راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان

یکی از وظایف مهم والدین نسبت به فرزندانشان تربیت جنسی آن‌ها است که در صورتی که والدین اهمیت آن را جدی بگیرند می‌توانند موجب جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان و فرزندان خود شوند. پدر و مادر باید برای آموزش رفتار مناسب با کودک خود اهمیت قائل شده و و با علم کافی نسبت به تربیت جنسی کودکان عمل کنند. زیرا عدم رفتار مناسب و عدم تربیت جنسی صحیح کودک ممکن است عواقبی از جمله انحراف جنسی کودک را داشته باشد. راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان در ادامه بیان می شوند.

انحراف جنسی کودکان

راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان

همانطور که گفتیم تربیت جنسی کودک بسیار اهمیت داشته و عدم آگاهی والدین از آن می‌تواند موجب انحراف جنسی کودک خود شود.

والدین با سکوت کردن، جواب ندادن یا دادن جواب‌های خلاف واقع و نادرست و بدتر از آن محکوم کردن یا تنبیه کردن کودک و یا با برخورد نامناسب و بوجود آوردن احساس شرمندگی در مقابل سوال‌ها و کنجکاوی‌ جنسی کودک خود، ممکن است باعث شوند کودک برای گرفتن جواب و برطرف کردن کنجکاوی خود به منابع اشتباه رجوع کرده و اطلاعات نادرستی بدست آورد که همین امر ممکن است موجب انحراف جنسی کودک شود. 

روش های جلوگیری از انحراف جنسی کودک

راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان

حفظ حریم خصوصی و پوشش مناسب در مقابل کودک

والدین باید حریم خصوصی خود و کودکان خود را رعایت کنند، عدم رعایت پوشش مناسب در مقابل کودک یا برهنه شدن در مقابل او، بدون اجازه کودک یا بدون در زدن وارد حمام شدن و … می‌تواند باعث انحراف جنسی کودک شود.

راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان – ناپسند نشان دادن رابطه جنسی

برخی والدین با خطرناک و بد نشان دادن رابطه جنسی به کودکان خود سعی می‌کنند با ایجاد دیدگاه منفی نسبت به رابطه جنسی از او محافظت کنند، البته نیاز نیست که به طور مستقیم پدر و مادر با فرزند خود در مورد رابطه جنسی و مکروه و خطرناک بودن آن صحبت کنند بلکه همین که برای مثال همه‌ی مردان را ناپاک جلوه دهند، به کودک بفهمانند که همه قصد سوء استفاده دارند و … می‌توانند موجب بی‌میلی جنسی یا انحراف جنسی و در دختران واژینیسم شوند.

همچنین این نوع تربیت می‌تواند برای فرزند آن‌ها اختلالات جنسی را در پی داشته باشد. حتی به دلیل تاثیر این رفتار والدین در فرزند، در آینده به طور غیر ارادی نخواهند توانست که بین رابطه جنسی با همسر و روابط دیگری که پدر و مادر در ذهن او ناپاک و بطور بدی جلوه دادند. تمایز قائل شده و موجب بروز اختلالات جنسی در او خواهد شد.

راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان | مرکز مشاوره همکده

تعرض جنسی به کودک

والدین باید مراقب ارتباطات دیگران با کودک خود باشند. عدم توجه پدر و مادر به کودک و تنها گذاشتن او با بزرگسالانی که شناخت کافی را نسبت به آن‌ها ندارند می‌تواند احتمال تعرض جنسی را به کودک بالا ببرد. این خود موجب می‌شود کودک در بزرگسالی در نقش قربانی و یا بیشتر از آن در نقش آزارگر عمل کند.

برای آگاهی بیشتر در این خصوص می‌توانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

ایجاد قوانین و نظارت بر قوانین در خانه برای استفاده از تلویزیون، اینترنت و …

راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان

عدم ایجاد قوانین مناسب برای استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و … و همچنین عدم نظارت بر آن می‌تواند باعث شود کودک یا نوجوان با الگو برداری از برخی برنامه‌ها و دیده‌های خود، دچار مشکل در تربیت صحیح جنسی خود شده و انحرافات جنسی کودکان را در پی داشته باشد.

والدین باید مراقب باشند و اجازه ندهند کودکانشان فیلم‌های نامناسب مانند فیلم‌هایی که زنان و مردان پوشش نامناسبی دارند، روابط و رفتارهای بدی را نشان می‌دهد و یا روابط جنسی و معاشقه را به نمایش می‌گذارند را مشاهده کنند.       

خوابیدن کودک در کنار والدین

برخی از کودکان حتی تا سن 7 سالگی هم ممکن است در کنار پدر و مادر خود بخوابند. همین عمل احتمال دارد روند رشد و همانند سازی کودک با پدر یا مادر همجنس خود را دچار اختلال کرده و نخواهد توانست نقش مردانه یا زنانه خود را به طور مناسبی بدست آورد که این امر می‌تواند موجب انحراف جنسی کودک شود.

مراقبت از بازی های کودکان

کودکان کنجکاو هستند و می‌خواهند بدن خود را کشف کنند. در این کنجکاوی‎‌ها با اندام تناسلی خود آشنا می‌شوند و در بازی‌های خود مانند دکتر بازی سعی می‌کنند با اندام‌های یکدیگر آشنا شوند. معمولاً این رفتارها در کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین بوده‌اند و یا اندام تناسلی آن‌ها را دیده‌اند بیشتر خواهد بود.

کودک ممکن است دوست داشته باشد از رفتارهای بزرگترها تقلید کنند. ممکن است کودکان با رضایت با اندام تناسلی یکدیگر بازی کنند. احساس لذت کنند و به همین ترتیب زمینه انحراف جنسی در کودکان شکل بگیرد. والدین باید نظارت خود را بر کودکان و بازی‌های آن‌ها داشته باشند. تا از این بازی‌ها جلوگیری کرده و در صورت مشاهده این رفتار نیز باید برخورد درستی نسبت به آن داشته باشند.

برخی از نکاتی که والدین برای جلوگیری از انحراف جنسی کودک خود باید به آن توجه کنند

  • خودداری از دست زدن به آلت تناسلی کودک
  • خودداری از خوابیدن کودک با کودکان دیگر یا بزرگسالان دیگر
  • مراقبت از کودکان که برای مدت زمان طولانی در رختخواب بیدار هستند. پدر یا مادر باید تا زمانی که مطمئن شوند کودک به خواب رفته است با رفت و آمد بر کودک نظارت داشته باشند.
  • خودداری از معاشقه، ناز و نوازش در مقابل کودکان و همچنین رفتارهای آمیزشی و جنسی حتی در مقابل نوزادان
  • خودداری والدین از شوخی‌های زننده و یا جنسی، کنایه‌ها و اشاره‌های جنسی در مقابل کودکان

دلایل والدین برای عدم تربیت جنسی کودک

راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان با دلایل آن بهتر می شوند. برخی از والدین به دلایلی در مورد تربیت جنسی کودک خود دیدگاه و رفتار صحیحی ندارند. برای مثال برخی از والدین علم و آگاهی کافی برای چگونگی تربیت جنسی کودک خود و یا اینکه چه زمانی باید تربیت جنسی کودک خود را آغاز کنند را ندارند.

دلیل دیگر برخی والدین این است که فکر می‌کنند بهتر است ذهن فرزند خود را نسبت به مسائل جنسی بسته نگه دارند. زیرا توجه نشان دادن به موضوعات جنسی ممکن است فرزند را بیشتر به مسائل جنسی متمایل کند و کودک زمانی که بزرگتر شود، خود متوجه مسائل جنسی خواهد شد.

پدر و مادرهایی نیز هستند که رفتار مناسبی در مقابل کنجکاوی‌ های جنسی کودک، بازی‌ها و رفتار جنسی او ندارند. دلیل آن ناتوان بودن از صحبت کردن در مورد مسائل جنسی، خجالت کشیدن یا شرم داشتن از صحبت کردن در مورد این مسائل است. به همین دلیل به راحتی به این مسئله مهم بی‌توجه می‌مانند.

نتیجه عدم توجه به تربیت جنسی و عدم رفتار صحیح در مقابل کنجکاوی جنسی کودک، پاسخ‌های نادرست یا نامناسب والدین به کودک خود و حتی برخورد نامعقول خواهد بود که موجب بروز احساس شرمندگی در کودک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا