راه های مقابله با احساس تنهایی

راه های مقابله با احساس تنهایی فراوان هستند، اما تشخیص علت تنهایی بسیار مهم است. در اکثر مواقع، احساس تنهایی کردن، طبیعی نیست. وقتی که احساس تنهایی می کنید، احساساتتان را با اطرافیان در میان بگذارید، هر چند که فکر کنید، کسی نیست تا شما را درک کند.  وقتی افراد احساس تنهایی می کنید، نشانه این است که باید از این احساس خارج شوید و با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ اما مهمترین مسئله در زمان بروز تنهایی این است که هر چه میزان احساس تنهایی شما بیشتر باشد، پیدا کردن یک مکان شاد تر برای شما سخت تر می شود.

بر همین اساس، ممکن است پیدا کردن راه های مقابله با احساس تنهایی هم برای تان مشکل تر شود؛ اما صحبت کردن با یک مشاور حرفه ای و با تجربه، یکی از راه های پیشگیری از این احساس ناامید کننده است. بیرون رفتن از خانه و یافتن گروهی از افراد که با آنها حس مشترکی دارید راه دیگر برای یافتن فردی است که بتواند به حرف های شما گوش کند؛ اما بهتر است با کسی حرف بزنید که شما را قضاوت و نصیحت نکند. بر همین اساس شاید ارتباط با یک روانشناس باتجربه موثر تر و کارسازتر باشد.

احساس تنهایی می کنم، یعنی چه؟

طبق مقاله نوشته در پزشکت، همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم. احساس تنهایی، یک احساس شخصی است، بنابراین تجربه همه از تنهایی متفاوت خواهد بود. یک توصیف مشترک از تنهایی، احساسی است که وقتی نیاز ما برای برقراری تماس و روابط اجتماعی برآورده نمی شود، این احساس به سراغ می آید؛ اما تنهایی، همیشه تنها بودن نیست.

ممکن است شما انتخاب کنید که تنها باشید و بدون ارتباط زیاد با افراد دیگر، احساس خوشبختی کنید، در حالی که دیگران این تجربه را تنهایی می دانند.

یا ممکن است ارتباط اجتماعی زیادی داشته باشید، یا در یک رابطه یا بخشی از خانواده باشید و هنوز احساس تنهایی کنید.

آیا تنهایی یک بیماری روانی است؟

احساس تنهایی به خودی خود بیماری روانی نیست، اما این دو به شدت با هم ارتباط دارند. داشتن یک مشکل روانی می تواند شانس احساس تنهایی شما را افزایش دهد.

به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است در بیان و حتی درمان بیماری های روانی خود مشکل داشته باشند و دوست ندارند در مورد آنها با کسی حرف بزنند، بر همین اساس احساس تنهایی می کنند.

یا فرد مبتلا به هراس و یا اضطراب اجتماعی از برقراری ارتباط با دیگران جلوگیری می کند که این عامل می تواند منجر به احساس تنهایی در فرد شود.

همچنین احساس تنهایی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد، خصوصاً اگر این احساسات در طولانی مدت ادامه پیدا کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که تنهایی با افزایش خطر برخی مشکلات روحی روانی، از جمله افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، مشکلات خواب و افزایش استرس ارتباط دارد.

چه عواملی باعث تنهایی می شود؟

طبق مقاله نوشته در پزشکت، تنهایی دلایل مختلفی دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما در بیشتر مواقع علت اصلی تنهایی تشخیص داده نمی شود. برای برخی از افراد، وقایع زندگی ممکن است به معنای احساس تنها بودن آنها باشد، مانند:

نقل مکان

شروع دانشگاه

تجربه یک سوگ

از بین رفتن رابطه

تغییر شغل و احساس جدا شدن از همکاران خود

بازنشستگی و از دست دادن ارتباط اجتماعی که در محل کار داشته اید.

افراد دیگر احساس می کنند که در بعضی از مواقع سال مانند عیدها، احساس تنهایی می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که در شرایط خاصی زندگی می کنند یا به گروه های خاصی تعلق دارند، در برابر تنهایی بیشتر آسیب پذیر هستند.

به عنوان مثال احتمال دارد در شرایط زیر، احساس تنهایی به شما غالب شود:

از خانواده دور هستید.

هیچ دوست و خانواده ای نداشته باشید.

با یک والد (پدر و یا مادر) زندگی می کنید.

به دلیل مشکلات حرکتی یا کمبود پول از فعالیت های اجتماعی کنار گذاشته شده اید.

به دلیل معلولیت یا مشکل سلامتی طولانی مدت، از جمله مشکلات بهداشت روان، تبعیض و انگ را تجربه کنید.

سو ء استفاده جنسی یا جسمی را تجربه کرده اید – ممکن است ایجاد روابط نزدیک با افراد دیگر برای شما دشوار شده است.

برخی از افراد احساسات عمیق و مداوم تنهایی را تجربه می کنند که از درون ناشی می شود و فارغ از وضعیت اجتماعی و تعداد دوستانشان از بین نمی رود.

دلایل زیادی وجود دارد که مردم این نوع تنهایی را تجربه می کنند. ممکن است احساس کنید نمی توانید خودتان را دوست داشته باشید یا مورد پسند دیگران قرار بگیرید، یا ممکن است اعتماد به نفس کافی نداشته باشید.

تشخیص علت اصلی احساس تنهایی، می تواند به شما کمک کند تا راهی برای احساس بهتر خود پیدا کنید.

تشخیص دهید تنها هستید یا منزوی؟

مهمترین عامل در تشخیص علت احساس تنهایی، این است که تشخیص دهید شما شخصی تنها هستید یا منزوی؟ شناخت تفاوت بین احساس تنهایی و گوشه گیری بسیار مهم است. تنهایی احساسی جسمی است که شما را ناراحت می کند. این غالباً توسط حافظه و بر اساس مسائل مربوط به گذشته شما رخ می دهد که حتی ممکن است علت اصلی وضعیت خود را تشخیص ندهید؛ اما انزوا از نظر جسمی، دور بودن از دیگران است. چه در کشور زندگی کنید و چه در حومه یک شهر بزرگ، انزوا یک احساس درونی است.

راه های مقابله با احساس تنهایی

 اگر دوست دارید برای تنهایی خود اقدام کنید و خود را از این وضعیت نجات دهید، راهکارهای مقابله با آن را یادبگیرید و به آنها پایبند باشید:

گفتگوی با شخصی که نمی شناسید

به نظر می رسد صحبت کردن با یک فرد ناشناس و غریبه یک راهکار مقابله با احساس تنهایی باشد، شاید به این فکر کنید یک غریبه ممکن است با من صحبت نکند و برداشت خوبی از حرف های من نداشته باشد.  اگر فکر می کنید نمی توانید فرد مناسبی را برای صحبت کردن با او پیدا کنید، با یک مشاور ارتباط برقرار کنید. شما به هر حال در جایی نشسته اید و احساس تنهایی می کنید. چرا سعی نمی کنید کاری انجام دهید که احساس شادی بیشتری در شما ایجاد شود؟ با خدمات مشاوره تلفنی پزشکت به راحتی می توانید با یک مشاوره حرفه ای و با تجربه که هیج قضاوتی در مورد حرف های شما ندارد در ارتباط باشید.

راه های مقابله با احساس تنهایی – گروه های آنلاین تشکیل دهید.

یکی دیگر از راه های مقابله با تنهایی این است که خودتان دست به کار شوید. گروه های دورهمی در شبکه های اجتماعی تشکیل دهید و دیگران را عضو کنید.

اگر بچه های کوچکی دارید، به دنبال یک گروه بازی باشید. شاید شما بچه هایی در سن مدرسه دارید. می توانید با مادارن دیگر دانش آموزان یک گروه تشکیل دهید. اگر بچه ندارید، ببینید آیا گروه های مجردی وجود دارد یا نه. همچنین می توانید در مورد گروه های آشپزی یا حتی محلی تشکیل گروه دهید. انواع مختلفی از گروه ها برای افراد در هر سطح از خواسته ها و نیازها وجود دارد.

از حیوانات خانگی نگهداری کنید.

نگهداری از حیوانات خانگی منجر به کاهش احساس تنهایی می شود. یک بچه گربه ناز یا توله سگ خزدار می تواند بهترین دوست برای اوقات تنهایی شما باشد. نگهداری از حیوانات خانگی باعث می شود همه مشکلات خود را فراموش کنید.

راه های مقابله با احساس تنهایی – کتاب داستان بخوانید.

خواندن کتاب های داستانی راهی عالی برای فرار به دنیای بیرون است. شما را به مکان و زمان دیگری می برد. هیچ چیز بهتر از یافتن کتابی عالی و سرگرم شدن با آن نیست. در واقع، خواندن برای شما نیز مفید است. بزرگسالانی که توانایی سواد پایینی دارند، سالانه کلی هزینه مراقبت های بهداشتی و پزشکی اضافی دارند. این در حالی است که به نظر می رسد خواندن کتاب، ضمن بالابردن سطح آگاهی افراد منجر به کاهش بروز بیماری های جسمی می شود.

 تنهایی یک احساس است، نه یک واقعیت

وقتی احساس تنهایی می کنید، مطمئن باشید چیزی باعث ایجاد بروز این احساس شده است، نه فقط به خاطر اینکه تنها هستید. مغز برای توجه به درد و خطر طراحی شده است. با بروز هر دردی، مغز می خواهد آن را درک کند.  سپس این مسئله به یک مشکل بزرگتر تبدیل می شود. در این شرایط شما این درد و تنهایی را احساس می کنید.

بر روی نیازها و احساسات دیگران تمرکز کنید.

تمرکز بر روی نیاز ها و احساسات دیگران به شما کمک می کند تا توجه کمتری به افکار و احساسات تنهایی خودتان داشته باشید.

به مسافرت بروید.

برای رهایی از احساس تنهایی هر چند روزی که فرصت دارید به مسافرت بروید. به جایی سفر کنید که هرگز ندیده اید. بودن در کنار غریبه ها، در یک محیط متفاوت، گاهی می تواند به شما اجازه دهد کاری دیوانه وار انجام دهید. مسافرت نه تنها، با احساس تنها بودن مقابله می کند، بلکه می توانید اوقات خوشی را نیز سپری کنید.

راه های مقابله با احساس تنهایی – برقصید.

رقص می تواند راهی عالی برای دفع انرژی باشد. اگر احساس تنهایی می کنید، رقص می تواند روحیه شما را بهتر کند. چند موسیقی سرگرم کننده بگذارید و در خانه برقصید. . هدف این است که احساس راحتی کنید. به هر حال کسی جز شما آنجا نیست. درست است، انجام کارهای احمقانه به تنهایی اگر هیچ تاثیری نداشته باشند، باعث احساس شادی و خنده در شما می شوند.

به پیاده روی بروید.

از نظر علمی، دویدن باعث خوشحالی افراد می شود. بدن شما هنگام ورزش مواد شیمیایی خاصی آزاد می کند که به طور طبیعی روحیه شما را بالا می برد. اگر احساس تنهایی می کنید، به فضای باز بروید.  حتی بیرون رفتن برای یک پیاده روی گاه به گاه می تواند به شما کمک کند احساس خوشبختی کنید.

طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها،  80٪ مردم به اندازه کافی ورزش نمی کنند. گوش دادن به آواز پرندگان، تماشای افتادن برگ ها یا دیدن بچه هایی که در کوچه ها بازی می کنند می تواند به شما روحیه بدهند. همه اینها می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

راه های مقابله با احساس تنهایی – عکاسی کنید.

اگر احساس تنهایی می کنید و می خواهید با زمین ارتباط برقرار کنید، راهی بهتر از عکاسی وجود ندارد. عکس گرفتن یک سرگرمی عالی برای تقویت روحیه است.

تعطیلات را برنامه ریزی کنید.

فقط برنامه ریزی برای تعطیلات می تواند روحیه شما را بالا ببرد. اگر کار شما زیاد است و احتیاج دارید مدتی از خانه دور شوید، برنامه ریزی سفر می تواند به شما کمک زیادی کند. سعی کنید برای چند روزی از مشکلات و مسائل کاری خود دور شوید و روزهای متفاوت تری را سپری کنید.

علت تنهایی را شناسایی کنید.

در پایان روز، شما باید بفهمید که علت احساس تنهایی شما چیست و چرا نسبت به همسالان خود احساس کمبود می کنید. تنهایی می تواند ناشی از افسردگی، اندوه، از دست دادن یا حتی یک بیماری باشد. شاید برخی افراد برای مقابله با احساس تنهایی خود نیاز به برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند، اما درمان برای برخی از افراد، ارتباط برقرار کردن و کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای و با تجربه است.

اگر تنهایی شما به طور ناگهانی شروع شده، ممکن است ناشی از عدم تعامل باشد و به طور حتم نیاز به مشورت با یک روانشناس دارید.

شواهد آماری نشان می دهد، در دنیای امروز اکثر مردم احساس تنهایی می کنند. به نظر می رسد شبکه های اجتماعی تا حدودی نقش داشته باشند. در جایی که دوستان قبلاً مرتباً برای دریافت اخبار و به اشتراک گذاشتن اخبار دور هم جمع می شدند، اکنون همه وقت و زمان خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. در سراسر دنیا،  مردم به طور منظم احساس تنهایی می کنند ، اما آنها احساسات خودشان را بروز نمی دهند؛ اما در هر صورت تشخیص علت تنهایی، کار آسانی نیست و یک مشاور با تجربه می تواند با بررسی برخی جزییات، این علت را شناسایی کند. تشخیص علت نیمی از راه است که درمان را برای شما راحت تر می کند.

منابع
pezeshket.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا