استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت اول)

نوجوانان اغلب بیشتر از بزرگسالان استرس را تجربه می کنند و این برای والدین هشداردهنده است. استرس نوجوانان چیز نادری نیست. اما باید قبل از بدتر شدن شرایط درمان گردد. شاید موارد زیادی از عوامل ایجاد کننده ی استرس نوجوانان دیده شود اما با کمی صبوری از جانب والدین این موارد قابل مدیریت خواهند بود.

استرس یعنی بدن چطور به تهدید یا تجربه ی یک اتفاق واکنش نشان می دهد. وقتی شما برای انجام کاری تحت فشار هستید یا باید با شرایط سختی برخورد کنید احساس استرس خواهید داشت. استرس می تواند واکنش جنگ یا گریز را در بدن فعال سازد.

واکنش جنگ و گریز و نوجوانان

وقتی فرد با یک تهدید نزدیک یا مشاهده شده برخورد می کند یا شدیدا استرس دارد به طور خودکار واکنش جنگ و گریز در بدن فعال خواهد شد.این واکنش نقش مهمی در چگونگی برخورد با استرس دارد و بدن را اماده می سازد تا با تهدید مبارزه کرده یا از آنجا فرار کند.

وقتی حالت جنگ و گریز در بدن فعال می شود آمیگدال (عصب های مغز) یک سیگنال استرسی به هیپوتالاموس ارسال می کند که مرکز ارتباطی در مغز است. هیپوتالاموس نیز از طریق سیستم عصبی  خودکار واکنشی را به غدد آدرنال خواهد فرستاد. غدد آدرنال به طور ناگهانی آدرنالین را در خون آزاد می سازند و در نتیجه قند خون بالا خواهد رفت و انرژی به تمامی بخش های بدن ارسال خواهد شد. وقتی این اتفاق می افتد ضربان قلب فرد بالا می رود، مردمک های چشم گشاد می شوند، بدن شروع به لرزیدن کرده و پوست قرمز یا رنگ رپریده می گردد. فرد برای 20 تا 60 دقیقه در این وضعیت خواهد ماند، قبل از اینکه دوباره به حالت ریلکس وعادی برگردد.

نوجوانان این واکنش به استرس را مانند بزرگسالان تجربه می کنند و تا زمانی  که واکنش برای مدتی خیلی زیاد باقی نماند همه چیز عادی است. مقدار کمی از واکنش جنگ و گریز در بدن ضروری و مفید است. این واکش چیزی است که کمک می کند در زمان پرتاب توپ خود را عقب کشیده یا از مقابل وسیله ی نقلیه ای که به سمتتان می آید کنار بروید.

به خواندن این مطالب ادامه دهید تا بدانید آیا نوجوان شما با استرس مواجه است.

نشانه های استرس نوجوانان

استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت اول)

استرس می تواند خود را به شکل های متفاوتی نشان دهد، اغلب این علائم عاطفی یا فیزیکی هستند. شما می توانید با دیدن طرز رفتار یک فرد بگویید استرس دارد یا نه. اثرات استرس می توانند متعدد باشند. برخی از آن ها در زیر آورده شده اند.

  • علائم عاطفی

کسانی که استرس دارند هیجان زیادی نخواهند داشت. آن ها ناراحت بوده و حتی ممکن است افسرده به نظر برسند. نوجوانانی که استرس دارند اغلب مضطرب، آشفته، حساس و کناره گیر هستند. آن ها به سادگی توسط چیزهای کوچک عصبانی یا ناراحت می شوند و شاید در هر شرایطی حس ناامیدی یا بی ثمربودن داشته باشند. دفعه ی بعدی که نوجوان شما بدون هیچ دلیلی آشفته وعصبانی شد می توانید متوجه شوید او استرس دارد.

  • نشانه های فیزیکی

نشانه های فیزیکی استرس در نوجوانان شامل خستگی، سردرد، یبوست، حالت هوع و سرگیجه، نداشتن اشتها و تپش قلب است. نوجوان شما شاید علاقه ی خود به ورزش و دیگر فعالیت های فیزیکی را نیز از دست دهد. برخی نوجوانان شاید دچار افزایش یا کاهش وزن شوند و دختران ممکن است تغییراتی در چرخه ی قاعدگی خود را تجربه کنند.

  • تغییرات رفتاری و استرس نوجوانان

استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت اول)

نوجوان شما شاید بی قرار به نظر رسیده و عاداتی عصبی از خود نشان دهد، مانند جویدن ناخن، بی قراری، حرکت مداوم به اطراف و غیره. گریه کردن، جداکردن خود از دوستان و خانواده، تغییرات خلقی یا تحریک پذیری سریع، اهمیت ندادن به ظاهر و نشان ندادن علاقه به کارهایی که قبلا لذت بخش بوده اند می توانند نشان دهنده ی استرس باشند.

استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت | مرکز مشاوره همکده
  • علائم شناختی

استرس در نوجوانان می تواند روی توانایی های شناختی مانند حافظه نیز اثر بگذارد. شاید فکر کنید نوجوان شما به وظایف خود بی اهمیت شده یا مسئولیت نمی پذیرد اما چیزی که باید بدانید این است که او استرس داشته و این کار را فراموش کرده است. برخی علائم شناختی دیگر عبارتند از زودرنجی، عدم توانایی در تمرکز، ذهنیت منفی و قضاوت ضعیف.

گاهی شاید نتوانید تشخیص دهید نوجوان شما زیاد استرس دارد یا رفتار او تنها برای سنش است. در این موارد تست استرس برای نوجوان می تواند انتخاب درستی باشد. شما می توانید از او یک تست آنلاین گرفته یا بخواهید در مدرسه این کار را انجام دهند. نوجوان خود را نباید برای اینگونه تست ها مجبور کنید و یا خودتان به جای آن ها انجام دهید. به جای این کار آن را تبدیل به فعالیتی شاد کنید که تمام اعضای خانواده در آن شرکت دارند.

برخلاف چیزی که فکر می کنید استرس اگر محرکی برای عملکرد بهتر باشد خوب است. استرس به شما کمک می کند مشکلات نهان را پیدا کنید. استرس روانی یا تنش در نوجوان شما می تواند به سادگی مدیریت شود، تنها اگر بدانید چه چیزی باعث آن شده است.

نکاتی برای مقابله با استرس نوجوانان

استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت اول)

هیچ چیزی در مورد استرس وجود ندارد که نوجوان شما مجبور به تحمل آن باشد. با این راه حل های ساده به نوجوان خود که دچار استرس است کمک کنید.

  • خواب

بین کارهای مدرسه، زندگی اجتماعی و خانه، نوجوان زمان کمی دارد تا بتواند خواب خوبی داشته باشد. او شب ها زیاد بیدار مانده و صبح خیلی زود باید از خانه خارج شود. استراحت برای کاهش استرس ضروری است. وقتی بدن راحت باشد ذهن نیز بازیابی شده و شاداب خواهد بود. خواب کامل شب به نوجوان شما کمک می کند بهتر با استرس برخورد نماید. چرت های کوتاه در بین کارها نیز می تواند استرس را کاهش دهد.

  • فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی یکی از بهترین کاهنده های استرس در نوجوانان است. هیچ چیزمانند کمی دویدن استرس را از بین نمی برد. وقتی استرس دارید می توانید کمی قدم زده یا به باشگاه برود. بعد از آن حس بهتری خواهید داشت. نوجوان خود را تشویق به ورزش کرده یا برای سالم نگه داشتن ذهن و بدن او با مبارزه ی بهتر با استرس در کنار هم کمی ورزش کنید.

منابع
momjunction.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا