فرآیند رشد مغز در نوجوان و معنی آن

رشد بخش مهمی از زندگی هر فردی است. فرآیند رشد مغز در نوجوان نیز بسیار مهم است. ما برای این که به موفقیت برسیم باید رشد خوبی داشته باشیم. رشد داشتن فقط به معنای بزرگ شدن هیکل و افزایش قد نیست. مهم ترین بخشی که باید در ما رشد کند ذهن و رفتار ما است. رفتار ما اگر رشد خوبی داشته باشد و ذهن ما اگر به اندازه درست رشد کند می تواند در زندگی و همچنین شغل ما کمک های زیادی کند. این فرآیند رشد مغز از سنین مختلفی جایگاه مهم تری پیدا می کند. خوشبختی یک فرایند مهم در زندگی همه ما است.

افراد برای این که خوشبختی را در خود ایجاد کنند نیازمند استفاده از موارد مختلفی هستند. تلاش برای خوشبختی نیازمند استفاده از رشد در زندگی به خصوص رشد مغز است. شادی یکی از گزینه های مهم در زندگی است. شادی بسیار برای رشد مغز مهم است. افراد برای این که دارای خوشبختی و شادی باشند نیازمند تلاش هستند. این تلاش می تواند شامل فعالیت در زمینه های مختلف باشد. خوشبختی و رشد مغز با هم در ارتباط هستند. 

تلاش برای درک آن چه در ذهن نوجوان است

تلاش برای درک آن چه در ذهن نوجوان شما اتفاق می افتد می تواند ناامیدکننده و گیج کننده باشد. شما معمولا نمی توانید ببینید یا درک کنید که آن ها در دو روز مختلف چه رفتار های از خود نشان می دهند. یک روز، او مانند یک بزرگسال بسیار مسئول، بالغ به نظر می رسد. بعدا او کاری را چنان دیوانه وار و غیرمنطقی انجام می دهد که تعجب می کنید آیا ممکن است بیگانگان در طول شب بدن او را تسخیر کرده باشند؟

دلیل تغییر رفتار ها و فرآیند های رشد در مغز نوجوان

فرآیند رشد مغز در نوجوان و معنی آن

به نظر می رسد که برخی از دلایل علمی برای رفتار عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی نوجوان شما وجود دارد. و ما می توانیم با نگاهی به رشد مغز نوجوانان، این رفتار را بسیار بهتر درک کنیم. بدن نوجوان شما به سرعت در حال تغییر است و ماده خاکستری او نیز دچار تغییراتی بسیار سریع است. این تغییرات می تواند تأثیر زیادی در انتخاب و رفتارهای وی بگذارد. بیایید نگاهی به آن چه در مورد رشد مغز نوجوان می دانیم و معنی آن برای شما به عنوان یک مراقب، بیاندازیم. اول از همه، ما بررسی خواهیم کرد که روند رشد مغز شامل چه مواردی است.

توسعه مغز چگونه کار می کند؟

از زمان تولد، مغز ما به طور مداوم در حال تکامل است زیرا مسیرهای عصبی تقویت می شوند و ارتباطات کارآمدتر می شود. به عنوان نوزادان، مغز ما بیش از حد سلول‌ های عصبی تولید می کند و سپس در تمام اوایل کودکی، برخی از اتصالات تقویت می شوند در حالی که برخی دیگر از بین می روند. ممکن است شما این روند را شبیه به هرس یک درخت در نظر بگیرید: با کوتاه شدن قسمت‌ های خاصی از آن، قوی تر می شود و تولید بیشتری می کند. تا شش سالگی کودک، مغز او در حال حاضر 90-95 اندازه است که در بزرگسالی خواهد بود.

نکته ای در ارتباط با فرآیند رشد مغز در نوجوان

همین روند در طی زمان دقیقاً قبل از بلوغ و تا اوایل بزرگسالی ادامه می یابد. در این مدت، مغز بار دیگر به سرعت در حال رشد است و اتصالات مفید را تقویت می کند و خود را از دیگران دور می کند.

رشد مغز از طریق نوعی اصل “استفاده از آن یا از دست دادن آن” اتفاق می افتد

توجه به این نکته مهم است که رشد مغز از طریق نوعی اصل “استفاده از آن یا از دست دادن آن” اتفاق می افتد: اگر از دانش یا مهارت خاصی استفاده کنید، مسیرهای عصبی مرتبط با آن قوی تر می شوند. اما اگر این کار را نکنید، این مسیرها هرگز تشکیل نمی شوند. این حداقل تا حدی توضیح می دهد که چرا دانش آموزان پس از 12 سالگی در یادگیری زبان در کلاس مشکل دارند. بدون فرصت تمرین، مغز مسیرهای جدیدی برای این دانش ایجاد نمی کند. وقتی در نظر می گیرید که مغز یک نوجوان با چه سرعتی تغییر می کند، بینشی در مورد این که چرا رفتار او بسیار نامنظم به نظر می رسد می دهد. (و همچنین این که چرا ممکن است در حال حاضر نمرات بهتری در درس ها کسب نکند هم مشخص می شود.)

اما به طور خاص با رشد مغزی نوجوان شما چه اتفاقی می افتد؟

فرآیند رشد مغز در نوجوان و معنی آن

فرآیند رشد مغز نوجوانان

ظهور ام.آر.آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) در دهه 1970 امکان یادگیری مواردی درباره مغز را فراهم کرده است که قبلاً هرگز قادر به درک آنها نبودیم. اکنون می توانیم مشاهده کنیم که چگونه قسمت های خاصی از مغز هنگام انجام انواع خاصی از کارها “روشن” می شوند. همچنین ما می توانیم تصاویر مغز را در سنین مختلف ببینیم و آن ها را مقایسه کنیم. به دلیل این فناوری، می توانیم به این سوالات مهم پاسخ دهیم: ناحیه ای از مغز که در طی سال های نوجوانی رشد قابل توجهی می کند، چیست؟

پاسخ قشر پیش پیشانی در جلوی مغز است

توسعه مغز اتفاقاً از پشت مغز شروع می شود و به جلو حرکت می کند. قشر پیشانی در جلوی مغز، درست در پشت پیشانی شما قرار دارد. این آخرین قسمت از مغز است که رشد می کند. توسعه قشر جلوی مغز تا زمانی که در اواسط بیست سالگی نباشیم به پایان نرسیده است. این بخشی از مغز است که مسئول استدلال، کنترل تکانه ها، حافظه فعال و تصمیم گیری منطقی است. توسعه قشر پیش پیشانی تأثیر بسزایی در رشد مغز و تصمیم گیری نوجوانان دارد.

رشد قرار پیشانی مغز در نوجوانی

در حالی که قشر پیشانی آن ها در حال رشد است، نوجوانان برای تصمیم گیری مانند آمیگدال باید به قسمت های دیگر مغز خود اعتماد کنند. آن قسمت از مغز با احساسات، انگیزه ها، غریزه و پرخاشگری همراه است. سیستم لیمبیک، به طور کامل در نوجوانی توسعه یافته، نقشی اساسی دارد. این مسئول رفتار پاداش جویی، انگیزه دادن به نوجوانان برای جلب رضایت اجتماعی همسالان خود و همچنین سایر جوایز عاطفی است.

اختلاف در رشد قسمت های مختلف مغز در نوجوانی

همان طور که می توانید تصور کنید، اختلاف در رشد این قسمتهای مختلف مغز به این معنی است که نوجوانان در تصمیم گیری های خوب با یک چالش واقعی روبرو می شوند. از آن جا که به یک مغز بزرگسال کاملاً رشد یافته نزدیک هستند، نوجوان شما می تواند در مورد موضوعات بالغ با شما بحث منطقی داشته باشد. او می تواند تفاوت های ظریف موضوعات بحث برانگیز را درک کند و گاهی اوقات از بسیاری از بزرگسالان باهوش تر به نظر می رسد. با این حال، بدون یک قشر جلوی پیشانی کاملاً توسعه یافته، نوجوانان طعمه انگیزه ها و احساسات خود و تلاش برای تأیید اجتماعی هستند. این امر باعث می شود که حتی سرسخت ترین افراد نیز در هنگام تحمل، مستعد تصمیم گیری های خطرناک و خطرناک باشند.

نکته

مصرف دارو یا الکل همچنین می تواند بر مغز در حال رشد تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد نوجوانان بیش از بزرگسالان مستعد نوشیدن زیاد هستند و احتمال اعتیاد به آن ها بیشتر است.

تأثیر استرس و ضربه روحی در فرآیند رشد مغز در نوجوان

فرآیند رشد مغز در نوجوان و معنی آن

از آن جا که مغز نوجوان با سرعت بالایی در حال رشد است، به ویژه در مقابل اثرات ضربه و استرس آسیب پذیر است. نوجوانان در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با ضربه قرار دارند. رفتارهای پرخطر آن ها وقتی که می خواهند خودشان را تعریف کنند و به استقلال می رسند، اغلب می تواند آن ها را در تعارض با شخصیت های والدین یا سایر مراجع قرار دهد. آن ها همچنین ممکن است با قلدری در مدرسه روبرو شوند. آسیب های خانوادگی مانند طلاق یا مرگ می تواند آن ها را در موقعیت آسیب پذیر یا نامطمئن قرار دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکنون می دانیم که ضربه روحی بر رشد مغز دوران کودکی تأثیر منفی دارد. در حقیقت، می تواند رشد قشر جلوی پیشانی را کند کرده و نوجوانان را مجبور کند حتی بیشتر به سیستم آمیگدالا و لیمبیک خود اعتماد کنند. این می تواند بیان احساسات یا توضیح دلایل رفتار خود را به روشی خاص برای آنها دشوار کند.

برخی از نکات احتیاطی در رشد نوجوانی

اگر چه این حقایق در مورد رشد مغزی آن ها می تواند بسیاری از رفتارهای نوجوانان را توضیح دهد، اما مهم است که از تعمیم جلوگیری کنیم. حتی بزرگسالان نیز ممکن است اغلب رفتارهای تکانشی یا پرخطر داشته باشند. در واقع، آمار نشان داده است که گروه سنی در معرض خطر مرگ ناشی از مصرف بیش از حد یا خشونت، بین 35 تا 54 سال است. در هر گروه سنی، طیف گسترده ای از شخصیت ها و رفتارها را پیدا خواهید کرد. همیشه پیش بینی در مورد رفتار براساس ویژگی های مشخص مانند سن مفید نیست. خود به خود تصور نکنید که همه نوجوانان تکانه و بی پروا هستند. مشاوره برای والدین در زمان رشد نوجوان بسیار می تواند به آن ها کمک کند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا