زوج درمانی برای چه کسانی است؟

زوج درمانی برای هر گونه رابطه ای مفید است، چه اینکه شرکای مستقل باشید، نژاد پرست، جوان، پیر، دوست، مجرد یا متاهل باشید مفید خواهد بود، زوج درمانی برای هر کسی که یک رابطه صحیح با فرد دیگر می خواهد داشته باشد لازم است. به عنوان مثال زن و شوهری که به تازگی ازدواج کرده اند می توانند با مشاوره قبل ازدواج فرصتی ارزشمند به خود بدهند تا از انتظارات همدیگر باخبر شوند و این انتظارات  را رسیدگی کنند. زوج درمانی راهی موثر برای بازخوانی احساس عشق و هیجان در رابطه بین طرفین است.

نکته قابل توجه
زوج درمانی برای چه کسانی است؟| مرکز مشاوره همکده

زوج درمانی می تواند مشکل درون خانوادگی را  حل کند، جلوگیری از تشدید مشکلات کرده و یا به سادگی به بررسی رفتار بین زن و مرد می پردازد. اینکه افراد بعد از ازدواج نیز دچار استرس می شوند و یا ممکن است احساس نارضایتی از زندگی خود داشته باشند باعث می شود فرد به یک روانشناس مراجعه کند و به سمت زوج درمانی روی آورد. درمان زوج ها در زمینه های مالی، مشکلات با والدین، مشکلات جنسی، خیانت و قوانینی که با تحکم در منزل گذاشته می شود بوده و در برخی موارد مانند مسائل بهداشتی مزمن، قمار و مصرف مواد مخدر، فاصله احساسی و درگیری های مکرر بین زن و مرد نیز در حیطه زوج درمانی قرار می گیرند.

زوج درمانی در قالب بحث غیرحضوری

زوج درمانی برای چه کسانی است؟| مرکز مشاوره همکده

زوج درمانی در فضای بحث به صورت غیرحضوری یک انقلابی است که برای درمان زوج ها بکار رفته است. در این مورد میزان نگرانی در دریافت مشاوره بین زوج ها کاهش می یابد و در صرف وقت برای زوجین نیز صرفه جویی می شود. درمان زوج ها در یک فرمت مبتنی بر متن دارای مزایای متعددی است که در درمان زوج های سنتی چهره به چهره ارائه نمی شود.ابتدا برای برقراری ارتباط بیشتر توانایی های آنها در نظر گرفته می شود و افکاری که هر دو طرف دارند بیان می شود و آنها در اتاق درمان مخصوص به خود ارتباط مناسب تر و کارامدتری را باهم برقرار می کنند.

نکته قابل توجه
زوج درمانی برای چه کسانی است؟| مرکز مشاوره همکده

در این روش که افراد به صورت متن افکار و عقاید و رفتارهای ناشی از احساسات و منطق خود را می نویسند تمرکز نیز بر شنیده ها نیست بلکه بر اساس نوشتن است و آنها درک می کنند که نوشتن یکی از بهترین راههایی است که می تواند در درمانشان کمک زیادی به آنها بکند زیرا استرس آن ها را کاهش می دهد. این امر می تواند بیانگر عقايد باز و صادقانه تر و افزایش صمیمیت در میان زوجین باشد. این روش روابط زناشویی ایده آل برای زوج هایی است که یک یا هر دو طرف همواره به طور مرتب سفر می کنند یا برنامه های بسیار متفاوت دارند و قادر به هماهنگ کردن زمان برای شرکت در جلسات درمانی هم نیستند.

زوج درمان معمولا توسط بسیاری از برنامه های بیمه درمانی پوشش داده نمی شود اما به شکل غیرحضوری جلساتی که برگزار می شود هزینه آنها نیز پایین تر می اید. بنابراین از فرمت نوشتن متن استفاده کنید اینگونه می توانید با خود و با افراد دیگر گفتگوهای صادقانه ای داشته باشید.

چگونه زوج ها درمان می شوند؟

زوج درمانی برای چه کسانی است؟| مرکز مشاوره همکده

این اولین تصویر کلاسیک جلسه درمان دو نفر در یک اتاق است، زوجین در حال صحبت کردن روی مبل است و به سقف خیره شده است، متخصص درمانگر نز یادداشت هایش را می نویسد. ایده زوج درمانی از دهه 1980 شروع شده و یک ایده غیر قابل انکار است.آنها به درمان می پردازند. درمانی که مربوط می شود به هنگامی که به طور مثال فرد بسیار عصبانی است و یا در زندگیش مسئولیت پذیر نیست و بسیاری از مسائلی که باعث می شوند جاده زندگی زن و شوهر دچار اختلال شود و سبب شود آنها تلاش در زندگی را کنار بگذارند زوجین وقتی در حال درمان هستند می توانند از روابط دوستانه خود با همکاران خود نیز صحبت کنند و مهم تر از همه ایده ها و تعهد هایی است که سبب برقراری ارتباط متقابل بهتری بین انها می شود.

نکته قابل توجه

“درمان” به اصطلاح چتری است برای رویکردهای مختلف برای حل یک مشکل عاطفی که به خودی خود تعریف نمی شود و  چطور راه حل پیدا خواهد شد بستگی به نوع درمانگر و روانشناس دارد. درمانگرهای ممکن است  به شکل مختلفی با یک زن و شوهر رفتار کنند. بعضی ها ممکن است آنچه را که در  مورد فرزندان  نیز وجود دارد را در هر زندگی مشترک بررسی کنند و تلاش کنند تا از طریق آن شکاف های ارتباطی را از بین ببرند. برخی ممکن است بر احساسات ناشی از وضعیت فعلی کار کنند. درمان چهره های متفاوتی دارد، اما هدف هر درمانی یکسان است.

زوج درمانی برای چه کسانی است؟| مرکز مشاوره همکده

طبق گفته باربارا جلفهد، رئیس آموزش خانواده درمانی در بخش روانپزشکی بیمارستان کوه سینا، درمان زوجین شروع می شود توسط روانشناس اما در این نوع زوج درمانی فرد خودش به درمان پایان می دهد. این در حالی است که یک درمانگر می تواند با عواقب “مشکلات داخلی یا بین فردی” فرد را کشف کند. خودآزمایی ممکن است اثربخشی محدودی را در برابر یک اشتباه همانند عصبانی شدن، سوء تفاهم، صدمه و یا شریک دفاعی داشته باشد. یک شخص ثالث در اتاق، یک هیئت علمی بدون قضاوت، یک ناظر بی طرف و یک شخص برای پیشبرد خشونت پیش از آنکه بیش از حد آسیب ایجاد شود، لازم است.

نکته قابل توجه

مزیت داشتن بیش از یک نفر در یک اتاق قابل توجه است که در حال حاضر زوج ها، حتی در گروه های درمانی به طور گسترده ای پذیرفته می شوند. فلد دریافت که در حالی که بسیاری از زوج ها به درمان به عنوان یک جفت پاسخ دادند، دیگران نیز می توانند از آنها در این گروه ها حمایت بیشتر بکنند.

این مقاله ارائه شده است تا شما با زوج درمانی آشنایی بیشتری داشته و بتوانید یا در گروه های درمانی که توسط روانشناسان انجام می شود شرکت کنید و یا اینکه مرد و زن در یک اتاق همراه با روانشناس مخصوص خود به زوج درمانی بپردازید و مسائل و مشکلاتتان را با یک نفر سوم درمیان بگذارید تا بتواند بهتر و بیشتر به شما کمک کنند. شما می توانید به روانشناسان مخصوص زوج درمانی مراجعه کنید و از تجربیات و صحبت های آنها بهره لازم را ببرید.

منابع
talkspace.comdaily.jstor.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا