بهبود بعد از آزار جنسی (قسمت اول)

آسیب روانی تجاوز یا آزار جنسی می تواند شما را از بین برده و باعث حس خجالت، تنهایی، ترس یا کابوس های شبانه، گرگرفتگی و دیگر خاطرات ناخوشایند شود. اما مهم نیست حالا چقدر حس بدی دارید. باید به یاد داشته باشید شما مقصر اتفاقی که افتاده نیستید و می توانید دوباره حس امنیت و اعتماد خود را به دست بیاورید. بهبود از آسیب روانی جنسی به زمان نیاز دارد و فرایند درمان شما می تواند سخت باشد. اما با حمایت و استراتژی های مناسب می توانید این آسیب روانی را پشت سر بگذارید، دوباره حس ارزشمندی و کنترل روی خودتان را به دست اورده و حتی حس کنید حالا قوی تر و محکم تر شده اید. بهبود بعد از آزار جنسی مهم است.

عواقب تجاوز و آسیب روانی آزارهای جنسی

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی (قسمت اول)

خشونت جنسی به طور عجیبی در جامعه زیاد است. در آمریکا تقریبا از هر 5 زن یک نفر زمانی در عمر خود تجاوز را تجربه کرده است و اغلب این کار توسط کسی بوده که او را می شناخته و به او اعتماد داشته است. در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی این آمار بالاتر است. تجاوز جنسی تنها محدود به زنان نیست. مردان و پسران زیادی نیز هرساله از تجاوز جنسی آسیب می بینند.

بدون درنظر داشتن جنسیت، تاثیر خشونت جنسی فراتر از هرگونه آسیب فیزیکی است. وقتی شما مورد تجاوز قرار می گیرید حس می کنید دیگر جهان جای امنی نیست. دیگر نمی توانید به کسی اعتماد کنید. حتی به خودتان هم اطمینان ندارید. شاید ارزش خود و حتی سلامت عقلانیتان را زیر سوال ببرید. حتی ممکن است برای این اتفاق خودتان را مقصر بدانید یا تصور کنید آلوده اید. روابط را خطرناک و صمیمیت را غیرممکن خواهید دید. و علاوه بر تمام این ها، مانند بسیاری دیگر از کسانی که در تجاوزهای جنسی زنده مانده اند، با اضطراب، اختلال روانی بعد از حادثه یا افسردگی برخورد خواهید کرد.

باید به یاد داشته باشید چیزی که شما تجربه می کنید یک واکنش عادی به آسیب روانی حادثه است. احساس ناامیدی، خجالت، بی دفاع بودن یا مقصر دانستن خودتان علائم اختلال هستند، نه حقیقت. مهم نیست حالا چقدر شرایط برای شما سخت به نظر می رسد، با این نکات و تکنیک های بهبود بعد از آزار جنسی می توانید بر اتفاقی که افتاده غلبه کرده و یاد بگیرید چطور خود را درمان کرده و به سمت آینده حرکت کنید.

باورهای غلط و درست در مورد تجاوز و آزار جنسی

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی (قسمت اول)

کنار گذاشتن باورهای سمی و مقصر دانستن قربانی در مورد خشونت جنسی می تواند به شما کمک کند فرایند بهبود را پشت سر بگذارید.

باورهای غلط و حقیقت در مورد تجاوز جنسی برای بهبود بعد از آزار جنسی

  • باور غلط: شما با طرز نگاه یا رفتار می توانید یک متجاوز را بشناسید.

حقیقت: هیچ راه قطعی برای تشخیص یک فرد متجاوز وجود ندارد. ظاهر برخی از این افراد کاملا عادی، دوستانه و جذاب بوده و اصلا تهدیدکننده به نظر نمی رسد.

  • باور غلط: اگر مقاومت نکردید پس به نظر نمی رسد این اتفاق برای شما زیاد بد بوده باشد.

حقیقت: در طول تجاوز جنسی اغلب بدن خشک می شود. مغز و اعضای بدن در حالت شوک رفته و خاموش می شوند و توانایی حرکت، صحبت یا حتی  فکر کردن بسیار سخت خواهد بود.

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی (قسمت اول) | مرکز مشاوره همکده
  • باور غلط بهبود بعد از آزار جنسی: کسانی که مورد تجاوز قرار می گیرند اغلب با رفتار یا لباسشان باعث آن می شوند.

حقیقت: تجاوز جرم بر اساس فرصت است. تحقیقات نشان داده اند متجاوزین قربانیان خود را بر اساس آسیب پذیری آن ها انتخاب می کنند نه اینکه چقدر جذاب هستند یا چقدر ناز وعشوه دارند.

  • باور غلط: تجاوز در روز اغلب یک سوءتفاهم است.

حقیقت: متجاوزینی که در طول روز این کار را انجام می دهند اغلب با ادعای اینکه تحت تاثیر نوشیدنی بودند یا این یک سوءتفاهم بوده است از خودشان دفاع می کنند. اما تحقیقات نشان داده اند اغلب این افراد کارشان را تکرار می کنند. این مردان افراد آسیب پذیر را هدف قرار داده و اغلب برای تجاوز کردن به آن ها الکل می دهند تا متوجه شرایط نباشند.

  • باور غلط: اگر قبلا با آن فرد رابطه ی جنسی داشته اید این یک تجاوز نیست.

حقیقت: تنها این دلیل که قبلا رابطه ی جنسی با آن فرد را تجربه کرده اید باعث نمی شود او حق داشته باشد حریم شما را نگه ندارد. اگر همسر، دوست یا عاشقتان شما را برخلاف خواسته ی خود مجبور به رابطه ی جنسی کند این یک تجاوز است.

  

بهبود بعد از آزار جنسی و یا تجاوز

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی (قسمت اول)
  •  واضح بگویید چه اتفاقی برای شما افتاده است؛ پذیرش اینکه شما مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته اید سخت خواهد بود. این قضیه برای شما شرم آور خواهد بود و باعث می شود احساس آلودگی و ضعف داشته باشید. شما ممکن است از واکنش دیگران بترسید. آن ها چطور شما را قضاوت خواهند کرد؟ آیا طور دیگری در موردتان فکر می کنند؟ شاید ساده تر باشد اتفاقی که افتاده را یک راز نگه داشته یا آن را برای خود کم اهمیت نشان دهید. اما وقتی ساکت می مانید در واقع کمک به خودتان را رد کرده و بیشتر حس قربانی بودن خواهید داشت.
  • نزد کسی بروید که به او اعتماد دارید؛ اغلب فکر می کنند اگر در مورد اتفاقی که افتاده حرفی نزنند یعنی اصلا چیزی رخ نداده است. اما شما وقتی مانع از برملا شدن حقیقت شوید درمان نخواهید شد. پنهان کاری تنها به حس شرمندگی شما اضافه خواهد کرد. شاید بیان این اتفاق ترسناک باشد اما باعث می شود راحت شوید. البته باید در مورد کسی که به او می گویید دقت داشته باشید، خصوصا اولین نفر. بهترین گزینه برای شما کسی است که آرام، همدل و حامی باشد. اگر فرد مورد اطمینانی را ندارید با یک مشاور صحبت کنید.
  • بهبود بعد از آزار جنسی – حس تنهایی و ناامیدی خود را به چالش بکشید؛ آسیب روانی حادثه باعث می شود حس کنید آسیب پذیر و بی قدرت هستید. باید به خودتان یادآوری کنید که شما نقاط قدرت و توانایی هایی دارید که می توانید در روزهای سخت از آن کمک بگیرید. یکی از بهترین راه ها برای برگرداندن حس قدرت خودتان کمک کردن به دیگران است: زمان خود را برای کارهای داوطلبانه بگذارید، خون بدهید، پیش دوستی بروید که به شما نیاز دارد یا یکی از وسایل موردعلاقه ی خود را به خیریه اهدا کنید.
منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا