چند نشانه افسردگی در کودکان که روانشناسان به اشتراک می گذارند

افسردگی در کودکان یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات روانی است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی می توانند زندگی را دچار مختل کنند. بسیاری از افراد به علت هایی مثل فشار کاری یا اختلافات خانوادگی ممکن است دچار این اختلالات شوند. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد.

اختلالات روانی و افسردگی در کودکان

این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. ما در ادامه می خواهیم ببینیم افسردگی دوران کودکی چگونه است و آیا می تواند آن قدر ادامه داشته باشد که به بزرگسالی هم آسیب برساند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه افسردگی در کودکان که روانشناسان به اشتراک می گذارند،  صحبت کنیم.

افسردگی در کودکان یک مسئله کاملاً واقعی است

افسردگی در دوران کودکی یک مسئله کاملاً واقعی است که اغلب بدون توجه یا درمان نمی شود. اگر چه ناراحتی، غمگینی یا ایراد گرفتن برای کودکان امری طبیعی است اما افسردگی دوران کودکی فراتر از این است و به یک غم و اندوه عمیق تر و پایدار منجر می شود. تشخیص این که چه زمانی فرزندشان در پریشانی است برای والدین دشوار است. افسردگی در کودکان معمولاً متفاوت از افسردگی در بزرگسالان است. والدین ممکن است تصور کنند که کودکشان در حالت پریشانی عمیقی بدخلق است یا بازی می کند. برای والدین مهم است که علائم و نشانه های افسردگی در کودکان را درک کنند تا در صورت بروز فرزندان بتوانند آن را تشخیص دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درک این نکته نیز مهم است که افسردگی در دوران کودکی بسیار قابل درمان است و چندین گزینه درمانی در دسترس است. اگر فرزند شما افسردگی دارد، امید زیادی وجود دارد. اما اول، شما باید بتوانید افسردگی را بشناسید و برای کودک خود به دنبال درمان باشید.

آمار افسردگی در کودکان

افسردگی در دوران کودکی بسیار شایع تر از آن است که تصور می کنید. CDC برای تعیین شیوع بیماری‌ های مختلف روانی در میان کودکان در کشور های اروپایی، از والدین یک نظرسنجی گزارش داد. از بین افراد مورد بررسی، 2.5 درصد والدین گزارش کردند که فرزندشان افسردگی کودکی داشته است. با این حال، از آن جا که بسیاری از کودکان تشخیص داده نمی شوند و تحت درمان قرار نمی گیرند، افسردگی کودکان به راحتی می تواند شیوع بیشتری نسبت به این موارد داشته باشد. از آن جا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی تا بزرگسالی به دنبال درمان نیستند، مشخص نیست که چند کودک ممکن است به این بیماری روانی مبتلا باشند.

علائم افسردگی در کودکان

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید به عنوان والدین انجام دهید درک علائم افسردگی در دوران کودکی است. این علائم با علائمی که ممکن است در بزرگسالان افسرده مشاهده کنید متفاوت است. واکنش کودکان نسبت به احساسات متفاوت است و به همین دلیل، اگر با علائم آن آشنا نباشید، شناخت افسردگی در دوران کودکی دشوار است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه این علائم به طور جداگانه افسردگی دوران کودکی را بیان نمی کنند، اما اگر کودک شما تعدادی از این علائم را دارد، ممکن است برای شما مفید باشد که هرچه سریعتر به یک درمانگر مراجعه کنید. یک درمانگر می تواند در صورت ابتلای فرزند شما به افسردگی تصمیم گیری کند و گزینه های درمانی را ارائه دهد.

احساس عمیق غم و اندوه

یکی از رایج ترین علائم افسردگی در کودکان در هر سنی، احساس عمیق غم و اندوه است، با این حال، کودکان گاهی اوقات سعی می کنند احساسات خود را پنهان کنند. اغلب اوقات کودک شما ممکن است بسیار غمگین باشد، اما این احساس را به شما، دوستان یا معلمانشان ابراز نکنید. کودکان ممکن است احساس غم و اندوه خود را به طور کامل درک نکنند و اگر مدت طولانی ادامه دهند، تصور می کنند که چنین احساسی طبیعی است.

تحریک پذیری و افسردگی در کودکان

بسیاری از کودکانی که از افسردگی دوران کودکی رنج می برند بسیار تحریک پذیر به نظر می رسند. احساس غم و اندوه آن ها ممکن است به صورت تحریک پذیری یا حتی عصبانیت بروز کند. اگر به نظر می رسد کودک شما از انجام کارهای مدرسه یا کارهای خانه خیلی ناامید شده است یا اگر مرتباً با کوچک ترین تحریک شلاق می زند، ممکن است از افسردگی دوران کودکی رنج ببرد.

تغییرات خواب

تغییرات خواب نیز با افسردگی در کودکان شیوع دارد. ممکن است کودک شما بی خوابی داشته باشد یا اصلاً نتواند زیاد بخوابد و در نتیجه باعث خستگی عمیق شود. از طرف دیگر، ممکن است کودک شما بیش از حد بخوابد یا تمام وقت موجود خود را در رختخواب بگذراند. رفع سریع مشکلات خواب بسیار مهم است زیرا خواب زیاد یا کم می تواند علائم دیگر را تشدید کند.

چند نشانه افسردگی در کودکان که روانشناسان به اشتراک می گذارند

متأسفانه، بسیاری از والدین نمی دانند که چگونه شایع ترین علائم افسردگی را در کودکان شناسایی کنند. اگر مانند اکثر مردم هستید، ممکن است فکر می کنید افسردگی فقط برای بزرگسالان اتفاق می افتد. متأسفانه، مرکز کنترل بیماری ها اعلام کرده است که 3.7 درصد از کودکان 3 تا 17 ساله افسرده هستند. علائم افسردگی در کودکان همیشه آنقدر آشکار نیست و نیازی نیست که تأثیر مهمی در زندگی آن‌ها وجود داشته باشد تا این احساس را داشته باشند. حتی زمانی که به نظر می رسد که زندگی به خوبی پیش می رود، کودک ممکن است به دلیل عدم تعادل شیمیایی افسرده شود. به عنوان یک والدین، معلم، خویشاوند یا کسی که با جمعیت جوان تر در تعامل است، باید یاد بگیرید که چگونه علائم افسردگی را در کودکان تشخیص دهید و بدانید چه زمانی باید کمک بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متأسفانه، نرخ خودکشی به 14 کودک در هر 100000 نفر افزایش یافته است. تشخیص کمک برای نجات نسل بعدی ضروری است. آیا نشانه هایی را می شناسید که باید به دنبال آن‌ها برای درمان باشید؟

چند نشانه افسردگی دوران کودکی

چه کودک و چه بزرگسال، فردی که افسرده است یا بیش از دو هفته به این اختلال مبتلا است، در نظر گرفته می شود که یک دوره افسردگی اساسی داشته باشد. اگر کودکی احساس ناامیدی دارد، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این که کودک افسرده در نظر گرفته شود، باید حداقل دو هفته پنج مورد از علائم زیر را داشته باشد.

علائم افسردگی در کودکان

این علائم افسردگی در کودکان به شرح زیر است:

  • احساسات عمیق غمگینی که حداقل دو هفته طول می کشد.
  • کودکان ممکن است بیشتر از این که این اختلالات را داشته باشند تحریک پذیر عمل کنند.
  • عدم علاقه به چیزهایی که دوست دارند
  • تغییرات قابل توجه در وزن – افزایش یا کاهش چندین کیلو در مدت کم
  • بیخوابی
  • اختلال در الگوهای خواب آن‌ها یا تغییر در آن‌ها
  • تحریک روانی حرکتی
  • خستگی مزمن
  • احساس ناتوانی، ناامیدی یا بی ارزشی
  • شیفته مرگ و خودکشی هستند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

باید توجه داشته باشیم که کودکانی که در زندگی خود یک حادثه آسیب زا مانند مرگ عزیزان خود را تجربه می کنند، مراحل غم و اندوه را پشت سر می گذارند. از آنجایی که افسردگی را در کودکان بخشی از این مراحل است، انتظار می رود که از این احساسات رنج ببرند. با این حال، اگر به نظر می رسد که آن‌ها در این مرحله گیر کرده اند، مشاوره برای کمک به پردازش احساسات خود توصیه می شود. ضروری است که علائم افسردگی در کودکان را بشناسید و بتوانید تشخیص دهید.

دریافت کمک حرفه ای برای افسردگی دوران کودکی

توجه به علائم این اختلال همیشه آسان نیست. ممکن است فکر کنید فرزندتان با همکلاسی خود مشکل دارد یا قربانی قلدری است. با این حال، نباید افسردگی را ساده نگیرید زیرا خودکشی دومین علت مرگ در افراد 10 تا 34 ساله است. اگر فرزند شما معیارهای اختلال افسردگی اساسی را دارد، باید او را نزد پزشک اطفال یا متخصص سلامت روان ببرید. بسته به سن آن‌ها، دریافت کمک مورد نیاز آن‌ها ممکن است سخت باشد. هنوز تردید زیادی در مورد افسردگی دوران کودکی در جامعه پزشکی وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که اولین خط درمان در بزرگسالان مبتلا به این اختلال، داروهای ضد افسردگی است، پزشکان در ابتدا در مورد مصرف چنین داروهایی برای کودکان محتاط هستند. مشاوره اولین درمان است که باید قبل از ادامه مسیر داروهای تجویزی بررسی شود. علاوه بر این، بسیاری از داروهای گیاهی ممکن است کمک کنند.

آزمایش خون

اگرچه هیچ آزمایش خون یا اشعه ایکس وجود ندارد که بتواند وجود افسردگی را تایید یا رد کند. اما پزشکان از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان راهنمای خود استفاده می کنند. آن‌ها همچنین می توانند از ابزارهای زیر استفاده کنند:

  • ‏CDRS یا مقیاس درجه بندی افسردگی کودکان
  • ‏CDI یا پرسشنامه افسردگی کودکان
  • ‏CGI یا Clinical Global Impression

درمان پیشرفته

درمان امروزی بسیار پیشرفت کرده است. هنگام در نظر گیری علائم افسردگی در کودکان، نکته کلیدی کسب درمانی است که به خوبی در مورد این نوع غم و اندوه مزمن در کودکان آگاه باشد.

بازی درمانی پرکاربردترین نوع مشاوره ای است که در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا کودکان می توانند در هنگام استفاده از اسباب بازی ها و وسایل ارتباط بهتری برقرار کنند تا اینکه فقط در مورد مشکلات خود صحبت کنند. یکی دیگر از روش های مفید مشاوره، درمان شناختی رفتاری است، روش دیگری است که برای کودک بزرگتر بسیار مفید و بهتر است.

والدین با مشاهده علائم افسردگی در کودکان چه کاری می توانند انجام دهند؟

علائم افسردگی در کودکان اغلب به آسانی قابل تشخیص نیستند، به خصوص از آنجایی که کودکان به هر حال تمایل به خلق و خوی دارند. به غیر از درخواست کمک حرفه ای، در این‌جا یک کار وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید.

با فرزندتان صحبت کنید

سعی کنید در مورد همه چیز با فرزندتان گفتگوی واضح داشته باشید. سپس وقتی چنین چیزی پیش آمد، بدانید که او با شما ارتباط برقرار خواهد کرد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا