تفاوت روان پزشک و روانشناس

 

روان پزشکی و روان شناسی حرفه هایی هستند که باهم تداخل دارند. افرادی که در هردو این زمینه ها کار می کنند. چه روان پزشکان و چه روان شناسان، افرادی متخصص در زمینه ی سلامت روان هستند. محدوده ی کاری آن ها در مورد ذهن است و روشی که روی رفتار و سلامت ما اثر می گذارد. آن ها اغلب در کنار هم کار می کنند تا بیماری های روانی را پیشگیری، تشخیص و درمان نمایند. و هردو این ها هستند تا به افراد کمک کنند تا از نظر روانی سالم بمانند. در این محتوا تفاوت روان پزشک و روانشناس را برای شما شرح می دهیم.

در این بین تفاوت هایی میان روان پزشکی و روان درمانی وجود دارد. و گاه این تفاوت ها برای افراد گیج کننده خواهد شد، خصوصا زمانی که به دنبال دریافت کمک از این متخصصان می روند. حتی قضیه از این هم پیچیده تر است، روان پزشک و روان درمان ها تنها افراد متخصص در زمینه ی سلامت روان نیستند که می توانید برای کمک یکی از آن ها را انتخاب کنید. مشاوران سلامت روان، کارکنان خدمات اجتماعی، پرستاران و کمک پرستاران و بسیاری از افراد دیگر که در زمینه ی سلامت روان به شما کمک می کنند و اگر به دنبال روش های متعددی برای درمان هستید، از مشاوره گرفته تا انواع مختلف روان درمانی، سیستم کلی سلامت روان به شکلی شروع می شود که شاید درک درست هریک از نقش ها در ان برای شما غیرممکن باشد.

اما در اینجا راهنمایی برای شما آورده ایم که می توانید برای یافتن راه خود در این پیچیدگی ها از آن ها استفاده کرده و کمک بگیرید.

از کجا شروع کنیم؟

مشکلات در سلامت روان، خصوصا اگر این مشکلات حاد شده باشند. (ماندگار بوده یا مکررا تکرار می شوند.) می توانند شما را تضعیف و ناتوان کنند. بدن شما به افسردگی و اضطراب درست مانند بیماری های فیزیکی دیگر واکنش نشان خواهد داد. و گاهی مشکلات در سلامت روان می توانند بر اثر یک وضعیت فیزیکی ایجاد شوند. بنابراین اگر فکر کی کند مشکلی در زمینه ی سلامت روان خود پیدا کرده اید باید اولین فردی که می بینید یک پزشک مرتبط با سلامت فیزیک باشد.

پزشک از شما در مورد علائم، مدت زمانی که این علامت ها را تجربه می کنید، و اینکه آیا ماندگار هستند یا می آیند و می روند سوال خواهد کرد. پزشک بدن شما را برای احتمال مشکلات فیزیکی که می تواند باعث بروز علائم شوند چک کرده و کمک می کند تصمیم بگیرید چه متخصص را در زمینه ی سلامت روان خود نیاز دارید و چه نوعی درمانی می تواند برای شما بهتر باشد.

انواع متفاوت از متخصصان در زمینه ی سلامت

پزشک ممکن است شما را به هریک از متخصصان زیر در زمینه ی سلامت ارجاع دهد:

روان پزشک

روان پزشک پزشکی در زمینه ی سلامت روان است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های روانی ماهر می باشد. تحصیلات یک روان پزشک ابتدا در دانشگاه شروع شده و بعد از آن باید دوره ای تخصصی دیده و مدتی را به صورت عملی آموزش ببیند. روان پزشک برای انواع متفاوت از مشکلات روان آموزش می بیند، از بیماری های متفاوت در زمینه ی سلامت روان گرفته تا علل پنهان در سلامت که می توانند علائمی روانی همراه داشته باشند. آن ها همچنین اثرات بیماری های روانی یا دیگر مشکلات فیزیکی (مانند مشکلات در قلب یا فشار خون بالا) را بررسی کرده و اثرات داروها روی بدن را بررسی می نمایند (مانند وزن، قندخون، فشارخون، خواب، عملکرد کبد و کلیه)

به عنوان یک پزشک، یک فرد روان پزشک می تواند برای شما نسخه بنویسد. بسیاری از اختلالات در سلامت روان، مانند افسردگی، اضطراب، اختلال کم توجهی، بیش فعالی و یا اختلال دوقطبی، می تواند با داروهای خاص به طور موثری درمان شوند. اگر شما با یک روان پزشک کار می کنید درمان های زیادی هستند که متمرکز روی مدیریت دارویی می باشند. گاهی داروها به تنهایی کافی هستند تا بیماری های روانی را درمان کنند. گاهی نیاز به ترکیبی از داروها با روان پزشک یا مشاوره وجود دارد. در ایت مورد روان پزشک می تواند برای شما درمان را شروع کرده یا شما را به مشاور یا دیگر متخصصان در زمینه ی سلامت روان ارجاع دهد.

روان شناس

روان شناس دارای مدرک دکترا در روان درمانی است، که مطالعه ی ذهن و رفتارها می باشد. کسانی که به عنوان روان شناس فارغ التحصیل می شوند در زمینه ی ارزیابی و درمان اختلالات روانی و عاطفی آموزش دیده اند. بعد از تمام شدن دوران تحصیل این فرد چند سال به صورت عملی آموزش می بیند تا بتواند مهارت بیشتری در زمینه ی روش های درمانی، رفتار درمانی و تئوری روان شناسی کسب کند.

یک روان شناس ماهر می تواند مشاوره و روان درمانی را به خوبی انجام دهد، تست های روانی بگیرد و درمان مناسبی را برای اختلالات روانی تجویز نماید. اما این افراد پزشک برای مشکلات فیزیکی نیستند. این یعنی، با وجود استثناهای کمی در این بین، روان شناس نمی تواند اغلب نسخه های دارویی بنویسد. اغلب یک روان شناس همراه با یک فرد روان پزشک یا دیگر پزشکان در زمینه ی سلامت کار می کند، کسی که بتواند درمان پزشکی مناسبی را برای بیماری های روانی در کنار کار روان شناس داشته باشد.

مشاوران در سلامت روان

تفاوت روان شناسی و مشاوره | مرکز مشاوره همکده

یک مشاوره روانی یک فرد متخصص در سلامت ذهن و روان است که دارای مدرک معتبر در روان شناسی، مشاوره یا دیگر زمینه های مرتبط می باشد. علاوه بر مدرک تحصیلی، مشاور بایدچند سال را بعد از فارغ التحصیل شدن در کنار یک متخصص حرفه ای سلامت روان دوره بگذراند. یک مشاور سلامت روان می تواند با انجام مشاوره یا روان درمانی مشکلات متفاوت در سلامت روان را ارزیابی کرده و درمان نماید.

کارکنان کلینیک های اجتماعی

تفاوت روان شناسی و مشاوره | مرکز مشاوره همکده

یک کارمند خدمات اجتماعی باید حداقل مدرک لیسانس را در زمینه ی کارهای اجتماعی داشته و برای ارزیابی و درمان بیماری های روانی آموزش دیده باشد. علاوه بر روان درمانی، کارکنان خدمات اجتماعی می تواند برنامه هایی برای مدیریت و بستری بیماران داشته باشند که بتواند برای هردو بیمار و خانواده ی ان ها مفید باشد.

پرستاران سلامت روان

تفاوت روان شناسی و مشاوره | مرکز مشاوره همکده

برخی پرستاران آموزش های ماهرانه ای را برای خدمات سلامت روان دریافت کرده اند. با توجه به سطح آموزش و مدرک، ان ها می توانند بیماری های روانی را ارزیابی کرده و درمان هایی را به شکل روان درمانی ارائه دهند. در برخی کشورها این افراد می توانند دارو تجویز کنند، گاه مستقل و گاه تحت نظر یک پزشک.

تفاوت میان مشاوره و روان درمانی

با وجودی که لغت مشاوره و درمان اغلب به شکل یکسانی استفاده می شوند اما تفاوت هایی بین مشاوره ی روان شناسی و روان درمانی وجود دارد. مشاوره اغب متمرکز روی موارد خاصی است و برای کمک به شخصی طراحی شده است که مشکل خاصی دارد، مثلا مشکل در تکنیک های خاص یادگیری برای تطابق با شرایط یا اجتناب از مشکلات. مشاوره اغلب نسبت به درمان زمان کوتاه تری نیاز دارد.

روان درمانی فرایندی طولانی تر از مشاوره می باشد. قانون کلی این است که روش فکر و رفتار کردن فرد روی طرز تعامل او با جهان اثرگذار خواهد بود. بر اساس نوع خاص روش روان درمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، هدف کمک کردن به فرد بیمار است تا حس کند بهتر می تواند استرس های خود را مدیریت نماید.

اگر فرد مبتلا به یک بیماری روانی باشد، روان درمانی راه هایی را بیان می کند که این بیماری ها روی فعالیت های روزانه اثر می گذارند. اینکه چطور بیماری خود را درک کرده و علائم آن را مدیریت نمایید

تفاوت روان شناسی و مشاوره | مرکز مشاوره همکده

انواع متفاوت از روان درمانی

روش های بی شماری برای روان درمانی وجود دارد، از جمله گفتار درمانی که در آن متخصص سلامت روان تمرینات درمانی انجام می دهد. انواع متفاوت از روان درمانی وجود دارد که اغلب هریک برای یک مشکل خاص مناسب تر خواهد بود. برای مثال برخی روش های در اصل برای درمان اختلال هایی مانند افسردگی یا اضطراب طراحی شده اند و برخی دیگر بیشتر روی کمک به افراد برای غلبه بر مشکلات در روابط یا موانع برای رضایت از زندگی تمرکز دارند. برخی انواع روان درمانی به شکل یک به یک با فرد روان درمان صورت می گیرد و برخی دیگر ممکن است به شکل گروهی یا با حضور خانواده باشند. انجمن تخصصی بیماری های روانی آمریکا این روش های درمانی را در پنج دسته گنجانده است:

آسیب شناسی روانی:

ایده ی پنهان در پشت روشی درمانی آسیب شناسی روانی این است که زندگی افراد تحت تاثیر اختلافات و مشکلاتی قرار دارد که از آن آگاه نیستند. هدف درمانگر کمک به فرد است تا این موارد را به سطح خودآگاه برساند، جایی که بتواند ان ها را درک کرده و با آن ها مقابله نماید. این ها شاید شامل تحلیل رویاها ی بررسی سابقه ی شخصی خود فرد باشد.

رفتاردرمانی:

این تمرین روی یادگیری و رفتارها تمرکز دارد تا بتوان الگوهای رفتاری ناسالم را تغییر داد. برخی از درمانگران سعی دارند به بیماران کمک کنند تا با استفاده از سیستم پاداش و تنبیه راهکارهای جدیدی یاد گرفته و برخی تغییرات رفتاری را بتوانند ایجاد نمایند. روش دیگر شاید شامل قرار گرفتن فرد به صورت کنترل شده در معرض چیزی که از آن می ترسد باشد تا بتوان ترس غیرمنطقی بیمار را از بین برد.

درمان شناختی:

تاکید روش شناختی روی افکار فرد است. ایده ی روش درمانی شناختی این است که تفکرات غیرکاربردی چیزی است که منجر به عواطف یا رفتارهای نادرست می شود. هدف کمک به فرد است تا الگوهای فکری ناسالم را تشخیص داده و بتواند باورهای نادرست خود را تغییر دهد.

درمان انسان گرایانه.

این روش درمان بر اساس ایده ای است که افراد می توانند انتخاب های منطقی داشته و از بیشترین توان خود استفاده کنند. این روش درمان اغلب متمرکز روی بیمار است و در آن فرد بیمار به عنوان قدرتی که درون او وجود دارد دیده می شود.

درمان هولیستیک:

این روش روی چند راه متفاوت متمرکز است که بر اساس نیازهای فرد می باشند. برای مثال روش درمان رفتارشناختی ترکیبی از دو روش درمانی جداگانه بوده و روی هردو فکر و رفتار تمرکز دارد.

شروع کار با یک متخصص سلامت روان

تفاوت روان شناسی و مشاوره | مرکز مشاوره همکده

 از او در مورد راهکارهایش برای مشکلات روانی سوال کرده و ببینید با بیماران چطور کار می کند. شاید بخواهید دلیل خود برای این وقت ملاقات را بیان کنید. اگر حس کردید در صحبت کردن با او راحت هستید گام بعدی داشتن یک وقت ملاقات است.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
bestvalueschools.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا