سندروم ایمپاستر

آیا تا به حال احساس کرده اید که لیاقت هیچ چیزی را ندارید؟ ایا فکر می کنید دوستان یا همکارانتان شما را مانند یک فرد فریب کار و کلاه بردار می بینند و شما در واقعیت لیاقت موقعیت شغلی و موفقیت های فعلی خود را ندارید؟ اگر این طور است وارد جای درستی شده اید. این احساسات را به عنوان سندروم ایمپاستر ( نشانگان خودویران گری ) می شناسند یا چیزی که روان شناسان ان را پدیده ی ایمپاستر می نامند. با تخمین های صورت گرفته ای که در مجله ای با نام ” مجله ی  بین المللی علوم رفتاری ” منتشر شد، حدود 70 درصد از افراد در نقطه ای از زندگی خود این احساسات ایمپاستر را تجربه می کنند.

سندروم ایمپاستر چیست؟

این سندروم اشاره به یک تجربه ی داخلی و باور درونی فرد مبنی بر این است که او به قدری که دیگران می گویند فردی شایسته و لایق نیست. با وجودی که این تعریف اغلب اشاره به هوش و دستاوردهای فرد دارد اما می توان مرتبط با کمال گرایی و مفاهیم اجتماعی نیز باشد.

برای اینکه بتوان ساده تر توضیح دادن سندروم ایمپاستر تجربه ای از احساسات مانند یک فرد متقلب است – شما در هر شرایط و هر لحظه ای که به چیزی می رسید حس می کنید یک کلاه بردار هستید – احساس می کنید متعلق به جایی که در آن قرار دارید نبوده و تنها با شانس است که به این جایگاه رسیده اید. این احساسات می توانند روی هر فردی اثر بگذارند و مهم نیست که او در چه موقعیت اجتماعی، پیش زمینه ی شغلی، سطح مهارت یا درجه ی تخصص قرار دارد.

این اصطلاح در ابتدا توسط روان شناسانی به نام سوزان ایمز و پائولین رز کلنس در سال 1970 مورد استفاده قرار گرفت. با وجودی که مفهوم اصلی این سندروم تعریف شده بود اما اغلب ان را به زنانی نسبت می دانند که به درجات خیلی بالا رسیده بودند. از ان به بعد این سندروم به عنوان تجربه ای گسترده تر مورد بررسی قرار گرفت.

خصوصیات نشانگان خودویران گری

علائم سندروم ایمپاستر 

  • شک داشتن به خود
  • عدم توانایی برای ارزیابی واقع بینانه ی مهارت ها و موفقیت های خود
  • نسبت دادن موفقیت های خود به فاکتورهای بیرونی
  • سرزنش و انتقاد از عملکردهای خود
  • ترس از اینکه شما با چیزهایی که انتظارش را داشتید زندگی نمی کنید
  • عملکرد شما بسیار بالاتر از چیزی بوده است که انتظارش را داشتید
  • موفقیت های خود را به نوعی خراب می کنید
  • به خودتان شک دارید
  • برای خود هدف هایی بسیار چالش برانگیز تعریف کرده و و هر زمان اشتباهی دارید احساس ناامیدی می کنید.

 

  • نکته قابل توجه

در حالی که برای برخی افراد سندروم ایمپاستر می تواند به نوعی سوخت رسانی برای داشتن انگیزه برای موفقیت باشد این سندروم اغلب به نوعی هزینه ای به نام اضطراب دائمی را همراه با خود خواهد داشت. شاید شما بیش از حد خودتان را اماده کرده یا خیلی بیشتر از حد لازم کار کنید تا مطمئن شوید هیچکس دیگری شما را یک فرد متقلب نمی داند.

این ها در واقع یک چرخه ی معیوب هستند که در ان شما فکر می کنید تنها دلیلی که توانستید در آن ارائه ی کلاس موفق باشید این است که شب را بیدار مانده و بارها و بارها ان را تکرار کرده اید. یا اینکه با خودتان فکر می کنید تنها دلیلی که تواسنتید در مهمانی یا دورهمی خانوادگی حضور داشته باشید جزئیات به یاد ماندنی ای در مورد همه ی مهمان هسا، در نتیحه همیشه برای صحبت های کوتاه با ان ها ایده هایی داشته اید.

  • نکته قابل توجه

مشکل سندروم ایمپاستر این است که تجربه ی داشتن عملکرد خوب در هر چیزی باعث ایجاد هیچ تغییری در باورهای شما نخواهد شد. چه شما در حال انجام دادن کاری باشید یا اینکه با همکاران خود غذا را سرو کرده اید، هنوز هم این افکار در ذهن شما می چرخند ” چه چیزی به من حق داده است که در این جایگاه باشم ؟ ” هرچه به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کنید بیشتر احساس یک فرد متقلب بودن به شما دست می دهد. علت این است که نمی توانید تجربیات موفقیت امیز خود را به خودتان نسبت دهید.

اگر به این پیش زمینه دست یابید که شما در اجتماع خوب نیسید یا در هیچ موقعیتی عملکرد مناسبی ندارید باعث بروز اضطراب اجتماعی خواهد شد. باورهای هسته ای و اصلی شما در مورد خودتان بسیار قوی هستند به طوری که تغییری نخواهند کرد، حتی اگر شواهدی برخلاف باورهای شما وجود داشته باشید.

مشکل اصلی

اگر شما عملکرد خوبی داشته باشید این را نتیجه ی شانس می دانید زیرا فردی که از نظر اجتماعی بی کفایت است می تواند متعلق به این جایگاه باشد.

در نهایت این احساسات اضطراب شما را بدتر کرده و می توانند منجر به افسردگی شوند. کسانی که سندروم ایمپاستر را تجربه می کنند اغلب تمایلی ندارند که در مورد احساسات خود با هیچ کسی حرف بزنند و اغلب در سکوت با آن ها می جنگند، درست مانند کاری که با اختلال اضطراب اجتماعی خود انجام می دهند.

پنج نوع مختلف از سندروم ایمپاستر

  • کمال گرا

کمال گرایی و سندروم ایمپاستر اغلب در کنار هم هستند.

مطمئن نیستید که شما هم جز این دسته اید یا نه؟

از خودتان این سوالات را بپرسید:

آیا در دادن اختیار انجام کار به دیگران مشکل دارید؟ حتی زمانی که می دانید می توانید کاری را انجام دهید بازهم از نتایج ترسیده و احساس ناامیدی می کنید؟

در این نوع از اختلال، موفقیت به ندرت برای فرد رضایت بخش است زیرا آن ها باور دارند می توانستند بهتر از این عمل کنند. اما این رویکرد اصلا سازنده یا سالم نیست. اگر می خواهید از مشکلات خود جلوگیری کنید موفق بودن و جشن گرفتن دستاوردها، راضی بودن و داشتن اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد.

باید یاد بگیرید اشتباهات خود را پذیرفته و آن ها را به عنوان بخشی طبیعی از این روند بدانید. بعلاوه قبل از اماده بودن خودتان را برای داشتن عملکرد مناسب اماده کنید. خودتان را مجبور سازید تا پروژه ای که ماه ها برای ان برنامه ریزی کرده اید را شروع نمایید. در حقیقت هیچ ” زمان عالی ” برای کاری وجود ندارد و کار شما هیچوقت صد در صد بدون عیب نخواهد بود. هرچه زودتر بتوانید این را بپذیرید بهتر خواهید بود.

  • سوپر من/ زن

از انجایی که افراد که این اختلال را تجربه می کند باور دارند که در مقابل همکاران واقعی خود یک فریب کار به نظر می رسند آن ها اغلب سعی دارند سخت تر و سخت تر کار کرده تا بتوانند بهتر به نظر برسند. اما این تنها یک پوشش اشتباه برای احساس عدم امنیت در ان هاست، و حجم کاری زیاد نه تنها می تواند به سلامت روانی ان ها آسیب بزند بلکه روی روابط با افراد دیگر نیز اثرگذار خواهد بود.

مطمئن نیستید که شما در این دسته جای دارید؟

معتادان به کار مبتلا به اختلال ایمپاستر واقعا معتاد به اعتباری هستند که با کار کردن به دست می اورند، نه خود کار. در ابتدا باید به خودتان یاد دهید از اعتبارهای بیرونی تغییر جهت دهید. هیچ کسی قدرت بیشتری ندارد که بتواند کاری کند شما حس خوبی به خود داشته باشید. در مقابل باید یاد بگیرید انتقادهای سازنده را جدی بگیرید، اما ان را شخصی نکنید. هرچه بیشتر درگیر تاییدهای درونی شوید و بتوانید اعتماد به نفس خود را در زمینه ای که در ان مهارت دارید زیاد کنید بهتر می توانید معیار منطقی تری برای میزان کار خود داشته باشید.

  • نبوغ و استعداد طبیعی

در این شرایط آن ها موفقیت های خود را بر اساس راحت و سرعت قضاوت می کنند نه بر اساس تلاش هایی که داشته اند. به بیان دیگر اگر زمان زیادی برای ماهر شدن در چیزی نیاز باشد آن ها احساس خجالت خواهند کرد.

این دسته از ایمپاسترها مرزهای درونی خود را بسیار بالا در نظر می گیرند، درست مانند کمال گرایان. اگر این افرا نتوانند کاری را سریع یا کامل انجام دهند به خودشان هشدار خواهند داد.

مطمئن نیستید که در این دسته جای دارید یا نه؟

آیا اغلب از چالش ها دوری می کنید زیرا راحت نیستید چیزی را امتحان کنید که در آن عالی نمی باشید.

برای گذشتن از این ها سعی کنید خودتان را به شکلی کاری در حال پیشرفت در نظر بگیرید. رفتارهای خاص و قابل تغییری را بشناسید که بمرور زمان می توانید در آن ها بهتر شوید.

منابع
time.comthemuse.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا