آیا اعتیاد به خرید آنلاین واقعی است؟

با در دسترس بودن همه بازارهای آنلاین، خرید وسایل مورد نیاز راحت تر از همیشه است. با این حال، به دلیل دسترسی به آن، اعتیاد به خرید آنلاین به یک نگرانی قانونی تبدیل شده است. زیرا افراد می توانند مستعد هزینه بیشتری شوند زیرا اشیا درست در نوک دست آنها قرار دارد و این امر نیاز به خروج از خانه را کاهش می دهد. این مقاله جزئیات مربوط به اعتیاد به خرید آنلاین، دلیل وقوع آن و چگونگی کمک گرفتن از شما یا یکی از عزیزان را پوشش می دهد.

اعتیاد خرید چیست؟

به طور خلاصه، اعتیاد به خرید آنلاین ناشی از عدم توانایی در کنترل عادات خرید شخص است. با این حال، عوامل بسیاری وجود دارند که باعث بروز این رفتارها می شوند و باعث تداوم آن می شوند.

این شرایط خاص، که می تواند به بسیاری از نام های دیگر مانند خرید پاتولوژیک یا oniomania برود، مشابه بسیاری از اختلالات کنترل تکانه مانند اعتیاد به اینترنت یا قمار است. در حقیقت، مانند اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به خرید آنلاین به طور رسمی به عنوان یک اختلال روانی در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری 5 (DSM-5) شناخته نشده است. اما همه آنها موضوعات بسیار واقعی هستند که میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. به ویژه تخمین زده می شود که خرید اعتیاد گونه حدود 5 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

نکته قابل توجه

لازم به ذکر است که حتی اگر اعتیاد به اینترنت و خریدها ذکر نشده است. تحقیقات زیادی در مورد این شرایط انجام شده و هنوز هم در حال انجام است. این امکان وجود دارد که بتوان آنها را به طور رسمی در نسخه بعدی DSM به رسمیت شناخت.

به عنوان مثال، کشف شد که کسی که دارای اختلال قمار است. دارای همان واکنش و هوس مشابهی با فرد مبتلا به اعتیاد به مواد است. بنابراین، لیست جدیدی در DSM-5 به نام “اعتیاد غیرمواد” ایجاد شد. علاوه بر این، کشف شده است که اعتیاد به خرید اجباری دارای بسیاری از ویژگی های دیگر اعتیاد به مواد و رفتار است. زیرا شامل مشغله، عدم کنترل، تلاش های ناموفق برای مدیریت یا متوقف کردن رفتار، تحمل، ترک و عواقب نامطلوب برای رفتارها است. به همین دلایل که افراد به سایر فعالیتها و مواد اعتیاد می یابند. مردم می توانند اجباری خرید کنند و در بخش بعدی با برخی از دلایل اصلی ایجاد عادت خرید اجباری در افراد آشنا خواهید شد.

چرا مردم به خرید معتاد می شوند؟

آیا اعتیاد به خرید آنلاین واقعی است؟

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، عوامل متعددی وجود دارد که چرا مردم می توانند با مشکل خرید آنلاین روبرو شوند، اما یکی از جنبه های اصلی احساسات و عواطف فرد است. افرادی که به خرید آنلاین اعتیاد دارند غالباً این کار را انجام می دهند زیرا از فعالیت خود لذت می برند و یا از آن راحت می شوند، امری که با سایر اعتیادهایی که مردم می توانند تجربه کنند بسیار سازگار است.

با این حال، اگرچه خرید مزایای مثبتی دارد و مشکلی نیست اگر بخواهید هر چند وقت یکبار خرده فروشی درمانی را تجربه کنید، افرادی که به خرید آنلاین اعتیاد دارند نمی توانند به خودشان کمک کنند. آنها به خرید به عنوان مکانیزم کنار آمدن بستگی دارند و می توانند به چرخه ای از احساسات و عواطف خوب و بد تبدیل شوند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد افرادی که ناراحت هستند تمایل به تحرک بیشتری دارند و پول بیشتری خرج می کنند.

نکته قابل توجه

کسی ممکن است چیزهای زیادی بخرد، بعداً از خرید خود پشیمان شود (همچنین به عنوان “پشیمانی خریدار” نیز شناخته می شود)، سپس سعی کنید اقلام بیشتری را بدست آورید تا سعی کنید احساس بهتر آنها را ایجاد کنید. این می تواند منجر به صرف هزینه های بیشتر افراد از توان مالی خود شود که این امر می تواند مشکلات مالی جدی ایجاد کند و در نتیجه مسائلی مانند استرس، اضطراب و افسردگی بدتر شود.

عوامل جذابیت خرید آنلاین

علاوه بر استفاده به عنوان راهی برای کنار آمدن، سه عامل شناسایی شده است که خرید آنلاین را برای مصرف کنندگان بسیار جذاب می کند. این عواملی که باعث آسیب پذیری بیشتر مردم در برابر خرید اجباری می شود عبارتند از:

  • پرهیز از تعامل اجتماعی و خرید ناشناس
  • اینکه بتوانید از طیف گسترده ای از اقلام لذت ببرید
  • داشتن رضایت فوری

از طرف دیگر، خارج از کنار آمدن و داشتن این مزایای خرید آنلاین، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند از دست فرد خارج شود و می تواند عادات خرید را تقویت کند. از بین تمام اعتیادهایی که وجود دارد، خرید به احتمال زیاد از نظر اجتماعی قابل قبول است، زیرا اقتصاد برای خرید کالاها به مردم وابسته است و مصرف گرایی در بسیاری از فرهنگ ها ریشه دوانده است، بنابراین احساس راحتی در خریدها آسان می شود، اما روشهای بازاریابی که توسط خرده فروشان آنلاین استفاده می شود نیز می تواند نقش مهمی در توسعه خرید اجباری میلیون ها نفر داشته باشد.

نکته قابل توجه در ارتباط با اعتیاد به خرید آنلاین

یک نمونه از این موارد استفاده از نشانه های خرید است که توسط تبلیغات استفاده می شود که می تواند برای افراد براساس سابقه مرور آنها مورد هدف قرار گیرد. این نشانه ها برای جلب نظر مصرف کنندگان طراحی شده اند. هیجانی که از این طریق ایجاد می شود به عنوان “واکنش پذیری نشانه” شناخته می شود.

بازارهای خطی افزودن کالاهای موردنظر شما به سبد خرید و پرداخت را بسیار آسان می کنند. بسیاری از مکان ها گزینه های “با یک کلیک” را ارائه می دهند که کل تراکنش را بسیار یکپارچه می کند. سرعتی که مردم می توانند اشیا،، به ویژه بسیاری از وسایل را به طور هم زمان خریداری کنند. می تواند با ایجاد یک اثر پاداش بخش اعتیاد مغز را تغذیه کند. همچنین، از آنجا که خرده فروشان آنلاین همیشه باز هستند و افراد می توانند به راحتی از کارت های اعتباری خود در مقابل پول نقد واقعی استفاده کنند، کنترل تمایل به هزینه را بسیار چالش برانگیز می کند.

علائم اعتیاد به خرید آنلاین چیست؟

شاخص های اعتیاد به خرید بسیار مشابه سایر اعتیاد از جمله شاخص های مربوط به مواد است. این علائم می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که شما یا شخصی مشکل خرید اجباری دارید.

ناتوانی در کنترل یا توقف خرید آنلاین موارد

حتی اگر بخواهید و سعی کنید تلاشی کنید، تأثیرات خرید بسیار قدرتمند است و باعث می شود افراد در مدیریت عادت های خرید خود ناموفق باشند.

 خرید آنلاین، روابط، کار و امور مالی شما را آزار داده است

از آنجا که خرید آنلاین می تواند باعث خرج بیش از حد شما شود، این امر می تواند مشکلات مالی ایجاد کند، در نتیجه می تواند برای افرادی که به شما وابسته هستند مشکل ساز شود.

دیگران نگران عادت های خرید شما هستند

افرادی مانند دوستان و اعضای خانواده به خرید اجباری شما اشاره کرده اند و این ممکن است منجر به درگیری شود.

شما در ذهن نیز مشغول خرید هستید

وقتی خرید نمی کنید، اغلب به آن و چیزهایی فکر می کنید که می توانید در آینده بخرید. همچنین ممکن است به فکر خریدهای گذشته خود باشید.

اگر نمی توانید خرید کنید ناراحت می شوید

آیا اعتیاد به خرید آنلاین واقعی است؟

مانند سایر اعتیادها، خرید نیز می تواند باعث ترک اعتیاد شود. معمولاً افراد در هنگام عدم توانایی خرید چیزی عصبانی، ناراحت، بدخلق یا افسرده می شوند.

خرید آنلاین تنها چیزی است که راحتی را فراهم می کند

بسیاری از افراد به عنوان راهی برای کنار آمدن با احساسات و عواطف منفی به خرید بستگی دارند. این می تواند تنها منبع تسکین آنها باشد. این مسئله یکی از عوامل اعتیاد به خرید آنلاین است.

شما وسایل خود را از دیگران پنهان می کنید

افراد مبتلا به اعتیاد به خرید آنلاین می توانند تمایل داشته باشند که خریدهای خود را از دیگران پنهان کنند، زیرا آنها فکرهای خاصی می کنند مانند اتلاف پول.

در مورد خرید احساس گناه می کنید

در حالی که خرید آنلاین مطمئناً می تواند روحیه شخص را سریعاً بالا ببرد، اما می تواند برعکس باشد و معمولاً برای مردم زود احساس گناه یا پشیمانی از خریدهایشان می شود.

خرید از فعالیتهای دیگر دور می شود

حتی اگر خرید می تواند احساس راحتی را ایجاد کند، برخی از افرادی که مشغول خرید هستند ممکن است متوجه شوند که وقت کمتری را برای انجام کارهایی که از آن لذت می برند مانند سرگرمی ها می گذرانند.

شما چیزهایی را خریداری می کنید که نیازی به آن ندارید (حتی اگر توانایی تهیه آن را ندارید)

آیا اعتیاد به خرید آنلاین واقعی است؟

خریداران اجباری ممکن است بدون نیاز به خرید موارد غیرضروری بپردازند. خریدهای اعتباری به جای بدهی یا پول نقد، دستیابی به کالاها را بدون داشتن وجه آسان می کند.

کمک برای اعتیاد به خرید آنلاین

مانند سایر اعتیاد، اعتیاد به خرید نیز قابل درمان است، اما چالش برانگیز است و می تواند شامل چندین استراتژی باشد. یکی از روشهای اصلی درمان اجباری خرید و اعتیاد به اینترنت، استفاده از تکنیک روان درمانی معروف به درمان شناختی-رفتاری (CBT) است. از آنجا که بسیاری از افراد برای کنار آمدن با احساسات منفی خود خرید می کنند. CBT می تواند به شما کمک کند تا به جای اعتماد به خرید آنلاین، روش فکر و رفتار خود را تغییر دهید. این همچنین می تواند شامل پاسخ به نشانه های محرک باشد. از آنجا که بسیاری از بیماران مبتلا به اعتیاد به خرید با مسائلی مانند افسردگی، اضطراب و OCD نیز دست و پنجه نرم می کنند و این می تواند ریشه رفتارهای آنها باشد، CBT نیز به این موارد رسیدگی خواهد کرد.

یافتن یک درمانگر که بتواند شما را در رفتارهای اعتیاد آور و سایر نگرانی های بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی کمک کند، بسیار توصیه می شود. در مرکز مشاوره همکده، متخصصان مجاز به صورت حضوری و تلفنی در دسترس هستند تا به شما کمک کنند بر آنها غلبه کنید و زندگی شادتر و سالم تری را شروع کنید که می توانید در آن زندگی کنید. احساس کنترل بهتری بر احساسات و عواطف و عادت های خرید شما ایجاد کنند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا