جعبه ابزار مشاوره ازدواج

در حالی که تحقیقات تأیید می کند که ازدواج منجر به افزایش رضایت از زندگی می شود، اما بدون چالش هم نیست. از این رو به جعبه ابزار مشاوره ازدواج نیاز است. با این وجود، روش های زیادی وجود دارد که اغلب نسبتاً سرراست هستند و نشان داده شده است که روابط را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان داده است که حتی افزایش تعداد فعل و انفعالات مثبت نسبت به روابط منفی می تواند ثبات ازدواج را بهبود بخشد. برای بررسی شرایط ازدواج و رابطه یا مشاوره در این موارد می بایست به متخصصان زبده و کارآزموده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده با ارائه خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز روان شناسی در ایران می باشد.

سوالات مهمی در ارتباط با جعبه ابزار مشاوره ازدواج

جان گوتمن در کتاب عالی خود به نام هفت اصل برای ایجاد ازدواج، شرح می دهد که چگونه پس از مشاهده تعامل یک زن و مرد فقط برای ۱۵ دقیقه، می تواند احتمال ثبات یا عدم ثبات رابطه آن ها را پیش بینی کند. به طور شگفت آوری در این موارد همیشه حق با او است. پیش بینی های وی بیش از ۹۱ درصد به حقیقت می پیوستند. بنابراین، او بر اساس دهه ها تحقیق و مصاحبه با هزاران زوج ، به چه نتیجه ای رسیده است که راز ازدواج خوشبخت چیست؟

او می گوید: “زوج های متاهل خوشبختانه از نظر روانی، باهوش تر یا از نظر روانی از هوش بیشتری برخوردار نیستند.” همه چیز ساده تر از آن است. در ازدواج های موفق، شرکا بیشتر از اینکه منفی باشند نسبت به یکدیگر مثبت هستند. این هوش هیجانی حتی در تعاملات نسبتاً کوتاه نیز دیده می شود. از این گذشته، یک نگرش مثبت از همه زمینه های رابطه ساطع می شود: بازی ، رفتار عاشقانه، یادگیری و ماجراجویی. با این حساب، مشاوره ازدواج فرصتی حیاتی برای مشاهده روابط متقابل زوجین، ارزیابی روند درگیری و توافق در مورد مراحل لازم برای تأمین نیاز های هر دو شریک فراهم می کند.

سوالات اصلی در روند مشاوره

زوجین باید لیستی از سوالاتی را که از یکدیگر دارند تهیه کنند تا در هر جلسه مشاوره ازدواج و جعبه ابزار مشاوره ازدواج بهترین استفاده را از زمان داشته باشند. برخی سوالات مهم را ما در ادامه آورده ایم اما واقعیت این است که هر زوج باید لیست شخصی خود را داشته باشد.

  • بزرگترین مشکلات ازدواج ما چیست؟
  • آیا می خواهیم با هم بمانیم؟
  • آیا این یک مرحله موقت است (یا آیا چیزی دائمی تر است)؟
  • این مشکلات از چه زمانی آغاز شد؟
  • آیا شما اعتقاد دارید که می توانیم ازدواج خود را نجات دهیم؟
  • آیا من را دوست داری  و اگر چنین است، به چه روشی؟
  • چه چیزی را بیشتر از من دوست داری؟
  • به من اعتماد داری؟
  • شما از جلسات مشاوره ما چه انتظاری دارید؟
  • در آینده چه می بینی؟
  • چه کاری می توانم انجام دهم تا ازدواج ما بهتر شود؟
  • آیا می دانید من چقدر شما را دوست دارم و به شما احترام می گذارم؟
  • آیا شما مایل به ایجاد تغییرات هستید؟

پرسیدن سوال می تواند به کشف موضوعات مهم کمک کند و از ایمنی محیط روابط درمانی برای کنک به زن و شوهر در بحث و حرکت رو به جاو و غلبه بر مشکلات بهره مند شود.

چند نکته مهم در جعبه ابزار مشاوره ازدواج

ازدواج های هوشمندانه از نظر احساسی احتمال موفقیت بیشتری دارند. اما چه شکلی هستند؟ در حالی که تحقیقات گاتمن مشخص کرد که ازدواج های خوشبخت به ندرت یک اتحادیه کامل است، همه آن ها از چندین فاکتور مهم برخوردار بودند. بر طبق گفته های گاتمن یک ازواج شاد ایجاد می شود و شامل موارد مهمی است:

  • دوستی بیش از جنگیدن
  • دوستی عمیق قلب ازدواج است.
  • سطح بالایی از اعتماد و تعهد کامل رابطه را حفظ می کند.
  • یک همراهی سالم به دنبال اختلافات و درگیری هایی که از ترمیم پشتیبانی می کند.

هدف ازدواج چیست؟

مشارکت یک هدف دارد ، جایی که هر یک از امیدها و رویاهای دیگری پشتیبانی می کند. از طرف دیگر، وقتی یک زوج  در حال مشاجره در یک ازدواج باهوش از نظر احساسی در حال بحث بر سر این هستند که چه کسی باید سطل آشغال را بیرون بکشد، به احتمال زیاد این مورد  بیانگر مسائل عمیق تری است. به گفته گوتمن ، “بیشتر بحث های زناشویی قابل حل نیست.” از این گذشته ، چگونه می توانید ارزش های بنیادی یا شخصیت دیگری را تغییر دهید؟ هنوز هم، یادگیری درک اینکه چه چیزی زمینه ساز اختلافات است و چگونه با آن ها زندگی می کند می تواند به ازدواج شادتر با معنای مشترک و احساس هدف منجر شود. برخی از موراد زیر می تواند شرایط ازدواج را بهبود بخشد.

کاربرگ های بهبود روابط و ازدواج افراد

در این بخش به بررسی مواردی می پردازیم که نشان دهنده بهبود روابط افراد هستند. در ادامه این موارد را ذکر می کنیم.

دیدن خوبی ها در یک شریک زندگی

وقتی اوضاع در یک رابطه دشوار است و کینه ها زیاد می شود ، به راحتی می توان خصوصیاتی را که برای اولین بار در یک شریک زندگی دیدیم فراموش کرد. سعی کنید به این نکته توچه کنید که چه چیزی برای اولین بار شما را جذب شریک زندگی خود کرده است؟

آشنایی با شریک زندگی خود

یادگیری بیشتر در مورد شریک زندگی خود در اوایل رابطه (یا به عنوان بخشی از تمرینات ساختاری در یک رابطه طولانی مدت) می تواند سرگرم کننده و پاداش آور باشد. سوالات مختلف در ارتباط با کیفیت روابط آنچه را که هر یک از شرکا از آن لذت می برند ، آنچه که دوست دارند در آینده انجام دهند و اهداف بلند مدت آن ها را بیان می کند.

تغییر موضوع جملات در مشاجره

استفاده بیش از حد از “شما” در هنگام مشاجره یا گفتگوی حساس می تواند منجر به تشدید یا عقب نشینی توسط شخص مقابل شود. تبدیل صفحه گسترده “شما” به “من” به هر یک از شرکا کمک می کند تا موضوع اظهارات را از “شما” به “من” تغییر دهند تا از سرزنش جلوگیری کرده و بحث منطقی تری را تسهیل کنند. پس از تمرین، زوجین می توانند در آینده هنگام بحث در مورد مسائل حساس با شریک زندگی، از چنین جملاتی استفاده کنند.

فعالیت ها و تمرین ها برای جعبه ابزار ازدواج

ازدواج نیاز به تمرین کردن دارد و لازم است تا برای بهبود روابط افراد شروع به فعالیت و تمرین کنند. لیستی از شرایط  و تمرین ها وجود دارد که می توان در جعبه ابزار ازدواج اهمیت آن ها را بررسی نمود. این لیست را در ادامه بیان می کنیم.

قرار های خود را در اولویت قرار دهید.

زوج هایی که می خواهند نتیجه مثبتی از روند مشاوره خود دریافت نمایند باید در ملاقات ها با روانشناس خود به دقت شرکت کنند. حاضر باشید ریسک کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید. شما قصد دارید مهارت های جدیدی را بیاموزید که ممکن است در ابتدا برخی از آن ها ناآشنا به نظر برسد. متعهد شوید که آن ها را امتحان کنید.

طبق جعبه ابزار مشاوره ازدواج برای هر جلسه آماده شوید.

این یک فرصت حیاتی برای ازدواج شما است. با لیستی از آنچه می خواهید درباره آن بحث کنید و هرگونه تغییر از جلسه گذشته، آماده شوید.

بازخورد مستقیم و صادقانه ارائه دهید.

در مورد کار کردن و تمرین های خمد سریح و صادقانه اقدام کنید.

تاریخچه و فلسفه رابطه شما

زوجین گاهی اوقات نیاز به ارتباط مجدد با دلیل علاقه به یکدیگر دارند. بازگشت به سابقه مشترک آن ها می تواند کمک کند.

کنار آمدن با درد همسرتان

کار گسترده گوتمن با زوجین او را به یک نتیجه مهم رساند. زوج های خوشبخت با این جمله بزرگ زندگی می کنند که “وقتی شما درد می کشید، دنیا متوقف می شود ، و من گوش می دهم.”

ارزیابی تعارضات زناشویی

ازدواج نیاز به تعادل و تفاهم بین شرکا دارد. وقتی هدف اصلی گم می شود، درگیری ایجاد می شود و نیاز ها فراموش می شوند. همانطور که گاتمن توضیح می دهد، هر یک از افراد در زندگی زناشویی، شخصیت، عقاید و ارزش های خاص خود را دارند. بنابراین تعجب آور نیست که درگیری ایجاد شود. با این حال، پس از شناسایی، می توان بر روی استراتژی های مقابله تمرکز و تنظیم کرد و تعادل زناشویی را بازیابی کرد.

نگاهی به برنامه های مفید در جعبه ابزار مشاوره ازدواج

برنامه های ارتباطی زیادی موجود است. آن ها شامل پرسشنامه، چالش های روزمره و حتی فرصت ارتباط با یک مشاور آنلاین را فراهم می کنند. مشاوره تلفنی روان شناسی مرکز مشاوره همکده را می توانید یک برنامه مفید در جعبه ابزار مشاوره ازدواج بدانید.

در روند مشاوره ازدواج دستپاچه نشوید.

چه در مورد تعارض در روابط یا خارج از آن بحث می کنید، رسیدن به حالت آرامش می تواند بسیار سودمند باشد. با این حال با توجه به جعبه ابزار مشاوره ازدواج نکته قابل توجه این است که استفاده از عباراتی مانند آرامش نتیجه عکس دارد و باید از آن ها اجتناب شود. در نقطه مقابل شما می توانید در مورد احساسات خود به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه عواملی باعث می شود احساس سرخوردگی کنیم؟ چه زمانی اتفاق می افتد؟
  • آیا می توانیم نحوه طرح مسائل را تغییر دهیم؟
  • آیا ما تعارض را ذخیره می کنیم ، به جای اینکه در مورد آن بحث کنیم؟
  • برای تسکین تو چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • برای تسلی خاطر من چه کاری می توانی انجام دهی؟

 

 

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا