فوبوبیا یا ترس از ترسیدن – علل، تأثیرات و درمان آن

در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید. برخی از این تعاریف هم برای شما تازگی دارند. یکی از بخش هایی که در روان شناسی مهم است ترس و فوبیا هست. ترس و فوبیا در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با فوبیا صحبت کردیم. فوبیا و ترس ها در افراد مختلف متفاوت است. در زمینه ترس و فوبیا روان شناسان مطالب زیادی گفته اند. در ادامه می خواهیم ببینیم فوبوبیا یا ترس از ترسیدن چگونه خواهد بود. این فوبیا یا ترس از ترسیدن موضوع امروز ما است. ترس در زندگی درست است اما فوبیا یک نوع ترس بیش از حد است برای همین این امکان وجود دارد که اگر ما شخصی را ببینیم که دارای یک نمونه از این فوبیا ها است برایمان تعجب آور باشد.

یکی از این ترس ها که امروز می خواهیم درباره آن حرف بزنیم ترس از خوشبختی است. شاید برایتان تعجب آور باشد اما این نوع ترس هم وجود دارد. ترس از خوشبختی هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و برای هر کدام از آن ها ممکن است تاثیر خاصی داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فوبوبیا یا ترس از ترسیدن – علل، تأثیرات و درمان آن صحبت کنیم.

فوبیا ترس های غیرمنطقی و شدیدی است که از طریق محرک هایی غیر خطرناک بوجود می آیند.

فوبوبیا یا ترس از ترسیدن | علل، تأثیرات و درمان آن | مرکز مشاوره همکده

فوبیا ترس های غیرمنطقی و شدیدی است که از طریق محرک هایی غیر خطرناک بوجود می آیند. بیشتر مردم در مورد آرخنوفوبیا (ترس از عنکبوت) و هراس اجتماعی شنیده اند، با این حال، موضوع این مقاله کمتر شناخته شده است. فوبیا هراسی اصطلاح ترس از ترس از هراس به طور کلی است. همچنین ترس از احساساتی را که هنگام اضطراب به دلیل ترس از بدن احساس می کنید، توصیف می کند. داشتن ترس از ترسیدن یا ترس همه جانبه از پایان یافتن هراس، ناتوان کننده است. شما از این که به خودتان اجازه دهید نشان دهید که ترسیده اید ترسیده اید.

فوبوفوبیا چگونه کار می کند؟

فرد با این اختلال از علائم اضطراب و ترس هراسی باورنکردنی می ترسد

نام phobophobia از Phobos، اصطلاح یونانی ترس یا پرواز گرفته شده است. بنابراین، وقتی دو قسمت اصطلاح را کنار هم قرار می دهید، منظورشان ترس از ترسیدن است. این یک مفهوم وحشتناک برای بسیاری از مردم است. هنگامی که به هراس هراسی مبتلا می شوید، ممکن است دریابید که زندگی شما دیگر چیزی شبیه به آرزوی زندگی شما نیست.

وضعیت اضطراب در افراد با اختلال فوبوبیا 

وضعیت اضطراب گاهی اوقات با کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته و کوچک)، نزوفوبیا (ترس از بیمار شدن) و همچنین آگورافوبیا (ترس از فضاهای باز یا ترس از فرار از خواب) مرتبط است. به طور عمده، این شرایط خود محدودکننده است زیرا ممکن است از قبل به دلیل ترس بیشتر از این، بیشتر از این ترس داشته باشید. و بنابراین، چرخه ادامه دارد. برعکس ، شما ممکن است هیچ ترس فوبیایی نداشته باشید اما ممکن است خود را در تغییر برنامه روزمره معمول خود مشاهده کرده باشید تا از احتمال بروز هرگونه عارضه ای جلوگیری کنید.

ترس از علائم اضطراب و فوبیا

بسیاری از مبتلایان این دو شکل دوم را تجربه می کنند. این امر خصوصاً در مورد افراد مستعد اضطراب شدید یا حملات وحشت بیشتر صدق می کند. آن ها از تجربه حملات اضطرابی بیشتر می ترسند، حملاتی که با ناراحتی علائم جسمی همراه است. برای برخی از افراد، علائم اضطراب آن ها ممکن است به حدی شدید باشد که بسیار پریشان شوند. گاهی اوقات، پاسخ اضطراب می تواند مانند حمله قلبی احساس شود. بسیاری از افراد در این گروه به دلیل شدت علائم اضطراب دچار ترس می شوند.

ترس از به دست آوردن هراس جدید

فوبوبیا یا ترس از ترسیدن | علل، تأثیرات و درمان آن | مرکز مشاوره همکده

تجربه ترس از ایجاد هراس جدید نادرتر از ترس از اضطراب و علائم هراسی است، اما هنوز هم به همان اندازه واقعی است. اگر از قبل فوبیای دیگری داشته باشید، ممکن است ترس از به دست آوردن بیماری ترس جدید داشته باشید. ممکن است احساس کنید که چون از قبل فوبیا دارید، در نهایت یک دیگری هم خواهید داشت. این باعث می شود از آینده احساس نگرانی کنید. داشتن هراس هر چقدر غیر منطقی به نظر برسد از کنترل شما خارج است. در آن جا کمکی وجود دارد و کمی بعد در مورد گزینه های شما بحث خواهیم کرد.

چه عواملی باعث phobophobia می شود؟

ترس از خود ترس و ترس از به دست آوردن هراس ممکن است کمی بعید به نظر برسد. با این حال، اگر فوبیا هراسی داشته باشید، واقعی است. اگر قبلاً اختلالات اضطرابی داشته باشید، به احتمال زیاد از این بیماری رنج می برید. هراس هراسی از یک اختلال وحشت ناشی می شود که در آن وحشت به عنوان شروع ناگهانی ترس هیستریک و غیر منطقی تعریف می شود. سالهای شکل گیری و تربیت شما می تواند در بروز ترس و اضطراب  هراسی نقش داشته باشد. شاید والدین یا مراقبت های اولیه شما بسیار مضطرب یا فوبیا باشند. اگر اختلالات اضطرابی دیگری نیز دارید که به دنبال درمان آن نبوده اید، می توانید استعداد دیگر فوبیا را داشته باشید. بنابراین، همیشه بهتر است که در اسرع وقت کمک بگیرید.

چگونه  فوبوبیا بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟

هراس هر منطقه از زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است متوجه شوید که دیگر از شرکت در فعالیت هایی که قبلاً لذت می بردید لذت نمی برید زیرا ترس شما خیلی زیاد است. علائم هراس هراسی مانند سایر فوبیا ها است و شامل موارد زیر است:

  • دهان خشک
  • وحشت شدید
  • اضطراب شدید
  • تعرق مفرط
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تپش قلب
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • تحریک پذیری
  • گیجی
  • عدم تمرکز
  • رفتار اجتناب
  • احساس ناتوانی
  • احساسات یا ترس از دست دادن کنترل

افکار وسواسی درباره موضوع هراس خود و فوبوبیا 

فوبوبیا یا ترس از ترسیدن | علل، تأثیرات و درمان آن | مرکز مشاوره همکده

وقتی فکر می کنید یا درباره ترس خود صحبت می کنید، ممکن است متوجه شوید که زندگی شما مشکل می شود. شما احساس می کنید که نمی توانید در زندگی جلو بروید. ممکن است چنین حملات وحشت شدیدی را تجربه کنید، احساس کنید دچار حمله قلبی شده اید و زندگی شما در خطر است.

تشخیص این که چه عواملی باعث این واکنش های شدید می شوند، اغلب دشوار است.

تشخیص این که چه عواملی باعث این واکنش های شدید می شوند، اغلب دشوار است. بنابراین، علائم شما می تواند در هر زمان از روز رخ دهد. تا زمانی که زندگی روزمره شما آشفته نشود حتی ممکن است نتوانید فوبیا را تشخیص دهید. اگر الگویی از علائم خود را مشاهده می کنید، بهترین کار این است که قبل از وخیم تر شدن وضعیت هرچه سریعتر کمک بگیرید. با این حساب، بیایید برخی از روش های درمانی این بیماری را بررسی کنیم.

درمان های phobophobia

phobophobia  در صورت عدم درمان می تواند صدمات و ناراحتی های شخصی شما را به همراه داشته باشد. راه هایی برای کمک به خود شامل یوگا و مراقبه است. این اقدامات مستلزم این است که در خود آرامش داشته باشید. با این حال، روش های درمانی باعث می شوند که وقتی با ترس خود روبرو می شوید، خوب شوید و تا حد ممکن آرام باشید. بنابراین، چه درمانی می تواند کمک کند؟

داروها

پزشک می تواند برای آرامش شما دارویی برای شما تجویز کند. با این حال، این ها فقط برای استفاده کوتاه مدت هستند و باعث از بین رفتن هراس شما نمی شوند ، بنابراین درمان گزینه بهتری است.

هیپنوتیزم درمانی برای درمان فوبوبیا 

هیپنوتیزم با تمرکز بر ضمیر ناخودآگاه، هراس شما را درمان می کند. این منبع ترس شما را آشکار می کند و شما را قادر می سازد باور کنید ترس های شما غیر منطقی است.

برنامه نویسی عصبی-زبانی

برنامه نویسی زبان عصبی (NLP) مطالعه و تمرین نحوه ایجاد و تصور واقعیت خود است. NLP با استفاده از زبان و سایر روش های ارتباطی برای برنامه ریزی مجدد نحوه پاسخ مغز شما به جنبه هایی که از آن ها می ترسید، بر نحوه رفتار مغز شما تأثیر می گذارد. این امکان را برای شما فراهم می کند که رفتارهای بهتر و جدیدتری داشته باشید، بنابراین می توانید دوباره زندگی “عادی” داشته باشید.

روان درمانی برای رفع فوبوبیا 

هم از روش های رفتاری و هم از روش های بالینی می توان از طریق کمک به شما برای نزدیک شدن به هراس، بتوان آن را بهبود بخشید. اگر به دنبال درمان شرایط خود هستید، یافتن یک درمانگر حرفه ای معتبر، مجاز و واجد شرایط بسیار مهم است. سایت های مختلف روانشناسی بزرگترین بستر مشاوره الکترونیکی در جهان است. برای شروع باید به چند سوال سریع در مورد خود و شرایط خود پاسخ دهید تا با درمانگر مناسب شما مطابقت داشته باشد.

خودیاری

فوبوبیا یا ترس از ترسیدن | علل، تأثیرات و درمان آن | مرکز مشاوره همکده

تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توانید برای کاهش تأثیر فوبیا در زندگی خود استفاده کنید. علاوه بر درمان فوبوبیا ، می توانید برخی از موارد زیر را امتحان کنید: با شخصی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. ممکن است چنین حسی نداشته باشد، اما با صحبت با شخصی که به او اعتماد دارید می توانید اضطراب کمتری نسبت به ترس از خود داشته باشید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا