بهبود روابط زناشویی

تمامی روابط عاشقانه فراز و نشیب هایی دارند و همه ی این ها نیاز به کار کردن، همکاری و تمایل به تطابق دادن خود و تغییر یافتن مطابق همسرتان دارد. چه رابطه ی شما به تازگی شروع شده باشد یا سال هاست که در کنار هم هستید، گام هایی است که می توانید برای ساخت یک رابطه ی سالم بردارید. حتی اگر در روابط قبلی خود بارها شکست را تجربه کرده باشید یا برای برگرداندن عشق به رابطه ی فعلی خود قبلا بارها تلاش کرده اید، می توانید یاد بگیرید باهم در ارتباط باشید، احساس تکامل داشته و از یک شادی ماندگار در بین خود لذت ببرید. با بهبود روابط زناشویی و تکنیکهای آن در ادامه همراه شوید.

چه چیزی یک رابطه را سالم می کند؟

بهبود روابط زناشویی 

همه ی روابط منحصر به فرد هستند و بنا به دلایل متعددی در کنار هم جمع می شوند. بخشی از چیزی که یک رابطه ی سالم را تعریف می کند به اشتراک گذاشتن هدف مشترکی برای چیزی است که می خواهید رابطه ی شما در آن باشد و چیزی که می خواهید با این رابطه به آن برسید. و این را تنها می توانید با صحبت کردن صادقانه و راحت با همسر خود به دست آورید. با این وجود ویژگی هایی هستند که اغلب روابط سالم به طور مشترک دارند. شناختن این قوانین پایه ای می توانند کمک کنند رابطه ی خود را بامعنا و کامل نگه داشته و برای هر هدفی که در زندگی دارید یا هر چالشی که با آن برخورد می کنید باهم تلاش کنید. برای بهبود روابط زناشویی در ادامه با ما همراه شوید.

شما یک ارتباط عاطفی با معنا با یکدیگر دارید.

هریک از شما باعث می شوید دیگر احساس کند دوستش دارید و از نظر عاطفی نیاز او برآورده می شود. تفاوت زیادی بین دوست داشته شدن و احساس کردن آن وجود دارد. وقتی حس می کنید کسی شما را دوست دارد باعث می شود حس کنید پذیرفته شده اید و برای همسرتان ارزش دارید، کسی که واقعا برای خودتان در کنار شماست. برخی روابط در صلح و آرامش هستند اما بدون اینکه طرفین واقعا از نظر عاطفی باهم در ارتباط باشند. شاید این رابطه در سطح کاملا آرام و پایدار به نظر برسد اما نبودن ارتباط عاطفی و پیوستگی تنها باعث فاصله افتادن بین دو فرد خواهد شد.

بهبود روابط زناشویی – از اختلافات نمی ترسید.

برخی زوج ها در آرامش در مورد مسائل مختلف صحبت می کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است صدای خود را بالا برده و مرتبا با یکدیگر مخالفت کنند. کلید یک رابطه ی قوی ترسیدن از داشتن بحث و اختلاف نیست. شما باید برای بیان چیزهایی که اذیتتان می کنند احساس امنیت کنید و ترسی از تلافی و عمل متقابل زوج خود نداشته و بتوانید اختلافات را با انسانیت، برابرای و پایدار بودن روی حق حل کنید.

روابط بیرونی و علایق خود را زنده نگه داشته اید.

برخلاف چیزی که در فیلم ها و سریال های عاشقانه می بینید هیچکس در رابطه نمی تواند به تمام نیازهای خود برسد. در حقیقت توقع داشتن خیلی زیاد از همسر خود می تواند فشار ناسالمی روی رابطه ی شما وارد کند. برای اینکه بتوانید محرک و مشوقی برای رابطه ی عاشقانه تان باشید حتما باید شخصیت خود خارج از این رابطه را بشناسید، ارتباط خود با خانواده و دوستانتان را ادامه دهید و علایق و سرگرمی هایتان را دنبال کنید.

بهبود روابط زناشویی – با صداقت و روراستی با هم حرف می زنید.

مکالمات خود بخشی کلیدی از هر رابطه ای هستند. وقتی هردو نفر در رابطه می دانند از یک رابطه چه می خواهند و برای بیان نیازها، خواسته ها و علایق خود احساس راحتی دارند این ها می تواند اعتماد را زیاد کرده و پیوند میان آن ها را قوی کند.

عاشق شدن در مقابل عاشق ماندن

بهبود روابط زناشویی

برای اغلب افراد به نظر می رسد عاشق شدن را تجربه کرده باشند. این ماندن در عشق – یا ادامه داشتن حسی که در زمان عاشقی تجربه کرده بودید – است که نیاز به تلاش و همکاری دارد. با توجه به منافعی که این احساس برای ما خواهد داشت ارزش تلاش کردن را دارد. یک رابطه ی عاشقانه ی سالم و امن می تواند منبعی از حمایت و شادی برای زندگی شما باشد، در روزهای خوب و بد، و تمامی جنبه های سلامتتان را تقویت خواهد کرد. با برداشن گام هایی برای حفظ و تقویت تجربه ی عاشقانه ی خود، شما می توانید رابطه ی بامعنایی را بسازید که برای تمام عمر ماندگار باشد.

بسیاری از زوج ها تنها زمانی که مشکلات اجتناب ناپذیری دارند روی رابطه ی خود تمرکز می کنند. وقتی این مشکل حل شد آن ها اغلب توجه خود را به سمت کار، کوکان یا دیگر سرگرمی ها معطوف خواهند کرد. با این وجود روابط عاشقانه نیاز به توجه و همکاری برای غنی بودن دارند. تا زمانی که سلامت این رابطه ی عاشقانه برای شما اهمیت داشته باشد نیاز به توجه و رسیدگی شما دارد. شناخت و حل یک مشکل کوچک در رابطه ی شما می تواند مانع از تبدیل آن به موضوع بزرگتری در مسیر زندگی تان شود. نکات زیر می توانند کمک کنند تجربه ی عاشقی خود را حفظ کرده و رابطه ی عاشقانه ی خود را سالم نگه دارید.

نکته ی اول بهبود روابط زناشویی: زمانی با کیفیت را رودررو بگذرانید.

شما با دیدن هم و گوش دادن به حرف های یکدیگر احساس عاشقی می کنید. اگر دوست دارید دیدن و شنیدن های شما همانطور جذاب باشد می توانید برای زمانی طولانی عاشق بمانید. شاید خاطراتی از اولین روزهای عاشقی خود را به یاد داشته باشید. همه چیز برای شما جدید و هیجان انگیز دیده می شد و شما ساعاتی را صرف چت کردن باهم یا امتحان کردن کارهایی جدید و هیجان انگیز می کنید. با این وجود به مرور زمان کار، خانواده و دیگر محدودیت ها ایجاد می شوند و نیازی که برای زمان گذاشتن برای خودمان داریم باعث می شود کمتر بتوانیم زمانی را در کنار هم باشیم.

بسیاری از افراد می بینند که ان ارتباط رودرروی روزهای اول حالا با پیام ها، ایمیل ها و تماس های عجله ای جایگزین شده اند. با وجودی که مکالمات دیجیتال در برخی مسائل مفید است اما مانند ارتباط مستقیم تاثیر مثبتی روی سیستم عصبی و مغز ما نخواهد داشت. فرستادن یک پیام صویری یا صوتی که به همسرتان بگویید دوستش دارید عالی است اما اگر به ندرت او را ببینید یا کم پیش بیاید که زمانی کنار هم بنشینید همسرتان حس می کند او را درک نکرده یا قدرش را نمی دانید. و شما به عنوان یک زوج از هم دور خواهید شد. علائم عاطفی که هردو برای حس دوست داشته شدن نیاز دارید تنها از طریق خود فرد منتقل می شوند، در نتیجه اهمیتی ندارد زندگی شما چقدر مشغله دارد ، حتما باید زمانی را در کنار هم بگذرانید.

  • چیزی را پیدا کنید که از انجام آن باهم لذت می برید.

  • چه یک سرگرمی مشترک باشد، یک کلاس رقص، پیاده روی رزانه یا نشستن و نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح.
  • چیز جدیدی را باهم امتحان کنید.

  • انجام دادن کاری جدید در کنار یکدیگر می تواند راه شادی برای برقراری ارتباط و جذاب نگه داشتن همه چیز باشد. این کار می تواند به سادگی امتحان کردن رستورانی جدید باشد یا رفتن به جایی که قبلا هرگز آنجا نبوده اید.

نکته ی دوم بهبود روابط زناشویی: برقراری ارتباط از طریق مکالمات

مکالمات خوب بخش پایه ای از یک رابطه ی سالم هستند. وقتی ارتباط عاطفی مثبتی را با همسر خود تجربه می کنید احساس امنیت و شادابی خواهید داشت. وقتی مکالمه ی خود را کنار بگذارید رابطه ی خوب شما نیز به پایان رسیده و تغییرات و استرس آن می تواند باعث دوری شما از هم شود. شاید این کار ساده به نظر برسد اما باید حتما به یاد داشته باشید تا زمانی که باهم خوب ارتباط دارید می توانید روی هر مشکلی که با ان برخورد می کنید کار کنید.

  • به همسر خود بگویید به چه چیزی نیاز دارید و نگذارید خودش همیشه حدس بزند. همیشه صحبت کردن در مورد چیزی که نیاز دارید کار ساده ای نخواهد بود. بسیاری از ما زمان زیادی را صرف فکرکردن روی چیزهایی که در رابطه برای ما اهمیت دارند نمی کنیم. و حتی اگر بدانید به چه نیاز دارید صحبت کردن در مورد آن می تواند برای شما سخت بوده یا خجالت بکشید. اما به این شرایط از دیدگاه همسر خود نگاه کنید. درک شما از جانب همسرتان می تواند لذت بخش باشد اما نباید یک محدودیت شود.
بهبود روابط زناشویی | مرکز مشاوره همکده

نکته ی سوم: صمیمیت فیزیکی خود را حفظ کنید.

لمس کردن بخشی اساسی از وجود انسانی است. تحقیقات روی نوزادان نشان دهنده ی اهمیت تماس منظم و پرمهر برای رشد مغز نوزاد می باشد. و این فواید محدود به دوران کودکی نمی شوند. تماس محبت آمیز سطح اوکسی توسین در بدن را بالا می برد، هورمونی که روی سطح ارتباط اثر می گذارد.

با وجودی که رابطه ی جنسی پایه و اساس هر رابطه ای است اما نباید تنها راه صمیمیت فیزیکی باشد. تماس های محبت آمیز و مکرر، گرفتن دست، بغل کردن، بوسیدن – به همان اندازه اهمیت دارند.

البته باید نسبت به چیزی که همسرتان می خواهد نیز دقت داشته باشید. تماس های ناخواسته یا نادرست می توانند باعث تنش در فرد دیگر شوند، دقیقا چیزی که شما نمی خواهید. و مانند تمامی جنبه های دیگر از یک رابطه ی سالم، بستگی دارد که چقدر خوب نیازها و اهداف خود را به فرد مقابل منتقل کنید.

حتی اگر کار زیاد یا کودکان کم سن دارید می توانید با داشتن زمانی منظم برای در کنار هم بودن صمیمت فیزیکی خود را حفظ کنید، چه این زمان وقت کمی در ابتدای صبح باشد یا در انتهای شب که بتوانید کنار هم نشسته و دستان هم را بگیرید.

نکته ی چهارم بهبود روابط زناشویی : دادن و گرفتن ها در رابطه را یاد بگیرید.

اگر فکر می کنید تمام مواقع باید هرچیزی که از رابطه می خواهید را دریافت کنید کمی ناامید خواهید شد. روابط سالم بر پایه ی سازش ومصالحه هستند. با این وجود باید هر فرد تلاش کند تا بتوانید به تغییراتی منطقی برسید

  • باید بدانید چه چیزی برای شما اهمیت دارد.
بهبود روابط زناشویی

اینکه بدانید چه چیزی واقعا برای همسر شما مهم است می تواند تاثیر بزرگی در ساخت جوی برای ارتقا داشته باشد. از طرف دیگر برای همسر شما نیز مهم است که بتواند خواسته های شما را بشناسد و شما باید ان ها را واضح بیان کنید. اینکه همیشه از دیگران توقع داشته باشید نیازهای شما را بشناسند تنها باعث ایجاد رنجش و عصبانیت خواهد شد.

نکته ی پنجم بهبود روابط زناشویی: برای فراز و نشیب ها اماده باشید.

حتما باید در هر رابطه ای بالا و پایین ها را شناخت. شما همیشه در یک وضعیت نخواهید بود. گاهی یکی از زوج ها با مشکلی برخورد می کند که باعث استرس آن ها می گردد، مانند مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده. اتفاقات دیگر، مانند از دست دادن کار یا مشکلات جدی در سلامت می توانند روی هردو زوج ها اثر گذاشته و رابطه با یکدیگر را دشوار کند. شما برای مدیریت مالی یا بزرگ کردن کودکان خود ممکن است ایده های متفاوتی داشته باشید. افراد مختلف با استرس متفاوت برخورد می کنند و درک نادرست می تواند به سرعت تبدیل به عصبانیت و ناامیدی شود.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا