هفت روش شگفت آور عدم تقارن مغز که بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.

روش های ظریف بسیاری وجود دارد که نشان می دهد چگونه عدم تقارن مغز بر رفتار شما تأثیر می گذارد. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را بیان کنیم. با این وجود در ارتباط با بهبود شرایط مغزی و روحی باید به متخصصان و مشاوران زبده مراجعه گرد. از این رو شما می توانید به مشاوران مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. شما در مرکز مشاوره همکده می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی نهایت استفاده را ببرید.

چپ یا راست! مسئله در مغز ما

حدود 10 درصد افراد در دنیا چپ دست هستند، در حالی که حدود 90 درصد از جمعیت راست دست ها هستند. تقریباً هرکسی می داند چپ دست، راست دست یا (در موارد بسیار نادر) دوپهلو با قابلیت استفاده از هر دو دست است. توانایی دستی توسط مغز ما تعیین می شود. قسمت چپ مغز قسمت راست بدن را کنترل می کند، در حالی که قسمت راست مغز قسمت چپ بدن را کنترل می کند. در چپ دستان، نواحی حرکتی سمت راست مغز برای فعالیت هایی که به مهارت های حرکتی بالایی مانند نوشتن نیاز دارند، غالب هستند.

جالب اینجاست که چپ یا راست دست بودن تنها نمونه چگونگی تأثیر چنین عدم تقارن مغزی بر زندگی روزمره ما نیست. در ادامه این مقاله لیستی از هفت روش شگفت آور مغز در عدم تقارن زندگی روزمره ما آورده شده است. با هم می بینیم که موارد مختلف چپ و راست کدام هستند.

در عدم تقارن مغز   علاوه بر چپ یا راست دستی، چپ یا راست پا بودن نیز وجود دارد.

 اکثر مردم از چپ یا راست بودن دست خود آگاه هستند. افراد کمتری در مورد چپ یا راست بودن پا های خود فکر می کنند. اخیراً یک متاآنالیز در مقیاس بزرگ (Packheiser و همکاران ، 2020) گزارش داد که حدود 12.1 درصد از افراد چپ پا هستند. همپوشانی زیادی با قدرت وجود داشت اما 100 درصد کامل نبود.

در حالی که فقط 3.2 درصد راست دست ها چپ پا بودند، حدود 60.1 درصد چپ دست ها چپ پا بودند. بنابراین، شانس چپ پا بودن برای چپ دست ها به طور قابل توجهی بیشتر از دست راست است. البته شاید این مسئله را در مسابقات فوتبال دیده یا شنیده باشید. گاهی گزارشگر بازیکنان را با عناوینی چون چپ پا یا راست پا اعلام می کند.

ما یک طرف مورد علاقه برای بغل کردن داریم.

هنگامی که شخص دیگری را در آغوش می کشیم، معمولاً آغوش را با یک بازو هدایت می کنیم. یک مطالعه اخیر در این باره تحلیل کرد که آیا افراد ترجیحاً با بازوی چپ یا راست خود را بغل می کنند (Packheiser و همکاران ، 2019) در این مطالعه، زوج هایی که همدیگر را در سالن های ورود یا عزیمت در فرودگاه های بین المللی در آغوش گرفته بودند به طور دقیقی بررسی و مشاهده شدند. علاوه بر این، فیلم هایی از افرادی که چشم خود را بسته و اجازه می دهند غریبه ها آن ها را در خیابان بغل کنند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به طور کلی، مردم ترجیح می دهند از بازوی راست خود برای آغوش استفاده کنند.

در شرایط خنثی از نظر عاطفی که غریبه ها یک فرد چشم بسته را در آغوش گرفتند، 92 درصد در سمت راست بغل شدند. با این حال، هنگامی که افراد مختلف دوستان یا شرکای خود را در فرودگاه بغل می کنند، فقط حدود 81 درصد از افراد سمت راست را بغل می کنند. بنابراین، به نظر می رسد احساسات بر ترجیحات جانبی بغل کردن یا آغوش تأثیر می گذارند. نیمکره چپ مغز نیمه راست بدن را کنترل می کند و بالعکس. بنابراین، احتمالاً این تغییر چپ در آغوش گرفتن به دلیل درگیری بیشتر نیمکره راست مغز برای فرآیند های عاطفی هنگام بغل گرفتن در این شرایط است. این در عدم تقارن مغز دیده می شود.

مردم یا چپ بوسه هستند یا راست بوسه.

هنگام بوسیدن شخصی، سر خود را به سمت چپ یا سمت راست می چرخانید؟ تحقیقات نشان می دهد که افراد یک طرف ترجیحی دارند که هنگام بوسیدن سر خود را به عقب برگردانند و بندرت به طرف دیگر روی می آورند. در تحقیقی در سال 2003 ، نویسنده بوسیدن افراد را در مکان های عمومی مانند فرودگاه های بین المللی ، ایستگاه های بزرگ راه آهن، سواحل و پارک های ایالات متحده، آلمان و ترکیه مشاهده کرد (Güntürkün، 2003). نتیجه؟ بیشتر ما در تمایل با بوسه های راست گرا هستیم.

به طور کلی 64.5 درصد از زوجین سر خود را به راست و 35.5 درصد خود را به سمت چپ برگردانده اند. ما یک طرف ترجیحی برای جویدن داریم. آیا طرف مورد علاقه ای برای جویدن غذای خود هنگام غذا خوردن دارید؟ یک مطالعه در سال 2016 از اسپانیا و مکزیک روی 146 بزرگسال جوان نشان داد که 56 درصد مردم به طور مداوم از یک طرف می جوند، 77 درصد از آن ها سمت راست دهان خود را ترجیح می دهند و فقط 23 درصد در سمت چپ (Rovira-Lastra و همکاران). ، 2016). 44 درصد باقیمانده افراد به صورت متناوب در سمت چپ و راست جویدند. این از عدم تقارن مغز  می باشد.

 هنگام گرفتن عکس های سلفی، مدل مناسب خود را داریم.

هنگام عکس گرفتن ، آیا طرفی از صورت خود را دارید که “طرف خوب” خود بدانید؟ جالب اینجاست که اکثر ما ترجیح می دهیم هنگام عکس گرفتن برای تصویری که قرار است در شبکه های اجتماعی قرار بگیرد یک گونه خوب را جلو بگذاریم. مطالعه ای که در آن 2000 سلفی در اینستاگرام در مورد ژست شخص عکاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (لیندل ، 2017) نشان داد که 41 درصد افراد نسبت به گونه چپ اولویت دارند، در حالی که 31.5 درصد نسبت به گونه راست اولویت دارند. بقیه ترجیح روشنی برای گونه چپ یا راست نشان ندادند. در مجموع 72.5 درصد مردم تمایل مشخصی به گونه ای بر دیگری داشتند.

با عدم تقارن مغز  اکثر افراد نوزادی را در سمت چپ خود گهواره می کنند.

اگر کودک را گهواره می کنید، از کدام بازو استفاده می کنید؟ علی رغم این که اکثر مردم راست دست هستند، تحقیقات نشان می دهد که ما برای شیر دادن به نوزاد تعصب چپ نشان می دهیم. اخیراً یک متاآنالیز در مقیاس بزرگ (Packheiser و همکاران ، 2020) نشان می دهد که حدود 66 درصد از افراد نوزاد را در سمت چپ خود گهواره می کنند ، در حالی که تنها حدود 34 درصد کودک را در سمت راست خود گهواره می کنند.

ما یک چشم مورد علاقه داریم.

ما نه تنها یک دست و پا مورد علاقه داریم، بلکه دیدگاه جانبی را می توان برای اندام های حسی مانند چشم نیز مشاهده کرد. در مطالعه ای از سال 2009، تیم تحقیقاتی ویژه ای چشم غالب مردم را تعیین کرد و از آن ها پرسیده شد که با کدام چشم می توانند از طریق یک سوراخ کلید، یک تلسکوپ پایین و یک میکروسکوپ تک چشمی نگاه کنند. (Ocklenburg and Güntürkün، 2009). اما نتیجه این تحقیقات چه بود؟! حدود هفتاد و پنج درصد  درصد از افراد اولویت چشم راست را نشان می دهند، در حالی که حدود بیست و پنج درصد چشم چپ را برای این فعالیت ها ترجیح می دهند.

نکاتی در ارتباط با چپ دست یا راست دست بودن و عدم تقارن مغز 

افراد راست دست بر جهان مسلط هستند و از عصر حجر تاکنون چنین بوده است. از کجا می دانیم؟ محققان با اندازه گیری استخوان های بازو در اسکلت های باستان و بررسی الگو های سایش در ابزار های ماقبل تاریخ آن را کشف کردند. در کشور های غربی، افراد چپ دست تنها حدود 10٪ از جمعیت را تشکیل می دهند. افرادی که برای کار های مختلف دست های مختلف را ترجیح می دهند (دست مختلط) یا هر دو دست را با مهارت برابر (آمبیدکستروس) استفاده می کنند غیر معمول هستند.

دانشمندان مدت هاست می دانند که دستیابی تا حدودی توسط ژن ها شکل می گیرد. اما تنها در سال 2019 بود که آنها تفاوت هایی را در بخش DNA چپ دست و راست نشان دادند. این مطالعه، که همچنین اسکن مغز 9000 نفر از افراد انگلیسی را تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که در سمت چپ، قسمت های سمت راست و چپ مغز که زبان را پردازش می کنند، هماهنگ تر عمل می کنند. اینکه آیا این باعث می شود که در وجود چپ دست ها بلندگو های روان تری وجود داشته باشند ، هنوز باید بررسی شود.

 جنین در رحم و عدم تقارن مغز 

جنین در هفته های 9-10 شروع به حرکت دادن بازوها می کنند. در اوایل سه ماهه دوم بارداری نوزادان تمایل واضحی به مکیدن یک انگشت شست نسبت به دیگری نشان می دهند. بنابراین تشخیص دست احتمالاً قبل از تولد سخت است. هنوز هم، بیشتر متخصصان رشد می گویند والدین احتمالاً تا 2 یا 3 سالگی درک خوبی از دست غالب کودک خود نخواهند کرد. بسیاری از کودکان در اوایل کودکی همچنان برای کار های مختلف دست به دست می شوند.

مطالعات نشان می دهد که دانش آموزان غیر راست دست بسیار بیشتر در مدرسه دچار مشکل می شوند و علائم ADHD دارند. این ممکن است به خصوص برای کسانی که دست مخلوط یا دوپهلو هستند صدق کند. یک مطالعه نشان داد کودکانی که دست خود را به عقب و جلو تغییر می دهند، تقریباً دو برابر احتمال ابتلا به نارساخوانی دارند. محققان دقیقاً نمی دانند چرا. اما آن ها گمان می کنند که داشتن یک دست غالب ناسازگار ممکن است یک مشکل بزرگتر از چپ دستی مداوم باشد.

چپ دست های های برتر؟

سمت راست مغز شما عضلات سمت چپ بدن را کنترل می کند و تا حد زیادی توانایی های موسیقی و فضایی را هدایت می کند. شاید به همین دلیل باشد که چپ دست ها بیشتر از سهم خود در مشاغل خلاق دارند. آینه نویسی، جایی که حروف معکوس می شوند و به عقب نوشته می شوند، تقریباً همیشه با دست چپ انجام می شود. برخی مطالعات نشان می دهد که کودکان چپ دست در استدلال کلامی نمره بالاتری می گیرند یا به احتمال زیاد در برنامه های تیزهوشی قرار می گیرند. اما تحقیقات دیگر متفاوت است.

چپ یا راست در سالمندان

در یک آزمایش جالب در زمینه عدم تقارن مغز  با سالمندان راست دست محققان دریافتند که افراد هرچه پیرتر می شوند کمتر به دست غالب خود اعتماد می کنند. با رشد کند تر و ناپایدار دست راست آنها ، افراد مسن بعضی از کارها را به همان خوبی با دست چپ انجام می دادند. اما هنوز همه آنها خود را به عنوان فردی قوی می دیدند.

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا