در مورد اثرات آینده در افسردگی فرزند خود در دوران نوجوانی و بزرگسالی باشید.

علائم هشدار دهنده افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان

والدین باید به ویژه برای علائمی که ممکن است نشان دهنده این باشد که فرزندشان در معرض خطر خودکشی است، بسیار محتاط باشند.

علائم هشدار دهنده رفتارهای خودکشی در کودکان عبارتند از:

  • بسیاری از علائم افسردگی (تغییر در خوردن، خوابیدن، فعالیت)
  • انزوای اجتماعی، از جمله انزوا از خانواده
  • بحث در مورد خودکشی، ناامیدی یا بی نظمی
  • افزایش رفتار با رفتارهای نامطلوب (جنسی / رفتاری)
  • افزایش رفتارهای ریسک پذیری
  • حوادث مکرر
  • سوء مصرف مواد
  • تمرکز بر موضوعات مضر و منفی
  • درباره مرگ صحبت کردن
  • افزایش گریه و یا کاهش احساس عاطفی
منابع
webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا