روش های مدیریت و درمان اختلالات جنسی

مشکلات جنسی یا اختلالات جنسی متداول بوده و می‌توانند بر اثر فاکتورهای متعددی ایجاد شوند و اغلب مانع از شرکت کردن یا لذت بردن یک زوج در رابطه‌ی جنسی می‌شوند. اختلالات جنسی می‌توانند بر اثر عوامل فیزیکی، روانی یا عاطفی ایجاد شوند. مشکلات ناشی از رابطه‌ی جنسی اغلب بر اثر ترکیبی از فاکتورها نمودار می‌شوند. مدیریت و درمان اختلالات جنسی  در ادامه بیان شده است.

مدیریت و درمان اختلالات جنسی

پزشک متخصص با توجه به شرایط خاص شما و نیازهایتان یک برنامه‌ی درمانی تجویز خواهد کرد. با توجه به شدت مشکل در شما، ممکن است لازم باشد چند جلسه نزد مشاور یا پزشک رفته یا اینکه درمانی ساختار یافته‌تر داشته باشید که شامل گروه درمانی به عنوان بخشی از برنامه‌ی روزانه ی شما می‌شود.

اگر شما اختلالات جنسی را تجربه می‌کنید یعنی چرخه‌ی عادی واکنش‌ های جنسی در شما یا همسرتان مختل شده است. این به تغییرات فیزیکی یا عاطفی برمی‌گردد که در طول تحریک جنسی رخ داده و در فعالیت‌های تحریک جنسی نقش داشته‌اند. این محرک‌های عاطفی برای هر مرحله از این چرخه در زنان و مردان مشابه یکدیگر است.

صحبت کردن در مورد مشکلات جنسی می تواند سخت و خجالت آور باشد، حتی با همسرتان. همه‌ی افراد وارد دورانی می‌شوند که در آن رابطه‌ی جنسی لذت بخش نبوده و می‌تواند اثراتی روی احساسات عاطفی داشته باشد که روی رابطه ی شما با همسرتان و سلامت کلی روانی شما اثر گذاشته است. اما چگونه اختلال جنسی درمان می‌شود؟

درمان اختلالات جنسی

روش های مدیریت و درمان اختلالات جنسی

در ابتدا باید بدانیم شرایط افراد باهم فرق دارد و اطمینان یابیم هر فرد برنامه‌ی درمانی منحصر به فردی دارد که بر اساس نیازهای او تنظیم شده است.

اغلب مشکلات جنسی می‌توانند با شرح دادن مشکلات روانی یا فیزیکی به طور موثری درمان شوند. اختلالی که مربوط به استرس، ترس یا اضطراب باشد با جلسات مشاوره‌ای که برای بهبود سطح اطلاعات شما از موارد جنسی و صحبت با همسرتان هستند قابل درمان است.

شاید پزشک از برخی روش‌های دارو درمانی برای درمان اختلالات جنسی استفاده کند، خصوصاً اگر مشکل بر اثر استرس، اضطراب یا افسردگی ایجاد شده باشد.

بسیاری از اختلالات جنسی می‌توانند با درمان مشکلات روانی یا فیزیکی پنهان رفع شوند. استراتژی های درمانی دیگر عبارتند از:

درمان رفتار شناختی

صحبت درمانی‌هایی مانند رفتارشناختی با حضور متخصصی صورت می‌گیرد که برای درمان مشکلات جنسی است. هدف از رفتار شناختی صحبت در مورد هرگونه حس همراه با رابطه‌ی جنسی است، اضطراب، ترس، احساس گناه یا کمبود اعتماد به نفس که می‌توانند باعث بروز مشکل در عملکرد جنسی شوند.

پزشک به شما راه‌هایی یاد می‌دهد تا بتوانید افکار منفی را تبدیل به افکاری مثبت کنید و روی تکنیک‌های سازنده و عملی برای بهبود شرایط خود تمرکز نمایید.

رفتار شناختی به شما کمک می‌کند هرگونه تجربیات وحشتناک جنسی در گذشته که مربوط به احساسات منفی در طول دخول جنسی در زمان حال هستند را شرح دهید.

برای آگاهی از نکاتی جهت بهبود زندگی جنسی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

داروها

روش های مدیریت و درمان اختلالات جنسی

وقتی یک دارو باعث مشکل شده باشد تغییر دادن آن می‌تواند به شما کمک کند. مردان و زنان دچار کمبود هورمون شاید بتوانند از فواید آمپول، کرم یا قرص‌های هورمونی بهره‌مند شوند. برای مردان داروهایی مانند سیلدنافیل می‌تواند با افزایش گردش خون به آلت تناسلی عملکرد جنسی را بهبود بخشد.

گاهی داروهایی برای بیماری‌ها یا مشکلات روانی دیگر می‌توانند با عوارض جانبی خود روی عملکرد جنسی اثر بگذارند. تغییر دادن داروها می‌تواند به شما کمک کند. همچنین مردان مبتلا به اختلال نعوظ شاید از داروهایی که باعث افزایش گردش خون به آلت تناسلی می‌شوند بهره ببرند، از جمله Viagra.

کمک های مکانیکی

وسایل کمکی مانند وسایل وکیوم و ایمپلنت‌های آلت تناسلی می‌توانند به مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کنند ( عدم توانایی برای رسیدن به نعوظ یا حفظ آن ) یک ابزار وکیوم برای زنان نیز قابل استفاده است اما کمی هزینه دارد. دیلاتورها نیز می‌توانند به زنانی که مشکل در باریکی واژن دارند کمک کنند.

روش های مدیریت و درمان اختلالات جنسی | مرکز مشاوره همکده

درمان رابطه ی جنسی

درمان جنسی می‌تواند برای زوج‌هایی موثر باشد که مشکلی جنسی را تجربه می‌کنند که نمی‌توانند آن را برای پزشک خانوادگی خود شرح دهند. اغلب درمانگران رابطه‌ی جنسی می‌توانند مشاوران خوبی باشند. برای زوج‌هایی که می‌خواهند از رابطه‌ی جنسی خود لذت ببرند گذاشتن زمان و تلاش برای صحبت با یک متخصص ارزش دارد.

درمان روانشناسی و مشاوره

روش های مدیریت و درمان اختلالات جنسی

روان درمانی یک تکنیک درمانی مخصوص است که برای کمک به کسانی طراحی می‌شود که با مشکلاتی با طبیعت جنسی/روانی دست و پنجه نرم می‌کنند. این نوع از درمان شامل تکنیک‌های شناختی و رفتارهای کلیدی است و به افراد کمک می‌کند درکی از مشکلات جنسی خود داشته باشند، بهتر بتوانند نیازهای جنسی خود را شرح داده و انتخاب‌های جنسی خود را گسترش دهند.

درمان‌های روانی می‌توانند بر پایه ی خود فرد یا بخشی از برنامه‌ی زوج درمانی باشند و زمینه‌ای برای افراد ایجاد می‌کنند تا در مورد مشکلات خود با فردی حامی و قابل اعتماد که در حل تمامی مشکلات جنسی متخصص است مشورت نمایند.

اطلاعات و مکالمات و مدیریت و درمان اختلالات جنسی

کسب اطلاعات در مورد رابطه ی جنسی و رفتارهای جنسی و واکنش های آن می‌تواند به فرد کمک کند تا به نگرانی‌های خود در مورد عملکرد جنسی غلبه یابد. صحبت‌های باز با همسرتان در مورد نیازها و نگرانی‌ها کمک می‌کند به هر سدی که در راه رابطه‌ی جنسی سالم دارید غلبه یابید.

آیا اختلال جنسی قابل درمان است؟

موفقیت درمان اختلالات جنسی بستگی به علت نهان در مشکل دارد. اگر اختلال بر اثر شرایطی باشد که قابل درمان یا بازگشت است مشکلی نخواهد بود. اختلالات خفیف مربوط به استرس، ترس یا اضطراب اغلب با مشاوره، کسب اطلاعات و مکالمات موثر بین دو زوج به خوبی قابل درمان است.

اگر دچار افسردگی هستید و مشکلات جنسی را تجربه می‌کنید تنها نیستید. مشکلات جنسی، از جمله اختلال نعوظ یا عدم توانایی برای رسیدن به ارگاسم، اغلب با افسردگی همراه است. خبر خوب اینکه پزشکان می‌توانند مشکلات جنسی مربوط به افسردگی را درمان نمایند.

منابع
my.clevelandclinic.orgpriorygroup.comonlinedoctor.superdrug.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا