مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی

مقوله ازدواج برای اکثریت افراد بالاخره در یک روز از زندگی شان اتفاق می افتد. برای ازدواج درست و هدفمند راه های مختلفی وجود دارد. طبیعتا اگر سعی کنید قبل از ازدواج خود به پیش مشاور ازدواج بروید و از آن ها مشورت بگیرید می توانید انتخاب بهتری داشته باشید و از دیدگاه دیگری به زندگی و مقله ازدواج نگاه کنید. اگر بتوانید مشاوره خوبی داشته باشید بر روی خوشبختی شما هم تاثیر دارد. مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی موضوع امروز مقاله ما است. برای مشاوره های قبل از ازدواج یا در زمان ازدواج می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

ازدواج

مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی | مرکز مشاوره همکده

ازدواج یک اتحادیه شناخته شده فرهنگی است که شامل یک مشارکت حقوقی، اقتصادی، عاطفی و جسمی است. اما، مانند همه روابط صمیمی، می تواند بسیار پیچیده باشد. ازدواج و سایر روابط متعهدانه متضمن انسان های ناقص و معیوبی است که سعی دارند با هم در یک جهان پیچیده و ناقص تر حرکت کنند. گرچه ایجاد یک رابطه قوی شامل درد، مبارزه و رنج است، اما لذت، اتصال، رفاقت، حمایت و عشق ارزش تلاش را دارد. ازدواج عالی چیزی نیست که فقط اتفاق بیفتد، بلکه چیزی است که باید ایجاد شود. با تمام عشق و اشک در ایجاد یک رابطه پایدار و قوی در ذهن ما، ما به درمان مشاوره ازدواج نگاه می کنیم تا بفهمیم چه چیزی متضمن آن است، روش های مختلف و مزایای درمان را هم به شما می گوییم.

تصور می شود که کلمه ازدواج در حدود سالهای 1250-1300 شمسی از انگلیسی میانه ریشه گرفته باشد و روشی برای اتحاد خانواده ها را توصیف می کند. برای قرن ها، ازدواج های تنظیم شده به دلایل اقتصادی و نه عشق طراحی می شدند. اوایل، ازدواج یک رویکرد عملی برای تولید مثل، ایمنی و حمایت بود. در دوران امروز، مفهوم ازدواج شامل جنبه های عملی، اقتصادی، اجتماعی، روان شناختی و عاطفی است. هرچه انتظار برای باور به این که ازدواج چیست و باید چگونه انجام شود، افزایش یابد، ناامیدی، اختلاف نظر و مبارزه برای برآوردن همه انتظارات نیز افزایش یافته است. 

مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی

مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی | مرکز مشاوره همکده

این مشاوره “مشاوره زوجین” نیز نامیده می شود و برای کمک به حل تعارض و بهبود روابط طراحی شده است. صرف نظر از گرایش جنسی یا وضعیت تأهل، می تواند برای انواع روابط صمیمی موثر باشد. زوجین با کار با یک درمانگر مهارت هایی مانند توسعه ارتباطات آزاد ، حل موثر مشکلات و چگونگی بحث منطقی درباره اختلافات را می آموزند. به زوجین توصیه می شود که در مورد هر دو قسمت خوب و بد رابطه صحبت کنند، مشکلات را شناسایی کرده و نحوه بهبود اوضاع را در نظر بگیرند. اکثر درمانگران ادعا می کنند که رویکرد “التقاطی” در مشاوره زوجین دارند، اما روش های خاص تحقیقاتی وجود دارد که اثر بخشی را نشان می دهد.

درمان متمرکز بر احساسات (EFT)

درمان متمرکز بر احساسات بر احساسات و ایجاد دلبستگی ایمن ، تاب آوری و روابط سالم متمرکز است. این امر برای زوجینی که تحت تأثیر استرس آسیب زا، آسیب های عاطفی گذشته ، سو استفاده و مشکلات شدید سلامتی مانند سرطان قرار دارند، بسیار موثر است.

زوج درمانی رفتاری

زوج درمانی رفتاری با کمک به فرد در درک چگونگی تأثیر رفتار بر اطرافیان، بر تغییر رفتار تأکید می کند. این روش درمانی شامل زوج درمانی رفتاری یکپارچه است که بر پذیرش عاطفی و تغییر رفتار متمرکز است. این به زوجین کمک می کند تا الگو های رفتاری آشفته را که به ضرر رابطه است شناسایی کنند. پس از شناسایی ، زوجین می توانند روش های جدیدی برای برقراری ارتباط برقرار کنند که برای روابط آن ها مثبت است. زوج درمانی رفتاری سنتی بر توسعه مهارت های ارتباطی قاطعانه و حل مسئله تمرکز دارد.

رویکرد گاتمن

 روش گاتمن به زوجین کمک می کند با استفاده از مدلی به نام Sound Relationship House  روابط قوی تری برقرار کنند. این مدل توسط بیش از 40 سال تحقیق انجام شده توسط موسسه گاتمن پشتیبانی می شود. تمرکز بر روی تبدیل شدن به زوجین باهوش عاطفی، سازگاری با نیازهای یکدیگر و ایجاد دوستی با اعتماد و تعهد است.

مشاوره تشخیص

مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی | مرکز مشاوره همکده

 این رویکرد جدید در مشاوره، نیاز های زوجین را هنگامی که یکی از اعضا در حال طلاق است، برطرف می کند (Nakonezny & Denton، 2008). همسری که خواهان طلاق است، به صورت “متمایل کردن” عمل می کند، در حالی که کسی که می خواهد روی این رابطه کار کند “تکیه می کند”. هدف اصلی این است که روشن کنیم که هر یک از همسران به جای حل مشکلات زناشویی چه فکر می کنند. این یک مشاوره کوتاه است که به شما کمک می کند تا تعیین کنید آیا مشاوره فشرده تر ارزش دارد یا خیر.

مشاوره تشخیص چگونه کار می کند؟

درمان متمرکز بر احساسات

درمان متمرکز بر احساس یا EFT یکی از موثرترین اشکال مشاوره زوجین است. EFT  به زوجین کمک می کند تا برای تقویت پیوند عاطفی و ایجاد پیوندهای ایمن، پاسخ های فردی خود را تغییر دهند. این نوع درمان برای زوجین در روابط سو استفاده کننده یا در حال جدایی توصیه نمی شود زیرا یکی از اهداف اصلی ایجاد پیوند و پیوستگی ایمن است. در هر سبک مشاوره زوجین، جلسه اول اغلب صرف یادگیری بیشتر در مورد هر فرد و به طور کلی رابطه می شود.

اغلب از آن به عنوان فرآیند رشد با هم یاد می شود. تأثیر مشاوره مستقیماً به سطح انگیزه هر یک از شرکا بستگی دارد. گاتمن (2020) تخمین می زند که برای بازگرداندن رابطه بیشتر زوج ها شش سال طول می کشد تا به دنبال درمان باشند. مانند درمان فردی، ایجاد اهداف و برنامه زمانی یا برنامه درمانی ضروری است (گاسپارد ، 2020). اهداف می توانند از خاتمه دادن به یک رابطه خوب تا بهبود ارتباط و صمیمیت باشند.

اهداف می توانند در طول دوره درمان تغییر کنند اما معمولاً حول توسعه یا فراگیری مهارتهای حیاتی مانند صبر، گذشت، اعتماد، ازخودگذشتگی و مدیریت استرس می چرخند. به طور کلی، رابطه درمانی شامل تکالیف خارج از جلسات مشاوره نیز خواهد بود. زوجین باید آنچه را که در جلسه بحث می شود، تمرین کنند و در مورد مسائل در زندگی واقعی کار کنند. انجام تکالیف معمول در خانه می تواند شامل قرار ملاقات بدون فناوری، تمرین لمس فیزیکی بدون رابطه جنسی، خواندن کتاب های مربوطه و بحث درباره آن ها، تمرین گوش دادن فعال، ایجاد “کلمه ایمن” برای بحث و جدال باشد، و غیره.

آیا این کار می تواند کمک کند؟

 چهار مزیت مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی طبق انجمن روان شناسی آمریکا (2020) همراه با مشاوره زوجین با استفاده از EFT حدود 75٪ موثر است. بیشتر تحقیقات در مورد اثربخشی مشاوره از معیار خوداظهاری بنام مقیاس تنظیم دوتایی استفاده می کنند که مقایسه ای منصفانه از میزان موفقیت را ارائه می دهد. نتیجه مثبت اولیه کاهش ناراحتی رابطه یا شکایت بین شرکا است.

ارتباطات را بهبود ببخشید

 مشاوره می تواند به زوجین کمک کند تا ارتباط موثرتری را یاد بگیرند ، خواه این عمل ساده گوش دادن فعال باشد یا یادگیری صحبت کردن بدون آزار دادن همسرشان. مهارت های اساسی ارتباطی مانند استفاده از کلمات “احساس” و یادگیری تشخیص افکار از احساسات بسیار موثر است.

تعارض را حل کنید

 ارتباط بهتر به زوجین کمک می کند تا اختلافات را به طور موثرتری حل کنند. وقتی زوجین می توانند یاد بگیرند که قبل از پاسخ دادن به آن ها گوش دهند و یاد بگیرند که حرف های طرف مقابل را بشنوند، می توان درگیری واقعی را شناسایی و با آن کنار آمد.

مسائل حل نشده را پردازش کنید

 یک درمانگر فضای امنی را برای بیان مسائلی که در هر رابطه ای بوجود می آید فراهم می کند. هر شخص چمدان خود را به مشارکت می آورد و بسته بندی آن بدون شخص ثالث عینی که برای شناسایی و رسیدگی عادلانه به آن آموزش دیده باشد، دشوار است. مشاوره زوجین می تواند به رابطه کمک کند، اما همچنین می تواند دریچه ای برای حل مشکلات فردی پیدا کنند.

صمیمیت و اعتماد عمیق تری ایجاد کنید

صمیمیت را می توان احساس نزدیکی یا پیوستگی تعریف کرد. این می تواند جسمی یا احساسی باشد. مهم نیست که یک رابطه فعلی در چه وضعیتی است، صمیمیت و اعتماد همیشه می تواند تعمیق یابد. لمس، تشویق، بحث درباره احساسات، گذشت و تجربیات مشترک می تواند به رشد صمیمیت و ایجاد اعتماد کمک کند.

مشکل مشترک ازدواج که ممکن است بوجود بیایند؟

مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی | مرکز مشاوره همکده

از دست دادن میل جنسی برای هر یک از شرکا اغلب می تواند باعث ایجاد تعارض در روابط شود. زوجین برای داشتن سازگاری صمیمی باید در مورد فراوانی رابطه جنسی و ترجیحات خاص جنسی توافق کنند.

مراحل زندگی، مشاوره ازدواج و تاثیر در خوشبختی

 شخصیت ها و علایق شخصی می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. زوجین می توانند با تقسیم علایق و باز نگه داشتن خطوط ارتباطی با تغییر علایق و نگرش، از هم جدا شوند یا به یکدیگر نزدیک تر شوند.

مسائل مالی

 یکی از رایج ترین دلایل طلاق خسارت مالی است (گاسپارد ، 2020). مهم نیست که چه مقدار پول درگیر است و چه کسی “نان آور” است ، زوجین باید با مسائل مالی در یک صفحه باشند. ایجاد اهداف مالی مشترک و بودجه واقع بینانه ای که هر دو طرف بتوانند احترام بگذارند ضروری است.

شرایط آسیب زا

 از دست دادن کودک یکی از مهم ترین پیش بینی کننده های طلاق است (گاسپارد ، 2020). سایر شرایط آسیب زا شامل موارد عمده بهداشتی یا آسیب دیدگی است. از دست دادن پدر و مادر، دوست، یا یکی از بستگان دیگر؛ یا یک تغییر عمده زندگی. مرور این اتفاقات وحشتناک با یک درمانگر نه تنها می تواند یک ازدواج را نجات دهد، بلکه به زوجین کمک می کند تا از طریق آن به یکدیگر نزدیک شوند.

 

 

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا