هیپنوتیزم چیست؟

روان شناسان و پزشکان هنگامی که یک بیمار به آن ها مراجعه می کند از روش های درمانی مختلفی برای ارتباط برقرار کردن با آن ها استفاده می کنند خصوصا اگر آن شخص خودسانسوری داشته باشد. یکی از این روش ها که احتمالا اسم آن را بسیار شنیده اید، هیپنوتیزم است. هیپنوتیزم یک روش درمانی برای بیمارانی است که به سختی خاطرات خود را به یاد می آورند. تعریف و توصیف این که هیپنوتیزم چیست، موضوعی است که امروز به آن خواهیم پرداخت.

اگر از مشکلات روانی و خاصی رنج می برید بهتر است تا به متخصصان زبده و کارآزموده مراجعه نمایید. از این رو شما می توانید برای مراجعه به مرکز مشاوره همکده اقدام نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. شما می توانید حتی برای مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام نمایید.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

هیپنوتیزم یک حالت ذهنی مانند خلسه است که در آن افراد افزایش توجه، تمرکز و پیشنهاد پذیری را تجربه می کنند. در حالی که هیپنوتیزم غالباً به عنوان یک حالت خواب مانند توصیف می شود، اما بهتر به صورت حالت توجه متمرکز، افزایش قدرت پیشنهاد و تخیلات زنده بیان می شود. افرادی که حالت هیپنوتیزم دارند غالباً خواب آلود و منطقه ای به نظر می رسند، اما در حقیقت، آن ها بیش از حد آگاهی دارند. هیپنوتیزم یک حالت ذهنی با تمرکز بسیار زیاد، آگاهی محیطی کاهش یافته و افزایش قدرت فرد است. تکنیک های بی شماری وجود دارد که کارشناسان برای ایجاد چنین حالتی به کار می گیرند. با استفاده از قدرت پیشنهاد، هیپنوتیزم اغلب برای کمک به افراد در حالت آرامش، کاهش احساس درد یا تسهیل برخی تغییرات رفتاری مورد استفاده قرار می گیرد.

درمانگران با کمک تصاویر ذهنی و تکرار کلامی تسکین دهنده، هیپنوتیزم (که به آن هیپنوتیزم درمانی یا پیشنهاد خواب آور نیز گفته می شود) ایجاد می کنند که بیمار را به حالت خلسه مانند در می آورد. پس از آرامش، ذهن بیماران نسبت به پیام های تحول آفرین باز تر است. در حالی که افسانه ها و باور های غلط زیادی وجود دارد، هیپنوتیزم یک فرایند کاملاً واقعی است که می تواند به عنوان ابزاری درمانی مورد استفاده قرار گیرد. نشان داده شده است که هیپنوتیزم دارای فواید پزشکی و درمانی است، به ویژه در کاهش درد و اضطراب موثر است. حتی گفته شده است که هیپنوتیزم می تواند علائم زوال عقل را کاهش دهد.

هیپنوتیزم چیست و چه انواعی دارد؟

چند روش مختلف برای انتقال هیپنوتیزم وجود دارد:

هیپنوتیزم هدایت شونده

این نوع هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزاری مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت خواب آور است. سایت های آنلاین و برنامه های تلفن همراه اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می کنند.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی استفاده از هیپنوتیزم در روان درمانی است و توسط پزشکان مجاز و روان شناسان برای درمان بیماری هایی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می شود.

خود هیپنوتیزم

خودهیپنوتیزم فرایندی است که وقتی شخص حالت هیپنوتیزم خود را القا می کند رخ می دهد. این مدل از هیپنوتیزم اغلب به عنوان ابزاری برای کمک به خود برای کنترل درد یا کنترل استرس استفاده می شود. استفاده از خود هیپنوتیزم برای مدیریت استرس بسیار مفید است.

چرا ممکن است شخصی تصمیم بگیرد که هیپنوتیزم را انجام دهد؟

هیپنوتیزم چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

در بعضی موارد، ممکن است افراد برای مقابله با درد مزمن یا تسکین درد و اضطراب ناشی از اقدامات پزشکی مانند جراحی یا زایمان به دنبال هیپنوتیزم بروند. موارد زیر فقط چند مورد از کاربرد های هیپنوتیزم است که با تحقیق نشان داده شده است:

  • تخفیف علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • کنترل درد در طی اقدامات دندانپزشکی
  • از بین بردن یا کاهش اختلالات پوستی از جمله زگیل و پسوریازیس
  • مدیریت برخی علائم ADHD
  • درمان بیماری های مزمن درد مانند آرتریت روماتوئید
  • درمان و کاهش درد هنگام زایمان کردن
  • کاهش علائم زوال عقل
  • کاهش حالت تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی

از هیپنوتیزم همچنین برای کمک به افرادی که تغییراتی در رفتار دارند مانند ترک سیگار ، کاهش وزن یا جلوگیری از خیس شدن تخت استفاده شده است.

هیپنوتیزم چیست و چه تاثیری دارد؟

تجربه هیپنوتیزم می تواند به طور چشمگیری از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد هیپنوتیزم شده گزارش می کنند که در حین حالت خواب آور احساس جدا شدن یا آرامش شدید دارند در حالی که دیگران حتی احساس می کنند اقدامات آن ها خارج از اراده آگاهانه آن ها اتفاق می افتد. افراد دیگر ممکن است کاملاً آگاه و قادر به انجام مکالمه در هنگام هیپنوتیزم باشند. برای کاهش درد و اضطراب قبل و بعد از جراحی به جای دارو های بیهوشی از هیپنوتیزم استفاده شده است. همچنین به نظر می رسد باعث بهبودی در بسیاری از بیماری ها از جمله صرع، نورالژی، روماتیسم و ​​بیماری های پوستی می شود.

آزمایش های محقق ارنست هیلگارد نشان داد که چگونه می توان از هیپنوتیزم برای تغییر چشمگیر ادراک استفاده کرد. پس از اینکه به یک فرد هیپنوتیزم شده دستور داد درد در بازوی خود احساس نکند، بازوی شرکت کننده در آب یخ قرار گرفت. در حالی که افراد غیر هیپنوتیزم شده پس از چند ثانیه به دلیل درد مجبور بودند بازوی خود را از آب خارج کنند، افراد هیپنوتیزم شده بدون اینکه درد داشته باشند می توانستند بازو های خود را برای چند دقیقه در آب یخ زده بگذارند.

هیپنوتیزم چیست و چه حسی دارد؟

هیپنوتیزم چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

برخلاف تصور عمومی، انسان ها در هنگام هیپنوتیزم کاملاً بیدار هستند و به طور کلی تجربیات خود را به یاد می آورند. با راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی ، می توان از هیپنوتیزم برای کاهش درد، درمان بیماری های خود ایمنی، مبارزه با هراس و ترک عادت های بد مانند سیگار کشیدن و پرخوری استفاده کرد. هیپنوتیزم همچنین می تواند به افراد کمک کند تا از پس احساسات منفی مانند استرس و اضطراب و همچنین درد، خستگی، بی خوابی، اختلالات خلقی و موارد دیگر برآیند. در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که نمی توان هیپنوتیزم شد، تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از افراد بیش از آنچه فکر می کنند قابل هیپنوتیزم هستند. تحقیقات نشان می دهد که:

  • بین 10 تا 15 درصد از افراد بسیار به هیپنوتیزم پاسخ می دهند.
  • تقریباً 10٪ بزرگسالان را هیپنوتیزم کردن دشوار یا غیرممکن می دانند.
  • کودکان تمایل بیشتری به هیپنوتیزم دارند.

افرادی که می توانند به راحتی جذب تخیل شوند بسیار پاسخگوی هیپنوتیزم هستند.

اگر شما علاقه مند به هیپنوتیزم شدن هستید ، مهم است که به یاد داشته باشید که با ذهن باز به تجربه نزدیک شوید. افرادی که هیپنوتیزم را از نظر مثبت مشاهده می کنند، واکنش بهتری نشان می دهند. در حالی که مکان های زیادی وجود دارد که آموزش هیپنوتیزم و صدور گواهینامه را ارائه می دهند، جستجوی یک متخصص بهداشت روان که از طرف انجمن های مختلف و مورد تایید بالینی تأیید شده باشد، ممکن است مفید باشد. برنامه آن ها برای متخصصان بهداشت با مدرک کارشناسی ارشد آزاد است و به 40 ساعت آموزش کارگاهی تایید شده ، 20 ساعت آموزش فردی و دو سال تمرین در هیپنوتیزم بالینی نیاز دارد.

هیپنوتیزم درمانی بالینی چگونه کار می کند؟

هیپنوتیزم چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

در حالی که فراموشی ممکن است در موارد بسیار نادری اتفاق بیفتد، اما مردم به طور کلی هر آنچه را که در هنگام هیپنوتیزم رخ داده است به خاطر می آورند. با این حال، هیپنوتیزم می تواند تأثیر قابل توجهی بر حافظه بگذارد. فراموشی پس از هیپنوتیزم می تواند فرد را به فراموشی برخی موارد قبل یا هنگام هیپنوتیزم سوق دهد. با این حال ، این اثر به طور کلی محدود و موقتی است. در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای تقویت حافظه استفاده کرد، اما تأثیرات آن در رسانه های مشهور به طرز چشمگیری اغراق شده است. تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم منجر به تقویت یا دقت قابل توجه حافظه نمی شود  و هیپنوتیزم در واقع می تواند منجر به ایجاد خاطرات کاذب یا تحریف شود.

علیرغم داستان هایی که در مورد افرادی که بدون رضایت آن ها هیپنوتیزم می شوند شنیده ایم، هیپنوتیزم نیاز به مشارکت داوطلبانه بیمار دارد. با این وجود افراد از نظر میزان هیپنوتیزم و قابل پیشنهاد بودن متفاوت هستند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بسیار قابل حدس هستند، احتمال دارد در حالی که تحت هیپنوتیزم هستند، احساس قدرت اختلال در کار را تجربه کنند. این افراد گاهی احساس می کنند اقدامات آن ها تحت هیپنوتیزم بدون تأثیر اراده آن ها اتفاق می افتد. یک هیپنوتیزور نمی تواند شما را وادار به انجام عملی خلاف خواسته شما کند. در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای افزایش عملکرد استفاده کرد، اما نمی تواند افراد را از توانایی های جسمی موجود قوی تر یا ورزشکارتر کند.

تاریخچه هیپنوتیزم چیست؟

استفاده از حالت های ترنس هیپنوتیزم مانند به هزاران سال قبل برمی گردد، اما هیپنوتیزم در اواخر قرن هجدهم از کار پزشکی به نام فرانتس مسمر شروع به رشد کرد. این تمرین به لطف دیدگاه های عرفانی مسمر شروع بدی داشت، اما سرانجام علاقه به رویکرد علمی تری تغییر یافت. هیپنوتیزم در اواخر قرن نوزدهم در زمینه روان شناسی اهمیت بیشتری پیدا کرد و توسط ژان مارتین شارکو برای درمان زنانی که آن زمان به عنوان هیستری شناخته می شدند استفاده شد. این اثر بر روی زیگموند فروید و رشد روانکاوی تأثیر گذاشت. به گفته دانشمندی به نام هیلگارد ، افراد در حالت هیپنوتیزم دچار آگاهی شکاف می شوند که در آن دو جریان مختلف فعالیت ذهنی وجود دارد. هیپنوتیزور  جریان جداگانه اطلاعات را خارج از آگاهی آگاهانه فرد هیپنوتیزم شده پردازش می کند.

منابع
.psychologytoday.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا