گوش دادن به شکایت های شما توسط همسر

شکایت کردن از رفتارهای فرد مقابل در هر رابطه ی طولانی مدتی می تواند متداول باشد. برای مثال زن از شوهرش انتقاد می کند که زمان زیادی را با او نمی گذراند. مرد شکایت می کند که او در خرج کردن پول ها زیاده روی می کند. این حرف ها بارها و بارها تکرار می شوند و فرد گوینده و شنونده به آن عادت کرده اند. شاید اینکه اصلا شریکتان شکایات شما را نمی شود برای شما خسته کننده شده باشد. گوش دادن به شکایت های شما توسط همسر مهم است.

چطور است اگر راهی باشد که هردو بتوانید شکایات خود را موثرتر برای هم توضیح داده و بشنوید؟ شاید به شکلی که هردو بتوانید آن را پذیرفته و به جای بی توجهی، دفاع کردن یا رد کردن تغییراتی واقعی ایجاد کنید؟ می توان حدس زد هردو برای این موفقیت از خدا متشکر خواهید بود.

چطور همسرتان به شکایت های شما گوش خواهد داد

راه درستی برای انتقاد کردن وجود دارد.

انتقاد موثر همیشه کار سختی نیست. در حقیقت سه گام ساده وجود دارد که باید دنبال کنید. این گام ها کمک می کنند شدت دعواهای خود را به حداقل برسانید.

گوش دادن به شکایت های شما توسط همسر – در ابتدا احساسات خود را شرح دهید.

شرح دادن احساسات در ابتدای حرف ضروری است زیرا احساسات شما قابل حدس زدن نیستند. احساسات حقیقت درون شما هستند، حقیقتی از اینکه چطور دنیا را تجربه می کنید. با این وجود باید قبل از شروع صحبت در این مورد به یک وضعیت آرامش و سکون برسید.

وقتی عصبانی نبودید زمانی برای صحبت کردن با همسر خود پیدا کنید. هنگامی که با این روش حرف را شروع کنید همسرتان نیز در مکالمه شرکت خواهد کرد. در اینجا باید احساسات هسته ای خود را بیان کنید. حس اصلی یعنی چیزی که زمینه و عامل واکنش شماست. بری مثال جدا از عصبانیت و ناامیدی که نشان می دهید حس می کنید آسیب دیده و ناراحتید. همچنین این حس اصلی می تواند در مورد چیزی باشد که فکر می کنید همسرتان در مورد شما باور دارد. مثلا این حس می تواند چیزی شبیه به احساس مهم نبودن برای او باشد.

چطور همسرتان به شکایت های شما گوش خواهد داد

شروع شکایت با این روش احتمال یک آغاز با تنش و دعوا را کم خواهد کرد. همچنین شکایت شما کمتر حالت انتقادی به خود می گیرد. شما این موضوع را در مورد حس خودتان مطرح می کنید نه تنها با سرزنش کردن فرد مقابل.

یک رفتار مشخص را بگویید.

وقتی حس خود را بیان کردید باید شروع به توصیف رفتار یا شرایطی کنید که شما را آزار می دهد. شرح دادن رفتاری خاص تمرکز را روی جایی که باید باشد نگه می دارد. به جای حمله به شخصیت فرد مقابل یا همسر خود به عنوان یک انسان، عدم علاقه ی خود به رفتار خاص او یا کاری که انجام می دهد را بیان کنید. مثال هایی از این مشخص کردن رفتار می تواند چیزهایی مانند بدقولی کردن، گذاشتن لباس های کثیف روی زمین یا دیر خوابیدن باشد.

همچنین باید بیشترین تمرکز شما روی چیزی باشد که قابل تغییر است. تمامی روابط دارای مشکلاتی حل نشدنی هستند. اغلب این ها شامل خصوصیات رفتاری می شوند. از یک نفر نخواهید چیزی که غیرممکن است را تغییر دهد. سعی کنید یاد بگیرید چطور این چیزها را بپذیرید.

گوش دادن به شکایت های شما توسط همسر – نیازهای خود را بگویید.

از او رفتار خاصی را درخواست کنید که می تواند برای درست کردن اشتباهات خود انجام دهد. کلید کار تبدیل این رفتار به چیزی مثبت و شدنی است. شما باید بتوانید رفتاری که دوست دارید را به صورت فیزیکی برای همسر خود محقق کنید. مثلا خودتان شب ها زودتر بخوابید، روی قول هایی که می دهید بمانید و لباس های کثیف را در جای مناسب بگذارید.

پیشنهادهایی برای تغییرات داشته باشید.

این بخش اختیاری است اما می تواند کمی قدرت بیشتر به شکایت شما بدهد. اگر چیزی وجود دارد که او بتواند برای ایجاد تغییر انجام دهد آن را از او بخواهبد. فکر کنید چه چیزی ممکن است همسر شما را اذیت کند؟ شما باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا خودتان نیز تغییراتی مثبت داشته باشید. برای سلامت طولانی مدت ازدواج خود تغییراتی را ایجاد کنید که برای هردو شما مفید باشند.

چطور همسرتان به شکایت های شما گوش خواهد داد

چرا همسرتان به حرف های شما گوش نمی دهد؟

شاید مشکل نوع گفتن شما باشد.

  • شاید در زمان حرف زدن، صحبت را تنها به خودتان انحصار می دهید. بگذارید همسرتان نیز شانس حرف زدن را داشته باشد.
  • وقتی منفی حرف زده و مرتبا شکایت یا غرغر دارید همسر شما از این صحبت های مکرر منفی خسته خواهد شد. مثبت تر باشید.
  • شاید شما به حرف های همسرتان گوش نمی دهید. امتحان کنید وقتی او موضوع مهمی را مطرح می کند شما چطور به حرف هایش گوش می کنید.
  • ممکن است برای گفتن حرفتان از جملات خیلی طولانی استفاده می کنید. صحبت های طولانی می توانند کسل کننده باشند. سعی کنید همیشه اصل مطلب را بگویید.
  • هر صحبت در مورد موضوعاتی که قبلا برای آن ها بحث شده است می تواند باعث عصبانی شدن همسر شما شود. موضوعات و اختلافات قدیمی را دوباره مطرح نکنید.
  • اگر سبک حرف زدن شما چیزی مانند موعظه کردن، سخنرانی یا سوال کردن باشد شاید همسرتان ترجیح دهد تا سوالات یا سخنرانی های شما را نشنود. سعی کنید در رابطه ی ازدواج یک پروفسور یا وکیل نباشید.
  • اگر سابقه ی گفتن چیزهایی را دارید که بی احترامی یا توهین هستند، آزاردهنده بوده و یا رفتار نامناسبی دارید همسر شما با گوش ندادن به حرفهایتان از خود دفاع خواهد کرد. بهتر است صحبت های بدی با او نداشته بشید.
  •  شاید در جملات خود زیاد از کلیات استفاده می کنید. جملاتی که در آن از کلمه های همیشه، هیچوقت یا اغلب مواقع استفاده می شود می توانند باعث شوند همسر شما بخواهد از بحث بیرون بیاید. این لغات را از بین کلمات انتخابی خود حذف کنید.

گوش دادن به شکایت های شما توسط همسر – مشکلات شخصی همسر شما

  • شاید همسرتان نمی خواهد حرف های شما را بشنود.
  • او فکر می کند شاید حرف های شما زیاد اهمیتی ندارد.
  • شاید او باور دارد بی توجهی کردن به حرف های شما باعث می شود از این قضیه بگذرید.
  •  همسرتان شاید عادت دارد با فکر کردن در مورد اینکه بعد به شما چه بگوید در بین حرف هایتان بپرد.
  • همسرتان شاید با حرف های شما مخالف است و آن قدر ذهن بازی ندارد که نظرات دیگری در مورد یک قضیه را بتواند بشنود.
  • او به موضوعی که شما مطرح می کنید شاید علاقه ای ندارد. بپرسید چیزی هست که او بخواهد در موردش صحبت داشته باشید.
  • اگر او را نصیحت می کنید یا اطلاعاتی را به او می دهید شاید فکر می کند که جواب را می داند یا خودش روش انجام کار را بلد است.
  • شاید او در آن روز به قدر کافی حرف شنیده است و اطلاعات زیادی وارد ذهنش شده اند. سعی نکنید به زور چیزی را در ذهنش بگنجانید.
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا