آموزش پس انداز کردن به کودکان (قسمت اول)

تقریبا می توان گفت نیمی (چیزی حدود 42 درصد) از کودکانی که پول توجیبی دریافت می کنند بخشی از ان را برای خود پس انداز می نمایند. با وجودی که کودکان دقیقا همان اهداف و خواسته های مالی مشابه با والدین خود را ندارند اما به هیچ عنوان نمی توان گفت که نسل بعدی ما از نظر مالی می توانند به خوبی تعادل را برای خود برقرار کنند. آموزش پس انداز کردن به کودکان بسیار مهم است.

اگر کودک شما جز آن دسته از بچه هایی نیست که بخشی از پول های خود را برای روز نیاز کنار می گذارد شما می توانید گام هایی درست و عاقلانه و متناسب با سن کودک خود بردارید تا بتوانید توانایی او برای پس انداز مالی را بهبود بخشید.

در اینجا کارهایی آورده شده است که والدین می توانند انجام دهند، و البته زمانی که باید هرکاری را انجام داده، تا به کودکان خود یاد دهند چطور پول خود را به شکل عاقلانه ای خرج کرده و پس انداز نمایند و البته اینکه اطمینان یابند کودکان این تمرینات مالی درست را بعد از ترک کردن این خانه نیز برای خود ادامه خواهند داد….

آموزش پس انداز کردن به کودکان دوران دبستان و قبل از آن

آموزش پس انداز کردن به کودکان (قسمت اول)
  • زمانی که کودکان حضور دارند و حتی با خود آن ها در مورد پول صحبت کنید.

این سن زمان خوبی است و مسلما بارها شنیده اید که می گویند هیچوقت برای شروع صحبت در مورد پول با کودکان زود نیست.

اولین گام منطقی را برداشته و راحت و آزادانه در مورد پول با کودکان خود حرف بزنید و یا زمانی که ان ها حضور دارند. به بیان دیگر برای بیان مسائل مالی در حضور کودک راحت باشید، مانند صحبت هایی که در مورد حقوق خود دارید و وضعیت حساب شما پس از بازنشستگی. صحبت کردن در مورد پول در حضور کودکان شاید در ابتدا برای شما حس خوشایندی را همراه نداشته باشید اما این اصلا دلیل خوبی نیست تا بخواهید ان ها را با ترفندی از اتاق بیرون کنید تا بزرگترها بتوانند راحت و آزادانه صحبتی در مورد مسائل مالی داشته باشند.

شاید کودک کم سن شما متوجه همه چیزهایی نشود که شما در مورد آن حرف می زنید اما ایرادی ندارد. ان ها قبلا هم در داستان هایی که برایشان می خواندید معنی همه ی کلمات را نمی فهمیدند. این موضوع نباید جلوی شما را بگیرد زیرا اطمینان دارید با تکرار و زیاد شدن سنشان بهتر متوجه موضوع خواهند شد.

  • آموزش پس انداز کردن به کودکان – آن ها را با مثال زدن راهنمایی کنید.

آموزش پس انداز کردن به کودکان (قسمت اول)

اگر ترجیح می دهید می توانید حرف های خود را به شکل عملی تمرین کنید.

شما ملموس ترین و مهمترین الگوی رفتاری برای کودکان خود هستید (شاید این موضوع در طول سنین بزرگسالی و بلوغ تغییر کند اما در دوران ابتدایی و قبل از آن، کودکان تنها شما را الگوی خود می دانند) با دنبال کردن علنی نصیحت های مالی که برای کودک خود داشته اید به او نشان خواهید داد که می تواند با راه هایی شما زندگی را ادامه داد.

کودکان بسیار باهوش هستند و حتی اگر شما دقیقا چیزی را برای آن ها نگویید خودشان نکات را از رفتارتان می گیرند. اما با داشتن تکرارهایی در موقعیت های خوب پیام های شما واضح تر و البته قوی تر  خواهند بود.

بنابراین زمانی که می خواهید یک مفهوم در مدیریت مالی را به کودک خود منتقل کنید توضی دهید چرا و چگونه این کار را انجام می دهید. و هرجایی که می روید به دنبال لحظاتی برای تدریس این نکات به او باشید. فعالیت های مادی، مانند خرید کردن، برای تقویت نکات عالی هستند. تنها چند ثانیه لازم است تا به کودک خود توضیح دهید چرا در مغازه از بین برندهای مختلف و تقریبا معادل گزینه ی ارزان تر را انتخاب کردید؟

  • آموزش پس انداز کردن به کودکان – به آن ها پول تقلبی بدهید.

این کار انطور که فکرش را می کنید ظالمانه و بد نیست. پول های تقلبی راه خوبی برای یاد دادن به کودکان کم سن در مورد ارزش پولی است که با سختی به دست می آورند، بدون اینکه اعتمادشان از بین برود. این کار را مانند یک چرخ آموزشی بری کارکنان تازه کار در نظر بگیرید، در اینجا شما (پدر یا مادر) نقش مسئول بانک یا یک مرد تاجر را دارید. برای کارهای خاص در خانه مبلغ خاصی را مشخص کنید (تمیز کردن میز بعد از غذا)، امتیازات (مرتب کردن تختخواب) و خرید وسایل ( تنقلات)

اگر می توانید خیلی خوب است که از پول های مونوپولی برای این کار استفاده کنید.

آموزش پس انداز کردن به کودکان (قسمت اول) | مرکز مشاوره همکده
  • از قوانین کیف پول باز اجتناب کنید.

به کودک خود یک کارت اعتباری بدون محدودیت ندهید به جای ان محدودیت هایی برای خرج کردن پول مشخص کنید، حتی اگر توانایی مالی اینگونه خریدها را دارید.

مطمئنا پیش امده است که قبلا برای خرید چیزی به کودک خود نه گفته باشید. پافشاری کردن برای درخواست کمک از والدین برای خرید چیزی یا درخواست پول بیشتر تفاوتی ندارد. حتما باید این قوانین را از همان ابتدا در برنامه ی مالی کودک خود داشته باشید. هرچه بیشتر برای شروع این کار منتظر بمانید عادات قلبی سخت تر از بین خواهند رفت.

اینکه بخواهید چطور این کار را انجام دهید بستگی به خودتان دارد. می توانید یک بانک خانگی برای خود درست کنید – نه اینکه یک حساب پس انداز واقعی برای خودتان در بانک داشته باشید اما مقداری پل که میزان تعادل ان را شما و کودک می دانید. با این کار کودکان شما می دانند دقیقا هر هفته یا هر ماه می توانند چقدر هزینه کنند. و وقتی از شما نه می شنوند تعجب نخواهند کرد. به مرور زمان ان ها متوجه می شوند که باید برای خریدهای بزرگ مقدار بیشتری پس انداز کنند.

  • منصف و عادل باشید.

هرچه سن کودک شما کمتر باشد راحت تر می توانید برخوردی عادلانه با او داشته باشید، یا خودتان فکر کنید که دارید. بر اساس امارها اغلب کودکان دختر نصف پسرها پول می گیرند – یک تقسیم بد و ناعادلانه که بر اساس جنسیت کودک مشخص می شود. این کار منصفانه نیست و مطابق با قانونی نیست که می گوید هر کودک باید شانس برابری برای موفقیت داشته باشد.

  • آموزش پس انداز کردن به کودکان – از عشق قوی و احترام استفاده کنید.

برای گنجاندن قوانین مالی در خانه ی خود از عشق قوی و محکم و احترام متقابل استفاده کنید. در همین حین کودک را تشویق کنید تا تصمیم های مالی عاقلانه ای را برای روزهای سخت بگیرد. برای زیاد خرج کردن کودک را تنبیه نکنید، تنها برای او مشخص سازید که چه چیزی را از دست داده است.

  • از برنامه های پس انداز و خرج کردن متناسب با سن کودک استفاده کنید.

امروزه برای هر کاری از برنامه استفاده می کنیم. چرا برای آموزش مالی در خانه این کار را نکنیم؟

برنامه های آموزشی مالی زیادی هستند که برای کودکان استفاده می شوند. این برنامه ها متنوع بوده و باید به دنبال نسخه ای معتبر و مفید باشید.

  • متناسب با کارهایی که برای سن کودک خوب هستند عادلانه به او پول بدهید.

آموزش پس انداز کردن به کودکان (قسمت اول)

قبلا گفته شد شما باید پرداخت پول به کودک را از زمانی شروع کنید که او شروع به کسب درآمد برای انجام کارهای خانه می کند – خوب است قبل از این باشد که وارد مغازه ها و محیط های رسمی شود.

فرض را بر این می گذاریم که شما با ایده ی پرداخت پول متناسب با کار انجام شده توسط کودک موافقید. پس شما باید به او کاری برای انجام دادن بدهید. یک برنامه ی خانگی متناسب برای انجام کارهای خانه می تواند به نوعی برای شما یک برد- برد باشد.

نکته مهم درباره آموزش پس انداز کردن به کودکان

چیزی که شما دوست ندارید این است که برنامه ی شما تبدیل به یک پروژه ی سخت شود. حتی در سنین دبستان، کارهای کودکان باید کارهایی باشند که نیاز به انجام ان ها وجود دارد: شستن ظرف ها، گردگیری کردن اطراف خانه، بیرون بردن زباله ها و مواد بازیافتی، تمیز کردن و جارو زدن زمین ها، مرتب کردن روی مبل ها و میزها و..

البته انجام کارهای خانه موضوعی بسیار بحث برانگیز است. اغلب والدین می پرسند آیا لازم است برای انجام کارهای خانه اصلا از کودکان کمک گرفته شود. آن ها برای انجام کارهای خانه یا بیرون بردن زباله ها به کودک پول نمی دهد.

داشتن یک حد تعادل در این بین می تواند گزینه ی خوبی باشد. کارهایی را تشخیص دهید که متناسب با وضعیت فیزیکی و علایق کودک هستند. می توانید تمیز کردن دستشویی، تمیز کردن سفره یا آب دادن گل ها را در نظر بگیرید. به قدری به کودک برای این کارها پول بدهید که خودش به دنبال انجام آن ها باشد و یا اینکه حداقل از انجام آن ها اجتناب نکند.

  • آموزش پس انداز کردن به کودکان – برای علایق او هزینه کنید.

اگر برای باز کردن یک حساب بانکی یا پس انداز برای کودک خود اماده نیستید می توانید راهی برای پرداخت علایق ان ها در بازار با پولی که پس انداز کرده اند باشید. 

منابع
moneycrashers.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا