10 راه برای اعتماد سازی در یک رابطه

بدون اعتماد نمی توانید رابطه سالمی داشته باشید. با این وجود، تقریباً همه ما می توانیم سناریویی را به ذهن بسپاریم که اعتماد ما به واسطه آن شکسته شده باشد. اما در وهله اول چگونه اعتماد را تقویت کنیم؟ آیا می توان اعتمادی را که از بین رفته است دوباره بازسازی کرد؟ در این مقاله نحوه اعتماد سازی در یک رابطه، از جمله نکات کاربردی و فعالیت هایی که باعث ایجاد اعتماد می شوند، بررسی می شود.

12 روش ایجاد اعتماد

 برای اعتماد در یک رابطه روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که یک رابطه نیاز به نگهداری دارد. از این رو اگر تمایل دارید که برای رابطه خود بهترین ها را داشته باشید، حتما با مشاوران و متخصصان در ارتباط باشید. از این رو شما می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. اما در ادامه ببینیم نکات مهم اعتماد سازی در روابط کدامند؟!

به قول خود وفادار باشید و اقدامات خود را دنبال کنید.

10 راه برای اعتماد سازی در یک رابطه | مرکز مشاوره همکده

هدف از ایجاد اعتماد سازی در یک رابطه این است که دیگران به گفته های شما اعتقاد داشته باشند. به یاد داشته باشید که ایجاد اعتماد نه تنها به قول هایی که می دهید  و عمل می کنید ربط دارد، بلکه به قول هایی که قادر به انجام آنها نیستید نیز به گونه ای مربوط است. حفظ قول خود به دیگران نشان می دهد که از آن ها چه انتظاری دارید. با این کار هر شخصی به نوبه خود، احتمالاً با احترام با شما رفتار می کند و اعتماد بیشتری به روند کار دارد.

بیاموزید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید.

ارتباطات ضعیف دلیل اصلی از بین رفتن روابط است. ارتباط خوب شامل روشن بودن آنچه که شما به آن متعهد شده اید یا به آن متعهد نشده اید و آنچه در مورد آن توافق شده است. اعتماد سازی بدون خطر نیست. این شامل اجازه دادن به شما و دیگران برای اثبات قابلیت اطمینان بودن می باشد. برای پیمایش این مسیر، ارتباطات موثر مهم است. بدون آن، ممکن است پیام هایی که قصد ارسال آن را دارید شبیه پیام های دریافتی نباشند.

به خود یادآوری کنید که ایجاد و جلب اعتماد به زمان نیاز دارد.

اعتماد سازی یک تعهد روزانه است. اشتباه نکنید! قرار نیست خیلی زود به نتیجه اعتماد سازی برسید! برای ایجاد اعتماد ، ابتدا قدم های کوچکی بردارید و تعهدات کوچک را بپذیرید و سپس، با افزایش اعتماد، در انجام و پذیرش تعهدات بزرگتر راحت تر خواهید بود. در روند های کوچک اعتماد کنید و در عوض به طور کلی اعتماد را کسب خواهید کرد.

برای تصمیم گیری وقت بگذارید و قبل از اقدام سریع خیلی فکر کنید.

برای اعتماد سازی در یک رابطه فقط تعهداتی را بپذیرید که از پذیرفتن آن ها راضی باشید. شجاعت داشته باشید و بگویید “نه” ، حتی اگر کسی را ناامید کند. اگر با چیزی موافقت کنید و نمی توانید آن را دنبال کنید، وضعیت همه افراد درگیر وضعیت بدتری است. درباره آنچه در ذهن خود دارید شفاف باشید و تعهدات خود را پیگیری کنید. سازماندهی بخشی ضروری در ایجاد اعتماد با خانواده، دوستان و همکاران است. این امکان را برای شما فراهم می کند که درمورد اینکه با درخواست های خود و انرژی درونی خود موافقت کنید، تصمیم روشنی بگیرید.

برای روابطی که برقرار کرده اید ارزش قائل شوید و آنها را امری عادی تلقی نکنید.

اعتماد اغلب از قوام حاصل می شود. ما تمایل داریم بیشترین اعتماد را به افرادی داشته باشیم که به طور مداوم در اوقات خوب و بد برای ما هستند. به طور مرتب نشان دادن کسی که در کنار او هستید ، روشی موثر در ایجاد اعتماد است.

مهارت های تیمی خود را توسعه دهید و علناً در گروه ها شرکت کنید.

10 راه برای اعتماد سازی در یک رابطه | مرکز مشاوره همکده

وقتی شما در یک تیم نقش فعالی داشته باشید و مشارکت داشته باشید، مردم به شما احترام می گذارند و به شما اعتماد می کنند. همچنین ایجاد اعتماد به یک تیم برای نشان دادن تمایل شما برای اعتماد به دیگران نیز ضروری است. باز بودن ذهن و مایل بودن به مشارکت این مسئله را نشان می دهد. به عبارت دیگر، آنچه دیگران می گویند را در نظر بگیرید. نشان دهید که به طور فعال گوش می دهید، افکار و بازخورد خود را به روشی محترمانه پیشنهاد کرده و نشان می دهید که مایل به عضویت در تیم هستید.

همیشه صادق باشید.

پیامی که شما منتقل می کنید باید همیشه حقیقت باشد. اگر گرفتار دروغ گفتن شوید، هرچقدر هم کم باشد، از امانت شما کاسته می شود.

هر زمان که می توانید به مردم کمک کنید.

کمک به شخص دیگر، حتی اگر هیچ سودی برای شما نداشته باشد، باعث ایجاد اعتماد می شود. مهربانی اصیل به ساخت اعتماد کمک بسیار زیادی می کند.

احساسات خود را پنهان نکنید.

صراحت در موزد احساسات، اغلب یک روش موثر برای ایجاد اعتماد است. علاوه بر این اگر اطرافیان بدانند که شما به احساسات خود اهمیت می دهید، احتمال این که به شما اعتماد کنند، بیشتر خواهد شد. هوش هیجانی در اعتماد سازی نقش دارد. پذیرفتن احساسات خود ، یادگیری درسهایی که غالب است و اقدام مثمر ثمر به معنای انکار واقعیت نیستید. این مسئله در واقع به معنای کلید ایجاد اعتماد است.

برای اعتماد سازی در یک رابطه همیشه خود را تبلیغ نکنید!

قدردانی و تشکر کردن نقش مهمی در اعتماد سازی و حفظ روابط خوب دارد. شناخت و قدردانی از زحمات دیگران، استعداد شما در رهبری و کار تیمی را نشان می دهد و اعتماد دیگران به شما را افزایش می دهد. از طرف دیگ ، اگر مردم قدردانی از یک کار خوب را نشان ندهند، خودخواه به نظر می رسند. خودخواهی اعتماد را از بین می برد.

همیشه کاری را انجام دهید که فکر می کنید درست است.

10 راه برای اعتماد سازی در یک رابطه | مرکز مشاوره همکده

انجام کاری صرفاً برای تأیید به معنای فداکاری ارزش ها و اعتقادات خودتان است. این باعث کاهش اعتماد به خود، ارزش ها و اعتقادات می شود. همیشه انجام کاری که فکر می کنید درست است، حتی اگر دیگران مخالف باشند، دیگران را به احترام به صداقت شما سوق می دهد. جالب اینجاست که هنگام اعتماد سازی، شما باید مایل باشید دیگران را گاه به گاه ناراحت کنید. مردم تمایل ندارند به کسانی اعتماد کنند که به راحتی هرچه فکر می کنند دیگران می خواهند بشنوند را می گویند.

برای اعتماد سازی در یک رابطه به اشتباهات خود اعتراف کنید.

وقتی می خواهید اشتباهات خود را پنهان کنید، افراد مختلف در اطراف شما می دانند که بی صداقت هستید. با رو راست بودن، طرف آسیب پذیر خود را نشان می دهید و این به اعتماد سازی در افراد دیگر کمک می کند. این مسئله به این خاطر است که دیگران درک می کنند شما مانند همه انسان ها هستید و مثل سایرین اشتباه می کنید. گر وانمود کنید که هرگز اشتباه نمی کنید ، اعتماد به دیگران را برای شما دشوار می کند زیرا تفاوت غیرضروری بین شما ایجاد کرده است. هنگامی که همه آنچه شخصی مشاهده می کند “کمال” شماست، احتمالاً به شما اعتماد نخواهند کرد.

چگونه می توان در ازدواج یا یک رابطه اعتماد به وجود آورد؟

10 راه برای اعتماد سازی در یک رابطه | مرکز مشاوره همکده

آندره بونیور، روان شناس بالینی، پروفسور و نویسنده، توصیه های زیر را برای اعتماد سازی با یک شریک زندگی در یک رابطه یا ازدواج به اشتراک می گذارد. بونیور اظهار می دارد که اعتماد برای صمیمیت عاطفی لازم است و برای یک رابطه صمیمی و سالم لازم است. از بین بردن اعتماد بسیار راحت تر و سریع تر از به وجود آمدن اعتماد است. برای رشد اعتماد به یکدیگر با شریک زندگی خود ، بونیور به شما پیشنهاد می کند “منظور خود را بگویید و آنچه را که می گویید را معنی کنید” . ما در دوران کودکی به سرعت یاد می گیریم که افراد مختلف دروغ می گویند، ممکن است کسی به قول خود پایبند نباشد یا والدینی وجود دارند که ما را تهدید به دوری می کنند. این شکل از محافظت از خود برای کمک به زنده ماندن تکامل یافته است.

نکته قابل توجه درباره اعتماد سازی در یک رابطه

هرچه بزرگ تر می شویم، انتظارات و رفتار خود را با یادگیری عدم اعتماد به یک فرد غیر راستگو، به خوبی انجام می دهیم که این امر به ما کمک می کند تا دوباره از بین نرویم. بنابراین، هنگام تلاش برای ایجاد اعتماد به نفس در رابطه ، مواردی را بیان نکنید که آن ها را دنبال نخواهید کرد. همچنین مهم است که مواردی را بیان نکنید که احساس شما را به درستی منعکس نکنند. به طور مداوم دروغ گفتن، حتی اگر احساس کوچک یا بی نتیجه بودن کند، باعث می شود که شخص مقابل دیگر به گفته شما اعتماد نکند. یکی دیگر از جنبه های اعتماد سازی این است که با ایجاد روابط ، به طور فزاینده ای در روابط آسیب پذیر می شوید. در روابطی که داریم، از طریق آسیب پذیری اعتماد ایجاد می کنیم.

بخشی از این امر به مرور و از طریق تعاملات روزمره ما به طور خودکار اتفاق می افتد. اعتماد سازی مستلزم این است که خود را در برابر خطر بالقوه آسیب دیدگی باز کنید. این می تواند مواردی باشد که شما را می ترساند و یا جنبه هایی از خود را که به نظر شما جذاب نیست. به عبارت دیگر، اعتماد وقتی ایجاد می شود که شرکای ما این فرصت را داشته باشند که ما را تحقیر کنند یا به ما آسیب بزنند ، اما این کار را نمی کنند.

 

 

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا