چگونه دوستی خود را حفظ کنیم؟

دوستان مانند ستاره‌ها هستند. شما همیشه آن‌ها را نمی‌بینید اما می‌دانید هستند. اما با وجودی که دیدن یک ستاره‌ی در حال خاموش شدن منظره‌ی زیبایی است اما یک دوستی مرده از دردناک‌ترین تجربیات است. به‌ هرحال اگر باور دارید دوستی شما ارزش حفظ شدن را دارد حتماً همین‌طور خواهد بود. بنابراین اگر دوستی‌ای را به هم زده‌اید که به شما لحظات گران‌بها، عشق بدون شرط و خاطرات خوبی را داده است برای حفظ آن به خودتان فرصت دهید. با وجودی که مشکلات اجتناب‌ناپذیرند اگر هردو شما ارزش حفظ کردن چیزی که دارید را متوجه باشید، تمرکز روی اصلاح امور مؤثر بوده و روابط شما بهتر و قوی‌ تر از قبل خواهد شد. حفظ دوستی در ادامه بیان می شوند.

همین حالا اقدام کنید.

وقتی متوجه شدید هردوی شما شروع به دور شدن از هم کرده‌اید کاری کنید. صبر کردن تنها باعث جدایی دائمی و از دست دادن این دوستی خواهد شد. برای اینکه اولین نفری باشید که قدم برمی‌دارد آماده شوید. شاید دوست شما بر این باور باشد که شما این کار را برای آسیب زدن به دوستی خود انجام داده‌اید. بنابراین ارزشش را ندارد که منتظر شوید تا همه‌چیز خودش حل شود.

تحلیلی صادقانه برای شرایط

چگونه دوستی خود را حفظ کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

کمی نشسته و به زمانی برگردید که مشکل در آنجا شروع شد. آیا شما مقصر بودید؟ آیا چیزی گفتید که نباید می‌گفتید یا کاری کردید که درست نبود؟ باید در مورد عملکرد خود در شرایطی خاص مانند زمانی‌هایی که با او تماس نمی‌گرفتید تا حالش را بپرسید یا زمانی که به دیدن او نمی‌رفتید یا وقتی روزهای مهم را فراموش می‌کردید فکر کنید. با دقت فکر کرده و تصمیم‌های نامربوط نگیرید.

برای حفظ دوستی اگر مقصر بودید عذرخواهی کنید.

به طور خلاصه نقش خود در جریان را توضیح داده و از بهانه آوردن یا مقصر کردن او اجتناب کنید. در یک رابطه ی دوستی آسیب دیده با بر عهده گرفتن مسئولیت اشتباه ثابت می‌کنید حفظ این دوستی برای شما مهم‌تر از حس غرور یا عدالت در مورد خودتان است.

حرف بزنید.

چگونه دوستی خود را حفظ کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

اگر نمی‌توانید دلیلی برای این جدایی بین خود و دوستتان پیدا کنید پیشنهاد صحبت کردن بدهید. به او بگویید از اینکه اوضاع بین شما دیگر عالی نیست ناراحتید و دوست دارید باهم کاری کنید که اگر بشود دوستی قبلی خود را برگردانید. تمایل شما به بررسی موضوع مطمئناً استقبال خواهد شد، خصوصاً اگر واضح بگویید دوست دارید برداشت او از جریان را بشنوید. هر کاری می‌کنید عصبانی یا ناراحت نشده یا دوستتان را ناراحت نکنید. این کار مانع بین شما را بزرگ‌تر کرده و در نهایت برگرداندن این دوستی سخت‌تر خواهد شد. وقتی او دیدگاه خود از شرایط را توضیح می‌دهد در حرفش نپرید. به جای آن به او گوش دهید.

چگونه دوستی خود را حفظ کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

حفظ دوستی – به دوست خود گوش دهید.

اگر شخص سومی داستان متفاوتی را به هریک از شما گفته و باعث برخورد بین شما شده است با بهترین دقتی که می‌توانید به دوست خود گوش دهید تا موضوع را متوجه شوید. اگر حرفی از قول شما گفته شده است که هرگز نگفته‌اید از او بپرسید چه کسی این حرف را زده است. وقتی دو طرف شنیده‌های خود را با هم مقایسه می‌کنند به سرعت بازی ذهنی شخص سوم دروغ‌گو آشکار خواهد شد. بنابراین حتی اگر کسی سعی کرد شما را از این کار منع کند از او بپرسید چرا و آماده باشید تا هرچه دوستتان بگوید را گوش دهید.

تصمیم‌گیری درباره‌ی ارزش اختلاف‌نظرها در مورد رفتار یا مشکلاتی که ایجاد شده‌اند.

اگر دوستتان در پایان اشتباه کرده و چیزهایی که گفته‌اید یا کارهای شما را درست متوجه نشده است با هر روشی که می‌توانید دیدگاه خود از این اوضاع را برای او توضیح دهید. سعی کنید استدلال یا مخالفتی نداشته باشید زیرا باعث می‌شود دوستتان حالت دفاعی گرفته و به پایان دوستی شما سرعت خواهد داد. انتظار نداشته باشید دوستی‌تان خودش درست شود. باید سعی کنید سد بین خود را شکسته و دوباره باهم باشید. صبور باشید، واضح توضیح دهید شرایط را چطور می‌بینید و بدون قضاوت یا دفاع حوادث قبل را از دیدگاه خود توضیح دهید.

تفاوت‌ های خود را بپذیرید.

چگونه دوستی خود را حفظ کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

شاید دوست شما آزاد و بدون قیدوبند باشد درحالی‌که شما پدر سه بچه هستید. ازآنجایی‌که زندگی اطراف ما در حال تغییر است دوستی‌ها نیز تغییر می‌کنند. با این وجود این بدان معنی نیست که شما آن ارتباط اصلی که باعث دوستی اولیه بینتان شد را کم دارید و تغییر در کار، زندگی شخصی یا شخصیت نباید دوستی شما را تضعیف کند. صحبت شفاف در مورد تغییرات اهمیت زیادی دارد، درحالی‌که هر دو شما می‌پذیرید که هریک مسیرهای متفاوتی دارید اما هنوز عشق، احترام و فضایی برای یکدیگر در زندگی خود خواهید داشت.

  • اگر دوستتان به خاطر تغییرات در زندگی شما دور شده است فرصتی بگذارید تا به یکدیگر قوت قلب و اطمینان خاطر دهید که با وجود تغییرات در زندگی، اهمیت دوستی شما تغییری نکرده است. بگذارید بداند اگر شما تغییری داشته اید انتظار ندارید دوستتان نیز مطابق با آن تغییر کند.
  • کارهایی را دنبال کنید که هردو شما هنوز هم از انجام آن لذت می برید. برای مثال یک شب، بعدازظهر یا روزی را بگذارید تا با هم ملاقات داشته و کاری کنید که هر دو آن را دوست دارید. مثلا دیدن یک فیلم، نشستن در کافه، یک بازی ورزشی یا هرچیز دیگری.

حفظ دوستی – یک توافق پیدا کنید.

با فرض اینکه حالا دوستتان حرف زده و به حرف های شما گوش داده است سعی کنید راهی بیابید تا به توافق روی چیزهایی برسید که در دوستی شما تضعیف شده و به دنبال راه‌هایی برای برگرداندن روابط در مسیر قبلی باشید. اگر همان‌قدر که شما به آن فرد متمایل هستید او نیز به شما علاقه مند باشد در پایان با توافق‌های مشترک شما حداقل پیشرفتی در مسیر درست داشته‌اید.

نشان دادن تمایل به تقویت دوستی و جلوگیری از جدایی دوباره

چگونه دوستی خود را حفظ کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

زمانی که روی چالش‌هایی که در دوستی خود مواجه شده‌اید کار کردید و به یک راه‌حل مشترک رسیدید به دوستتان نشان دهید چقدر برای شما مهم است. خاطرات جدیدی ساخته و لحظات پرارزشی را با هم تجربه کنید که بتوانند آن صفحه‌ی ناخوشایند از کتاب مشترک شما را بی‌اهمیت کرده و باعث شوند هیچ‌وقت دیگر به آن نگاه نکنید.

سعی کنید رابطه دوستی تان را تقویت کنید ولی اگر نشد خود را سرزنش نکنید.

شاید بخواهید دوستی خود را نجات دهید. اما مراقب نشانه‌هایی باشید که دوستتان عمداً می خواهد این ارتباط را به پایان برساند. البته این دیدگاهی است که در یک علاقه‌ی قدیمی و ارتباط قوی نمی‌توان به آن فکر کرد. اما اگر نشانه‌های واضحی را دیدید باید این احتمال را در نظر بگیرید. برای مثال اگر دوستتان می‌خواهد جلوی شما برای ادامه ی دوستی را بگیرد. یا به تماس‌های شما جواب نمی‌دهد. یا نمی‌توانید او را از طریق دوستان مشترکی که مشکلی ندارند پیدا کنید. ممکن است او می‌خواهد به همه‌چیز پایان دهد. اگر این‌طور است سعی کنید دوستی خود را دوباره زنده کنید. اما اگر موفق نشدید خودتان را سرزنش نکنید. زیرا تقصیر شما نیست و فرد دیگر انتخابی داشته که شما نمی‌توانید تغییرش دهید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا