آیا باید کسی را به خاطر خیانتش ببخشید؟

 

وقتی یک نفر به شما خیانت می کند ذهن و احساساتتان به سوی تنفر، تنبیه و نداشتن بخشش فریاد می زنند و سخت است بتوانید این احساسات را کنار بگذارید. اما بخشیدن کسی که خیانت کرده است بیشتر از فرد خائن برای فرد قربانی مفید خواهد بود. خشمی که بعد از خیانت احساس می کنیم مانند سمی است که در بدنمان زندگی می کند. بخشش تنها راه حرکت به سمت جلو و تزریق یک پادزهر است. شما باید سعی کنید برای خیانت یک نفر را ببخشید اما تنها زمانی این امکان هست که بداند بخشش یعنی چه و چگونه می توان به آن دست یافت.

بخشش چه معنایی دارد (و به چه معنایی نیست)

بخشیدن یک خائن به این معنا نیست که قول بدهید خیانتی که به شما کرده است را فراموش خواهید کرد. بخشش شامل محبت کردن به خائن یا اوردن بهانه برای این خیانت نیست یا اینکه اگر این رابطه را نمی خواهید بازهم در ان بمانید.

تمام آن به احساسی که دارید برمی گردد، چه نسبت به همسر خود و چه به رابطه تان.

می توان این تعریف را برای بخشش اورد: “برای کاهش حسی خشمی که نسبت به فرد خائن دارید”.

بخشش به خاطر فرد خائن نیست. بلکه برای کسی است که این خشم و نفرت را در خود دارد.

بخشش بخشی از فرایند حرکت به سمت جلو در زندگی تان بعد از ان است که کسی به شما به شکل تحقیرآمیزی اسیب رسانده باشد. بخشش مربوط به مراقبت از سلامت روانتان است نه اینکه اجازه بدهید خائن شما را به دام بیندازد.

سه دلیل که تلاش به بخشش می تواند به شما کمک کند.

برای ساخت دوباره ی یک رابطه بعد از خیانت یا داشتن موفقیت برای روابط آینده، افراد باید به یکدیگر اعتماد کنند. خیانت این اطمینان را از بین برده و توانایی اعتماد کردن را ویران خواهد کرد و بخشش گامی است که برای ساخت دوباره ی ان نیاز دارید.

کسانی که نمی توانند خیانت را ببخشند در درون خود خشم و نفرتی خواهند داشت. این خشم می تواند مانع از صداقت و اعتماد ان ها شود.

مسلما اصلا دوست ندارید خیانت فرد مقابل تاثیری منفی روی شخصیت شما بگذارد. بخشیدن او خطر اینکه عدم صداقت فرد خائن شما را نابود سازد کمتر خواهد کرد. حالا شما شانس بیشتری دارید تا در هر رابطه ای بتوانید صداقت و اعتماد دوباره داشته باشید.

  • نبخشیدن یک خستگی روانی است.
آیا باید کسی را به خاطر خیانتش ببخشید؟

ذهن شما منطقه ای محدود و باارزش دارد. چیزهای بهتری از خشمی که نسبت به فرد خائن دارید وجود دارد که بخواهید به ان فکر کنید.

رها شدن از این عصبانیت به شما فضا می دهد تا به چیزهای مثبت تر فکر کرده و حس بهتری داشته باشید. شاید سخت باشد به نقطه ای برسید که بتوانید اجازه ندهید این نفرت از ذهن شما استفاده کند اما نتیجه ارزش این تلاش را خواهد داشت.

بعدها با خودتان می گویید ” اگر من با این خشم، پریشانی، ترس و حتی احساس حقارت مبارزه نکرده بودم هیچوقت نمی توانستم برای آینده گامی بردارم.” البته در ان لحظه وقتی می بینید یک نفر چطور آینده ی شما را دستکاری کرده است داشتن هریک از این احساسات بسیار دشوار خواهد بود. مثلا می توانید به جای او به آینده ی دخترتان فکر کنید و می بینید جایی برای نفرت نخواهد ماند.

ساخت یک زندگی بهتر بخشیدن یک نفر را ساده تر خواهد کرد. همه ی ما نمی توانیم شرایط را اینطور برای خود تغییر دهیم اما سعی کردن به شما اسیبی نخواهد زد.

  • بخشش سلامت است.

احساس خشم و نفرت روی سلامت فیزیکی و روانی شما اثر خواهد داشت. بخشش شما را رها کرده و سلامتتان را به شکل های زیر بهبود خواهد بخشید:

  • کاهش فشار خون
  • بهبود سلامت قلب
  • بالا رفتن عزت نفس
  • کاهش علائم افسردگی
  • قوی شدن سیستم ایمنی بدن
  • حس خشم، دشمنی و اضطراب کمتر

حقایقی در مورد بخشش

آیا باید کسی را به خاطر خیانتش ببخشید؟

بخشش شبیه به چیست و چرا اتفاق می افتد؟

درک توهین و چیزی که باعث آن شده کمک می کند افراد متوجه شوند برای بخشیدن به چه نیاز دارند و برای خود ارزیابی نمایند که مسیر بخشش برای آن ها چقدر طولانی خواهد بود.

سوالات زیر را از خودتان بپرسید آیا :

  • در نتیجه ی این خیانت نوزادی متولد شده است؟
  • او کاملا ارتباط خود با فرد دیگر را تمام کرده است؟
  • خیانت در تختخواب شما یا جایی مشابه روی داده است؟
  • شما به خاطر خیانت همسر خود با یک بیماری مقابله می کنید؟
  • در زندگی با شما روراست شده یا هنوز چیزهایی را پنهان می کند؟
  • او برای کسی که قربانی این خیانت بوده نقش یک حامی را دارد؟
  • این اولین خیانت او بوده یا قبلا نیز سابقه ای از خیانت کردن داشته است؟
  • به به بهبود یافتن این رابطه و داشتن حمایت عاطفی از فرد قربانی علاقه نشان می دهد؟
  • فرد خائن کاملا مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته یا برای آن بهانه اورده و سعی دارد کسی یا چیزی را مقصر کند؟
  • او به تمام سوالات شما در مورد خیانت پاسخ می دهد یا از بروز اطلاعاتی که شما برای روال بخشش به ان نیاز دارید اجتناب می کند؟
خیانت فرد به هر شکل که باشد بخشیدن آن برای شما مفید خواهد بود. اما با توجه به پاسخ این سوالات باید با خودتان ارزیابی کنید که چقدر بخشش شما واقع گرایانه بوده و به چه مقدار زمان نیاز دارد.
می توانید در این روال موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:
  • چند وقت ان فرد خیانت خود را پنهان کرده است؟
  • چند بار خیانت صورت گرفته و برای چه مدت بوده است؟
  • آیا این خیانت تنها پیام، تصاویر و ایمیل بوده یا چیزی فراتر مانند بوسیدن یا رابطه ی جنسی؟

چرا همسر شما خیانت کرده است؟

دو گروه دلیل برای خیانت افراد وجود دارد.

  • دلایل متمرکز بر خود شخص؛ وقتی یک نفر خیانت می کند چون در زمینه ی تعهد داشتن، برقرای ارتباط یا دیگر مسائل شخصی مشکلاتی دارد.
  • دلایل متمرکز بر همسر؛ وقتی یک نفر خیانت می کند چون همسر او از نظر عاطفی در کنارش حضور نداشته، رابطه ی جنسی کافی نبوده یا در کل احساس خوبی به هم نداشته اند.

دلیل اول بهانه ای برای خیانت نیست امامی تواند روند بخشش را برای شما ساده تر سازد. متاسفانه این یعنی اگر قصد دارید در این رابطه بمانید باید تلاش بیشتری داشته باشید.

آیا باید در این رابطه بمانید؟

قبل از اینکه به رابطه ی خود پایان دهید با خودتان فکر کنید پایه های این ارتباط چقدر قوی هستند. اگر به نظرتان به قدری ضعیف بودند که مقابل خیانت ایستادگی نداشتند شاید بهتر باشد این رابطه را تمام کنید.

فرد خائن نیز باید این احتمال را در نظر داشته باشد که شاید هرگز بخشیده نشود.

اگر می خواهید یکی از کسانی باشید که می بخشند و از احساساتی که به آن ها آسیب می رساند می گذرند گام بعدی را بخوانید.

حالا سخت ترین بخش: بخشیدن همسر خود و اینکه چگونه این کار را انجام دهید؟

 حتی وقتی می دانید که باید ببخشید و چرا باید این کار را انجام دهید بازهم برداشتن گام بعدی برای شما غیرممکن به نظر می رسد. صبور بوده و بدانید هیچ اشکالی ندارد از کسی کمک بگیرید.

  • درمان؛ یک توقف لازم در مسیر بخشش
آیا باید کسی را به خاطر خیانتش ببخشید؟

بسیاری از زوج ها بعد از خیانت برای مشاوره زوج رفته یا پس از اتمام دادن به رابطه از مشاوره ی فردی کمک می گیرند. مشاوره حتی بعد از خیانت برای شما مفید بوده و گامی لازم برای حرکت به سمت بخشش است.

اغلب بعد از خیانت شکستن اعتماد اتفاق می افتد. درمان می تواند این المان مهم در رابطه ی شما را دوباره ساخته یا به شما مهارت هایی برای داشتن آن در روابط آینده را آموزش دهد.

مشاور نمی تواند درمانی جادویی برای مشکل شما داشته باشد. زوج ها در کنار مشاور کار می کنند تا گام های لازم را بردارند مانند اینکه بعد از بخشش دوباره خیانت را وارد رابطه ی خود نکنند.

راه های درمانی تایید شده ای برای دوران بعد از خیانت وجود دارد. مانند محدود کردن صحبت در مورد این موضوع. این کار باعث می شود هر دو زوج هنوز بتوانند احساسات خود را بیان کنند اما با روشی که به احتمال کمتر روی فعالیت هایی که می توانند به مرور زمان رابطه را بهبود بخشند آسیب وارد کنند.  

مشاور می تواند به زوج ها کمک کند در کنار تکنیک های دیگر این راه ها را تمرین نمایند.

بخشش آزادانه است.

اغلب افراد بعد از اینکه همسر خود را برای خیانتش می بخشند می گویند حس می کنند آزاد شده اند. و این دقیقا چیزی است که بخشش نام دارد: آزاد شدن از احساساتی که شما را ازار می دهند. اگر برای شروع مسیر بخشش اماده اید این گام ها را برداشته یا از مشاور کمک بگیرید.

این ها نکاتی است که باید در ذهن داشته باشید:
  • با هم در یک تیم باشید؛ شاید رابطه ی شما در یک سو به نظر نرسد اما این احتمال وجود دارد تا بتوانید چیز جدیدی را بسازید. شما هردو باید روی ساخت رابطه ای جدید در کنار هم تمرکز داشته باشید.
  • در زمان حال بمانید؛ یکی از سخت ترین چیزها در مورد ساخت اعتماد بعد از خیانت یک فرد، ماندن در زمان حال و ساخت اینده است نه اینکه در گذشته مانده یا نگران آن باشید. شما حق دارید حس آسیب دیدن، عصبانیت و ناراحتی برای تصمیم همسر خود در مورد خیانت داشته باشید. اما اگر نتوانید از آن احساسات بگذرید و به سمتی داشتن فکری مثبت تلاش کنید نمی توانید برای رابطه ی خود تلاش کنید و این نشانه ای است که رابطه ی شما ارزش ماندن ندارد.
  • مکالمات باید باز باشند؛ مکالمات سالم در هر رابطه ای اهمیت دارد اما بعد از شکستن اعتماد اهمیت زیادی خواهد داشت. شما باید صادقانه با همسر خود صحبت کنید و باید حس کنید همسرتان نیز با شما صادق است. اگر بحثی پیش آمد سعی کنید جنگ نداشته و گذشته را جلو نیاورید.
  • به خودتان اعتماد کنید؛ شاید این مهم ترین کاری است که باید انجام دهید. شاید در این زمان غرایز خود را زیر سوال ببرید و از خودتان بپرسید ” ایا باید کاری را به شکل متفاوتی انجام می دادم”، ” آیا نباید این نتیجه را می دیدم؟” اما یاد بگیرید اعتماد کردن به خودتان، احساساتتان و نداشتن مشکل برای حرکت به سمت آینده کلید داشتن یک رابطه ی سالم است. اگر حس خوبی در مورد چیزی نداشتید با خودتان دوباره فکر کنید آیا این تصمیم برای شما درست است یا نه.

در زمان ساخت دوباره ی رابطه ی خود نکات زیر را به داشته باشید:

 

  • خیانت هیچگاه بهانه ای برای رفتار خشونت آمیز نسبت به همسرتان نیست. خشونت هیچ بهانه ای ندارد.
  • خیانت به این معنا نیست که همسر شما دیگر هیچ حریم خصوصی ای ندارد. اینکه از او بخواهید تلفن همراه یا پسورد رسانه های اجتماعی خود را با شما به اشتراک بگذارید یا مرتبا او را چک کرده و بخواهید اطمینان یابید که به شما حقیقت را می گوید رفتار سالمی نیست. چیزی که با هم شریک می شوید بستگی به تصمیمی دارد که هریک می گیرید. البته اینکه اعتماد کنید یا نه تصمیم خودتان خواهد بود.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
loveisrespect.orgloveisrespect.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا