شانزده تمرین برای سلامت مغز

مغز مرکز سیستم عصبی است و تقریباً هر فرآیند در بدن و ذهن شما را کنترل می کند. به همین ترتیب، مغز به شدت بر سلامت روان و بهره وری تأثیر می گذارد، بنابراین باید روزانه به آن توجه ویژه داشته باشید. مطالعات نشان می دهد که مغز معمولی حدود 2٪ از وزن کل بدن را تشکیل می دهد، اما از 20٪ کل انرژی و اکسیژن دریافتی استفاده می کند. پیام واضح است! اگر می خواهید جسم در عوض از شما مراقبت کند، باید از مغز خود مراقبت کنید. انواع فعالیت ها وجود دارد که می توانید برای بهبود عملکرد شناختی انجام دهید، اما گاهی اوقات تشخیص بین تکنیک های بیشتر و کمتر مرتبط دشوار است. شانزده تمرین برای سلامت مغز در ادامه دیده می شود.

هدف ما کمک به شما در این زمینه است، بنابراین به مطالعه مقاله ادامه دهید تا چندین تمرین برتر آموزشی مغز را یاد بگیرید و قدرت ذهنی و فکری خود را تقویت نمایید.

آیا می خواهید بهره وری شخصی خود را افزایش دهید؟

برای افزایش بهره وری قبل از هر چیزی، سازماندهی کار ها را انجام دهید. تناسب اندام مغز شما به میزان استفاده از آن بستگی دارد. هر وقت کار جدید یا متفاوتی انجام می دهید، مسیر های عصبی جدیدی ایجاد می کنیم. این ترفند های ساده به مغز شما تمرین می دهد. با این حال دقت داشته باشید که برای بهبود شرایط ذهنی مراجعه به متخصص بهتر از سایر فعالیت ها است. از این رو شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره، اقدامات مناسبی را صورت دهید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. با این توصیفات ببینیم چطور می توان مغز را تمرین داد؟!

از دست مخالف خود استفاده کنید.

شانزده تمرین و تکنیک برای سلامت مغز | مرکز مشاوره همکده

در طول روز با دست غیر مسلط خود به انجام کار های خود بپردازید. اگر چپ دست هستید، با دست راست در ها را باز کنید. اگر راست دست هستید، سعی کنید از کلید های خود در دست چپ استفاده کنید. این کار ساده باعث می شود مغز شما برخی مسیر های جدید را امتحان کند و در کار های روزمره تجدید نظر کند. ساعت خود را در طرف مقابل بپوشید تا به شما یادآوری کند که تعویض کنید.

از لیست ها فقط به عنوان پشتیبان استفاده کنید.

لیست ها عالی هستند، اما ما می توانیم بیش از حد به آن ها اعتماد کنیم. لیست مواد غذایی خود را تهیه کنید، اما سپس سعی کنید بدون آن خرید کنید. هنگامی که هر موردی را که فکر می کنید در سبد خرید خود قرار داده اید، از این لیست استفاده کنید. همین کار را با لیست های “کار و تحصیلی” خود هم انجام دهید.

شانزده تمرین برای سلامت مغز – شماره های تلفن را حفظ کنید.

تلفن های مدرن ما هر شماره ای را که با آن ها تماس می گیرد به خاطر می آورند. دیگر هیچ کس شماره تلفن را حفظ نمی کند، اما این یک مهارت حافظه عالی است. هر روز یک شماره تلفن جدید بیاموزید. این تمرین ساده کمک بسیار زیادی به تقویت ذهن شما می کند.

هر روز یک داستان آماده کنید.

شانزده تمرین و تکنیک برای سلامت مغز | مرکز مشاوره همکده

 هر روز صبح به یک داستان بیندیشید که آماده خواهید بود برای مردم تعریف کنید. داستان می تواند درباره چیزی اخیر یا مربوط به گذشته شما باشد. سعی کنید سرگرم کننده ترین راه برای روایت داستان را رقم بزنید. اگر کسی تماس بگیرد یا در جایی که هستید متوقف شود و هم را ببینید، شما می توانید در مورد آن صحبت کنید. این کار باعث جذابیت بیشتر شما در حین تمرین حافظه می شود.

بازی های مشاهده ای یکی از شانزده تمرین برای سلامت مغز

هر روز چیز خاصی را برای مشاهده انتخاب کنید. ممکن است تصمیم بگیرید به لباسی که مردم می پوشند توجه کنید. به هر کجا که می روید و در تلویزیون، به نحوه لباس پوشیدن مردم توجه کنید و به این فکر کنید که چرا افراد خاص به شکلی ویژه لباس می پوشند. به مغز خود چیزی بدهید تا به آن فکر کند. روز بعد، چیز دیگری را برای مشاهده انتخاب کنید.

به راه دیگری بروید.

به هر کجا که می روید، رانندگی می کنید یا پیاده روی، راه دیگری را طی کنید. کمی تغییر در روال به مغز کمک می کند حافظه فضایی و جهت ها را تمرین کند. خیابان های فرعی مختلف را امتحان کنید، به ترتیب دیگری از فروشگاه ها عبور کنید. هر چیزی برای تغییر مسیر را امتحان کنید.

روتین خود را بشکنید.

کاری را به ترتیب دیگری انجام دهید. صبحانه را برای شام بخورید. کار های اولیه خود را صبح انجام دهید. بعد از ظهر قهوه بنوشید. کار های روزمره خود را با نظم جدید انجام دهید. توجه داشته باشید که تغییر چه حسی دارد و نظم جدید خوب یا بد است.

حل مسئله یکی از شانزده تمرین برای سلامت مغز

وانمود کنید که در حال راه اندازی مشاغل هستید و به این فکر کنید که چگونه چنین مشکلی را حل می کنید. چه چیزی می فروشید و به چه کسی می فروشید؟ رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه آن ها را شکست می دهید؟ به مغز خود چیزی برای جویدن بدهید. روز بعد، وانمود کنید که در حال ایجاد سازمانی برای مبارزه با گرسنگی هستید. چه ایده های جدیدی می توانید بیاورید؟ با حل مسئله برای ایجاد ارتباطات جدید در مغز لذت ببرید.

لیست تهیه کنید.

لیست ها فوق العاده هستند. تهیه لیست به ما کمک می کند تا موارد را با یکدیگر مرتبط کنیم. از تمام مکان هایی که به آن ها سفر کرده اید لیستی تهیه کنید. لیستی از منزجر کننده ترین غذا هایی که خورده اید تهیه کنید. لیستی از بهترین هدایایی که به شما هدیه داده شده تهیه کنید. هر روز یک لیست تهیه کنید تا حافظه خود را تکان دهید و ارتباطات جدید برقرار کنید.

خواندن کتاب یکی از شانزده تمرین برای سلامت مغز

شانزده تمرین و تکنیک برای سلامت مغز | مرکز مشاوره همکده

کتابی با موضوع کاملاً جدید انتخاب کنید. یک رمان را از نویسنده هندی بخوانید. درباره اقتصاد اطلاعات کسب کنید. بسیاری از کتاب های غیر داستانی محبوب بسیار عالی وجود دارد که هنگام تدریس در مورد یک موضوع، شما را سرگرم می کند. هر هفته در یک کار جدید متخصص شوید.

شروع به دویدن کنید.

 دویدن فعالیتی بسیار مهم است که می تواند هم بر توانایی های جسمی و هم فکری شما تأثیر بگذارد. اول از همه شما باید درک کنید که آهسته دویدن به شدت سیستم قلبی تنفسی شما را بهبود می بخشد. از طرف دیگر، تحقیقات نشان می دهد که دویدن جنبه های عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد، که مجموعه ای از دانشکده های سطح بالای ذهنی است که شامل توانایی جلب توجه، تنظیم حواس پرتی، جابجایی بین کار ها و حل مشکلات است. این ممکن است خیلی پیچیده به نظر برسد، اما نکته اساسی ساده است. دویدن به شما کمک می کند تا آرام باشید، قدرت ذهنی خود را بازیابید و با ظرفیت کامل به کار های روزمره برگردید.

ابزار فناوری یکی از شانزده تمرین برای سلامت مغز

امروز تصور اینکه شخصی از تلفن های هوشمند، رایانه لوحی یا لپ تاپ استفاده نمی کند سخت است. در حالی که فرصت های ارتباطی و یادگیری باورنکردنی به ما می دهد اما مغز ما را بیش از حد با سختی بار می آورد زیرا ما دائماً اطلاعات دریافت می کنیم. مغز به سختی می تواند این همه اخبار را روز به روز هضم کند، بنابراین به تدریج شروع به کند شدن می کند. کاری که می توانید انجام دهید این است که فن آوری را خاموش کنید و به مغز زمان دهید تا اطلاعات را پردازش کند. این کار را به صورت یک عادت روزانه درآورید و سعی کنید هر زمان فرصتی پیش آمد دستگاه های فناوری و الکترونیکی را از خود دور کنید.

یک زبان جدید یاد بگیرید.

این یکی از نکات مورد علاقه من است زیرا چندین هدف دارد. مهم ترین هدف فعال سازی مغز با انجام کاری کاملاً جدید و جالب مانند یادگیری زبان خارجی است. اگر در حال تحصیل یک زبان کاملاً ناشناخته مانند چینی یا عربی هستید بسیار مفید است. البته مزایا به همین جا ختم نمی شوند زیرا یادگیری زبان نیز یک روش عالی برای افزایش دانش شما، کسب مهارت های اضافی و ملاقات افراد جدید از طریق مطالعه است.

به دوره های یوگا بپیوندید.

اگر در واقع از افرادی نیستید که از دویدن یا تمرینات بدنی جدی لذت می برید، شاید بتوانید در کلاس های یوگا شرکت کنید. طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه واترلو، تمرین جلسات کوتاه مدیتیشن یوگا و ذهن آگاهی می تواند عملکرد مغز و سطح انرژی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. چنین آموزشی بسیار آسان است اما می تواند به طور قابل توجهی عملکرد شناختی شما را کوتاه مدت و بلند مدت افزایش دهد.

سودوکو یکی از شانزده تمرین برای سلامت مغز

شانزده تمرین و تکنیک برای سلامت مغز | مرکز مشاوره همکده

سودوکو یک بازی منطقی باستانی است که اعداد و معما ها را با هم ترکیب می کند. این یک راه حل عالی برای افراد ماجراجو است که از بازی با اعداد لذت می برند. چیزی که آن را حتی عملی تر می کند این واقعیت است که شما می توانید برنامه سودوکو را از اینترنت بارگیری کنید و هر زمان که چند دقیقه وقت کافی ندارید یا به سادگی احساس تمایل به انجام کار کنید، مغز را آموزش دهید.

برای رشد مغز از اپلیکیشن های خاص استفاده کنید.

اگر نمی توانید از شر تکنولوژی خلاص شوید، شاید بتوانید آن را به نفع خود پیش ببرید و با استفاده از برنامه های موبایلی مانند Elevate مغز را آموزش دهید. این برنامه به عنوان برنامه آموزش مغز ایجاد شده است که می تواند به شما در “بهبود توجه، مهارت گفتاری، سرعت پردازش، حافظه، مهارت های ریاضی و موارد دیگر” کمک کند. چیزی که ما در مورد Elevate دوست داریم توانایی آن در شناخت الگو های شناختی کاربران و شخصی سازی تمرینات به گونه ای است که با نیازهای هر موضوع جداگانه مطابقت داشته باشد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا