کنترل زندگی مالی

کنترل زندگی مالی بسیار مهم است. چه در چرخه ای از قرض های زیاد گیر کرده اید، درآمد کمی برای حفظ استانداردهای مورد علاقه ی زندگی خود دارید یا تنها می خواهید شروعی جهشی برای یک هدف مالی بزرگ مانند خرید خانه یا سرمایه گذاری داشته باشید، شاید در طول این مسیر نیاز به کمک هایی پیدا کنید. این استراتژی ها را برای کنترل پیدا کردن روی وضعیت مالی خود همین حالا شروع کنید.

کتاب های شخصی در مورد وضع مالی افراد را بخوانید.

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

اگر نیاز به کمک در زمینه ی مدیریت مالی دارید اما مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید به دنبال راهنماهای مالی در کتاب های نوشته شده توسط افراد متخصص بگردید.

کتاب های زیادی در مورد کنترل داشتن روی وضعیت مالی شما وجود دارند، از اینکه چطور از دست قرض ها رها شوید تا اینکه سرمایه گذاری های بزرگی را انجام دهید. کتاب ها به شما راهی عالی برای تغییر روشتان در مدیریت مالی نشان خواهند داد.

برای پس انداز بهتر می توانید از کتاب های آنلاین استفاده کرده یا آن ها را از کتابخانه قرض بگیرید. در صورتی که گوش دادن برای شما راحت تر است از کتاب های صوتی استفاده کنید.

شروع به بودجه بندی نمایید.

اگر برای مدیریت مالی خود مشکل دارید به احتمال زیاد نیاز به بودجه بندی خواهید داشت، برنامه ای برای اینکه هرماه چطور پول خود را خرج کنید که بر اساس میزانی نوشته می شود که درآمد دارید و باید هزینه کنید. بودجه بندی بهترین ابزار شما برای تغییر آینده ی مالی تان می باشد.

برای شروع درامد خود و تمامی هزینه هایتان را بنویسید و سپس تمامی هزینه ها را از درآمدتان کم کنید تا ارزیابی کنید میزان خرج محتاطانه برای شما چقدر است. در شروع هر ماه باید یک بودجه تنظیم کنید تا برای خود مشخص نمایید چطور باید پول هایتان را استفاده کنید. بر اساس همان برنامه هزینه های ماه را ادامه دهید و ببینید می توانید به این برنامه پایند باشید یا نه.

اگر هزینه ی شما بیشتر از پولی باشد که به دست آورده اید باید با حذف هزینه های غیرضروری یا کسب درآمد بیشتر بودجه ی مالی تان را درست کنید. بودجه بندی تهیه شده را برای ماه بعد بهتر کنید تا بتوانید با درآمدی که دارید به زندگی ادامه دهید.

قبض های ماهانه را کمتر کنید.

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

یکی از ساده ترین چیزهایی که می توانید برای کنترل داشتن روی وضعیت مالی خود انجام دهید کم کردن هزینه های ماهانه است.

شاید نتوانید برخی هزینه ها را کمتر کنید، مانند اجاره خانه یا قسط ماشین، بدون اینکه تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد نمایید. اما می توانید برخی هزینه های دیگر مانند لباس یا تفریحات را کمتر کنید. انعطاف پذیر بوده و به صرفه فکر کنید.

برای مثال می توانید برای کاهش هزینه ی برق مصرف وسایل الکتریسیته را کاهش دهید، تجهیزات متفاوتی را برای خانه تان انتخاب کنید و یا در زمان های تخفیف مواد غذایی تهیه نمایید.

بیرون غذا خوردن را کنار بگذارید.

به دنبال راه ساده ای برای در کنترل داشتن هزینه های ماهانه ی خود هستید؟ عادت بیرون غذا خوردن را کنار بگذارید. غذا خوردن در یک رستوران خوب و زیبا عالی است اما اگر به جای بیرون غذا خوردن در خانه شروع به آشپزی کرده و مواد غذایی را خودتان تهیه کنید می توانید به پس اندازتان بیفزایید.

حداقل یک بار در هفته را خودتان آشپزی کنید. هفته ی بعد غذا را از خانه به محل کار ببرید. شاید از مبلغی که برای شما جمع شده است تعجب کنید.

یک برنامه ی غذایی ماهانه داشته باشید.

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

شاید آشپزی کردن برای شما سخت باشد. با تهیه ی یک منوی ماهانه کار را برای خود ساده تر کنید. برنامه ریزی برای وعده های غذایی می تواند مانع از خوردن غذای بیرون یا غذاهای نیمه آماده شود. با این کار در خرید نیز راحت تر بوده و می توانید مطمئن باشید غذای کمتری را دور می ریزید زیرا به احتمال زیاد تمام موادی که برای تهیه ی غذا خریده بودید را همان وقت که تازه هستند مصرف خواهید کرد.

قرض هایتان را بپردازید.

یکی از پرهزینه ترین اشتباهاتی که می توانید داشته باشید داشتن قرض زیاد است. اگر می خواهید تصویر مالی خود را تغییر داده و فرصت های مالی بیشتری داشته باشید در اولین فرصت ممکن قرض خود را پرداخت کنید.

در ابتدا تمام قرض هایی که دارید را بنویسید، چه عقب افتادن قسط شما است، ندادن کرایه یا پولی که از کسی گرفته اید. شاید نتوانید خیلی سریع از دست این قرض ها راحت شوید بنابراین باید ببینید چه مقدار از بودجه ی خود را می توانید برای پرداخت قبض ها اختصاص دهید.

شروع به پس انداز هفتگی کنید.

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

درست مانند سرمایه گذاری، پس انداز راه دیگری برای زیاد کردن ثروتتان است، البته به طور تدریجی. برای کنترل کردن وضعیت مالی خود از حالا، باید طی روالی منظم مبلغی از پول خود را به حساب های پس انداز بفرستید.

این می تواند پولی باشد که هر ماه برای خرید خود جمع می کنید، پولی که در بودجه بندی خود برای پس انداز در نظر گرفته اید و…

مهم نیست گزینه ی انتخابی شما چه باشد و مهم نیست مبلغی که جمع می کنید چقدر کم است، می توانید به مرور به دنبال راه هایی برای زیاد کردن آن بگردید. مقادیر کوچک در طولانی مدت مقداری بزرگ برای شما همراه خواهند داشت.

روزه ی خرج کردن بگیرید.

راه دیگری برای کمک به کم کردن هزینه ها و مدیریت درست منابع مالی تان روزه ی خرج کردن است، این یعنی زمانی که برای مدتی خاص هیچ پولی خرج نمی کنید.

اغلب این ها دوره هایی در ماه هستند که در آن هزینه های شما تنها مربوط به هزینه های ضروری می شوند، مانند غذا، حمل و نقل و قبض های خانه.

اگر دوست دارید برای مدتی این شیوه ی زندگی را داشته باشید با این چالش می توانید حساب مالی تان را افزایش دهید، عادات خود را تغییر داده و ارزیابی کنید در مقابل خواسته های خود چه نیازهایی دارید. این تجربه در نهایت دیدگاه مالی شما را تغییر خواهد داد.

برای کنترل زندگی مالی، یک برنامه مالی برای خودتان تنظیم کنید.

برنامه ی مالی برای کنترل منابع مالی و دستیابی به اهداف خاص ضروری می باشد. به طور خلاصه، برنامه ی مالی یک نقطه ی عطف برای اهداف بزرگ در زندگی تان است.

این درست شبیه به بودجه بندی است، اما به زمانی طولانی تر و شاید حدود بیست یا سی سال نیاز داشته باشد. در حالی که بودجه بندی برنامه ی کوتاهی برای هفته ها یا ماه هاست. این دو در کنار هم هستند و به همین دلیل اغلب بخشی از یک برنامه ی مالی بزرگتر می باشند.

این برنامه ها می توانند در مدیریت منابع مالی با اولویت بندی اهداف به شما کمک کنند، این کار اغلب موثرتر است تا اینکه بخواهید در یک زمان روی یک یا دو هدف مالی تمرکز خود را بگذارید. برنامه ی مالی شما باید شامل اتفاقاتی از جمله خرید خانه، پس انداز برای بازنشستگی یا پرداخت هزینه ی تحصیل فرزندانتان باشد.

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

اهدافی واقع گرایانه مشخص کنید.

زمانی بگذارید تا اهدافی مالی تعیین نمایید که باید برای آن ها تلاش کنید، مانند خرید خانه یا زیاد کردن پس انداز دوران بازنشستگی. اگر چیزهای خاصی نداشته باشید که برای آن تلاش کنید برای انگیزه دادن به خودتان برای پس انداز یا سرمایه گذاری ماهانه به مشکل خواهید خورد.

همزمان با تعیین هدف های خود، اطمینان یابید اهداف شما واقع گرایانه هستند. اهداف غیرواقعی که مشخص می کنید باعث شکست شما شده و می توانند مانع از تصمیمات مالی درست در آینده شوند.

در نهایت اهداف خود را به مرور زمان دنبال کنید در نتیجه می توانید ببینید چه مقدار به موفقیت رسیده اید. برای مثال شکست در اهداف می تواند شما را از حرکت های مالی درست در اینده بازدارد.

سرمایه گذاری برای کنترل زندگی مالی

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

دو راه برای کسب درآمد وجود دارد: کسب درآمد فعالانه با کار کردن برای آن یا کسب پول به صورت منفعلانه در حالی که خودتان خوابیده اید، با پس انداز کردن یا سرمایه گذاری در سهام یا دیگر سرمایه گذاری های مالی. این سرمایه گذاری ها راهی عالی برای کسب درآمد است.

اگر مانند بسیاری از افراد دیگر سرمایه گذاری شما را می ترساند در کلاس های مرتبط ثبت نام کنید، از مشاوران مالی کمک بگیرید یا با دوست یا عضی قابل اعتماد در خانواده تان حرف بزنید. سرمایه گذاری می تواند خطراتی به همراه داشته باشد اما سرمایه گذاری های هوشمندانه و افزایش درآمد با عضویت در کلاس های آموزشی می تواند به بیشتر شدن دستاوردهای شما و به حداقل رساندن ضررها کمک کنند.

مراقبت از پس انداز برای کنترل زندگی مالی

اگر در کنار گذاشتن ماهانه ی پول برای خودتان عالی هستید اما به سرعت سراغ پس اندازتان رفته و ان را خرج می کنید یا چیزی غیرضروری می خرید، گام هایی را باید برای مراقبت از پس انداز خود بردارید.

راه حل ها شامل انتقال دادن پس انداز به بانک هستند، جایی که پولتان به راحتی برای شما قابل دسترس نباشد و یا حسابی را در بانکی جدا از بانک خرج های روزانه ی خود بگذارید.

پس انداز خود برای بازنشستگی را زیاد کنید.

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

بازنشستگی هزینه ی زیادی دارد در نتیجه باید از حالا شروع به پس انداز کنید، از همان اولین روزهایی که کارتان را شروع کرده اید.

کنترل زندگی مالی با منابع درآمد اضافی

مشکلات مالی گاه ریشه در درآمد ناکافی دارند نه شیوه ی خرج کردن شما. اگر بودجه بندی دارید، پولی را صرف چیزهایی که نیاز ندارید نمی کنید و هنوز هم با مشکلاتی مواجه هستید شاید باید به دنبال کاری با درآمد بیشتر یا یک منبع جداگانه برای درآمد باشید. درآمد بیشتر باعث ثبات مالی بهتر خواهد شد، خصوصا اگر مجرد هستید یا تنها فردی در خانه اید که کار می کند.

اگر نمی توانید کار فعلی تان را تغییر دهید به دنبال فرصت هایی برای تولید درامد جانبی باشید. درآمد بیشتر می تواند ثروت بیشتری برای شما ایجاد کرده و قرض هایتان را کم کند.

تا حد ممکن مهارت های کاری خود را بهبود بخشید.

اطمینان یابید مهارت هایی که برای فعال بودن و رقابت در محیط کار خود نیاز دارید را بلدید. شاید این به معنای دریافت مدارک بیشتر یا دیدن دوره های آموزشی در کار فعلی تان باشد. و یا شاید یعنی باید مدرکی بگیرید که شایستگی شما برای یک حرفه ی ثابت را نشان دهد.

کنترل زندگی مالی با بیمه

کنترل زندگی مالی | مرکز مشاوره همکده

می توانید با داشتن بیمه ای مناسب از منابع مالی خود محافظت نمایید. انواع متداول بیمه عبارتند از بیمه ی ماشین و یا بیمه ی کار در صورتی که کارفرما برایتان بیمه رد نکند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
thebalance.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا