1448

درمان اعتیاد به مواد

درمان اعتیاد به مواد در این مقاله از وب سایت همکه بررسی شده است.

تشخیص

تشخیص اعتیاد به مواد نیاز به یک ارزیابی کلی داشته و اغلب شامل بررسی توسط روانشناس یا مشاور مصرف مواد یا الکل انجام می شود. خون، ادرار و دیگر آزمایش ها برای ارزیابی مصرف مواد استفاده می شوند. اما این ها تست های تشخیصی برای اعتیاد نیستند. اگرچه ممکن است برای بررسی درمان و میزان پیشرفت انجام شوند.

برای تشخیص اختلال مصرف مواد بیشتر متخصصان حرفه ای سلامت روانی از روش DSM-5 یعنی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی استفاده می کنند.

درمان اعتیاد به مواد

اگرچه درمان خاصی برای اعتیاد وجود ندارد. اما گزینه های درمانی که در زیر آورده شده است می توانند کمک کنند بر اعتیاد غلبه یافته و زمان بیشتری بدون مواد بمانید. درمان شما بستگی به ماده ی مصرفی و داروهای مرتبط یا اختلالات روانی دیگری دارد که شاید مبتلا باشید. پیگیری طولانی مدت برای پیشگیری از بازگشت اهمیت زیادی دارد.

برنامه های درمانی بدون ماده ی شیمیایی

اغلب برنامه های درمانی موارد زیر را پیشنهاد می دهند:

درمان اعتیاد به مواد
  • جلسات درمانی فردی، گروهی یا خانوادگی
  • تمرکز روی درک طبیعت اعتیاد، ترک مواد و پیشگیری از بازگشت
  • سطح مراقبت و جلسات با توجه به نیازهای شما متغیرند، مثلا بیمار سرپایی، بیمار بستری و بیمار ساکن در محل

سم زدایی

هدف از سم زدایی این است که بتوانید به سرعت و در نهایت ایمنی مصرف مواد را کنار بگذارید. برای برخی افراد برنامه ی درمانی ایمن باید بر پایه ی یک بیمار سرپایی اجرا شود. برای برخی دیگر شاید نیاز به بستری در بیمارستان یا اقامت در مراکز ترک اعتیاد وجود داشته باشد.

با توجه به نوع مختلف مواد مانند؛ داروهای افسردگی، محرک ها یا مشتقات تریاک، عوارض جانبی متفاوت بوده و نیاز به درمان های مختلفی وجود دارد. سم زدایی می تواند شامل کاهش تدریجی دوز دارویا جایگزینی موقت با داروهای دیگر باشد. مانند متادون ها، یا ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان.

اوردوز مشتقات تریاک برای درمان اعتیاد به مواد

در مورد اوردوز مشتقات تریاک، نالوکسان، یک ضد تریاک، می تواند توسط مسئولان اورژانس داده شود. یا هر فردی که وارد بوده و شاهد اوردوز است. نالوکسان موقتا اثرات مواد دارای مشتقات تریاک را معکوس  می سازد.

اوزیو یک تزریق کننده ی کوچک است که دارای راهنمای صوتی برای کاربر بوده و به صورت خودکار سوزن را داخل ران فرو کرده و ماده ی نالوکسان را تزریق می کند. بعد از مصرف نالوکسان باید فورا سراغ مراقبت های پزشکی اورژانس بروید.

رفتار درمانی

درمان اعتیاد به مواد

بخش از برنامه ی درمانی مواد رفتاردرمانی است نوعی از روان درمانی که می تواند توسط روان شناس انجام شده و یا می توانید از مشاوره ی یک متخصص در مصرف مواد و الکل استفاده کنید. درمان و مشاوره می تواند به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی باشد. مشاور یا درمانگر می تواند:

  • مشکلات روانی دیگر را بررسی می نماید.
  • کمک کند راه هایی برای مقابله با تمایل به مصرف پیدا کنید.
  • پیشنهاد می دهد در صورت بازگشت چه برخوردی داشته باشید.
  • استراتژی هایی را برای اجتناب از مصرف و پیشگیری از بازگشت پیشنهاد می دهد.
  • در مورد موضوعاتی مانند شغل، مشکلات قانونی و روابط با خانواده و دوستان حرف می زند.
  • اعضای خانواده را برای ایجاد مهارت های ارتباطی بهتر وحمایت بیشتر از شما در درمان درگیر می کند.

گروه های کمک به خود برای درمان اعتیاد به مواد

بسیاری از گروه های حمایتی کمک به خود، نه همه، از مدل 12 مرحله ای  استفاده می کنند. این گروه ها به افرادی که درگیر مصرف مواد هستند کمک می کنند.

پیام گروه حمایتی کمک به خود این است که اعتیاد اختلالی شدید با خطر بازگشت است. این گروه ها می توانند حس خجالت و تنهایی که باعث بازگشت می شوند را کاهش دهند.

درمانگر یا مشاور شما می تواند کمک کند عضو یکی از این گروه ها شوید. شاید شما بتوانید برخی از این گروه ها را در اینترنت یا در جامعه ی خود پیدا کنید.

حمایت و پشتیبانی

درمان اعتیاد به مواد

غلبه بر اعتیاد و بدون مواد ماندن نیاز به تلاشی دائمی دارد. یادگیری مهارت های تطابقی جدید و دانستن جایی برای کمک گرفتن ضروری است. انجام این کارها می تواند به شما کمک کند:

  • ملاقات با یک متخصص ماهر یا مشاور مصرف الکل یا مواد؛ اعتیاد به مواد می تواند با مشکلات بسیاری در ارتباط باشد که درمان و مشاوره می تواند به آن کمک کند، از جمله نگرانی های سلامت روانی یا مشکلات ازدواج و خانواده. ملاقات با یک درمانگر یا روانشناس می تواند کمک کند آرامش ذهن خود را برگردانده و رابطه تان را بهبود بخشید. 
  • جستجوی درمان برای اختلالات روحی؛ افرادی که دچار مشکلات روحی هستند، مانند افسردگی، به احتمال بیشتری به مواد اعتیاد پیدا می کنند. اگر علائم و نشانه هایی از یک بیماری روانی دارید شروع درمان فوری یا یک متخصص سلامت روان ضروری است.
  • عضو یک گروه حمایتی شوید؛ گروه های حمایتی می توانند در مقابله با اعتیاد به شما کمک کنند. درک، دلسوزی و تجربیات مشترک می توانند کمک کنند اعتیاد خود را شکست داده و بدون مواد بمانید.

آماده شدن برای ملاقات برای درمان اعتیاد به مواد

این کار کمک می کند نسبت به کسی که به او اعتماد دارید و خوب می شناسید دیدگاهی مستقل پیدا کنید. می توانید با صحبت در مورد استفاده از مواد با پزشک خود شروع کرده و یا درخواست ارجاع برای متخصص مصرف مواد داشته باشید، مانند مشاوری متخصص در زمینه ی مصرف الکل و مواد. می توانید یک دوست یا خویشاوند را همراه با خود ببرید.

در اینجا اطلاعاتی آورده شده که کمک می کند برای ملاقات خود آماده شوید.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • قبل از قرار آماده شوید؛در مورد مصرف مواد صادق باشید. وقتی وارد روشی ناسالم برای مصرف مواد می شوید به سادگی می توانید در مقدار مصرفی خود یا اینکه در چه سطحی ازاعتیاد هستید دروغ بگویید. برای اینکه بفهمید چه درمانی برای شما مناسب است باید با پزشک خود یا متخصص سلامت روان صادق باشید.
  • تهیه ی لیستی از داروها؛ ویتامین ها، گیاهان دارویی یا دیگر مکمل های غذایی. از هرچه می خورید لیستی به همراه دوز مصرفی آن تهیه کنید. به پزشک در مورد هرگونه داروی قانونی یا غیرقانونی که استفاده می کنید اطلاع دهید.
  • تهیه ی لیستی از سوالاتی که باید بپرسید؛ ببینید باید از پزشک یا متخصص سلامت روان چه سوالاتی کنید. برخی سوال هایی که باید بپرسید می توانند این ها باشند: 
  • بهترین درمان برای من چیست؟
  • جایگزینی برای درمان پیشنهادی شما وجود دارد؟
  • آیا باید روانپزشک یا متخصص دیگری برای سلامت روان را ملاقات کنم؟
  • آیا بروشور یا مقاله ی منتشر شده ای وجود دارد که برای من مفید باشد؟ چه وب سایت هایی  را پیشنهاد می دهید؟

درمان فوری افسردگی بدون دارو!

ارتباط تلفنی با برترین روانشناسان افسردگی

مشاوره روانشناسی با تعرفه دولتی

منابع
mayoclinic.org

2 دیدگاه

  1. سلام من اعظم متولد ۱۳۶۰چندساله اعتیادبه شیره دارم روزی دوگرم .حدود۴ماه پیش دندون های فک بالام رو کشیدم بعدازاون دندون مصنوعی گذاشتم کلان دوساعت بیشتر تو دهنم نموند حس دلتنگی فشار .محکن تودهنم چسبیده بود..امدم باتمام قدرت دو دستی چسبیدم فک بالاوپاین رو دراوردن .بعدازاون کلان بیمارشودم روح و روانم خوردبهم انداخت به دست وپای چپم درک سوزش مغزی کلی دکتر .رفتم پیش اورتپد ولی خوب نشودم رفتم پیش دکتر اعصاب وروان بهم قرص بی دو داد گفت بخور ترک کنی بهترمیشی درکنارش هم دداروهای دردوروان .ولی خوب نشودم بدترشودم خوب نشودم ..تنها راهی که مانده دکتر مغزواعصاب مونده که برم..

    1. درود دوست عزیز
      مشکل شما با دارو حل نمیشود
      نیاز به روان درمانی دارید، پیشنهاد میکنم برای مدیریت این وضعیت و کنترل حالتهاتون حتما از یک مشاور متخصص کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ارتباط با مشاور متخصص