تنهایی در نوجوانان و 7 راه مقابله با آن

تنهایی در نوجوانان بسیار شایع است. شناخت شایع ترین علل تنهایی نوجوانان و اینکه چرا نوجوانان احساس تنهایی می کنند بسیار مهم است. حس تنهایی در نوجوانان می تواند اثرات و عوارض مخربی هم برای خودش و هم خانواده او داشته باشد. پس اگر احساس می کنید نوجوان شما تنهاست، باید به دنبال  راه کارهای مقابله با حس تنهایی نوجوانان باشید.

تنهایی نوجوانان چقدر شایع است؟

اگرچه عجیب به نظر می رسد، ولی امروزه نوجوانان و جوانان تنهاتر از هر گروه سنی دیگری هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درست برعکس آن چیزی که بیشتر مردم فکر می‌کنند نوجوانان در تنهایی شدیدی غوطه ور هستند. امروزه نوجوانان نسبت به تمام گروههای سنی و حتی سالمندان تنهایی بیشتری را تجربه می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که از هر 10 جوان 16 تا 24 ساله، چهار نفر کاملاً تنها هستند. این افراد تنهایی خود را به شکل های مختلفی توصیف می کنند. به عنوان مثال به گفته نوجوانان یکی از عوامل تنهایی آنها احساس سوء تفاهم در میان دوستان است. همچنین ترس از دست دادن، نداشتن کسی برای صحبت کردن و احساس جدایی از دنیا از عوامل مهم دیگری هستند که باعث احساس تنهایی در نوجوانان می شوند. اگر نوجوان شما همیشه عصبانی است می توانید مقاله چرا نوجوانان عصبانی هستند را بخوانید.

تنهایی بر نوجوانان چه عوارض و اثراتی دارد؟

دردهای عاطفی مرتبط با احساس تنهایی در سلامت روانی و جسمی نوجوانان عوارض طولانی مدت فراوانی دارد. اپیدمی تنهایی یکی از بحرانی ترین مسائل بهداشت عمومی است که امروزه بسیاری از نوجوانان ما با آن درگیر هستند.

علاوه بر آن تنهایی در نوجوانان ارتباط تنگاتنگی با افسردگی دارد. بررسی ها نشان می دهد که افراد افسرده خوشحالی کمتری را در خود احساس می کنند، از خود و زندگی رضایت ندارند و بدبین تر از افراد دیگر هستند.

آنچه در مورد نوجوانان باعث نگرانی شدید والدین می شود این است که تنهایی پیامدهای پزشکی و روانی زیادی بر نوجوانان دارد، از جمله:

  • پیامدهای عاطفی. افسردگی و افزایش خطر خودکشی
  • کم خوابی و پیامدهای ناشی از آن. اختلال شناختی، بی توجهی، عدم تمرکز، خستگی، کاهش بهره وری
  • خطر ابتلا به بیماری های مختلف. ضعیف شدن سیستم ایمنی، مستعد شدن بدن برای ابتلا به عفونت های ویروسی و دیگر بیماری های التهابی
  • ناتوانی در مدیریت احساسات. پرخوری عاطفی، مصرف الکل، سیگار کشیدن یا گرایش به سوء مصرف مواد، که ممکن است به عنوان وسیله ای برای تسکین احساسات غیرقابل تحمل مانند انزوا به کار برود. همچنین پیامدهای پزشکی مانند چاقی، افزایش کلسترول خون، عواقب شناخته شده مصرف دخانیات (مانند فشار خون بالا، خطر سرطان) و اعتیاد.

عوارض جسمی حس تنهایی نوجوانان

نکته مهم این است که تنهایی فرزند نوجوان شما را غمگین نمی کند، بلکه باعث بیمار شدن او نیز می شود. تنهایی تأثیری مشابه با کشیدن 15 نخ سیگار در روز بر مرگ و میر دارد. از این رو، تاثیر تنهایی حتی از چاقی، عدم تحرک بدنی و آلودگی هوا برای سلامت کلی خطرناک تر است. همچنین تنهایی و انزوای اجتماعی منجر به افزایش 30 درصدی خطر مرگ زودرس می شود.

تنهایی علاوه بر تبعات روحی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند سلامت فرزند نوجوان شما در معرض خطر قرار بدهد. تنهایی با افزایش سطح استرس و التهاب سلامتی را مختل می کند. در نتیجه خطر بیماری قلبی، آرتریت، دیابت نوع 2 و زوال عقل افزایش می یابد. علاوه بر این، تنهایی با مشکلات متعددی مانند ضعف سیستم ایمنی بدن، اختلالات خواب، عدم تعادل متابولیک و هورمونی همراه است.

چه چیزی باعث بروز حس تنهایی در نوجوانان می شود؟

تنهایی در نوجوانان و ۷ راه مقابله با آن || همکده

بنابراین، چه چیزی باعث تنهایی در نوجوانان می شود؟ در علم پزشکی و روانشناسی سه علت اصلی برای احساس تنهایی در همه گروه های سنی وجود دارد که عبارتند از:

  • از دست دادن یکی از عزیزان یا شخصی که نوجوان شما وابستگی شدیدی به او دارد. از دست دادن شغل یا ترک یک جامعه کوچک، مانند دبیرستان، مدرسه یا باشگاه ورزشی.
  • احساس طرد شدن از دیگران مانند همسالان، خانواده یا اجتماع. طرد شدگی اغلب با تبعات منفی بسیار زیادی مانند کاهش اعتماد به نفس، کاهش غزت نفس و احساس عدم پذیرش همراه است.
  • از همه مهمتر اینکه تنهایی لزوما به معنای تنها بودن نیست. این احساس تنهایی حتی در حضور دیگران هم می تواند احساس شود. تنهایی یک تجربه ادراکی و فردی است. این امکان وجود دارد که نوجوان شما حتی در میان جمع هم احساس جدایی، بیگانگی و انزوا داشته باشد.

تغییرات دوره نوجوانی و حس تنهایی در آنها

نوجوانی یکی از حساس ترین مقاطع زندگی است به همین علت نوجوانان شما در این دوران احساس آسیب پذیرتری بیشتری دارد. دوران نوجوانی یکی از مراحل مهم شکل گیری هویت است. یک نوجوان در این دوران تلاش می کند تا بفهمد که هویت اصلی او چیست و به کجای این جهان بزرگ تعلق دارد. نوجوانی معمولاً یک دوره استرس زا و گیج کننده در زندگی است و یک نوجوان برای عبور از این مرحله بیشتر از هر زمان دیگر به کمک والدین خود نیاز دارد.

یک نوجوان برای مقابله با موقعیت های چالش برانگیز زندگی مانند احساس انزوا به مهارت های زیادی نیاز دارد. در حالیکه مهارت های مغز یک نوجوان در این سن به اندازه یک بزرگسال رشد نکرده است. یک نوجوان هنوز تجربه کافی برای برخورد با مشکلات را ندارد. همچنین به دلیل تغییرات گسترده هورمونی قدرت عواطف در نواجوانان بسیار زیاد است. این در حالی است که مدیریت احساسات به تجربه زیادی نیاز دارد. درحالیکه یک نوجوان هنوز نمی تواند از توانایی هایش برای تنظیم احساسات، واکنش ها و تکانه های خود استفاده کند. در نتیجه این وضعیت ممکن است طغیان احساسات را در نوجوان شدیدتر کند.

از سوی دیگر، بررسی ها نشان می دهد که نوجوانان تنها، احساس همدلی بیشتری دارند.  بنابراین، با وجود تمام چالش‌هایی که در انزوا وجود دارد، تجربه تنهایی به یک نوجوان یاد می دهد که چگونه توانایی همدلی خود را توسعه بدهد و بتواند احساسات دیگران را به خوبی درک کند. در نتیجه، یک نوجوان تنها ممکن است نسبت به کسانی که به ندرت تنهایی را تجربه می کنند، همدلی قوی تری داشته باشد.

7 راهکار موثر برای مقابله با تنهایی در نوجوانان

تنهایی در نوجوانان و ۷ راه مقابله با آن || همکده

در صورتی که والدین یک فرزند نوجوان هستید، باید حتما از روند رو به رشد تنهایی در فرزند خود آگاه باشید. به فرزند نوجوان خود کمک کنید تا از انزوا و تنهایی خارج شود. دوستان نقش بسیار مهمی در احساس همدلی و شادی فرزند شما دارند. به فرزند خود کمک کنید تا یاد بگیرد که چگونه خود را از حلقه انزوا بیرون بکشد و با دوستان بیشتری ارتباط برقرار کند. در ادامه راهکارهایی آمده است که می تواند در پیدا کردن دوستان جدید و پیشگیری از احساس تنهایی نوجوانان کمک کند.

بخشیدن را به نوجوانان آموزش دهید.

شاید تعجب کنید، اما بخشیدن یکی از راهکارهای اصلی مقابله با حس تنهایی در نوجوانان است. بخشش یک کلید مهم برای نفوذ به قلب دیگران است. روش های زیادی وجود دارد که به کمک آن می توانید افراد دیگر را شناخته و با آنها دوستی برقرار کنید. به عنوان مثال کمک به افراد نیازمند، داوطلب شدن برای ارائه خدمات در محله، یا پیوستن به یک سازمان اجتماعی یکی از راههایی است که می تواند در مسیر دوست یابی به شما کمک کند.

بخشش مزایای بسیار زیادی دارد. بخشش به دیگران نه تنها به شما کمک می کند که از انزوای فیزیکی خارج شوید، بلکه احساس آرامش زیادی را نیز به شما می دهد. همچنین می دانیم که با بخشش و هدیه دادن به دیگران هورمون اکسی توسین در مغز آزاد می شود که در احساس دلبستگی مؤثر است.

به آنها یاد دهید که به همدلی نیاز دارند.

صحبت کردن در مورد داستان زندگی خود و شنیدن تجربه دیگران اغلب برای اینکه احساس تنهایی نکنید بسیار مفید است. انسان ها به طور همدلانه و به روش های عاطفی دیگر به صحبت های دیگران پاسخ می دهند. از آنجایی که نوجوانان تنها به همدلی زیادی نیاز دارند، این تعاملات می تواند احساسات متقابل تأیید و اعتبار را در آنها افزایش دهد و باعث بهبود عزت نفس شود.

یک حیوان خانگی برای آنها انتخاب کنید.

بررسی ها نشان می دهد که نگهداری از یک حیوان خانگی در شکوفایی عواطف و خارج شدن از انزوا و تنهایی در نوجوانان تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین نگهداری از یک حیوان خانگی باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین از مغز و افزایش دلبستگی در افراد می شود. اکسی توسین یک ماده شیمیایی قوی در مغز است که احساس آرامش را افزایش می دهد. حیوانات خانگی حمایت عاطفی و برقراری ارتباط را برای شما فراهم می کنند. مراقبت از حیوانات خانگی یک تجربه لذت بخش برای یک نوجوان است.

مدیتیشن را به آنها آموزش دهید.

تنهایی در نوجوانان و ۷ راه مقابله با آن || همکده

تنهایی یک احساس و درک ذهنی از وضعیت فعلی نوجوانان در زندگی است. بسیاری از مردمی که تنها هستند، وضعیت خود را به صورت یک زندگی بی روح توصیف می کنند. اگر نوجوان شما احساس تنهایی زیادی می کند ممکن است به مشکل بسیار جدی تری به نام کمبود انگیزه دچار شده باشد. نداشتن انگیزه بزرگترین مشکل در مسیر خودشکوفایی است.

به یاد داشته باشید که افکار ما لزوما عین واقعیت نیستند. بنابراین، باید آنها یادبگیرند افکار منفی که در مورد احساس تنهایی خود دارند را به طور کامل از بین ببرند. این کار به آنها کمک می کند تا بتوانند به خوبی اغراق آمیز بودن برخی از افکار خود را درک کنند. به عنوان مثال افکاری مانند امیدی برای ارتباط با دیگران نیست، همه آنها شخص دیگری را دوست دارند، نمونه ای از افکار منفی است. این افکار بیش از حد یا اشتباه باعث می شوند که نوجوان شما هر روز در تنهایی خودش بیشتری غرق شود.

علت تنهایی نوجوانان را تشخیص دهید.

ممکن است نوجوان شنا به دلیل طرد شدن از یک گروه یا اجتماع، یا به دلیل وضعیت روحی خود، حتی در جمع دیگران، احساس تنهایی کند. درک اینکه تنهایی فقط یک احساس شخصی است می تواند کمک بسیار زیادی به فرد کند.

اگر حتی نوجوان شما در یک جمع احساس تنهایی می کند، احتمالا به این دلیل است که در زندگی خود افرادی را ندارند که بتوانند با آنها صحبت کند. نکته کلیدی این است که کشمکش های عاطفی که نیاز به تغییر دارند تنها در صورتی حل می شوند که علت اصلی آن را پیدا کنیم. پس از آن می توانیم گام های بعدی را با موفقیت بیشتری برداریم.

آنها را با هنر سرگرم کنید.

مواقعی که احساس تنهایی می کنید، سرگرم شدن با یک هنر مورد علاقه اغلب می تواند تسکین دهنده باشد. وقتی یک کتاب خوب می خوانیم، یک فیلم جذاب تماشا می کنیم، یا به یک موسیقی دلنواز گوش می دهیم، می توانیم به راحتی حواس خود را از احساسات دردناک تنهایی دور کنیم. همچنین سرگرم شدن با یک کار هنری باعث می شود خلق و خوی خود را بهبود ببخشیم. انجام هنرهای مختلف نه تنها باعث سرگرمی شما می شود، بلکه به خودی خود خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارد.

به آنها کمک کنید تا روابط اجتماعی بهتری داشته باشند.

ما انسانها موجوداتی اجتماعی هستیم و نمی توانیم در تنهایی و انزوا زندگی کنیم. مغز ما برای تعاملات اجتماعی و ارتباطات مختلف خلق شده است. همه جوامع انسانی حول مأموریت های مذهبی، معنوی، سیاسی و غیره سازماندهی شده اند. آنها ما را با اهداف مشترک دور هم جمع می کنند. مشارکت در این جوامع باعث می شود که احساس کنیم بخشی از چیزی بزرگتر از خودمان هستیم.

سخن آخر

تنهایی در نوجوانان یک مشکل مهم است. از این رو، نوجوانان باید راه هایی برای ارتباط با همسالان، خانواده و دنیای اطراف خود بیابند. علاوه بر این، ایجاد عادات سالم، مانند ورزش کردن، کاهش فعالیت های آنلاین و خواب کافی، به نوجوان شما کمک می کند تا احساس تنهایی خود را کاهش بدهد.

به خاطر داشته باشید که این نکات علاوه بر نوجوانان برای همه افراد در هر گروه سنی که هستند، عالی است. احساس تنهایی برای هیچ شخصی خوشایند نیست، و مطمئنا برای غلبه بر احساس دردناک انزوا کمی تلاش لازم است. با تلاش شخصی و حمایت دیگران می توانید به راحتی احساس رفاه شخصی را در خود تجدید کنید. در نهایت اگر باز هم فکر می کنید در رفع حس تنهایی در نوجوان خود با مشکل روبرو هستید و نیاز به مشاوره و یا کمک دارید بهتر است از یک روان شناس مجرب و باتجربه در زمینه روانشناسی رشد نوجوانان از همکده کمک و راهنمایی بگیرید.

منابع
https://www.psychologytoday.com/us/blog/inside-out-outside-in/201907/why-are-teens-so-lonely-and-what-can-they-do-about-it

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا