آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان چیست؟ ما به کودکان خود انواع راه ها برای سالم ماندن را یاد می دهیم. به آن ها آموزش می دهیم مراقب اجاق گاز داغ باشند، می گویمم برای عبور از خیابان باید به هر دو سمت نگاه کنند. اما اغلب برای بیشتر آن ها، ایمنی بدن تا زمانی که بزرگ شوند آموزش داده نمی شود، حتی گاهی تا وقتی که دیگر دیر است. تحقیقات موسسه ی کنترل بیماری یا CDC ارزیابی کرده است تقریبا از هر شش پسر یک نفر و از هر چهار دختر یکی قبل از هجده سالگی مورد خشونت جنسی قرار می گیرد.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان

کودک شما به زمین بازی می رود؟ آیا او را به مهدکودک می فرستید؟ دوستان یا خانواده ای دارید که به خانه ی آن ها می رود؟ آیا در خانه ی همسایه بازی می کند؟ حقیقت این است که شما نمی توانید از خطر خشونت جنسی علیه کودک خود کاملا پیشگیری کنید.

اغلب والدین در زمان مناسب در مورد ایمنی بدن با کودک خود حرف نمی زنند. آن ها فکر می کنند هنوز کودکشان کم سن است. این خیلی ترسناک است. هیچوقت خیلی زود نیست و این اصلا یک مکالمه ی ترسناک نخواهد بود. اینجا ده موردی آورده شده که می توانند به کودک شما کمک کنند کمتر مستعد خشونت جنسی باشد:

زودتر درباره ی قسمت های مختلف بدن حرف بزنید.

نام اعضای بدن را گفته و در سنین کم درباره ی آن ها صحبت کنید. از نام های مناسب برای اعضای بدن استفاده کنید یا حداقل نام های واقعی هرعضو را به کودک خود آموزش دهید. راحت بودن برای استفاده از این کلمات و دانستن معنای آن  کمک می کند اگر اتفاق نامناسبی برای کودک رخ داد بتواند واضح و راحت درباره ی آن با شما حرف بزند.

آموزش دهید برخی بخش های بدن خصوصی اند.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان بخش های مختلفی دانرد.  به کودک خود بگویید اعضای خصوصی بدن به این دلیل خصوصی نامیده می شوند که همه نباید آن ها را ببینند. بگویید مامان و بابا می توانند آن ها را برهنه ببینند اما افراد بیرون از خانه تنها می توانند آن ها را با لباس هایشان ببینند. بگویید پزشک می تواند در صورت نیاز آن ها را بدون لباس ببیند زیرا مامان و بابا آنجا حضور دارند و پزشک تنها می خواهد بدنشان را معاینه کند.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان – محدودیت های بدن را به او آموزش دهید.

به کودک خود روی اهمیت این موضوع تاکید کنید که هیچکس نباید بخش های خصوصی بدن او را لمس کرده و هیچکس نباید از او بخواهد بخش های خصوصی بدنش را لمس کند. اغلب والدین بخش دوم این جمله را فراموش می کنند. باید بدانید اغلب خشونت جنسی علیه کودک با درخواست مجرم از او برای دست زدن به بخش های خصوصی بدنش یا بدن فردی دیگر شروع می شود.

به او بگویید راز داشتن درباره ی بدنش کار درستی نیست.

بیشتر مجرمان به کودک می گویند این کار را یک راز نگه دارند. این کار می تواند به شکل دوستانه ای انجام شود، مثلا: ” من بازی کردن با تو را دوست دارم اما اگر به کسی در مورد بازی مان چیزی بگویی دیگر نمی گذارند پیش تو آمده و بازی کنیم” یا حتی می تواند یک تهدید باشد: ” این راز بین ماست. اگر به کسی بگویی من می گویم این بازی ایده ی تو بود و تو به دردسر بزرگی خواهی افتاد ” به کودک خود بگویید حرف های دیگران اهمیتی ندارد، رازداری مقابل شما در مورد بدنشان اصلا درست نیست و اگر کسی سعی داشت رازی در مورد بدنشان با آن ها داشته باشد باید حتما در موردش با شما صحبت کنند.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان – هیچکس نباید از بخش های خصوصی بدنش عکس بگیرد.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان

اغلب والدین این مورد را فراموش می کنند. در بیرون از خانه دنیای بیماری وجود داشته و افراد پدوفیلی ( کسانی که از نظر جنسی به کودکان علاقه دارند. ) هستند که دوست دارند از کودکان برهنه عکس گرفته وبا آن در فضای آنلاین تجارت کنند. این یک بیماری همه گیر است و کودک را در خطر می اندازد. به کودکان خود بگویید هیچکس نباید از اعضای خصوصی بدنشان عکس بگیرد.

یاد دهید چطور از شرایط ترسناک یا ناراحت کننده فرار کنند.

برخی کودکان نمی توانند راحت به دیگران نه بگویند، خصوصا افراد بزرگتر یا مسن . بگویید اگر اتفاق بدی افتاد ایرادی ندارد به یک بزرگتر بگویند می خواهند از آنجا بروند و به آن ها کلماتی برای خروج از شرایط ناراحت کننده را یاد بدهید. به کودک خود بگویید اگر کسی می خواست قسمت های خصوصی بدنش را دیده یا لمس کند می تواند بگوید باید به دستشویی برود.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان | مرکز مشاوره همکده

لغتی رمزی با کودک برای زمانی که می خواهد از جایی فرار کرده یا دنبالش بروید.

وقتی کودک شما کمی بزرگتر شد به او یک کلمه ی رمزی یاد دهید که وقتی می تواند از آن استفاده کند که احساس عدم امنیت دارد. این کلمه را می توان در خانه وقتی مهمان حضور دارد استفاده کند یا وقتی در زمین بازی است یا شب را درخانه ی کسی می گذراند.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان – اگر راز بدن را به شما بگویند هیچوقت به دردسر نمی افتند.

اغلب کودکان می گویند به این دلیل چیزی نگفته اند که فکر می کردند به دردسر خواهند افتاد. این ترس اغلب توسط فرد مجرم ایجاد می شود. به کودک خود بگویید اهمیتی ندارد چه اتفاقی افتاده است، وقتی آن ها به شما چیزی در مورد امنیت بدن خود یا رازهای بدنشان بگویند شما هیچوقت آن ها را دعوا نخواهید کرد.

بگویید لمس بدن ممکن است باعث حس خوب شده یا آن ها راغلغلک دهد.

بسیاری از والدین و کتاب ها در مورد لمس خوب و بد حرف می زنند. اما این می تواند گیج کننده باشد زیرا اغلب این لمس ها باعث حس بدی نشده یا آسیبی همراه ندارند. بهتر است از لغت ” لمس یواشکی ” استفاده کنید، زیرا تعریف درست تری از چیزی است که اتفاق افتاده است.

بگویید این قوانین برای اشنایان و کودکان دیگر نیز می باشد.

آموزش مهارت های جلوگیری از خشونت جنسی به کودکان

گفتن این نکته به کودکان اهمیت دارد. وقتی از یک کودک کم سن می پرسید یک پسر بد چه شکلی است  اغلب یک شخصیت کارتونی ترسناک را توصیف می کند. شما می توانید چیزی شبیه به این بگویید” مامان و بابا وقتی تو را تمیز می کنند شاید به بخش های خصوصی بدنت دست بزنند یا وقتی به کرم نیاز داری، اماهیچ کس دیگری نباید آن بخش بدن تو را لمس کند. حتی دوستان، عمع و خاله، عمو و دایی، معلم یا مربی ها. حتی اگر این افراد را دوست داری و فکر نمی کنی آدم بدی باشند باز هم نباید به بخش های خصوصی بدن تو دست بزنند.

و یک بار گفتن کافی نیست. در اوضاع عادی این پیام ها را تکرار کنید، مثلا زمان حمام یا وقتی اطراف خانه برهنه می دود. لطفا این مقاله را با کسانی که دوستشان دارید و به آن ها اهمیت می دهید به اشتراک بگذارید و کمک کنید پیام امنیت بدن گسترش یابد.

منابع
childmind.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا