هوش هیجانی پایین

آیا کسی را می شناسید که به نظر می رسد هرگز قادر به کنترل احساسات خود نیست؟ شاید آن ها مرتباً ، در زمان نامناسب ، کار های غلط انجام می دهند یا می گویند. یا شاید آن ها همیشه درمورد دیگران قضاوت می کنند ، اما پذیرفتن انتقادات برایشان سخت است. اگر این توصیف شخصی باشد که می شناسید ، احتمال اینکه این فرد با هوش هیجانی پایین دست و پنجه نرم کند بسیار زیاد است. با ای توصیفات قصد داریم در ادامه این مقاله در ارتباط با نشانه های افرادی که هوش هیجانی پایین دارند صحبت کنیم. 

هوش هیجانی کم چیست؟

بسیاری از کارشناسان اکنون بر این باورند که در تعیین موفقیت کلی زندگی ، EQ واقعاً مهم تر از ضریب هوشی است. به همین ترتیب ، داشتن ضریب هوشی پایین یا هوش هیجانی پایین می تواند نه تنها بر روابط بین فردی بلکه بر سلامت روحی و جسمی تأثیر منفی بگذارد .

به همین دلیل باید نشانه های افراد با هوش هیجانی پایین را مورد بررسی قرار داد. اگر ما ببینیم که یکی از این نشانه ها در ما پررنگ  است یا چند نشانه را داریم باید به روش های مختلفی برای بهبود مهارت های خود اقدام کنیم. در این زمینه می توانیم از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده ببریم.

نشانه های افراد با هوش هیجانی پایین

وقتی کسی ضریب هوشی پایینی دارد ، روش های زیادی وجود دارد که می تواند خودش را نشان دهد. البته هر کدام از روش ها می تواند در افراد مختلف با کم و زیاد بسیاری ارائه شود. حتی ممکن است فردی چند نشانه را با هم داشته باشد. در ادامه مقاله چند  نشانه کلاسیک از افراد با هوش هیجانی پایین آورده شده است. بررسی این نکات اهمیت بسیار زیادی برای اطلاع از شرایط هوش هیجانی دارد.

افراد با هوش هیجانی پایین باید همیشه خوب باشند.

آن ها همیشه باید “خوب و در راه درست” باشند. شما احتمالاً شخصی را می شناسید که به نظر می رسد همیشه با دیگران درگیر می شود. دوستان ، خانواده ، همکاران و حتی غریبه های تصادفی می توانند در مسیر مشاجره های وی باشند. او خود را معمولا درگیر اختلافات با این افراد و مشاجره های بسیار  می کند . افراد با ضریب هوشی پایین در حالی که از گوش دادن به صحبت های دیگران خودداری می کنند ، اغلب در مورد مرگ بحث می کنند.

حتی اگر اثبات غلط بودن  صحبتشان را به آن ها ارائه دهید ، آن ها استدلال می كنند كه واقعیت های شما نادرست است. آن ها باید به هر قیمتی برنده شوند و به راحتی نمی توانند “موافق مخالفت” باشند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که افراد دیگر انتقاد کنند که چگونه فرد احساس دیگران را درک نمی کند. در واقع این احساس خوب بودن باید همیشه در افراد با هوش هیجانی پایین پر رنگ باشد.

آن ها از احساسات دیگران غافل هستند.

به نظر می رسد بسیاری از افراد با EQ پایین از احساسات دیگران غافل هستند. آن ها ممکن است واقعاً متعجب شوند که همسرشان از آن ها عصبانی است و یا این که همکارانشان آن ها را دوست ندارند. نه تنها این ، بلکه وقتی دیگران انتظار دارند از احساس خود آگاه شوند ، آزرده خاطر می شوند. اما اگر همسرتان بی احساس است چه کاری باید انجام دهید؟ آن ها بی احساس و خشک رفتار می کنند. در بیشتر موارد ، افراد با EQ پایین حرف درست را نمی دانند. همچنین ممکن است در درک زمان مناسب و نامناسب برای گفتن مطالب کوتاهی کنند.

به عنوان مثال ، آن ها ممکن است در مراسم خاکسپاری چیزی غیر حساس بگویند یا بلافاصله پس از یک اتفاق غم انگیز شوخی کنند. اگر نسبت به پاسخ خارج از خط و نا مناسب آن ها واکنش نشان دهید ، طوری رفتار می کنند که انگار شما بیش از حد حساس هستید. از آنجا که آن ها در درک احساسات دیگران مشکل دارند ، جای تعجب نیست که قادر به تفسیر و پاسخ مناسب به لحن و جو احساسی نیستند.

آن ها دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش می کنند.

افراد با EQ پایین بینش کمی در مورد اینکه چگونه احساسات آن ها ممکن است منجر به مشکلات شود ، دارند. چیزی که یک فرد با هوش هیجانی پایین نمی تواند انجام دهد این است که خود را در قبال عملکرد خود مسئول بداند. وقتی مشکلی پیش می آید ، اولین واکنش آن ها یافتن شخص یا چیز دیگری است که باید مقصر شناخته شود. آن ها ممکن است بگویند که چاره دیگری برای کاری که انجام داده اند نداشته اند و دیگران به سادگی وضعیت را درک نمی کنند. به عنوان مثال ، اگر آن ها متن های گوشی شما را بخوانند ، تقصیر شماست که قفل تلفن را باز گذاشته اید.

اگر آن ها در انجام وظیفه ای کوتاهی کنند ، پنجره ای بشکنند ، شغل خود را پیدا نکنند یا شام را بسوزانند ، به نوعی ممکن است این کار را تقصیر شخص دیگری بیاندازند. به عبارتی افراد با هوش هیجانی کم به دنبال مقصر جلوه دادن شخص یا شرایطی هستند که نگاه ها را از روی خود بردارند. توهم همیشه برنده بودن است که نشانه هوش هیجانی پایین می باشد.

آن ها مهارت های مقابله ضعیفی دارند.

عدم توانایی در کنار آمدن با موقعیت های دارای احساسات می تواند شاخص EQ پایین باشد. درک عواطف شدید ، چه خود آن ها و چه دیگران ، برای کسانی که از هوش هیجانی پایینی برخوردار نیستند دشوار است. این افراد برای جلوگیری از مقابله با عواقب احساسی ، معمولاً از این شرایط دور می شوند. پنهان کردن احساسات واقعی آن ها نیز بسیار رایج است. افرادی که هوش هیجانی پایین دارند می توانند هر مدل احساسی، از احساسات مثبت گرفته تا منفی مانند خشم و اضطراب را از خود بروز ندهند. که این مسئله خود موجب بروز مشکلات بسیاری در روح و روان خود فرد و اطرافیان وی می گردد. برای بهبود مهارت های مقابله می توان از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کرد.

 مهارت های مقابله سالم برای احساسات ناخوشایند

آن ها طغیان های احساسی دارند. توانایی تنظیم احساسات یکی از مولفه های هوش هیجانی است. افراد با EQ پایین معمولاً برای درک و کنترل احساسات خود دست و پنجه نرم می کنند. آن ها ممکن است بدون اینکه بفهمند واقعاً چه احساسی دارند یا چرا اینقدر ناراحت هستند ، واکنش فکری و ذهنی خاصی نشان بدهند. فردی که فاقد EQ است نیز ممکن است دچار طغیان های احساسی غیرمنتظره ای شود که بیش از حد منفجر شده و غیرقابل کنترل گردد . کوچکترین چیز ها آن ها را به یک دزد دریایی خطرناک یا فرد خشمگین با سلاح روانی تبدیل می کند که می تواند برای چند دقیقه ، حتی ساعت ها ادامه داشته باشد.

آن ها با روابط مبارزه می کنند.

افراد با EQ پایین معمولاً دوستان نزدیک بسیار کمی دارند. این به این دلیل است که دوستی نزدیک نیاز به دادن احساسات و گرفتن آن ها به صورت متقابل دارد. تقسیم احساسات ، دلسوزی و حمایت عاطفی ، همه ویژگی های افراد با هوش هیجانی مناسب هستند که در افراد با هوش هیجانی متوسط یا پایین دیده نمی شود.  افراد با EQ پایین معمولاً کمبود دارند. در عوض ، افراد با ضریب هوشی پایین اغلب به عنوان افراد با احساسات شدید و یا بی احساس ظاهر می شوند. این کمبود های روحی و احساسی موجب می شود تا افراد با هوش هیجانی پایین نتوانند به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

آن ها مکالمات را به سمت خودشان می چرخانند.

افراد با کمبود هوش احساسی تمایل دارند بر گفتگو مسلط شوند. حتی اگر آن ها سوال می کنند و به نظر می رسد که با دقت گوش می دهند اما همیشه راهی پیدا می کنند که همه چیز را به آن ها برگردانند. معمولاً ، آن ها باید ثابت کنند هر آنچه را که تجربه می کنید ، بهتر یا بدتر آن را در زندگی خود داشته اند. مهم نیست شما چه می گویید ، آنها آنجا بوده اند ، این کار را انجام داده اند. شما یک تصادف رانندگی کرده اید؟ آنها نیز … و سگ آنها مرد. قصد صعود به کوه کلیمانجارو را دارید؟ آن ها چهار سال پیش کوه اورست را صعود کردند. در صورت تمایل می توانند لیستی از نکات را برای شما ارسال کنند!

نکات پایانی

هوش هیجانی پایین می تواند در بسیاری از زمینه های زندگی شما مشکل ایجاد کند. خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای افزایش هوش هیجانی خود انجام دهید. تقریت کردن مهارت های شما می تواند روابط شخصی و شغلی تان را بهبود بخشد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا