مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن

آیا در اجتماع فردی خجالتی هستید؟ آیا احساس تنهایی می کنید اما نمی ‌دانید چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ شاید فکر می کنید شما تنها کسی هستید که این مشکل را دارد اما افراد زیادی با حس خجالت و عدم امنیت اجتماعی مبارزه می‌ کنند. مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن چگونه است؟

آیا برای غلبه بر افسردگی به کمک نیاز دارید؟

مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن

به عنوان انسان، همه ی ما مخلوقاتی اجتماعی هستیم. داشتن دوست ما را شادتر و سالم تر می ‌کند- در حقیقت ارتباط اجتماعی کلید سلامت روحی و عاطفی ماست. اما بازهم بسیاری از ما خجالتی بوده و زیاد در اجتماع نیستیم. در حضور افراد غریبه فردی بی ‌دست ‌و پا به نظر می‌رسیم، نمی‌دانیم چه بگوییم یا نگران طرز فکر دیگران در مورد خودمان هستیم. این ها مانع از حضور ما در اجتماع می‌شود، ما را از دیگران دور کرده و به تدریج تبدیل به فردی تنها و منزوی می‌ کند.

اما اگر با خجالتی بودن، عدم حس امنیت در اجتماع یا مشکل در پیدا کردن دوست مبارزه کنیم چه؟ حقیقت این است که هیچ‌ کدام از ما با مهارت‌های اجتماعی به دنیا نیامده‌ایم. این ها چیزهایی هستند که به مرور یاد می‌ گیریم و خوشبختانه شما نیز می توانید آن‌ها را بیاموزید.

مبارزه با ترس و عدم امنیت در اجتماع و مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن

در مورد خجالت کشیدن و اشتباهات اجتماعی، چیزهایی که ما به خودمان می‌گوییم تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنند. این ها الگوهای فکری متداولی هستند که می‌توانند اعتماد به ‌نفس شما را از بین برده و باعث عدم امنیت اجتماعی شوند:

  • باور اینکه شما فردی کسل ‌کننده، بدون جذابیت یا عجیب هستید.
  • باور به اینکه افراد دیگر در اجتماع شما را قضاوت و ارزیابی می‌ کنند.
  • داشتن باور به اینکه با داشتن اشتباه در اجتماع شما انتقاد شده و پذیرفته نمی‌شوید.
  • باور به اینکه طرز فکر دیگران در مورد شماست که شخصیتتان را مشخص می‌کند.

ساخت مهارت‌ های اجتماعی

مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن

بهبود مهارت‌های اجتماعی نیاز به تمرین دارد. همان طور که انتظار ندارید بدون تلاش زیاد در گیتار ماهر شوید توقع نداشته باشید بدون گذر زمان فردی اجتماعی و راحت شوید. از چیزهای کوچک شروع کنید. گام های کوچکی به سمت اجتماعی شدن بردارید، سپس بر پایه ی آن‌ها به موفقیت برسید.

  • به هرکسی که در خیابان می‌ بینید لبخند بزنید
  • از کسانی که در طول روز می بینید تعریف کنید
  • از یک نفر سوالی تصادفی کنید ( برای مثال در رستوران بپرسید ” شما قبلا اینجا بودید؟ استیک هایش چطور هستند؟ “
  • مکالمه را با یک صندوقدار، گارسون یا مسئول پذیرش که به نظر فردی اجتماعی باشد شروع کنید

مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن | مرکز مشاوره همکده

مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن – چگونه با بزرگ‌ترین ترس های اجتماعی خود رو به ‌رو شوید؟

وقتی صحبت به چیزهایی می ‌رسد که واقعا ما را می‌ترسانند، دوست دارید با ترس های خود به تدریج مواجه شوید. از موقعیت‌هایی شروع کنید که استرس کمی برای شما دارند و بعدا به سمت شرایطی با اضطراب بیشتر بروید. آن را مانند یک نردبان تصور کنید که هر پله ی آن استرس بیشتری از پله ی قبلی دارد. تا زمانی که تجربه‌ی مثبتی در پله ی قبل نداشتید به پله ی بعدی نروید. برای مثال اگر صحبت کردن با افراد جدید در یک مهمانی شما را مضطرب می‌کند این نردبانی است که می‌توانید از آن استفاده نمایید:

1- به مهمانی رفته و به برخی افراد لبخند بزنید.

2- به مهمانی رفته و سوالی ساده بکنید ( می ‌دانید ساعت چند است) وقتی فرد جواب داد مودبانه از او تشکر کرده و بعد از ادامه‌ی حرف خود را معاف کنید. کلید کار کوتاه و شیرین کردن برخوردهاست.

3 – از یک دوست بخواهید در مهمانی شما را به کسی معرفی کرده و برای یک مکالمه‌ی کوتاه به شما کمک کند.

4- در مهمانی شخصی را انتخاب کنید که به نظر اجتماعی می‌آید. خودتان را به او معرفی کنید.

5-  گروهی از افراد غیر ترسناک را در مهمانی برای خود مشخص کرده و به آن‌ها ملحق شوید. لازم نیست صحبت‌های طولانی داشته باشید. تنها گوش داده و در کنار آن‌ها بمانید. اگر دوست داشتید چند جمله‌ی کوتاه بگویید اما فشار زیادی به خودتان وارد نکنید.

6 – به یک گروه دیگر ملحق شوید. این بار سعی کنید کمی بیشتر در صحبت‌ها مشارکت داشته باشید.

نکاتی برای داشتن مکالمه و مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن

برخی افراد به نظر می‌رسد به طور غریزی می‌دانند چگونه صحبت را با یک نفر در هر جایی شروع کنند. اگر شما از این افراد خوش شانس نیستید این ها راه‌های ساده ای هستند که به شروع مکالمه با فردی جدید کمک می‌ کنند.

1 – یک سوال باز بپرسید، سوالی که جوابش بیشتر از آره با نه است.

سوالی بپرسید که با یکی از این ها شروع شود: چه کسی، کجا، چه زمانی، چرا و چگونه. برای مثال ” اینجا چه کسی را می‌ شناسی؟”، ” اغلب جمعه‌ها کجا می ‌روی؟”، ” چرا تصمیم گرفتی گیاه‌خوار شوی؟”، “این شراب چطور است؟”. بیشتر افراد از صحبت کردن در مورد خودشان لذت می ‌برند بنابراین پرسیدن این سوال ها راه خوبی برای شروع مکالمه است.

2 – از یک تعریف استفاده کنید.

برای مثال ” من واقعا کیف پولت را دوست دارم، می ‌توانم بپرسم از کجا خریدی ؟” یا ” به نظر می ‌رسد قبلا این کار را انجام داده ای، می‌توانی به من بگویی کجا باید برای این کار ثبت‌نام کنم؟”

3 – خوب گوش دهید

گوش دادن منتظر ماندن برای رسیدن نوبت حرف زدن شما نیست. اگر در حال آماده کردن حرف بعدی خود باشید نمی توانید روی حرف‌های فرد تمرکز کنید. یکی از کلیدهای مکالمه‌ی موثر تمرکز کامل روی گوینده و نشان دادن علاقه به گفته‌های اوست. گاهی به او لبخند بزنید و حتما حالت بدنی شما باز و پذیرا باشد. او را با کلماتی کوتاه مانند” اوه” یا ” بله” به ادامه‌ی حرفش تشویق کنید.

مبارزه با موانع و عدم پذیرش اجتماعی

مقابله با تنهایی و خجالت کشیدن

وقتی خود را وارد اجتماع می‌کنید زمان‌هایی هستند که به نظر می‌رسد احساس می‌کنید در مورد شما قضاوت شده یا طرد شده‌اید. شاید شما به فردی نزدیک شده باشید اما او به نظر نمی ‌رسد علاقه‌ای به داشتن مکالمه یا دوستی با شما داشته باشد.

سوالی وجود ندارد: رد شدن حس بدیست. اما چیز مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که این نیز بخشی از زندگی است. هر فردی که به او نزدیک می‌ شوید پذیرای مکالمه با شما نخواهد بود. درست مانند درخواست‌های عاشقانه، ملاقات افراد جدید نیز می تواند با رد شدن همراه باشد. نکات زیر کمک می‌کنند در شکست های اجتماعی شرایط بهتری داشته باشید:

  • مسائل را شخصی نکنید.

شاید فرد مقابل شما روز بدی داشته، برای مشکلات دیگری پریشان بوده یا در مود صحبت کردن نیست. همیشه به یاد داشته باشید رد شدن همان قدر که برای شما بد است برای آن فرد نیز بد خواهد بود.

  • چشم‌ اندازی از همه چیز داشته باشید.

نظرات یک نفر دیگر شما را توصیف نمی‌ کند و به این معنا نیست که هیچ کس دیگری علاقه به دوست شدن با شما ندارد. از تجربیات خود درس گرفته و دوباره امتحان کنید.

  • در اشتباهات نمانید.

برای مثال حتی اگر چیزی گفته‌ اید که از آن پشیمانید، ، به احتمال کمی آن فرد بعد از زمانی کوتاه آن را به یاد خواهد داشت. مثبت بمانید. به خودتان برچسب مقصر نزده یا نگویید که هیچوقت نمی‌توانید دوستی داشته باشید. افراد خیلی خجالتی ای هستند که این کار را کرده اند و شما نیز می توانید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا