مدیریت مالی برای نوجوانان

کودک شما از نحوه‌ی کار کردن شما با پول درس می‌گیرد. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه به او کمک کنید تا بتواند مهارت‌های مدیریت مالی را یاد بگیرد این است که مسئولیت‌های مربوط به پول و مدیریت آن را برای او مدل‌سازی کنید. مدیریت مالی برای نوجوانان چگونه است؟

برای شروع باید به پیام‌هایی فکر کنید که در مورد مدیریت مالی به او می‌فرستید. فرستادن این پیام‌ها ربطی ندارد در چه شرایطی مالی قرار دارید.

برای مثال می‌توانید در شرایط زیر پیام‌هایی مثبت و مسئولیت پذیرانه برای او بفرستید:

  • اهدافی برای پس‌انداز تعیین کنید.
  • پولی برای شرایط اضطراری بگذارید.
  • برای ذخیره کردن پول سخت کار کنید.
  • درآمدهای خود را برای پرداخت قبوض سازمان‌دهی کنید.
  • سعی کنید در خرید تحت تأثیر چیزی قرار نگرفته و ابتدا قیمت را چک کنید.
  • چیزهایی که می‌خواهید بخرید را نسبت به چیزهایی که لازم دارید اولویت‌بندی کنید.

تشویق به مدیریت مسئولیت مالی

مدیریت مالی برای نوجوانان

با زیاد شدن سن کودک باید به او کنترل و مسئولیت بیشتری برای پول و نحوه‌ی خرج کردن آن بدهید. این کار کمک می‌کند کودک مهارت‌های مهمی را برای تمام عمر در زمینه‌ی مدیریت مالی یاد بگیرد.

شاید تصمیم بگیرید هرچه کودک بیشتر بتواند پول پس انداز کند آزادی بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد چیزی که می‌خواهد بخرد دارد. اما باید راهنمای مشخصی برای او در مورد نحوه‌ی استفاده از پول داشته باشید، برای مثال بگویید چقدر می‌تواند پس انداز کند، چقدر خرج کند یا به دیگران کمک کند.

این راهنما می‌تواند برای پول تو جیبی باشد که شما به او می‌دهید یا پولی که خودش به دست می آورد؛ برای مثال از یک کار نیمه وقت. باید کودک خود را راهنمایی کنید تا به جای خرج کردن تمام پول خود کمی از آن را پس انداز کند.

شاید کودک درباره‌ی مدیریت مالی اشتباهاتی داشته باشد، کمی از پول خود را گم کند، تمام پول یک هفته را در دو روز خرج کند یا همه ی پول خود را صرف چیزی کند که زیاد خوب به نظر نمی‌رسد. به جای اینکه به او پول بیشتری بدهید باید با او درباره‌ی چیزی که از این تجربه یاد گرفته است صحبت کرده و اینکه او دفعه‌ی بعد چه کار متفاوتی انجام خواهد داد.

نکات مدیریت مالی برای نوجوانان

مدیریت مالی برای نوجوانان

بخشی از یادگیری در مورد مدیریت مالی این است که مسئولیت خرج کردن را یاد گرفته و قدر چیزهای با ارزش را بداند.

این نکات شاید به یادگیری کودک شما کمک کنند:

  • برای مهمانی تولدش به او پول بدهید تا خودش تصمیم بگیرد چه چیزی بخرد یا کجا برود.
  • کودک را در تصمیم‌گیری‌های مالی خانواده شرکت دهید، برای مثال وقتی برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید.
  • اولین بار که کودک بی‌پول شد به او کمک کنید اما بگذارید متوجه شود دفعه‌ی بعد خودش باید با عواقب آن کنار بیاید.
  • اگر کودک شما در سن قبل از نوجوانی است به او کمی پول بدهید تا روزی را بیرون از خانه، او برای خانواده خرج کند اما بگویید این پول برای تا پایان روز است.
  • او را تشویق کنید هزینه‌های رفت‌وآمد هفتگی‌اش را خودش مدیریت کند. این هزینه می‌تواند شامل پول اتوبوس، بیرون رفتن و… باشد. بگویید ارزان ترین گزینه برای رفت‌وآمد خود را انتخاب کند.
  • بگذارید او برای خواهر و برادر یا دیگر اعضای دورتر خانواده هدیه ی تولد یا هدایای دیگر را بخرد. فکر کردن روی اینکه برای چه هدیه ای هزینه کنید به کودک برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی را یاد می‌دهد. همچنین کودک بهتر قدر هدایایی که برای او می‌خرید را می‌داند.
  • مطمئن شوید می‌دانید کودک برای چه چیزهایی هزینه می‌کند. اگر پولی برای اسکیت پس انداز کرده و هزینه‌ی آن کمی بیشتر از پول اوست به او کمک کنید برنامه‌ای برای ذخیره‌ی پول باقی‌مانده داشته باشد. اگر دوست داشتید می توانید بقیه‌ی پول را بپردازید و او به تدریج آن را به شما برگرداند.

مدیریت مالی برای نوجوانان | مرکز مشاوره همکده

پول توجیبی و پول کسب کرده در مدیریت مالی برای نوجوانان

دادن پول توجیبی یا  کمک هزینه به کودک باعث می‌شود خودش بتواند مدیریت مالی را یاد بگیرد. اما اینکه چطور این کار را انجام دهید به ارزش‌ها و وضعیت مالی خودتان بستگی دارد.

اگر پول توجیبی می‌دهید مقدار آن بستگی به این دارد که خودتان فکر می‌کنید چقدر منطقی است و این پول برای چه چیزی است. برای مثال این پول شامل اتوبوس برای رفتن به مدرسه، ناهار یا لباس می شود یا تنها برای خواسته‌های خود کودک است.

اینکه به کودک برای کمک کردن در کارهای خانه پول بدهید انتخاب پیچیده‌ای است. اگر فکر می‌کنید این کار کمکی به او جهت رسیدن به اهدافش خواهد بود شاید تصمیم بگیرید برای کارهای اضافه‌تر به او پول بدهید، مثل مراقبت از کودک کوچک‌تر یا تمیز کردن برگ های حیاط. اما مشارکت اعضای خانواده برای در کارها برای گرفتن پول توجیبی می‌تواند با این ایده که کودک باید به عنوان عضوی از خانواده در کارها شرکت داشته باشد تداخل پیدا کند. ببینید کدام روش برای شما و کودکتان موثرتر است.

اگر تصمیم گرفتید کارهای خانه را با پول مرتبط کنید باید این کارها منظم باشند، مثلا مرتب کردن روزانه یا هفتگی اتاق‌خواب، بیرون گذاشتن زباله‌ها یک بار در هفته، دادن روزانه‌ی غذای حیوان خانگی، شستن هفتگی ماشین و غیره. این کار باعث می‌شود کودک عادت کند برای دریافت پول کاری انجام دهد.

شاید بپذیرید دوستان کودک برای شما کار کنند یا کودک شما برای خانواده‌ی آن‌ ها، نوجوانان اغلب در جای دیگر کار را بهتر انجام داده و چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند. این نوع طبقه‌بندی کار مهارت‌های اجتماعی افراد را تقویت کرده و توانایی پذیرش دستمزد را بالا می برد.

کارهای غیررسمی که کودک می‌تواند در خانه‌ی دیگران انجام دهد شامل غذا دادن به حیوانات وقتی در سفر هستند یا مراقبت از کودک آن‌ها یا تمیز کردن ماشینشان می شود.

پس انداز پول در مدیریت مالی برای نوجوانان

مدیریت مالی برای نوجوانان

با بزرگ شدن کودک او می خواهد برای خرید چیزهایی که دوست دارد پس انداز کند. این گامی کلیدی برای یادگیری مدیریت مالی و رشد عادات مالی مسئولیت پذیرانه است.

این نکات می توانند شما را به تشویق کودک برای پس انداز کمک کنند:

  • به او کمک کنید اهدافی کوتاه مدت و بلندمدت برای پس انداز پول داشته باشد.
  • تشویق کودک برای اینکه همیشه بخشی از پول توجیبی یا کادوی تولد خود را پس انداز کند.
  • او را تشویق کنید در بانک ها به دنبال بهترین حساب پس انداز باشد.بعضی بانک ها برای افراد زیر 18 سال حساب بدون مالیات دارند.
  • یک برنامه‌ی پول توجیبی برای او دانلود کنید. می‌توانید از آن برای تنظیم یک هدف مالی با کودک خود استفاده کنید، یا برای انتخاب مقدار پول توجیبی یا تعیین میزان پس انداز و مقدار پولی که می‌تواند خرج کند.
  • او را تشویق کنید تا در بانک حسابی با دسترسی محدود باز کند، این کار باعث می‌شود سخت‌تر بتواند همه ی پولش را خرج کند. می‌توانید وقتی بزرگ‌تر شد برای او کارت عابر بانک تهیه کنید. با او درباره‌ی مزایا و معایب دسترسی راحت به پس انداز خود صحبت نمایید.

قرض دادن و قرض گرفتن پول در مدیریت مالی برای نوجوانان

شاید شما اولین قرض دهنده به کودک خود باشید. این فرصت خوبی است تا به او در مورد اهمیت بازپرداخت قرض‌ها به عنوان بخشی از مدیریت مالی آموزش دهید.

برای مثال شاید او برای یک جفت کفش کتانی خاص پس انداز کرده باشد و حالا آن کفش ها در حراج هستند. شما می‌توانید مقدار پولی که کمتر دارد را به او قرض دهید تا بتوانید قبل از برگشت کفش به قیمت اصلی آن را بخرد. اما باید با هم صحبت کرده و روی برنامه‌ای برای بازگرداندن پول توافق نمایید.

همچنین باید درمورد قرض دادن یا قرض گرفتن از دوستان نیز با او صحبت کنید. آیا چیزی هست که بخواهید او را در آن مورد تشویق کنید؟ می‌توانید درباره‌ی بایدها و نبایدها و همچنین اهمیت بازپرداخت قرض ها حرف بزنید.

منابع
raisingchildren.net.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا