چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم

قلدری زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی در دنیای امروزی است. همان طور که می دانید عصبانیت و خشم می تواند آسیب های زیادی به شما برساند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم قلدری باعث آزار و اذیت به دیگران می شود. حتی در این بین افرادی که ضعیف تر هستند آسیب های بیشتری می بینند.

از این رو روان شناسان راه های مختلفی برای جلوگیری از این آسیب ها ایجاد کرده است. همیشه در هر جمعی شخصیت های وجود دارد که ممکن است شما از آن ها خوشتون نباید. افراد قلدر یکی از آن ها هستند. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند.  قلدری در بزرگسالان موضوع امروز ما است. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم؟ برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم صحبت کنیم.

اکثر مردم قلدری را در کودکان می بینند

چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم

وقتی اکثر مردم به قلدری فکر می کنند، به کودکانی فکر می کنند که در کلاس یا زمین بازی مدرسه به یکدیگر ضربه می زنند. نمی توان انکار کرد که بسیاری از کودکان حتی در سنین بسیار پایین در معرض قلدری قرار می گیرند. با این حال، قلدری متقابل منحصر به کودکان یا دوران کودکی نیست. بسیاری از بزرگسالان دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. در واقع این ها بزرگسالانی هستند که در محدوده سنی خود در معرض قلدرها قرار می گیرند. در سال های اخیر، قلدری در بزرگسالان توجه بیشتری را از سوی رسانه های جریان اصلی به خود جلب کرده است.

شکی نیست که قلدری در بزرگسالان بسیار واقعی و حتی شایع است. با این حال، قبل از این که هر کسی بتواند نحوه برخورد با قلدری بزرگسالان را بیاموزد. ابتدا باید ماهیت قلدری بزرگسالان، نحوه کارکرد آن و به طور کلی شامل چه مواردی را درک کند.

بررسی قلدری بزرگسالان

قلدری بزرگسالان ذاتاً در همه محیط ها و هر شکلی سمی و موذی است. درک دسته بندی قلدرهای بزرگسال و نحوه عملکرد آن ها برای درک دلایل اساسی و سایر عوامل ضروری است. بزرگسالانی که درگیر قلدری می‌شوند، به احتمال بیشتری این کار را با وسایلی غیر از فیزیکی انجام می‌دهند. با این حال، مواردی وجود دارد که آزار فیزیکی و قلدری رخ می دهد. به طور معمول، در دنیای قلدری بزرگسالان، مرتکبین در دسته های خاصی قرار می گیرند.

انواع قلدری در بزرگسالان

اول از همه، یک فرد قلدر بالغ خودشیفته است. خودشیفته‌ها تصمیم می‌گیرند که دیگر بزرگسالان را مورد آزار و اذیت قرار دهند. این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که احساس همدلی یا ترس از پیامدهای نامطلوب ندارند. علاوه بر این، آن ها معمولاً با مسائل مربوط به عزت نفس دست و پنجه نرم می کنند، از این رو مجبورند دائماً دیگران را تحقیر کنند. افرادی که واقعاً خود را دوست دارند مجبور نیستند دیگران را زیر پا بگذارند تا احساس برتری کنند. خودشیفته‌ها تلاش خواهند کرد تا ثابت کنند که چقدر امن هستند، اگرچه بدرفتاری آن ها با دیگران هر بار گویای همه چیز است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم

قلدری در بزرگسالان نشان دهنده رفتارهای پراکنده و کنترل نشده است. گاهی اوقات این شیوه قلدری زمانی اتفاق می‌افتد که مرتکب تحت استرس است یا دوران سختی را سپری می‌کند. در حالی که قلدری تکانشی معمولاً برنامه ریزی شده یا از قبل برنامه ریزی نشده است، این امر آن را توجیه نمی کند. پشت سر گذاشتن چالش‌های زندگی به کسی این حق را نمی‌دهد که دیگران را سرزنش کند یا درگیر قلدری شود. اقدامات قلدرهای بزرگسال تکانشی به همان اندازه خطرناک است که قلدرهای بالغی که در دسته های دیگر قرار می گیرند.

قلدری در بزرگسالان به صورت فیزیکی

بعد از آن، قلدری در بزرگسالان به صورت فیزیکی می آیند. همان طور که از نام آن پیداست، قلدرهای بالغ فیزیکی قلدری را مرتکب می شوند که شامل اعمال و تماس فیزیکی است. قلدرهای فیزیکی اغلب به افراد ضربه می زنند، سیلی می زنند، مشت می زنند، لگد می زنند یا به شکل دیگری به آن ها حمله می کنند. آن ها همچنین ممکن است در تعقیب، سرقت، یا تخریب اموال شخصی خود شرکت کنند. تعداد زیادی از قلدرهای فیزیکی بالغ نیز تهدید به آسیب رساندن به هدف خود یا افرادی که هدف آن ها ممکن است با آن ها در ارتباط باشد، هستند. قلدرهایی با این طبیعت ممکن است مسائل خشم یا انواع دیگر مسائل روانی جدی را تجربه کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

قلدری در بزرگسالان از نوع کلامی تمایل دارد از کلمات خود برای تحقیر افراد استفاده کند. مهم است که تأثیرات قلدری کلامی را به حداقل نرسانیم زیرا این تأثیرات ملموس نیستند. کلمات بسیار قدرتمند هستند و می توانند شهرت، شغل، ارزش درونی و چیزهای دیگری را که ممکن است یک نفر برای خودش داشته باشد، از بین ببرد. تعداد قابل توجهی از قلدرهای لفظی بزرگسالان شایعه پراکنی می کنند، در مورد دیگران پشت سر خود شایعات می کنند.  در غیر این صورت از کلمات برای بد و آزار دادن استفاده می کنند.

قلدرهای بزرگسال ثانویه

در نهایت، قلدرهای بزرگسال ثانویه. قلدرهای بالغ ثانویه شاهد اعمال قلدری در بزرگسالان هستند و به طور کلی به آن می پیوندند تا هدف بعدی رفتار آن ها نباشند. بسیاری از قلدرهای بزرگسال ثانویه نسبت به کسی بدخواهی واقعی نمی کنند، اما از صحبت کردن می ترسند. درک این نکته مهم است که قلدری ثانویه بزرگسالان صرفاً به این دلیل که رفتار او از روی ترس است قابل توجیح نیست. بزرگسالانی که شاهد آزار و اذیت هستند، باید به جای آسیب رساندن بیشتر به فرد مورد نظر، صحبت کنند یا حادثه را گزارش کنند.

مدیریت قلدری زمانی که شما فردی هستید که مورد آزار و اذیت قرار می گیرید

چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم

هر زمان که خود را در معرض قلدری بزرگسالان قرار دهید، می تواند چالش برانگیز و ناراحت کننده باشد. با این حال، دانستن راه‌هایی برای غلبه بر رفتارهای یک قلدر مهم است. این می‌تواند به یادگیری، رشد و تجربه سطوح بالاتر اعتماد به نفس کمک کند. وقتی در این موقعیت قرار گرفتید، یکی از مهمترین چیزها این است که ترس قلدر را نشان ندهید. این می تواند چالش برانگیز باشد، بسته به نوع فردی که با آن سر و کار دارید. اما قلدرها از ترس تغذیه می کنند و آن ها را تشویق می کند که رفتار بد خود را ادامه دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که در حال تجربه قلدری در بزرگسالان هستید، اطمینان از این که با افراد دیگر در ارتباط هستید نیز بسیار ضروری است. قلدرها عموماً افراد منزوی را به عنوان اهداف آسان تری می بینند. کسانی که سیستم پشتیبانی کمتری برای مقابله با آن ها خواهند داشت. داشتن افراد در کنار شما می تواند به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید. اطمینان حاصل کنید که دیگران از وضعیت شما آگاه هستند.

اعتماد به نفس و سیستم پشتیبانی عالی هستند. با این حال، گزارش قلدری یکی دیگر از اقدامات عالی است.  معمولاً آن ها را تشویق نمی کند که کاری را که انجام می دهند متوقف کنند. در واقع، قلدرهای بزرگسال از هر نوع، اغلب نادیده گرفته شدن را نشانه ضعف می دانند. این امر آن ها را تشویق می کند که به راه خود ادامه دهند. از صحبت کردن و گزارش فردی که به شما قلدری می کند نترسید.

مدیریت قلدری در بزرگسالان به عنوان یک تماشاگر

اگر از نزدیک شاهد قلدری بزرگسالان باشید، می تواند شما را در موقعیت بسیار دشواری قرار دهد. بسته به این که فرد قلدر را می شناسید یا نه، فردی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد یا هر دو، ممکن است در مورد عواقب احتمالی هر اقدامی نگران باشید. نحوه برخورد شما با قلدری به عنوان یک تماشاگر به شخصیت و صداقت بستگی دارد. حتی ممکن است در مواجهه با قلدر احساس راحتی نکنید.  باز هم می توانید اقدامات دیگری به جز نادیده گرفتن آن یا تبدیل شدن به یک قلدر بزرگسال ثانویه انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه با قلدری در بزرگسالان مقابله کنیم

برقراری ارتباط با فردی که با اعتماد به نفس مورد آزار و اذیت قرار گرفته است یکی از راه های ایجاد تأثیر مثبت است. بسیاری از افرادی که قلدری را تجربه می‌کنند، احساس تنهایی می‌کنند. اگر فرد هنگام رفتار قلدری بداند که تنها نیست، می تواند چنین تفاوت مهمی ایجاد کند. حتی اگر برای شما جزئی به نظر برسد. بهتر است این را بدانید که حمایت می تواند چه تفاوتی در زندگی یک فرد ایجاد کند.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا