درمان استرس کودکان و کاهش استرس کودکان با روش های کاربردی

درمان استرس کودکان و کاهش این نوع استرس با روش های مختلف امکان پذیر است. استرس در کودکان علت های مختلفی دارد که شامل فشارهای ناشی از اعضای خانواده، آسیب هایی مثل جدایی پدر و مادر، آسیب های روانی در مدرسه و… است. یکی از روش های کاهش استرس در کودکان تشویق آن ها به فعالیت در کلاس‌های ورزشی و حتی کارهای فرهنگی است. اگر پسر بچه یا دختر بچه دچار استرس باشد طبیعتاً خانواده باید همه تلاشش را انجام دهد تا این روند طولانی مدت نشود.

درمان استرس کودکان چیست؟

درمان استرس کودکان و کاهش استرس کودکان با روش های کاربردی - همکده

به طور کلی هنگامی که کودکان چیزی جدید یا غیرمنتظره را تجربه می کنند، استرس می تواند در آن‌ها ایجاد شود. همانطور که استرس امروزه بخشی از زندگی بزرگسالان است، بخشی از زندگی کودکان نیز می باشد. به این معنی که درمان استرس کودکان موضوع مهمی است که والدین باید درک کنند. استرس در کودکان، مانند استرس بزرگسالان، از عوامل متعددی سرچشمه می‌گیرد. بنابراین می‌توان با یادگیری در مورد نحوه درمان استرس کودکان، علت آن و سپس انجام اقداماتی برای کمک به احساس بهتر و آرامش بیشتر به کودک، به بهترین شکل آن را برطرف کرد.

درمان استرس کودک شما (stress treatment for children) ارزش آن را دارد که با فرزندتان در مورد احساسی که ممکن است داشته باشد صحبت کنید، حتی اگر نتواند آن را همانند «بزرگسالان» بیان کند. به سؤالاتی در مورد چیزهایی که ممکن است نگران آن‌ها باشند یا چیزهایی که ممکن است احساس خوبی در آن‌ها ایجاد نکند، دقت کنید. به طور کلی، کودکان مفهوم کلماتی مانند استرس و اضطراب را به طور کامل درک نمی کنند.

بگذارید بچه ها بدانند که می توانند با شما صحبت کنند

آن‌ها را تشویق کنید تا در مورد استرس کودکی خود با شما صحبت کنند و در مورد احساسات خود آشکارا و صادقانه صحبت کنند. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌هایی که کودکان‌ می‌توانند با استرس مقابله کنند، صحبت کردن با کسی در مورد مشکلشان است. حتی اگر کودک شما نمی تواند به طور خاص چیزی را که از آن ناراحت است بیان کند، فقط درخواست شما و تشویق او به صحبت می تواند تفاوت را ایجاد کند.

کاهش استرس در کودکان چگونه امکان پذیر است؟

نحوه درمان استرس کودکان با کاهش استرس در کودک تفاوت دارد. به طور کلی برای کاهش استرس کودک احتمال بسیار کمی وجود دارد که از دارو استفاده شود. اما در درمان استرس کودکان ممکن است مشاور ترجیح دهد به علت شدت استرس به وجود آمده از درمان دارویی نیز استفاده کند. کاهش استرس در کودکان مجموعه‌ای از مهارت‌هایی است که برای کنار آمدن با آن و حرکت در فرآیند تجربه استرس استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر، درمان استرس کودکان کاری است که ما در زمانی که روس مدیریت استرس کاری از پیش نمی برد انجام می دهیم.

کاهش استرس در کودکان چه گونه امکان پذیر است؟

مواجهه با عوامل استرس زا یک واقعیت زندگی برای کودکان و بزرگسالان است. این استراتژی ها می توانند به کاهش استرس در کودکان (reduce stress in children) کمک کنند:

خواب خوب

خواب برای سلامت جسمی و روحی ضروری است. محققان و روانشناسان کودک 9 تا 12 ساعت خواب شبانه را برای کودکان 6 تا 12 ساله توصیه می کنند. نوجوانان به هشت تا 10 ساعت در شب نیاز دارند. برای کاهش استرس در کودکان، خواب باید در اولویت باشد. استفاده از صفحه نمایش در شب را محدود کنید و از نگه داشتن وسایل دیجیتال در اتاق خواب خودداری کنید.

ورزش برای کاهش استرس و درمان استرس کودکان

فعالیت بدنی یک کاهش دهنده استرس ضروری برای افراد در هر سنی است. طبق تحقیقات پزشکی   حداقل 60 دقیقه فعالیت در روز برای کودکان 6 تا 17 ساله توصیه می شود. همچنین صحبت در مورد موقعیت های استرس زا با یک بزرگسال می تواند به بچه ها و نوجوانان کمک کند تا برای کاهش استرس راه حلی پیدا کنند.

زمانی را برای سرگرمی اختصاص دهید

درست مانند بزرگسالان، کودکان و نوجوانان برای انجام کارهایی که باعث شادی آن‌ها می شود به زمان نیاز دارند.

ایجاد زمان استراحت مناسب

درمان استرس کودکان و کاهش استرس کودکان با روش های کاربردی - همکده

همچنین، در حالی که برخی از کودکان از یک فعالیت به فعالیت دیگر رشد می کنند، برخی دیگر به زمان استراحت بیشتری نیاز دارند. تعادل سالمی بین فعالیت های مورد علاقه و اوقات فراغت پیدا کنید.

گذراندن زمان در طبیعت

گذراندن زمان در طبیعت یک راه موثر برای کاهش استرس و بهبود رفاه کلی است. محققان دریافتند افرادی که در مناطقی با فضای سبز بیشتر زندگی می‌کنند، افسردگی، اضطراب و استرس کمتری دارند.

برای کاهش استرس در کودکان احساسات آن ها را بنویسید

تحقیقات نشان می دهد که بیان احساسات خود به صورت نوشتاری می تواند به کاهش استرس و بهبود شرایط کمک کند. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان دادند که نوشتن در مورد احساسات مثبت – مانند چیزهایی که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید یا به آن‌ها افتخار می کنید – می تواند علائم اضطراب و استرس را کاهش دهد.

آموزش ذهن آگاهی برای کاهش و درمان استرس کودکان

در مطالعه‌ای بر روی یک برنامه آموزشی 5 هفته‌ای برای نوجوانان 13 تا 18 ساله، محققان به نتایجی دست پیدا کردند. آن‌ها متوجه شدند نوجوانانی که ذهن‌آگاهی را یاد گرفتند، به طور قابل‌توجهی نسبت به نوجوانانی که این کار را نمی‌کنند، پریشانی روانی کمتری را تجربه می‌کنند.

برای رفع استرس کودکان چه باید کرد؟

والدین، با اتخاذ عادات سالم خود و کمک به کودکان و نوجوانان در یافتن راهبردهای مدیریت استرس، نقش مهمی دارند. برخی از راه هایی که والدین می توانند برای رفع استرس کودکان اقدام کنند عبارتند از:

ایجاد الگوی مقابله سالم

والدین می توانند با کودکان در مورد نحوه تفکر و برخورد آن‌ها با موقعیت های استرس زا صحبت کنند.

برخی مشکلات را با همراهی کودکان حل کنید

طبیعی است که بخواهید مشکلات فرزندتان را حل کنید. اما وقتی والدین برای حل هر مشکل کوچکی تلاش می کنند، فرزندانشان فرصتی برای یادگیری مهارت های مقابله ای سالم ندارند. اجازه دهید فرزندانتان سعی کنند مشکلات کم خطر خود را خودشان حل کنند. این کار باعث می شود تا آن‌ها اعتماد به نفس پیدا می کنند که می توانند با عوامل استرس زا و مشکلات مقابله کنند.

برای رفع و درمان استرس کودکان سواد رسانه ای خود را ارتقا دهید

درمان استرس کودکان و کاهش استرس کودکان با روش های کاربردی - همکده

بچه های امروزی زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری می کنند، جایی که ممکن است با محتوای مشکوک، آزار و اذیت یا فشار همسالان رسانه های اجتماعی مواجه شوند. والدین می توانند با آموزش به فرزندان خود و با محدود کردن زمان استفاده از موبایل به آن‌ها کمک کنند.

 روش های درمان استرس کودکان (Methods of treating children’s stress)

تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که تعداد زیادی تکنیک برای درمان استرس کودکان و بزرگسالان وجود دارد. تحقیقات روانشناسی مجموعه‌ای از تکنیک‌های درمان استرس کودکان را این گونه بیان می کند:

  • تمرین‌های تنفسی یا تمرین‌های تنفسی
  • مدیتیشن
  • تخیل هدایت‌شده کودک
  • هیپنوتیزم بالینی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • رفتار درمانی
  • درمان‌های موج سوم
  • درمان‌های بین فردی که آرام‌سازی پیشرونده عضلانی یا Polymyalgia rheumatica (PMR) را نشان داد.

آموزش اتوژنیک، آموزش بیوفیدبک و ذهن آگاهی که برای درمان استرس کودکان و انواع اختلالات مرتبط با استرس مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، سردرد، موثر تلقی می شوند.

کاهش استرس کودکان با دارو

چندین دسته از داروها وجود دارد که معمولاً برای درمان استرس کودکان تجویز می شوند:

  • داروهای ضد افسردگی به نام SSRI (مانند Zoloft، Prozac، Paxil،
  • داروهای ضد افسردگی به نام SNRI (مانند Effexor XR، Cymbalta)
  • داروهای ضد اضطراب به نام بنزودیازپین ها (مانند آتیوان یا کلونوپین)
  • داروهای ضد روان پریشی غیر معمول (مانند Abilify یا Risperdal)
  • آگونیست های آلفا (مانند کاتاپرس، کاپوای، تنکس، اینتونیو)
  • داروهای ضد اضطراب غیر معمول (مانند Buspar)
  • آنتی هیستامین ها (مانند بنادریل، آتاراکس یا ویستاریل)

انواع بازی برای کاهش استرس کودکان

راه های مختلفی برای کاهش استرس کودکان وجود دارد. این بخش توضیح می دهد که چگونه می توانید از بازی های کاهش استرس برای مدیریت استرس کودکان استفاده کنید.

حباب های بسته بندی (Bubble Wrap)

Bubble Wrap یک بازی عالی برای کاهش استرس است. حباب بسته بندی که مورد علاقه بسیاری از مردم است، اکنون به صورت مجازی در دسترس است. فقط با انگشتان خود حباب ها را فشار دهید و آن‌ها را بترکانید و بدین ترتیب از شر احساسات مخرب خلاص شوید.

رنگ آمیزی با برنامه Color Break برای درمان استرس کودکان

Color Break فرصتی شگفت‌انگیز برای استراحت و تفریح به کودکان می‌دهد. نقاشی دیجیتال را با استفاده از قلم مخصوص موبایل خود امتحان کنید و از تنوع شگفت انگیزی از الگوها لذت ببرید. این برنامه به تشویق خلاقیت شما و کاهش استرس کودکان کمک می کند.

ذن (ذهن) شخصی personal zen

ذن شخصی یکی دیگر از بازی های مورد علاقه من برای کاهش استرس است. این برنامه با کمک دانشمندان علوم اعصاب ایجاد شد و از نظر بالینی ثابت شده است که به افراد کمک می کند تا با احساسات دردناک مبارزه کنند و مغز را برای مقابله بهتر با استرس تمرین دهند. محققان می گویند ایده خوبی است که چند بار در هفته به مدت 5 تا 10 دقیقه بازی Personal Zen را انجام دهید. با این حال، هر چه طولانی‌تر کودک خود را ترغیب به این بازی کنید، تأثیر بهتری بر کاهش استرس کودکان خود تجربه می‌کنید.

درمان استرس کودکان ٣ ساله – ۵ ساله و ٧ ساله

برای درمان استرس کودکان ٣ ساله – ۵ ساله و ٧ ساله، در این‌جا چند راه کمکی وجود دارد:

اطمینان حاصل کنید که فرزندتان محیطی با ثبات دارد

درمان استرس کودکان و کاهش استرس کودکان با روش های کاربردی - همکده

آیا خانه برای آن ها مکانی امن است؟ آیا کودک شما می تواند آرام شود یا بیشتر اوقات آشفته است؟ در حالی که تامین ایمنی و امنیت ضروری است، ایجاد و حفظ روال نیز مهم است. فرزند شما می تواند به این ساختار تکیه کند. همچنین ممکن است حس کنترل آن‌ها را تقویت کند. فعالیت هایی را در نظر بگیرید که به درمان استرس در کودکان کمک می کند، مانند تماشای یک فیلم مورد علاقه یا گوش دادن به موسیقی.

توجه به تغییرات رفتاری

می توانید زمانی را برای صحبت با فرزندان خود اختصاص دهید. سعی کنید بدون وقفه به پاسخ های آن‌ها گوش دهید. می‌توانید با دقت و فعالانه به آن ها گوش دهید تا بفهمید که کودکتان در چه حالی است. با نشان دادن مراقبت و محبت، فرزند شما می تواند ببیند که شما حامی او هستید. همچنین به آن ها آموزش می دهید که چگونه با استرس خود مقابله کنند.

تشویق به فعالیت بدنی

همانند بزرگسالان، ورز یک راه آسان برای فرزندان شما برای درمان استرس کودکان است. آن‌ها همچنین سلامت روان را افزایش می دهند. این برای بدن کودک مفید است و می تواند به آن‌ها کمک کند تا با آن مقابله کنند.

دریافت کمک حرفه ای

اگر با روش های گفته شده درمان حاصل نشد و کودک شما علائم افسردگی، انزوا، یا اضطراب بالا را نشان داد، می توانید از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاور می تواند یک برنامه درمانی خاص برای آن‌ها ایجاد کند.

درمان استرس کودکان با طب سنتی

چندین داروی گیاهی به عنوان درمانی برای استرس مورد مطالعه قرار گرفته است. اما تحقیقات بیشتری برای درک خطرات و فواید آن مورد نیاز است. طبق تحقیقات امروزی برای درمان استرس با طب سنتی (traditional medicine) مراحل زیر وجود دارد :

کاوا

به نظر می رسد کاوا یک درمان امیدوارکننده برای اضطراب باشد، اما گزارش های آسیب جدی به کبد – حتی با استفاده کوتاه مدت – باعث شد که سازمان غذا و دارو هشدارهایی در مورد استفاده از مکمل های غذایی حاوی کاوا صادر کند.

گل سرشور

چند آزمایش بالینی کوچک نشان می دهد که گل سرشور ممکن است به استرس کمک کند.

سنبل الطیب

در برخی از مطالعات، افرادی که از سنبل الطیب استفاده می کردند، اضطراب و استرس کمتری را گزارش کردند.

درمان استرس کودکان با دارو

همانطور که قبلاً گفتیم بهتر است برای کودکان از روش های مقابله ای طبیعی مانند ورزش یا بازی های ذهنی و … جهت درمان استرس استفاده کنید. بطور کلی درمان استرس کودکان با دارو (Treating children’s stress with medication) پیشنهاد نمی شود اما اگر وضعیت کودک شما وخیم باشد باید از این روش استفاده کنید.

اگر مشکل استرس کودکتان بهتر نشود، ممکن است پزشک در مورد دارو با شما صحبت کند. نوعی داروی ضد افسردگی، به نام مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، ممکن است به کودک شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد و در مورد چیزها متفاوت باشد. طبیعتاً استفاده از این دارو فواید زیادی برای بهبود استرس کودک شما خواهد داشت.

درمان استرس شدید کودکان

گاهی اوقات، درمان استرس شدید کودکان خود به خود ایجاد نمی شود. وقتی اینطور نیست، درمان شناختی رفتاری (CBT) اغلب یک درمان موثر است. CBT به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که احساسات خود را مدیریت کنند و مهارت های مقابله ای برای درمان استرس را توسعه دهند.

درمان قطعی استرس کودکان (Definitive treatment of children’s stress)

در این‌جا برخی از روش های درمانی رایج برای درمان استرس کودکان و نوجوانان بیان خواهد شد.

درمان پردازش شناختی (CPT)

درمان پردازش شناختی (CPT) یک زیرگروه از درمان شناختی رفتاری است. CPT اغلب اولین انتخاب در هنگام درمان استرس کودکان و اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD است. به ویژه هنگامی که به اثرات طولانی مدت ترومای دوران کودکی در بزرگسالان رسیدگی می شود.

برای PTSD، انجمن روانپزشکی درمان بیش از 12 جلسه را توصیه می کند. این به طور معمول شامل آموزش در مورد افکار و احساسات PTSD و به دنبال پردازش رسمی درمان استرس کودکان و رسیدگی به تفکر غیر مفید مرتبط با رویدادهای آسیب زا است.

درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT)

مشابه درمان پردازش شناختی، درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما یکی از زیرشاخه‌های درمان شناختی رفتاری برای درمان استرس کودکان است.

این مدل مبتنی بر شواهد منبع قابل اعتماد مداخلات حساس به تروما را با تکنیک‌های رفتاری شناختی، اصول انسان‌گرایانه و حمایت خانواده که بر مشارکت والدین پابرجاست، در بر می‌گیرد.

درمان خانگی استرس در کودکان

گزینه های کمک برای درمان خانگی استرس در کودکان شامل درمان حرفه ای و داروهای تجویزی است. شما همچنین می توانید با این رویکردهای طبیعی به آرامش فرزندتان کمک کنید.

یوگا و تمرینات تنفسی

یوگا شامل حرکات آرام و آهسته بدن و تنفس با توجه و تمرکز است.

هنر درمانی

هنر درمانی شامل اجازه به کودکان برای ایجاد هنر برای آرامش خود و گاهی اوقات برای مشاوران است.

کاهش استرس در کودکان با تغذیه

برای کاهش استرس در کودکان، تغذیه مناسب نیاز است. در واقع هر خوراکی ناسالمی نباید در اختیار کودک قرار بگیرد. برخی مواد غذایی که باعث کاهش استرس کودکان می شود عبارتند از:

غذاهای غنی از منیزیم مثل ماهی قزل آلا، لوبیا سیاه، لوبیا دریایی، تخم کدو تنبل و کنجد.

غلات کامل: کربوهیدرات های پیچیده برای افزایش سطح سروتونین عالی هستند. مصرف نان و برنج قهوه ای راه های خوبی برای کاهش استرس کودکان هستند.

قطره کاهش استرس کودکان

قطره کاهش استرس کودکان به صورت طبیعی با نام Rescue Remedy Kids به کودکان کمک می کند تا با موقعیت های استرس زا روزمره کنار بیایند. البته پیدا کردن این قطره در کشور ما کمی دشوار است از این رو شما می توانید از قطره هایپیران استفاده کنید. این قطره یک داروی گیاهی برای کاهش استرس کودکان است و کمتر از داروهای شیمیایی برای کودک عوارض دارد.

درمان استرس کودکان در مدرسه

طبیعتاً زمانی که شما کودکتان را به مدرسه می برید کمتر با او در ارتباط هستید. از این رو استرس کودکان در مدرسه ممکن است بیشتر از خانه شدت پیدا کند. درمان استرس کودکان در مدرسه با استفاده از موارد زیر امکان پذیر است.

  • هرج و مرج را متوقف کنید.
  • خواب مناسب برای کودکتان ایجاد کنید
  • صحبت با کودک در مورد احساسات خودش
  • تمدد اعصاب را تمرین کنید.
  • آموزش  برقراری ارتباط درست با دیگران
  • عدم انتقاد های بیش از حد از کودک
منابع
وبسایت verywellfamilyوبسایت psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا