روش های حل و فصل بحث های زناشویی را بیاموزیم

روش های حل و فصل بحث های زناشویی چیست؟ بروز بحث های در زندگی زناشویی رویدادی غیر قابل انکار است که اغلب زوجین تجربه های متفاوتی از این بحث ها را در زندگی خود مشاهده می کنند. اما آیا همه ی زوج ها از نحوه برخورد با همسر و رفتار مناسب در هنگام بروز بحث های زناشویی آگاهی دارند؟

زوجین برای حل و فصل بحث هایی که در زندگی زناشویی‌شان پیش می‌آید لازم است به یادگیری چگونگی پیش بردن این بحث‌ها، برخورد مناسب و در ادامه پیدا کردن راه حل مناسب برای آن بپردازند. که ما در این مقاله قصد داریم به نکاتی که در جهت برخورد مناسب برای حل بحث با همسر کمک می‌کند را مورد بررسی قرار دهیم.

بحث های گذشته را به بحث کنونی وارد نکنید.

روش هایی برای حل و فصل بحث های زناشویی را بیاموزیم | مرکز مشاوره همکده

فراموش نکنید یکی از اشتباهاتی که برخی از زوجین در هنگام شکل گیری بحث های ما بین خود مرتکب می‌شوند، بسط دادن یا عنوان کردن مسائل گذشته و وارد کردن آن به بحث کنونی است. البته برخی مواقع وارد کردن مسائل از گذشته به بحث های کنونی نشانی از عدم حل این مسائل در گذشته است ولی شما برای برای حل بحث و مشکل حاضر خود نیاز به ارتباط موثر و مفید با همسر خود داشته و همچنین باید به این نکته که نباید کشمکش ها و منازعات گذشته را وارد بحث حاضر کنید دقت داشته باشید.

روش های حل و فصل بحث های زناشویی – در بحث های خود رعایت احترام را فراموش نکنید.

در بحث های خود مراقب حفظ احترام متقابل باشید، بدون شک اگر شما در زمان بحث به فردی بی احترامی کنید نمی‌توانید چندان امیدی به رسیدن به یک نتیجه مسالمت آمیز داشته باشید، برای مثال در زمان بحث از برخی رفتارهای کلامی و غیر کلامی مانند صدا کردن فرد مقابل با لحن بد، استفاده از واژه های نامناسب، فریاد زدن و بالا بردن صدا که می‌تواند بسیار تنش زا باشد خودداری کنید.

برخی اوقات در کشمکش های بحث میان زوجین، طرفین متوجه صدای بالا خود و تنشی که ایجاد می‌شود نمی‌شوند، باید توجه کرد اگر همسرتان از شما درخواست کرد صدایتان را پایین بیاورید، کمی مکث کرده، نفس عمیقی کشیده و سعی کنید بعد از رسیدن به آرامش به آرامی شروع به صحبت کنید.

روش های حل و فصل بحث های زناشویی – شنونده خوبی باشید.

روش هایی برای حل و فصل بحث های زناشویی را بیاموزیم | مرکز مشاوره همکده

گوش دادن فعال را فراموش نکنید. شنونده خوبی باشید و تاثیر آن را در ارتباط موثر و نتیجه مفیدی که خواهد داشت مشاهده کنید. بسیاری از افراد به ظاهر گوش می کنند. اما در واقع فقط می‌شنوند و تمرکزی روی صحبت های فرد مقابل ندارند.

با دقت و تمرکز کافی به صحبت های همسرتان گوش دهید. عکس العمل های کلامی و غیر کلامی مناسب از خود نشان دهید. سعی کنید آن چیزی که گفته می‌شود را با دقت گوش داده، درک کنید. به همسرتان نشان دهید که برای گوش کردن به صحبت های او ارزش قائل هستید. دقت کنید از قضاوت کردن صحبت های همسر خود اجتناب کنید. اجازه دهید احساسات خود را بدون اینکه مجبور به توجیه آن باشد بیان کند.

زمانی صرف کنید تا آرام شوید.

زمانی که احساس کردید یک بحث، شما را به شدت برانگیخته کرده است و موجب تندخویی شما شده است. احتمال اینکه بتوانید آن را حل کنید بسیار کم خواهد بود. در این لحظه بهتر است کمی خود را آرام کنید. همسر خود را متوجه کنید که برای آرام شدن به کمی زمان نیاز دارید. از شرایط تنش زای بحث دور شده و زمانی را صرف آرام کردن خود کنید. چند نفس عمیق بکشید و هنگامی که آرام شده و قادر بودید در آرامش مکالمه موثر و مثبتی با همسر خود داشته باشید مجدد وارد صحبت شوید.

تمرکز زوجین برای پیدا کردن راه حل

روش هایی برای حل و فصل بحث های زناشویی را بیاموزیم | مرکز مشاوره همکده

زن و شوهر هر دو عضو یک خانواده و یک تیم هستند. رضایت و خوشنودی هر دو برای خوشبختی و احساس رضایت از زندگی زناشویی نیاز است. بحث ها بخش جدایی ناپذیر از زندگی زناشویی است که حل شدن آن و به نتیجه رسیدن به نفع هر دو، هم زن و هم شوهر است. بنابراین دیدگاه زوجین در هنگام بحث باید به جای تمرکز برای برنده شده خود فرد. بر روی رسیدن به نتیجه مثبت و حل آن توسط هر دوی زوجین باشد.

روش های حل و فصل بحث های زناشویی – در خصوص توقعات و خواسته های خود روشن باشید.

برخی فرضیات می‌تواند باعث سوءتفاهم در فرد شود، انتظارات و درخواست های خود را واضح و روشن بیان کنید. بسیاری از بحث های پیش آمده و بحث هایی که مجدد تکرار می‌شوند ناشی از همین امر است. که اغلب افراد بنا به فرضیات و استانداردهای خود عمل کرده و نگرش روشنی از خواسته های طرف مقابل ندارد.

چه خواسته هایی از یکدیگر دارید.

روش هایی برای حل و فصل بحث های زناشویی را بیاموزیم | مرکز مشاوره همکده

آیا شما می‌دانید خواسته های متقابل شما و همسرتان از یکدیگر چیست؟

یکی از بخش های یک ازدواج موفق، درک خواسته های متقابل زوجین از یکدیگر است. بسیاری از بحث هایی که در زندگی زناشویی با آن مواجه می‌شوید. با کار کردن و یادگیری روی خواسته های متقابل و درک آن می‌توانید آن‌ها را کاهش دهید. سعی کنید زمان هایی را برای صحبت کردن در مورد خواسته های خود و اهداف شخصی تان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا