استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت دوم)

استرس نوجوانان در قسمت دوم بررسی شدند.

  • دریافت حمایت از جانب والدین

برخورد مناسب با یک نوجوان خودش می تواند کار پرچالشی باشد. آن ها وقتی استرس دارند بدتر می شوند. عصبانی شدن از آن ها و تنبیه کردن برای رفتارشان وقتی استرسی وجود ندارد شاید بتواند به شما کمک کند. اما اگر می خواهید به نوجوان خود کمک کنید تا بهتر با استرس مقابله کند باید در کنار او باشید و در این راه از او حمایت کنید و مقابله با استرس را برای او سخت تر نکنید.

  •  رژیم غذایی سالم
استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت دوم)

یک رژیم غذایی سالم برای کاهش فشاری که بدن تحمل می کند لازم است. یک رژیم غذایی متعادل که شامل دریافت مقدار مناسبی از میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غذاهای پروتئین دار باشد می تواند نوجوان شما را سالم نگه دارد. وقتی نوجوان شما با استرس دست و پنجه نرم می کند دوست دارد بیشتر ازغذاهای فست فود مانند پیتزا، برگرها، هات داگ و بستنی تغذیه داشته باشد. باید اینگونه خوراکی ها را با گزینه های سالم تر جایگزین نمایید، مانند آواکادو، توت ها، شکلات تلخ، شیر و گوشت بوقلمون.

 

  • روی نقاط مثبت تمرکز کنید.
استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت دوم)

همه ی ما وقتی استرس داریم به سادگی تنها روی چیزهایی تمرکز می کنیم که درست پیش نمی روند. ما نگران چیزهایی می شویم که نداریم و  کارهایی که نمی توانیم انجام دهیم. وقتی نوجوان شما شروع به ایجاد یک الگوی فکری منفی کرده و روی چیزهایی تمرکز می کند که درست پیش نمی روند استرس او می تواند بدتر شود. شاید اینکه در وسط یک بحران بخواهید مثبت بمانید کار ساده ای نباشد اما شما می توانید با یادآوری نقاط قوت به نوجوان خودکمک کرده و به او بگویید چگونه می تواند از این نقاط مثبت خود برای برخورد بهتر با شرایط استفاده کند.

  • در مورد آن صحبت کنید.

نوجوان خود را تشویق کنید تا در مورد چیزهایی که او را نگران می کنند صحبت کند. صحبت کردن اثر درمانی داشته و یکی از موثرترین کاهش دهنده های استرس است. بعلاوه صحبت کردن در مورد مشکل یا بحث کردن در مورد آن می تواند به شما کمک کند ساده تر به یک راه حل برسید. مهم ترین چیزی که به عنوان والدین باید انجام دهید این است که به احساسات فرزند خود گوش داده و ببینید چه کاری می توانید انجام دهید تا اوضاع را برای او ساده تر کنید.

  • کاری انجام دهید که شما را شاد می کند.

کاری که شما را شاد می کند نمی تواند استرستان را کلا از بین ببرد. اما بگذارید نوجوان شما کارهایی که دوست دارد را انجام دهد تا به کاهش استرس او کمک کند. این کار می تواند به سادگی گوش دادن به موسیقی، یک بازی کامپیوتری یا دیدن فیلم باشد.

علل استرس در نوجوانان

  • استرس تحصیلی
  •  روابط عاشقانه
  • استرس فیزیکی
  • استرس اجتماعی
  • تغییرات شدید در زندگی
  • استرس برای مشکلات خانوادگی
  • استرس مالی
  • رقابت های ناسالم
  • استرس برای حوادث سخت در گذشته
  • اعتماد به نفس کم
  • ضعف مدیریت زمان

فعالیت هایی برای مدیریت استرس در افراد جوان

استرس نوجوانان، علل و نکاتی برای مدیریت (قسمت دوم)

نوجوانان و جوانان می توانند از این فعالیت های کمکی استفاده کنند تا بهتر با استرس برخورد نمایند.

تمرینات تنفس

تمرینات تنفس عمیق بدن و ذهن را آرام می سازد، تمرینات تنفسی می توانند کمک کنند تعادل را به سیستم عصبی برگردانده و تمرکز ذهن را بهبود خواهد بخشید.

تمرکز ذهن

این کار هنر تمرکز روی زمان حال است. وقتی با افکار و احساسات زیاد درگیر می شوید نفسی عمیق کشیده و نگاهی به اطرافتان بیندازید. سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید. روی چیزی تمرکز کنید که می بینید. می توانید با تمرکز روی نفس کشیدن خود، احساسات بدن و یا چیزی که می شنوید به تمرین تمرکز ذهن بپردازید. این فعالیت ساده باعث می شود کمی از افکار خود دور بوده و ذهنتان آرامش یابد. 

تجسم خلاقانه

 تصاویر بصری ابزار قدرتمندی هستند که می توانند برای بیرون راندن افکار منفی ای که باعث استرس می شوند استفاده گردند. در  یک اتاق ساکت بنشینید. چشمان خود را بسته و به صداهای اطراف خود گوش دهید. سعی کنید ذهنتان را متمرکز نگه دارید. پیش خودتان تجسم کنید یک شرایط ایده آل می تواند چطور باشد. فکر کنید چه حسی دارید و دوست دارید چه بگویید. برای یک تا دو دقیقه به این تصور خود ادامه دهید، آن را در ذهن خود تجربه کنید. وقتی چشمان خود را باز کردید به دنیای واقعی برمی گردید اما با یک ذهنی تمثبت.

همکاری با دیگران

وقتی شما و دوستانتان استرس دارید می توانید این فعالیت را امتحان کنید. کارهای مشترک اجازه می دهد افکار و احساسات خود را در راهی ساختار یافته با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار کمک می کند مهارت های گوش دادن در خود را تقویت کنید.

بازی توپ سکوت

این یک بازی است که نوجوان شما می تواند به طور گروهی انجام دهد. یک توپ سبک بردارید که به سادگی بتوانید پرتاب کنید. روش بازی این است که وقتی توپ را پرتاب

می کنید یا به شما انداخته می شود باید ساکت بمانید. کسی که صدایی ایجاد کرده یا توپ را از دست بدهد می بازد. این فعالیت شما را مجبور می کند تا روی گرفتن توپ تمرکز کرده و شما را از فکر کردن به هرچیزی که اذیتتان می کند دور می سازد.

استپ تحرک

این یک فعالیت شاد است که یک گروه از نوجوانان می توانند در کنارهم انجام دهند تا استرس آن ها کاهش یابد. نوجوانان باید در یک اتاق جمع شده و یک موسیقی شاد پخش کنند. کسانی که درحرکات موزون شرکت دارند باید مطابق آهنگ به حرکات موزون خود ادامه داده و هر زمان آهنگ متوقف شده در هر حالتی که هستند یا هرجایی که زمان پخش موسیقی بودند ثابت بمانند.

به یاد داشته باشید که هیچ چیز نمی تواند استرس را کاملا از بین ببرد. شما تنها می توانید آن را برای پیشگیری از تاثیر گذاشتن روی زندگی خود مدیریت کنید. هرچه زودتر نوجوان شما یاد بگیرد چطور بااسترس مقابله کند بهتر می تواند در زندگی آینده ی خود آن را مدیریت نماید.

منابع
momjunction.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا