تربیت جنسی کودکان را جدی بگیرید

تربیت جنسی کودکان بسیار مهم است. فکر می‌کنید صحبت در مورد این موضوع نیاز به مکالمه‌ای طولانی دارد، شما با صحبت‌های پیچیده تنها کودک خود را گیج‌تر می‌کنید و حتی اطلاعات ناراحت‌ کننده‌ای می‌دهید که نمی‌تواند یک ‌باره برای خود پردازش کند. به‌ جای این کار به این موضوع مانند مکالمه‌ی آرامی نگاه کنید که در سال‌ها یا ماه‌های آینده اتفاق خواهد افتاد. توضیحات خود را تا حد ممکن ساده و مرتبط با موضوع مطرح شده بیان کنید.

یک کودک شش ساله اگر با مکانیسم دخول آشنا نباشد بیان کنترل بارداری برای او گیج‌ کننده و عجیب خواهد بود. صحبت در مورد رابطه‌ی جنسی تنها برای نوجوانان نیست. در سنین کم، صحبت در این رابطه را با کودک خود شروع کنید تا بتوانید پیام‌های سالم و واضحی در مورد جنسیت به او برسانید. می‌توانید از این نکات برای مکالمه‌ی خود استفاده کنید.

سخت‌ترین بخش تربیت جنسی کودکان حفظ خونسردی شماست.

سعی کنید به سؤال ابتدایی کودک خود بدون قرمز شدن یا با رفتاری مثل اینکه اتفاق خطرناکی افتاده است واکنش نشان دهید. این واکنش‌ها می‌تواند او را عصبی کرده یا باعث شود حس کند رابطه‌ی جنسی با احساس خجالت مرتبط است. اگر می‌توانید خونسرد مانده و با لحنی طبیعی با او صحبت کنید. با این کار پیام مهمی را به کودک خود می‌رسانید که «لازم نیست برای پرسیدن این سؤال‌ها از من عصبی باشید. این چیزی است که می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم».

وقتی به نقطه‌ای رسیدید که باید در مورد این عمل یک توضیح فنی بدهید شاید گفتن جمله‌ای به این سادگی به هر دو شما کمک کند: «می‌دانم الآن این موضوع برای تو کمی عجیب است اما به من اعتماد کن. وقتی بزرگ‌‌تر شدی موضوع به نظرت متفاوت خواهد آمد».

تربیت جنسی کودکان را جدی بگیرید

یک حرف مستقیم و صادقانه بهترین راه برای صحبت در این مورد است مانند «یک زن و مرد تصمیم می‌گیرند چه زمانی این کار را انجام دهند. در این زمان آلت جنسی مرد وارد واژن زن شده و اسپرم‌ها از آن بیرون می‌آیند. گاهی این اسپرم با تخمک‌های نازک درون بدن زن ترکیب شده و شروع به رشد تخمک و تبدیل شدن آن به یک نوزاد خواهد کرد و این اتفاق در جایی از بدن زن به نام رحم می‌افتد»

وقتی این حرف را زدید باید انتظار داشته باشید کودک شما خجالت ‌زده و مشکوک به نظر برسد، خصوصاً اگر به این فکر کند که شما این کار را حداقل یک ‌بار انجام داده‌اید. اگر او ناگهان موضوع را عوض کرد، از آنجا رفت یا طوری رفتار کرد که انگار حرف‌های شما را نشنیده است تعجب نکنید. او صحبت شما را شنیده و تنها برای کنار آمدن با آن به زمان نیاز دارد.

صحبت در مورد رابطه‌ی جنسی با کودک قبل از سن مدرسه

کودکان در سنین قبل از مدرسه کنجکاو بوده و سؤال‌های جسورانه‌ای می‌پرسند. تا حدی که می‌توانید صادق باشید و به یاد داشته باشید به شکلی خونسرد و طبیعی با کودک صحبت کنید. نیازی نیست جا بخورید یا بگویید «وقتی بزرگ‌تر شدی در این مورد حرف می‌زنیم»، به جای آن از نکات زیر برای صحبت با کودک در این سطح و تربیت جنسی کودک خود استفاده کنید:

  • به کودک خود در مورد بخش‌های بدنش آموزش دهید و از کلمات واقعی مانند آلت تناسلی یا واژن استفاده کنید.
  • زمان حمام را فرصتی برای صحبت کردن در مورد بخش‌هایی از بدن بدانید که خصوصی هستند، جایی که کسی دیگر حضور ندارد (بزرگ ‌سال یا کودکی دیگر ) بخش‌هایی که هیچ ‌کس دیگری نباید لمس کند.
  • وقتی کودک شما پرسید بچه‌ها از کجا می‌آیند راستش را بگویید. لازم نیست وارد جزئیات رابطه‌ی جنسی در این مرحله شوید اما می‌توانید اشاره کنید کودک از بخشی از بدن زن و بخشی از بدن مرد به وجود می‌آید. او در ابتدا سلول‌های کوچکی است و در شکم مادرش تبدیل به بچه می‌شود.

تربیت جنسی کودکان را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده

صحبت در مورد رابطه‌ی جنسی با کودکان در سنین مدرسه

تربیت جنسی کودکان را جدی بگیرید

زمانی که کودک شما به مقطع تحصیلی سوم یا چهارم رسید باید اطلاعات بیشتری در مورد رابطه‌ی جنسی به او بدهید.

از نکات زیر برای صحبت در مورد رابطه با کودک خود در این سن و تربیت جنسی کودکان استفاده نمایید:

  • به یک کتابخانه رفته و کتاب‌هایی برای صحبت با کودک خود پیدا کنید.
  • وقتی کتابی پیدا کردید که حس کردید با آن راحتید در کنار کودک خود نشسته و آن را با هم بخوانید. ایرادی ندارد تا بعضی جاها با او به برخی مطالب بخندید. شاید این مکالمه برای شما زیاد راحت نباشد.
  • سعی کنید قبل از اینکه کودکتان در مورد رابطه‌ی جنسی از شما بپرسد خودتان شروع به توضیح دادن کنید. بهتر است کودک شما حقایق را از زبان شما بشنود تا فردی دیگر.
  • از کودکتان بخواهید سؤالاتش را بپرسد.
  • باید بدانید ممکن است در حین صحبت سؤال‌های دیگری نیز ایجاد شود.
  • محتوای مطالبی که می‌خواهید به کودکتان بگویید را بدانید. آیا بر این باورید که رابطه‌ی جنسی باید برای بعد از ازدواج باشد یا می‌توان در هر رابطه‌ای آن را وارد کرد؟ سعی کنید دیدگاه خود را به کودکتان حالا گفته و دلیلش را برای او توضیح دهید.

صحبت در مورد رابطه‌ی جنسی با کودکان در نوجوانی

تربیت جنسی کودکان را جدی بگیرید

قبل از اینکه کودک شما وارد رابطه‌ی عاشقانه‌ای شود که در نهایت به رابطه‌ی جنسی ختم گردد باید با او در مورد رابطه‌ی جنسی صحبت کنید. بعلاوه ممکن است کودک شما وارد یک رابطه‌ی انحصاری نشود، به یاد داشته باشید شاید فعالیت‌های جنسی زیادی بین نوجوانانی اتفاق افتد که با هم آشنایی زیادی ندارند یا به طور تصادفی آشنا شده‌اند. وقتی با یک نوجوان در مورد رابطه‌ی جنسی حرف می‌زنید به یاد داشته باشید:

در مورد دلایل مربوط به دیدگاه خود صحبت کنید. اگر باور دارید رابطه‌ی جنسی باید برای بعد از ازدواج بماند دلیل آن را توضیح دهید. تنها نگویید «چون من می‌گویم». برای او دلیل بیاورید، مانند اینکه بداند آن‌ها بعد از ازدواج می‌دانند در رابطه‌ی مطمئنی هستند که فرد مقابل بدون هیچ شرطی او را دوست داشته و به حد کافی برای ادامه‌ی این تعهد بالغ است.

صحبت خود را به مکالماتی برسانید که شامل فعالیت‌های جنسی‌ می‌شود که در آن دخول وجود ندارد. برای مثال صحبت در مورد مفهوم رابطه‌ی زبانی.

به او بگویید نمی‌توان چیزهایی که در مورد فعالیت جنسی او گفته می‌شود را کنترل کرد. نوجوان شما باید بداند شاید دوست او حالا در ظاهر قابل ‌اعتماد به نظر برسد اما گاهی باید جزئیات این رابطه را بعداً به دوستش بگوید. این یک نکته‌ی خطر است که نوجوان شما باید قبل از گفتن همه‌ چیز در مورد رابطه‌ی خود به فردی دیگر و صمیمی شدن با او، از آن آگاه باشد.

صحبت در مورد محافظت در تربیت جنسی کودکان را فراموش نکنید. حتی اگر به نوجوان خود منتظر ماندن برای آینده را آموزش می‌دهید باید او بداند چگونه و چرا این کار را انجام دهد و چه زمانی از موارد ضد بارداری استفاده نماید.

به او بگویید نباید تصاویر محرکی از خود را در فضای مجازی یا پیام‌های تلفن همراه برای کسی ارسال کند.

در مورد علائم هشداردهنده‌ی یک رابطه‌ی خشونت ‌آمیز آموزش دهید، از جمله رفتارهای کنترلی و با حس مالکیت.

به او یاد دهید باید برای رفتار فرد مقابل با خودش اهمیت بیشتری قائل باشد تا موارد ظاهری مانند چهره، پول و موقعیت.

از بیان تجربیات شخصی خود برای او نترسید. حتی اگر شامل رفتارهایی نباشند که می‌خواهید نوجوان شما تقلید کند.

منابع
consumer.healthday.comliveabout.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا