ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید

همه ی ما گاهی چیزهایی می خریم که واقعا به آن ها نیازی نداریم. ایرادی ندارد هرازگاهی به سراغ خواسته های خودتان بروید، تا زمانی که بتوانید روی آن ها کنترلی داشته باشید. اگر با به هم ریختگی های اطراف خود مشکل دارید، نمی دانید چرا بیهوده خرید می کنید و در اینجا به شما می گوییم چطور ذهن خود را قبل از ورود به مغازه باید سازماندهی کنید. ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید.

باید ببینید مغزتان چطور برعلیه شما کار می کند.

شاید برای شما عجیب نباشد که مغازه ها از انواع ترفندهای مختلف استفاده می کنند تا بتوانند راهی به جیب شما پیدا کنند و مغزتان نیز با این راهکارها همراه خواهد شد. در این میان ترفندهای روان شناسی، چیدمان وسایل و حتی رنگ های مغازه ها طوری طراحی می شوند تا بتوانند به نوعی میزان فروش شما را افزایش دهند. ما صحبت از بزرگترین چیزهایی داریم که مغازه ها به کار می برند، بیایید نگاهی به چند مورد مهم آن ها بیندازیم:

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید – رنگ

مغازه ها از رنگ ها استفاده می کنند تا محصولات را جذاب و چشمگیر کنند اما از رنگ برای برچسب قیمت نیز استفاده خواهند کرد. رنگ قرمز در چشم بوده و می تواند شما را تشویق به خرید کند، به همین دلیل همراه با تبلیغات و تابلو های حراج از رنگ قرمز استفاده می شود. وقتی شما رنگ قرمز را می بینید به یاد داشته باشید این رنگ با مغز شما چکار می کند. شما نباید چیزی را بخرید تنها به این دلیل که در حراج است.

مسیرهای راه رفتن در مغازه و تابلوها

مغازه ها شما را مجبور می کنند اطراف مغازه گشت زده و چیزهای زیادی را می بینید که نیازی به ان ها ندارید. قبل از ورود به مغازه لیستی از چیزهایی که نیاز دارید را تهیه کنید، مستقیم رفته و تصور کنید وسیله ی مورد نیاز شما تنها جنس موجود در مغازه است.

گزینه ی لمس کردن وسایل در مغازه

مغازه ها چیزهایی که می خواهند بفروشند را در جاهایی می گذارند که دسترسی به آن راحت است و شما را تشویق می کنند تا آن ها را لمس کنید. این کار را انجام ندهید. وقتی چیزی را برمی دارید احتمال خریدن آن بیشتر است زیرا مغز شما ناگهان خود را صاحب ان وسیله تصور می کند. هیچ چیزی را برنداشته و وارد بازی اشیای نمایشی نشوید.

رایحه ها و صداها

اگر می خواهید ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید باید این کزینه را در نظر بگیرید. با وارد شدن در یک مغازه شاید تن صدای کلاسیک یا ضربه ای را بشنوید. این موسیقی شما را شاد و هیجان زده می کند، در حالی که موسیقی های آشنا به شما احساس راحتی خواهند داد. همچنین در مغازه ها برای آرامش ذهن شما از موسیقی شاد و ملایم استفاده می شود. هیچ راهی برای اجتناب از این ترفند وجود ندارند مگر اینکه انلاین خرید کنید. البته بهتر است در خریدهای حضوری این نکته را در نظر داشته باشید.

لیستی از تمام چیزهایی که نیاز دارید تهیه کرده و کمی وسایل تان را ساماندهی کنید.

حالا که می دانید چه چیزهایی علیه شما هستند وقت آن رسیده شروع به تغییر طرز تفکر خود کنید. قبل از کنار گذاشتن خرید چیزی که به ان نیازی ندارید لازم است بدانید چه چیزهایی دارید. اولین گام باید لیستی از هرچیزی که دارید را تهیه کنید. هرچیز. شاید این کار زیاد به نظر برسد اما برای اینکه بتوانید شروع به برنامه ریزی ذهن خود کنید باید اطلاعاتی را جمع آوری نمایید.

هدف شما از این تمرین دو چیز است: شما می بینید در حال حاضر چه چیزهایی دارید و نیازی نیست دوباره آن ها را بخرید و همچنین متوجه می شوید چه چیزهایی در اولویت خرید نیستند. وقتی همه چیز را در این لیست وارد کردید وسایل را در دسته بندی هایی جدا نمایید. در این میان بسیار مهم است تا حد ممکن در انجام این کار با خودتان صادق باشید. باید این ها را جایی نوشته یا تایپ کنید. این ها اولین دسته بندی ها برای جدا کردن همه چیز است:

  • نیازها: شما لزوما این وسیله را در کارهای روزانه استفاده می کنید.
  • گاهی نیاز دارید: شما هر روز این وسیله را لازم ندارید اما مورد استفاده ی شماست.
  • خواسته ها: شما این وسیله را می خرید چون آن را می خواهید، نه به این دلیل که به ان نیاز دارید.
  • وسایل دور ریختنی: چیزهایی که دلیل خوبی برای داشتن آن ندارید و می دانید نیاز است آن را به کسی بدهید. ( چیزهایی که چندتا از ان دارید.)

با سوالاتی ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید

وسایلی که در لیست نیازها بودند را کنار بگذارید، لیست وسایل دور ریختنی را برداشته و با آن ها خداحافظی کنید و حالا توجهتان را روی لیست ” نیازهای گه گاه ” و ” خواسته ها ” معطوف کنید. لازم است دوباره به این لیست ها برگردید زیرا شاید چیزهایی عمدا یا سهوا بی دلیل وارد لیست شده یا از قلم افتاده اند. حالا در حین مرور لیست خواسته و نیازهای گه گاه این سه سوال را از خودتان بپرسید:

  • دوباره کی از ان استفاده خواهید کرد؟
  • ایا این وسیله برای شما لذتی خواهد داشت؟
  • آخرین باری که از این وسیله استفاده کرده چه زمانی بوده است؟

به یاد داشته باشید با خودتان صادق بوده و لیستتان را بر آن روال تنظیم کنید. ایرادی ندارد چیزهایی که می خواهید را نگه دارید. برخی وسایل برای ما لذت بخش هستند اما باید مطمئن باشید از آن استفاده می کنید. وقتی همه چیز را مرتب کردید زمان یک مرتب سازی جدی است. این تمرین باعث می شود هرچیزی که لازم ندارید را رد کنید و به نیازمند بدهید و یا بفروشید. عکسی از تمام وسایلی که دیگر نیاز ندارید بگیرید و به دیوار بزنید.

چه مقدار زمان و پول را صرف خرید وسایل دور ریختنی کرده بودید؟

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید

حالا دوباره لیست وسایل دورریختی را برداشته و پیش خودتان تقریبی حساب کنید چه مقدار پول را صرف خرید ان ها کرده بودید. می توانید قیمت هریک را حدودی حدس بزنید. سعی کنید تا حد ممکن درست قیمت بزنید. وقتی این کار تمام شد همه را جمع کنید. می بینید چقدر هزینه کرده بودید؟ تصویر وسایل دورریختنی را به یاد دارید؟ حالا این هزینه ها را کنار ان بچسبانید.

حالا آن را نیز کنار تصویر و لیست قیمت بزنید. نمی خواهیم با این کار حس بدی به خودتان پیدا کنید بلکه این اطلاعات مغز را وارد روالی برای درک ساده خواهند کرد. وقتی به آن ها نگاه می کنید می توانید کمی چشم هایتان را بیشتر باز کرده و در مورد خریدهای آینده بیشتر فکر کنید. شما به شی مورد نظر نگاه کرده و از خودتان می پرسید ” آیا این وسیله نیز در نهایت داخل ان تصویر خواهد رفت؟ “

هرچیزی در زندگی که شما را شاد می کند را لیست کنید.

 شاید وسایل مادی برای شما لذت زیادی داشته باشند اما چیزهایی در زندگی هستند که شما را شاد کرده و خریدنی نیستند. برگه ی جداگانه ای برداشته و هرچیزی در زندگی که باعث شاد شدن شما می شود را بنویسید. مهم نیست این مورد تنها لبخند روی لب هایتان می آورد و یا به شما لذت زیادی می دهد. این ها شاید چیزهایی هستند که به شما انگیزه می دهند صبح ها از تخت بلند شوید. این لیست را داخل کیف پولتان بگذارید. دفعه ی بعد که حس کردید چیزی را می خواهید بیهوده بخرید نگاهی به این لیست کرده و به خودتان یادآوری کنید چرا به آن نیاز ندارید.

زمانی را از وسایل مادی دور باشید تا بتوانید دیدگاه درستی پیدا کنید.

اگر برای خرج کردن پول خود مشکل زیادی دارید دور شدن از وسایل مادی به شما کمک خواهد کرد. 

شما می خواهید به خودتان نشان دهید برای داشتن لحظات خوب به آن وسایل نیازی ندارید. وقتی متوجه شدید بدون آن ها چقدر می توانید شاد باشید علاقه ی خود برای خرید را کم کنید. اگر نمی توانید از ان ها دور شوید می توانید بدون همراه داشتن کیف پولتان به پیاده روی بروید. اگر نمی توانید هیچ چیزی نخرید شاید مجبور باشید به شکل متفاوتی هرچیزی را تجربه کنید.

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید | مرکز مشاوره همکده

یک تست ” آیا باید این را بخرم ” برای خودتان درست کنید.

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید | مرکز مشاوره همکده

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید. اگر تست شخصی ای برای نیاز به خرید ندارید حالا وقت خوبی است تا یک لیست برای خودتان تهیه کنید. اینجا همان جایی است که می توانید از تمام اطلاعات جمع آوری کرده تاکنون کمک گرفته و استفاده ی درستی از آن ها بکنید. این تست با مختص به عادات خرید کردن خودتان باشد اما این ها سوال هایی برای مثال هستند:

  • می خواهم آن را کجا بگذارم؟
  • چرا این وسیله را نیاز یا دوست دارم؟

تستی را اماده کنید که هربار به دنبال خرید چیزی رفتید بتوانید آن را در ذهن بیاورید.

پولی که ذخیره می کنید را تبدیل به پول بیشتری کنید.

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید | مرکز مشاوره همکده

ذهن تان را برای خرید نکردن برنامه ریزی کنید. وقتی ذهنتان را برای ترک خریدهایی که نیاز ندارید برنامه ریزی کردید پول بیشتری برای هرکاری خواهید داشت. همه ی آن پول ها را نگه داشته و شروع به برنامه ای برای آینده و چیزهایی که در مسیر زندگی نیاز دارید نمایید. شاید نیاز به خانه دارید، یک وسیله ی نقلیه یا راهی برای دوران بازنشستگی. اما هیچ یک از این ها اتفاق نمی افتند مگر اینکه برای آن برنامه ریزی کرده باشید.

از قرض هایی که حالا دارید شروع کنید. وام ها یا حتی چک هایی که باید پرداخت کنید. سعی کنید تعادلی در زندگی تان ایجاد نمایید تا به شما انگیزه دهد. از ایجاد قرض های جدید برای خود اجتناب کنید، ببینید در یک حد تعادل چه مقدار می توانید برای چیزهای مورد علاقه تان هزینه کنید و برنامه ای موثر برای خرج خود درست کنید.

منابع
lifehacker.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا