فناوری و سلامت روان | ده راه برای پرورش عادات سالم

آیا می توانید زندگی بدون فناوری را تصور کنید؟ من نمی توانم. اکثر ما از فناوری برای مدیریت وظایف کاری، جلسات آنلاین و ایمیل استفاده می کنیم، اما از فناوری برای آرامش نیز استفاده می کنیم. به عنوان مثال، ما Netflix را بسیار تماشا می کنیم، بازی های آنلاین انجام می دهیم و YouTube را تماشا می کنیم. ما همچنین از فناوری برای ردیابی سلامتی و تناسب اندام خود استفاده می کنیم. با دوستان و خانواده خود در تماس هستیم و یا آنلاین خرید می کنیم. اگرچه فناوری به طور غیرقابل انکاری اهمیت دارد، برخی از محققان تأثیر فناوری بر سلامت روان ما را در حیطه های اصلی زندگی ما زیر سوال می برند. فناوری و سلامت روان اهمیت زیادی دارد.

این مقاله به بررسی تأثیرات فناوری بر سلامت روان و همچنین برخی منابع عملی برای کاهش خطرات ناشی از آن و ایجاد عادات سالم تر فناوری می پردازد. اگر در این زمینه نیاز به مشورت دارید می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تأثیر فناوری بر سلامت روان

فناوری و سلامت روان

اصطلاح “فناوری” بسیار گسترده است، اما برای اهداف ما، شامل موارد زیر است:

  • رسانه های اجتماعی
  • بازی
  • تلفن های همراه و برنامه های پیام رسانی
  • جریان
  • پست الکترونیک
  • ابزارهای دیگر برای کار و بهره وری

تاثیر مثبت فناوری بر سلامت روان

یکی از جنبه های مثبت فناوری این است که ما می توانیم با وجود فاصله و دوره های انزوای اجباری، با خانواده و دوستان در ارتباط باشیم. همچنین به ما اجازه می دهد تا از مرزهای جغرافیایی برای دسترسی به مواد و منابع عبور کنیم. به عنوان مثال، ما با همکاران و متخصصانی که در کشورهای دیگر کار می کنند ارتباط برقرار می کنیم، با افرادی که علاقمندی و تخصص کاری خود را داریم، در کنفرانس ها شرکت می کنیم و مطالعات آنلاین را انجام می دهیم و از برنامه های آنلاین دوستیابی استفاده می کنیم.

فناوری همچنین به ما در برقراری ارتباط با افراد دیگر در زمان های سخت کمک می کند. به عنوان مثال، افراد مسن اغلب در خطر انزوا هستند. فرزندان آنها ممکن است کوچ کنند، تماس کمتری با افراد دیگر پس از بازنشستگی داشته باشند، یا ممکن است تنها زندگی کنند و دوستان و اعضای خانواده کمتری داشته باشند. برای افراد مسن، توانایی ارتباط با افراد دیگر از طریق فناوری بسیار مهم است. علاوه بر این، خطرات انزوا و افسردگی در دوران سوگواری بیشتر است، اما به نظر می رسد که فناوری به عنوان یک عامل محافظتی برای از بین بردن افراد مسن عمل می کند.

مزایای مثبت فناوری تنها به دوستان، خانواده و محل کار محدود نمی شود.

ما همچنین می توانیم از فناوری برای سلامت روان استفاده کنیم. به عنوان مثال، می توانیم جلسات آنلاین را با درمانگران با استفاده از تله تراپی برنامه ریزی کنیم، از برنامه های مربیگری برای کمک به سلامت روان استفاده کنیم و در برنامه های ورزشی آنلاین مشترک شویم. مراقبین بیشترین کاهش علائم اضطراب و افسردگی را در پی درمان شامل مداخلات مبتنی بر فناوری در مقایسه با درمان سنتی داشتند. فناوری همچنین می تواند به جوانان در مبارزه با آزار سایبری کمک کرده و استراتژی های مقابله ای بهتری را توسعه دهد (.

تاثیرات منفی فناوری بر سلامت روان

متأسفانه فناوری می تواند به سلامت روان ما نیز آسیب برساند. به عنوان مثال، فناوری بر خواب ما تأثیر می گذارد که خود این سلامت روان را درگیر می کند. تکنولوژی دسترسی ما را بیشتر می کند. در هر زمان ممکن است به ما پیام داده، ایمیل یا تماس گرفته شود. در حالی که افزایش دسترسی می تواند خوب باشد، به ویژه در موارد اضطراری، پیامدهای منفی نیز دارد. به عنوان مثال، همکاران کار می توانند بعد از ساعت کاری با ما تماس بگیرند و دوستان می توانند در هر زمان به ما پیام دهند. ممکن است کار را با خود به خانه ببریم و ساعات بیشتری کار کنیم، در نتیجه احساس می کنیم مجبوریم فوراً به پیام ها پاسخ دهیم.

تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات کار با موبایل بر سلامت روان ما انجام شده است، اما برخی از محققان معتقدند که کار با تلفن همراه باعث می شود ما بیشتر استرس داشته باشیم و رضایت کمتری داشته باشیم. به همین دلایل، ما نیاز به محدودیت هایی داریم تا همکاران بدانند ما فقط در ساعات کار به درخواست های کار پاسخ می دهیم. عوارض جانبی منفی احتمالی استفاده از فناوری عبارتند از:

  • افزایش استرس
  • افزایش نیاز به ارضای فوری
  • افزایش اختلالات بالینی و سندرم هایی مانند اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیتی
  • کاهش روابط عاطفی و کاهش همدلی
  • کاهش عزت نفس و تصور از خود
  • کاهش توجه و افزایش مشکلات توجه
  • افزایش مشکلات برای تعیین مرز با افراد دیگر

اضطراب و افسردگی و استفاده از تلفن همراه

فناوری و سلامت روان

افزایش استفاده از تلفن همراه با افزایش سطح اضطراب و افسردگی مرتبط است. همچنین ممکن است کاربران از رسانه های اجتماعی و پیام رسانی به عنوان راهی برای دریافت اطمینان از دوستان و خانواده استفاده کنند. به طور خاص، رسانه های اجتماعی و پیام رسانی به عنوان راهی برای کاهش احساس تنهایی و عزت نفس پایین استفاده می شود. اگرچه این ممکن است به عنوان یک مزیت از رسانه های اجتماعی به نظر برسد، تحقیقات نشان می دهد که اغلب این تأثیر منفی است. کاربران مکرر رسانه های اجتماعی ممکن است به مقایسه اجتماعی بالایی بپردازند، که با عزت نفس پایین تر و سطوح بالاتر افسردگی همراه است.

استفاده از تلفن های همراه نیز دارای “ویژگی های ایجاد عادت” است. به عنوان مثال، هنگام دریافت پیام، اعلان های شنیداری و بصری دریافت می کنیم و نادیده گرفتن این درخواست ها دشوار است. علاوه بر این، مشاهده تلفن همراه ما به اندازه کافی است تا ما را وادار کند تا اعلان ها را بررسی کنیم. این رفتارها وابستگی ما به تلفن های همراه را تقویت می کند. افزایش استفاده از تلفن همراه را می توان به عنوان “اعتیاد آور” طبقه بندی کرد و کاربران اغلب هنگامی که تلفن های همراه خود را نزدیک ندارند احساس اضطراب می کنند. نگرانی های دیگر در مورد تأثیر فناوری بر مرکز بهداشت روانی حول اعتیاد می باشد.

آیا بازی می تواند اعتیادآور باشد؟

ویرایش پنجم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، سندرم جدیدی به نام “اختلال بازی در اینترنت” را تعریف کرد که بخشی از “اعتیاد به اینترنت” محسوب می شود. با این حال، انتقادات زیادی به این مورد وارد شده است. سندرم به این دلیل که نشان می دهد بازی تنها در صورت آنلاین بودن می تواند اعتیاد ایجاد کند نه در رایانه اما به اینترنت متصل نباشد. علاوه بر این، علائم این تشخیص به طور ضعیفی تعریف شده و آسیب شناسی رفتار طبیعی است. به عنوان مثال، تفکر در مورد انجام بازی ها از علائم این اختلال محسوب می شود.

ابزارهایی برای ایجاد مرزهای بهتر با فناوری

در ادامه روش هایی برای ایجاد مرز با فناوری بیان می کنیم. این موارد عبارتند از:

تلفن های همراه

اولین نکته ای که به شما در ایجاد محدودیت با فناوری کمک می کند این است که تلفن همراه خود را در ساعات کاری خاموش نگه دارید یا تلفن خود را در اتاق یا کشوی دیگری قرار دهید. با حذف تلفن خود از محیط نزدیک خود، باید تمایل کمتری برای بررسی پیام ها و اعلانات تلفن خود داشته باشید. خاموش کردن تلفن خود بسیار مهم است زیرا ممکن است در صورت شنیدن آن مجبور به بررسی تلفن خود شوید.

ایمیل و پیام رسانی

“پیامهای من ممکن است خارج از روز کاری ارسال شود، اما این به معنای هیچ گونه انتظاری نیست که شما باید در خارج از ساعات کاری معمول خود پاسخ دهید. اگر مایل به پاسخگویی هستید، لطفاً در مواقع مناسب این کار را انجام دهید. با این حال، لطفاً همین حسن نیت را به من بسپارید. » می توانید یک پیام مشابه به وضعیت پیام رسانی خود اضافه کنید. به این ترتیب، مخاطبین شما می دانند که انتظار پاسخ فوری را ندارند. برای کمک به اجرای این محدودیت ها، زمان های تعیین شده را در تقویم خود قرار دهید تا ایمیل و پیام های خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، می توانید 30 تا 45 دقیقه وقت بگذارید تا به ایمیل ها در صبح و بعد از ظهر پاسخ دهید.

سایت های حواس پرت کننده

برای کمک به تمرکز در محل کار و جلوگیری از ورود به سایت های مزاحم، می توانید برنامه افزودنی Google Chrome StayFocusd را امتحان کنید. با استفاده از این برنامه افزودنی، می توانید لیستی از سایت های ممنوعه تهیه کنید که در ساعات خاصی اجازه بازدید از آنها را ندارید. افزونه همچنین مدت زمانی را که می توانید در سایت های خاصی صرف کنید محدود می کند. هنگامی که به این حد رسیدید، این سایت ها ممنوع می شوند.

اثرات منفی فناوری بر خواب

فناوری و سلامت روان

نوجوانانی که بیشتر بازی های ویدئویی انجام می دهند و بیشتر تلویزیون تماشا می کنند، بیشتر چاق هستند و کمتر می خوابند. انواع مختلف فناوری نیز تأثیرات متفاوتی بر خواب دارند آرورا، بروگلیا، توماس و طاهری (2014) هنگام تحقیق در مورد خواب کودکان و استفاده آنها از فناوری، دریافتند که:

  • استفاده از رسانه های اجتماعی با خواب کمتری همراه بود
  • مطالعه روی رایانه با خواب کمتری همراه بود
  • انجام بازی های ویدئویی با شروع خواب طولانی تر و همچنین خواب کمتر همراه بود
  •  موسیقی باعث خواب کمتر می شود
  • به احتمال زیاد کابوس ها پس از موسیقی گوش دادن رخ می دهد

به احتمال زیاد کابوس ها پس از گوش دادن به موسیقی رخ می دهد نیز مشاهده می شود. به طور خاص، استفاده از تلفن همراه قبل از خواب منجر به شروع طولانی مدت خواب، کیفیت پایین تر خواب، اختلالات بیشتر خواب و در نتیجه افزایش سخاتی ها می شود.

 

 

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا