اهمیت مشاوره در زندگی زناشویی

 

اهمیت مشاوره در زندگی زناشویی بسیار زیاد است. مشاوره به معنای فرایند دریافت نصیحت و راهنمایی از فردی دیگر است. دریافت مشاوره به این معناست که شما از فردی که با تجربه بوده و توانایی انجام این کار را دارد می خواهید تا به شما مشاوره و راهنمایی بدهد. از همه بیشتر مشاوره برای دریافت کمک در جهت یافتن راه حل هایی برای مشکلات در زندگی روزانه است. مشاوره اغلب در اصطلاحات روان شناسی استفاده می شود. و مشاوره شامل مشکلات رفتاری، روابط یا عاطفی می باشد که نیاز به دریافت کمک یا راهنمایی دارند.

مشاوره روالی است که بخشی از شرح دادن روانی مشکلات در روابط، مشکلات عاطفی یا مشکلات روان شناختی می باشد. مشاوره فضایی برای افراد است که در آن باهم صحبت کرده و برای احساسات سختی که تجربه می کنند با فردی قابل اعتماد صحبت کرده و نگران فاش شدن اسرار خود نباشند. یک فرد مشاور می تواند دیدگاه های شما را درک کرده و به آن ها احترام بگذارد و به شما کمک می کند با دریافت نصیحت های لازم، راه حل ها و روا درمانی با شرایط سختی که در آن قرار دارید مقابله کنید و بتوانید خود را با شرایط، احساسات و روابط خود تطابق داده و از این رو زندگی بهتری را تجربه کنید.

نکته قابل توجه

یک فرد مشاور هیچوقت دیدگاه خود را به شما تحمیل نخواهد کرد بلکه به جای این کار به شما کمک می کند آن دیدگاه برایتان شفاف سازی شده، آن را درک کرده و بتوانید متوجه مشکل یا شرایط خود شوید و در نتیجه قادر خواهید بود تحلیل درستی داشته و تصمیم مناسبی بگیرید. مشاوران لزوما نیازی نیست پزشک یا روان درمان باشند. یک مشاور می تواند فردی باشد که اموزش دیده است و در روال مشاوره تخصص کافی دارد.

و البته در مورد ازدواج، این روزها آمار ازدواج شدیدا در حال کم شدن است. و البته بر اساس گزارش ها و آمارها اغلب ازدواج ها در همان سال های ابتدایی به جدایی ختم می شوند و به نظر می رسد در این آمار اصلا شاهد هیچ بهبودی ای نخواهیم بود. آمار طلاق و جدایی متناسب با سطح تحصیلات، باورهای مذهبی و بسیاری از فاکتورهای دیگر متغیر خواهد بود.

اما زمانی که طلاق و جدایی اتفاق می افتد علاوه بر کودکان باعث مشکلاتی برای بزرگسالان نیز خواهد شد. برای بزرگسالان، طلاق می تواند یکی از بزرگترین اتفاقات پراسترس در طول زندگی باشد. تصمیم به جدایی اغلب همراه با عدم اطمینان و شک و تردید نسبت به آینده است. اگر کودکی نیز در این بین وجود داشته باشید آن ها اثرات منفی زیادی را تجربه خواهند کرد، مانند عدم پذیرش، احساس طرد شدن، عصبانیت، احساس گناه، سرزنش کردن خود، تمایل و فکر کردن به اصلاح شرایط و…

شاید جدایی لازم بوده و سالم ترین انتخاب برای یک فرد باشد، اما برخی دیگر شاید بخواهند هرچیزی که از این رابطه باقی مانده است را نجات دهند. وقتی زوج ها با مشکلاتی برخورد می کنند شاید برایشان سوال باشد چه زمانی مناسب است تا به دنبال دریافت مشاوره ی ازدواج بروند. در اینجا دلایل خوبی برای انجام این کار برای شما آورده ایم.

  • مکالمات میان شما منفی شده اند.

زمانی که مکالمات خراب شده و رو به وخیم تر شدن می روند اغلب سخت است که بتوانید دوباره به مسیر درست برگردید. مکالمات منفی می توانند شامل هرچیزی باشند که باعث می شود یکی از زوج ها احساس افسردگی، عدم امنیت، بی احترامی داشته و بخواهد از مکالمه و صحبت دوری کند. موضوع می تواند مرتبط با تن صدای شما در زمان صحبت کردن نیز باشد. باید حتما به یاد داشته باشید که همیشه موضوع چیزی نیست که می خواهید بگویید بلکه نحوه ی به زبان آوردن آن اهمیت دارد.

مکالمات منفی می توانند شامل هر گونه مکالمه ای باشند که نه تنها منجر به آسیب رسیدن به احساسات شما خواهد شد بلکه شامل خشونت فیزیکی یا عاطفی نیز می باشد، حتی مکالمات غیرشفاهی.

  • وقتی یکی از طرفین یا هردو آن ها به خیانت کردن فکر کرده یا یکی از آن ها قبلا این کار را کرده است.

بهبود و فراموش کردن یک خیانت کاری غیرممکن نیست اما نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. بخشیدن خیانت و گذشتن از آن نیاز به همدلی و خواستن هردو فرد دارد. هیچ فرمول جادویی برای بهبود از خیانت وجود ندارد. اما اگر هردو زوج ها در روال درمان شرکت داشته و با هم صادق باشند ازدواج شما نجات یابد. و یا در موارد خیلی کم تشخیص داده می شود که برای هردو شما سالم تر است که از هم جدا شوید.

  • زمانی که زوج ها به نظر می رسد دیگر فضای مشترکی با یکدیگر ندارند.

وقتی به نظر می رسد شما بیشتر از زوج تنها دو هم خانه ای هستید شاید نشان دهنده ی نیاز شما به مشاوره باشد. البته به این معنا نیست که اگر همه ی کارها را با هم انجام نمی دهند لزوما مشکلی وجود دارد. اگر کمبود مکالمات و صمیمیت یا هرچیز دیگری که به نظرتان برای زوج ها اهمیت دارد در میان شما دیده می شود شاید نشان دهنده ی این باشد که یک مشاور ماهر و باتجربه می تواند به شما کمک کند چیزی که از دست داده اید را دوباره سامان دهی کرده و روال را به قبل برگردانید.

  • وقتی زوج ها نمی دانند چطور باید مشکل تفاوت های خود را حل کنند.

وقتی زوجی شروع به تجربه ی اختلاف و دعوا کرده و خود از وجود آن آگاه بودند باید بدانند این تنها نیمی از جنگ است. بسیاری از اوقات شنیده شده است که زوج ها می گویند ” ما می دانیم چه مشکلی وجود دارد اما نمی دانیم چطور باید آن را درست کنیم ” این زمان وقت خوبی برای شرکت کردن یک فرد سوم است. اگر زوجی در این وضعیت گرفتار شده اند یک مشاور ماهر و باتجربه شاید بتواند کمک کند در مسیر درست حرکت کنند.

  • وقتی به نظر می رسد تنها راه حل جدایی موقت است.

وقتی یک زوج باهم اختلاف داشته و بحث می کنند جدایی اغلب به نظر راه درست می آید. با این وجود جدایی های موقف و دور ماندن از خانه منجر به جدایی های طولانی تر شده و در این زمان نیاز به مشاوره وجود دارد. گذراندن زمانی دور از خانه شرایط را بهتر نخواهد کرد. به جای آن باعث می شود خشم و عصبانیت بیشتری درون زوج ها ایجاد شود. وقتی زوجی که خانه را ترک کرده است برمی گردد مشکل هنوز هم وجود دارد اما تنها به علت مرور زمان ترجیح می دهند از صحبت در مورد ان اجتناب کنند.

تیپ شخصیتی سرگرم کننده | مرکز مشاوره همکده
  • وقتی یکی از زوج ها شروع به عمل بر اساس احساسات منفی خود می کند.

چیزی که ما در دروم خود احساس می کنیم در بیرون خود را نشان خواهد داد. حتی اگر بتوانیم برای مدتی این احساسات را پنهان کنیم آن ها به مرور خود را نشان خواهند داد. احساسات منفی مانند ناامیدی یا نارضایتی می تواند تبدیل به رفتارهایی مضر و آسیب رسان شوند. مثلا زوجی را تصور کنید که زن به خاطر بی ملاحضگی های همسر خود اذیت می شود. با وجودی که او موافق ماندن در رابطه است و برای آن تلاش می کند اما بسیار کینه توز خواهد شد.

در این شرایط زن عمدا کارهایی را انجام می دهد که همسرش تصور کند او بی وفا است در صورتی که این حقیقت ندارد. او تنها می خواهد شوهرش همان حس او را تجربه کند و این راهی نادرست است. یک شماور باتجربه می تواند به زوج ها کمک کند تا به احساسات منفی خود رسیدگی کرده و راه های بهتری برای توضیح آن ها پیدا کنند.

  • وقتی زوجی به خاطر فرزندان خود کنار هم مانده اند.

اگر زوج ها حس کنند راه عاقلانه این است که به خاطر فرزندان کنار هم بمانند شاید دخالت دادن فرد سوم دیگری کار عاقلانه ای باشد. اغلب زوج ها باور دارند زمانی که تنها به خاط کودکان کنار هم مانده اند کار درستی را انجام می دهند. اما در مقابل اگر زوج ها بتوانند باهم مشکلات را حل کرده و با رابطه ای سالم و مثبت به سمت آینده حرکت کنند، بهترین تصمیم برای هردو آن ها خواهد بود.

هیچوقت نباید کوکان شما فاکتور تصمیم گیری برای ارزیابی ماندن یا نماندن در کنار یکدیگر باشند. بارها در مدارس شاهد بوده ایم که کودکی مرتبا در درس خود افت داشته و عملکرد ضعیفی دارد و بارها از زبان آن ها شنیده ایم که “من می دانم والدینم همدیگر را دوست ندارند.” وقتی از او سوال می شود چرا این حرف را می زند خواهد گفت “آن ها با هم خوب هستند اما هیچوقت لبخند نمی زنند یا مانند پدر و مادرهای دیگر با هم نمی خندند.”

نکته قابل توجه

کودکان شما بسیار باهوش بوده و خوب همه چیز را درک می کنند. مهم نیست والدین فکر می کنند چطور می توانند الکی خود را شاد نشان دهند، کودک متوجه واقعی نبودن آن خواهد شد.

البته تمامی روابط و ازدواج ها قابل نجات دادن و ادامه نیستند. در طول روال مشاوره ی ازدواج، برخی مشاوران ممکن است متوجه شوند جدایی راه حل سالم تری برای این زوج است. با این وجود برای روابطی که دوست دارید نجات دهید، و برای زوج هایی که می خواهند در روند مشاوره شرکت داشته باشند، مشاوره ی ازدواج می تواند به شما یادآوری کند چرا عاشق هم شده اید و چطور می توانید این راه را ادامه دهید.

اهمیت مشاوره ی ازدواج Counseling

اهمیت مشاوره در زندگی زناشویی | مرکز مشاوره همکده

زوج ها قبل، در طول ازدواج و بعد از آن متوجه می شوند ازدواج به آن سادگی که فکرش را می کردند نیست. ازدواج نیاز به همراهی، همدلی و تلاش سخت دارد. بعد از روزهای شیرین آشنایی و ماه عسل اغلب زوج ها متوجه می شوند به اندازه ای که قبلا فکر می کردند قادر به مدیریت شرایط نیستند. ویا حتی با مشکلاتی مواجه می شوند که قبلا هیچوقت فکر نمی کردند مسئله ی مهمی باشد. و یا به خاطر وجود شرایطی مانند شغل یا کودکان که زمان آن ها را می گیرد دیگر قادر به مدیریت رابطه نیستند. این مشکلات غیرعادی نبوده و دریافت مشاوره از متخصص و مشاور ازدواج می تواند کمک زیادی به شما در این مسیر کرده و حتی باعث حفط روابط شما شود.

مشاوره ی ازدواج چطور می تواند به شما کمک کند؟

اهمیت مشاوره در زندگی زناشویی | مرکز مشاوره همکده

مشاوره ی ازدواج برای شرح مشکلات روابط میان زوج ها اهمیت دارد زیرا:

  • مشاوران به زوج ها کمک می کنند از زمان و زندگی پرمشغله ی خود استفاده کرده و برای تمرکز واقعی روی خود کنار هم باشند.
  • مشاور مانند رابطی سالم میان زوج ها خواهد بود و به آن ها مکالمات سالم و موثری را نشان می دهد. این کار تنها زمانی مفید خواهد بود که خود زوج ها تمایل به بهبود رابطه داشته باشند  اما نمی دانند چطور باید این کار را انجام دهند.
  • مشاور به شما کمک می کند تا الگوهای رفتاری خود و همسرتان که منجر به اختلاف می شوند را بشناسید. وقتی این الگوها تشخیص داده شدند زوج ها می توانند با کمک مشاور روی اصلاح آن کار کنند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
wakecounseling.compsychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا