راه‌ های تشخیص استرس کودکان و نوجوانان

مدیریت استرس می‌تواند گیج‌کننده و پیچیده باشد زیرا انواع متفاوتی از استرس وجود دارد؛ استرس حاد، استرس اپیزودیک، استرس شدید، که هریک خصوصیات، علائم، مدت‌زمان و درمان خاص خود را دارد. بیایید نگاهی به هریک بیندازیم. راه‌ های تشخیص استرس کودکان و نوجوانان چیست؟

راه‌ های تشخیص استرس کودکان و نوجوانان – استرس حاد

استرس حاد متداول‌ترین نوع از استرس است. این استرس ناشی از تقاضاها و فشار زیاد در روزهای اخیر و درخواست‌های پیش‌بینی‌شده و فشار ناشی از آینده‌ی نزدیک است. استرس حاد در مقدار کم هیجان‌انگیز و جالب است اما مقدار زیاد آن خسته‌کننده می‌شود.

خوشبختانه علائم استرس حاد در بیشتر افراد تشخیص داده می‌شود. لیستی از چیزهایی  که در زندگی او بد پیش رفته است: یک تصادف با اتومبیل که در آن گلگیر ماشین له شده است، از دست دادن یک ارتباط مهم، تأخیر در جایی که برای آن عجله داشتید، مشکلات گاه‌به‌گاه کودکان در مدرسه و این قبیل موارد.

علائم: مشکلات عاطفی، ترکیبی از عصبانیت یا تحریک‌پذیر شدن، نگرانی و افسردگی، سه حس عاطفی ناشی از استرس می باشند. مشکلات عضلانی از جمله سردرد، کمردرد، فک درد و تنش‌های عضلانی که باعث مشکلات رباط‌ها و کشیدگی ماهیچه و تاندون‌ها می‌شود.

استرس اپیزودیک حاد

استرس و راه‌ های تشخیص در کودکان و نوجوانان

کسانی هستند که از استرس حاد رنج‌برده و زندگی آن‌ها مختل شده است. آن‌ها همیشه در عجله هستند اما باز هم دیر می‌رسند. اگر چیزی ممکن باشد درست پیش نرود برای آن‌ها همان اتفاق خواهد افتاد. آن‌ها سخت تلاش کرده و زمان زیادی می‌گذارند اما نمی‌توانند حجم درخواست‌هایشان از خود و فشار ناشی از این تقاضاها را مدیریت کنند. این افراد به نظر می‌رسد همیشه در چنگ استرس شدید هستند.

افرادی که استرس حاد دارند شاید واکنش‌هایی مانند عصبانی شدن، زود از کوره در رفتن، حساس شدن، نگرانی یا اضطراب داشته باشند. اغلب آن‌ها خودشان را فردی  توصیف می‌کنند که بسیار عصبی است. این افراد همیشه عجله دارند و می‌خواهند خیلی تند پیش بروند و گاهی این حساسیت آن‌ها به شکل یک خصومت نمودار می‌شود. وقتی دیگران با خصومت واقعی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند روابط درون فردی آن‌ها به‌سرعت  ویران می‌گردد. محل کار جایی پر استرس برای آن‌هاست.

نوع دیگر استرس اپیزودیک از نگرانی‌های پیوسته می‌آید. این افراد همیشه نگران در هر گوشه‌ای یک بحران می‌بینند و در هر شرایطی با بدبینی یک اتفاق بد را پیش‌بینی می‌کنند. وقتی همیشه چیز بدی برای اتفاق افتادن وجود داشته باشد جهان جایی بد، خطرناک و نوعی مجازات است.

اغلب برای این افراد که نمی‌توانند اشتباهی در روش اداره‌ی زندگی خود پیدا کنند مشکلات زندگی و شخصیتی بسیار عادی و ثابت خواهند شد. آن‌ها مردم دیگر و حوادث خارجی را مسئول نگرانی‌های خود می‌دانند. اغلب این افراد به عنوان بخشی از شخصیت خود سبک زندگی، الگوهای برخورد با دیگران و درکی که از دنیا دارند را توصیف می‌کنند.

راه‌ های تشخیص استرس کودکان و نوجوانان  – استرس شدید

استرس و راه‌ های تشخیص در کودکان و نوجوانان

شاید استرس حاد هیجان‌انگیز باشد اما استرس شدید این‌طور نیست. این استرس روز به روز و سال‌به‌سال انسان را از بین می‌برد. استرس شدید بدن، ذهن و زندگی را نابود می‌سازد. در طولانی‌مدت این استرس شما را نابود خواهد کرد. استرس شدید ناشی از فقر، خانواده‌ی نامناسب، ازدواج ناموفق یا اخراج شدن از کار است.

استرس شدید زمانی ایجاد می‌شود که فرد هیچ راهی برای خارج شدن از این شرایط بد پیدا نمی‌کند. این استرس ناشی از درخواست‌ها و فشارهای سخت‌گیرانه برای زمانی طولانی است. فرد بدون هیچ امیدی به دنبال یک راه‌حل می‌گردد. برخی از انواع استرس حاد ناشی از تجربیات بد و ضربه‌هایی از دوران کودکی است که برای همیشه در ذهن فرد مانده و در بطن او فرو رفته‌اند. بدترین بخش از استرس شدید این است که افراد به آن عادت می‌کنند. آن‌ها فراموش می‌کنند که در این شرایط قرار دارند. اغلب افراد زود متوجه استرس حاد می‌شوند زیرا جدید است. اما آن‌ها استرس شدید را برای قدیمی، آشنا و گاهی حتی راحت بودن با آن نادیده می‌گیرند.

استرس شدید با خودکشی، خشونت، حملات قلبی و شاید حتی سرطان شما را می‌کشد. افراد در نهایت شاهد شکستی کشنده خواهند بود. ازآنجایی‌که منابع فیزیکی و روحی در طولانی‌مدت نابودشده‌اند علائم استرس شدید را به سختی می‌توان درمان کرد و گاه در کنار رفتاردرمانی و مدیریت استرس به دارو نیز نیاز است.

استرس و راه‌ های تشخیص در کودکان و نوجوانان | مرکز مشاوره همکده

تشخیص علائم استرس در کودکان و نوجوانان

افراد جوان، مانند بزرگ‌سالان، استرس را تجربه می‌کنند. استرس می‌تواند از منابع متفاوتی باشد مانند مدرسه، پیدا کردن دوست و حفظ رابطه و یا مدیریت انتظاراتی که والدین، معلمان یا مربی آن‌ها دارند. گاهی بزرگ‌ترها از اینکه کودک آن‌ها با استرس درگیر است بی‌خبرند. این نکات راه‌هایی برای تشخیص علائم احتمالی استرس هستند.

راه‌ های تشخیص استرس کودکان و نوجوانان – مشاهده‌ ی تغییرات منفی در رفتار

استرس و راه‌ های تشخیص در کودکان و نوجوانان

در تمامی سنین، خصوصاً کودکان کم سن، شاید تشخیص استرس کار سختی باشد. برای کودکان استرس می‌تواند خود را با تغییرات رفتاری نشان دهد. تغییرات متداول می‌توانند شامل حساس شدن یا تغییرات پیوسته‌ی حالات روانی، دوری کردن از فعالیت‌هایی که قبلاً برای او لذت‌بخش بوده است، ابراز پیوسته‌ی نگرانی، شکایت کردن از مدرسه بیشتر از قبل، گریه کردن، نشان دادن واکنش‌هایی ناشی از ترسیدن، چسبیدن به والدین یا معلم، خوابیدن خیلی زیاد یا خیلی کم یا خوردن زیاد یا کم باشد.

در مورد نوجوانان با وجودی که گذراندن زمانی بیشتر در کنار دوستان بخشی عادی از رشد آن‌هاست اما اگر به طور قابل‌توجهی از والدین دوری می‌کنند، دوستی‌های طولانی‌مدت خود را کنار می‌گذارند و سریعاً نسبت به افراد خانواده خشمگین می‌شوند کمی به استرس آن‌ها شک کنید.

“احساس بیماری” شاید برای استرس باشد.

استرس می‌تواند باعث علائم فیزیکی مانند دل‌درد و سردرد شود. اگر کودک مرتباً می‌خواهد برای دل‌درد یا سردرد به دکتر برود ( و پزشک می‌گوید که مشکلی ندارد ) یا اگر این شکایت‌ها در زمان خاصی زیاد می‌شوند (قبل از یک امتحان بزرگ) شاید کودک استرس زیادی را تجربه می‌کند.

از برخورد آن‌ ها با دیگران آگاه باشید.

گاهی برخورد کودک یا نوجوان به نظر می‌رسد در خانه عادی است اما بیرون رفتارهای عجیبی نشان می‌دهد. والدین باید با فرد دیگری رابطه داشته باشند تا متوجه چگونگی رفتار کودک در دنیای اطراف گردند. بعلاوه ارتباط با والدین دیگر، در ارتباط بودن با معلمان و مسئولین مدرسه و یا رهبران فعالیت‌هایی خاص می‌تواند کمک کند وارد افکار، احساسات و رفتارهای کودک خود شده و از منبع این نگرانی مطلع گردند.

راه‌ های تشخیص استرس کودکان و نوجوانان – گوش‌ داده و ترجمه کنید.

اغلب کودکان با کلمه‌ی استرس و معنای آن آشنا نیستند و احساسات خود را با لغات دیگری مانند نگرانی، گیجی، اذیت شدن یا عصبانیت شرح می‌دهند. آن‌ها شاید حس خود را بیان چیزهایی منفی در مورد خودشان، دیگران یا جهان اطراف توصیف کنند (هیچ‌ کس من را دوست ندارد، من احمق هستم، هیچ‌چیز خوب نیست). والدین باید به این لغات و اصطلاحات گوش داده و سعی کنند متوجه شوند چرا کودک آن را می‌گوید و آیا این حرف‌ها نشانه‌ای از یک منبع استرس هستند.

به دنبال کمک باشید.

والدین، کودکان و نوجوانان نیازی نیست خودشان با استرس مبارزه کنند. اگر والدین نگران علائم استرس در کودک یا نوجوان خود هستند، اما به جزئیات گفته شده در بالا دسترسی ندارند، می‌توانند با یک فرد متخصص مشورت داشته باشند، مانند یک روان‌درمانگر. روانشناسان درمان‌های خاصی برای کمک به تشخیص مشکلات و استراتژی‌هایی مؤثر برای حل احساس استرس دارند.

منابع
apa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا